Розробка уроку по біології у 6 класі на тему: "Суцвіття"

Про матеріал
Урок розкриває поняття про суцвіття, їх значення в природі, знайоме з різновидами суцвіть. До уроку розроблена презентація, яка ілюструється на мультимедійній дошці, що забезпечує високе сприйняття матеріалу. На уроці використовуються інтерактивні методи навчання.
Перегляд файлу

Тема: «Суцвіття».

 

Мета: сформувати в учнів уявлення про суцвіття, їх значення в природі, ознайомити з різновидами суцвіть.

 

Завдання:

Освітні: познайомити учнів з суцвіттями рослин, розглянути їх будову, показати їх біологічне значення в житті рослин.

Розвиваючі: продовжити розвиток умінь виявляти пристосованість будови органів рослини до виконуваних функцій; продовжити розвиток умінь працювати з малюнками та схемами, виявляти подібність і відмінність, аналізувати, узагальнювати і робити висновки.

Виховують: виховувати організованість в роботі, акуратність роботи в робочих зошитах і з гербаріями.

Очікувані результати:

В результаті вивчення теми "Суцвіття" учні повинні

знати / розуміти:

поняття "суцвіття", різновиди суцвіть, їх будова та біологічне значення в житті рослин;

вміти:

розпізнавати і описувати на схемах, малюнках, фотографіях, гербаріях різні види суцвіть;

виявляти пристосованість будови органів рослини до виконуваних функцій;

порівнювати різні види суцвіть, виявляти подібність і відмінність і робити висновки на основі порівняння;

проводити самостійний пошук біологічної інформації:

знаходити в тексті підручника визначення, схеми суцвіть.

 

Нові поняття: суцвіття, види суцвіть (простий колос, початок, простий зонттик, кошик, головка, складний зонтик, щиток, складний колос).

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи ведення уроку:

Словесні: бесіда, розповідь, пояснення.

Форми організації роботи дітей:

індивідуальна, фронтальна, групова.

Обладнання: схеми суцвіть, малюнки, гербарні зразки квіткових рослин, підручник, презентація.

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент.

2. Перевірка вивченого матеріалу.

Фронтальне опитування:

- Які рослини називають квітковими? (Квіткові, або покритонасінні, рослини мають органи насіннєвого розмноження - квітка.)

- Які види розмноження квіткових рослин вам відомі? (Насінневе і вегетативне.)

- Що таке квітка? (Квітка - видозмінений вкорочений пагін, слугує для насінневого розмноження.)

- З яких частин складається квітка?

 

Завдання 1

Покажіть на малюнку «Квітка яблуні» частини квітки, позначені цифрами. (Учні показують ці частини квітки).

Демонстрація слайду 2 «Перевір себе» (перевіряється, чи правильно відповідали учні).

 

Завдання 2

Вставте пропущені слова в речення (учні по черзі вписують слова в речення .

 

• Видозмінений укорочений пагін для насінневого розмноження, називається ... ... (квітка).

• Квітки, в яких є тільки тичинки або тільки маточки, називаються ... .... (Роздільностатеві).

• Квітки, в яких є і тичинки і маточки, називаються ... ... ... (Двостатеві).

• Квітки, в яких є тільки тичинки, називаються ... ... ... (тичинкові, чоловічі).

• Квітки, в яких є тільки маточки, називаються ... ... ... (маточкові, жіночі).

• Рослини, у яких на одному стеблі розвиваються і тичинкові і маточкові квітки, називаються ... ... .... (Однодомні). Це рослини ... ... ... ... .., ... ... ... ... .... (Огірки, кукурудза)

• Рослини, у яких на одній рослині розвиваються тичинкові квітки, а на іншій - маточкові квітки, називаються ... ... ... (дводомні). Це рослини ... ... ... ... ..., ... ... ... ... ..., ... ... ... ... ... .... (Тополя, верба, коноплі).

• Квітки, через які можна провести декілька площин симетрії (яблуня, вишня), називаються ... ... ... .... (Правильними).

• Квітки, через які можна провести одну площину симетрії (горох, шавлія), називаються ... ... ... .... (Неправильними).

• Головні частинами квітки є. ... ... ... ... .. і ... ... ... ... .. (Тичинки і маточки).

• Тичинка складається з ... ... ... ... ... ... ... .. і ... ... ... .... (тичинкової нитки і пиляка).

• Маточка складається з ... ... .., ... ... ... .... і ... ... ... ... (приймочки, стовпчика і зав'язі).

• Плід розвивається з ... ... ... ... ... ... ... ... .... (З зав'язі маточки).

• Насіння розвиваються з ... ... ... ... (з сім'язачатка).

Завдання 3

Поясніть відмінності:

Чим відрізняються квітки вишні й огірка? (У вишні квітки двостатеві, у огірка - роздільностатеві.)

Чим відрізняються рослини верба і гарбуз? (Іва - це дводомна рослина, гарбуз - однодомна рослина.)

- Чому маточки і тичинки є головними частинами квітки? (Маточка і тичинки - найважливіші частини квітки. У них відбуваються складні процеси, пов'язані із статевим розмноженням і утворенням плодів та насіння.)

