Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________
Урок №
Особливості життєдіяльності ссавців
Мета уроку: розглянути особливості внутрішньої будови та процесів життєдіяльності ссавців; знайти ускладнення в будові й процесах життєдіяльності ссавців порівняно з плазунами; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Очікувані результати: учні називають характерні особливості внутрішньої будови ссавців; учні наводять приклади ускладнення будови і процесів життєдіяльності ссавців порівняно з плазунами, пристосування ссавців до різних середовищ існування в будові, процесах життєдіяльності; учні розпізнають органи ссавців на малюнках та препаратах.
Обладнання: ____________________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.
2.2. «Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.
1. Тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар кінцівок.
2. Кінцівки розташовуються з боків тулуба.
3. Хвіст може допомагати деяким ссавцям лазити по деревах.
4. На голові ссавців розміщені губи, ніс із ніздрями, очі, вушні раковини.
5. Кінчик носа і ніздрі вкриті шкірою з волоссям.
6. У всіх ссавців ступінь розвитку органів чуттів однаковий.
7. Довге і товсте волосся називається остю.
8. Коротке та м’яке волосся називається підшерстям.
9. Ость зберігає тепло тіла тварини.
10. До шкірних залоз ссавців належать: потові, пахучі, сальні та молочні.
11. Шкіра собаки має значну кількість потових залоз.
12. Речовину, що виділяють молочні залози, називають молоком.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
2.3. Конкурс сенканів.
Учні зачитують сенкани на тему «Ссавці», які вони склали вдома.
3.1. Проблемне запитання
Ученими було встановлено, що ссавці споживають різну кількість кисню, наприклад землерийка при масі тіла 3,5 г споживає 7–10 мл кисню на 1 г маси тіла за 1 год; заєць масою 1,6 кг — 0,96 мл, тюлень масою 26 кг — 0,22–0,34 мл, верблюд масою 170–330 кг — 0,03–0,04 мл. Так само неоднакова і кількість дихальних рухів за хвилину: у коня ця кількість дорівнює 8–16, у щура — 100–150, у миші — близько 200.
Із цих показників випливає, що споживання кисню залежить від розмірів тварин: чим більша тварина, тим менше вона споживає кисню. Чому так відбувається? На це запитання ви дасте відповідь у кінці уроку.
3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
Особливості процесів життєдіяльності ссавців. (Розповідь учителя, робота в групах, складання опорних схем та конспектів, робота з роздавальним та демонстраційним матеріалом, словникова робота.)
Робота в групах
— Схарактеризуйте:
I група — травну систему ссавців;
II група — дихальну систему ссавців;
III група — кровоносну систему ссавців;
IV група — видільну систему ссавців;
V група — нервову систему ссавців
— Укажіть риси ускладнення цих систем органів порівняно з плазунами.
5.1. Уставити пропущені в тексті слова.
Обговорення проблемного запитання.
Споживання кисню залежить від розмірів тварини: у великих тварин інтенсивність обміну речовин нижча, ніж у дрібних.
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати повідомлення на теми «Турбота про потомство у ссавців» та «Спілкування ссавців».
1