 

Питання ерудита:

1. На початку цвітіння огірків розпускаються квіти, так звані «пустоцвіти», а потім з'являються квіти з «огірочками». Чи можна одержати врожай огірків при відсутності пустоцвітів? («Пустоцвіти» - це тичинкові квітки, в яких утворюється пилок необхідна для запилення і запліднення жіночих квіток.)

2. Для озеленення вулиць у містах саджають тополя. Це дерево швидко росте і утворює гіллясті крони. Проте на початку літа люди деяких вулиць бувають незадоволені тополею: з нього летить пух, який потрапляє в очі, ніс, застряє у волоссі, залітає у відкриті кватирки. На інших вулицях в цей же час пуху ні, хоча тополь такого ж віку зростає багато. Як можна пояснити це явище? (Тополя - це дводомна рослина, на одному дереві розвиваються жіночі - маточкові квітки, з яких утворюються плоди з насінням, а на іншому дереві розвиваються чоловічі (тичинкові) квітки, які служать для запилення і плодів з насінням не утворюють.)

3. Випускниці школи Аня і Юля посадили в плодово-ягідному відділі пришкільного ділянки два саджанця обліпихи. Через кілька років дівчинки прийшли в школу привітати своїх вчителів з новим навчальним роком і побачили свої деревця. Одна обліпиха була усипана яскраво-жовтими ягодами, а на іншій ягід зовсім не було. Засмутилася Аня. Подруга, посміхнувшись, сказала: «Не журися. Без твоєї обліпихи і на моїй ягід не було б. "Права чи Юля? (Так, права. Так як обліпиха - дводомна рослина, на жіночому примірнику виросли ягоди, а на чоловічому розвиваються тичинкові квітки, які утворюють пилок, необхідну для запилення і запліднення жіночих квіток.)

 

Завдання 5

 Визначте, чи правильні твердження (Гра «Вірю - не вірю» (якщо твердження вірне, то учні плескають у долоні, якщо твердження неправильне, то повинна бути тиша.)

(роздається на картках)

• Існує два способи розмноження квіткових рослин - насіннєве та вегетативне. (Так)

• Квітка - орган вегетативного розмноження. (Ні, квітка - орган насіннєвого розмноження.)

• Головні частини квітки - корінь і маточка. (Ні, головні частини квітки - маточка і тичинки.)

• Усередині зав'язі маточки маємо одну чи кілька сім'язачатків. (Так)

• З зав'язі маточки розвивається насіння. (Ні, з зав'язі маточки розвивається плід, а насіння розвивається з сім'язачатків.)

• На одній рослині гарбуза розвиваються як маточкові, так і тичинкові квітки. (Так, це рослина однодомна.)

• Іва, як і кукурудза, - рослина однодомна. (Ні, верба - дводомна рослина.)

• Будь-який квітка має пелюстки і чашолистики. (Ні, є рослини, у яких квітки не мають оцвітини. Їх називають голими, наприклад, квітки ясена і верби.)

• Квітка тюльпана має просту оцвітину. (Так)

• Всі рослини мають великі квіти, розташовані поодинці. (Немає) (* Останнє твердження служить переходом до вивчення нового матеріалу.)

 

3. Перехід до вивчення нового матеріалу.

Ні, не всі рослини мають великі квіти, розташовані поодинці. Як відомо, квітки бувають великі й дрібні. Великі квіти зазвичай на рослинах розташовані поодинці.

 

- У яких рослин є великі квітки? (Мак, шипшина,  тюльпан)

- Яка рослина має найбільшу квітку? (Раффлезія Арнольді - паразитична рослина, що росте в лісах тропічної Азії, має найбільшу квітку, що досягає в діаметрі майже одного метра.) (Слайд 3)

 

У природі найчастіше зустрічаються дрібні квіти, які розташовані групами, утворюючи разом з усіх квіток загальне суцвіття. Отже, що таке суцвіття, які види суцвіть зустрічаються в природі і яке біологічне значення суцвіть, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці. Запишіть тему уроку: «Суцвіття та їх будова» .

 

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Пояснення вчителя з елементами бесіди та демонстрацією слайдів (12-15).

- Діти, послухайте казку, але не просту, а біологічну:

У певному квітковому царстві, покритонасінної держави жили-були жителі. Були серед них жителі знатні - мали вони великі квіти з яскравим забарвленням та сильним ароматом. Часто в гості до них заходили гості заморські, поласувати частуванням: солодким нектаром, та смачним пилком. Були в цьому царстві-державі і інші бідні жителі - дрібні та непримітні. І гарні вони були, і аромат у них був приємний, і нектар смачний та солодкий. Але гості заморські до них не ходили, бо не помічали їх. Прикро було цим жителям. І от вирішили вони об'єднатися. Може, разом вони помітніше стануть? Так і вийшло. Ось так в цій славній державі восторжествувала справедливість. Поряд з великими поодинокими жителями з'явилися групи - ... ... ... (Суцвіття).

 

Питання до казки:

- Про яке царство-державу говорилося в казці? (Царство рослин, відділ Покритонасінні (Квіткові) рослини.)

- Хто були жителі цього царства? (Знатні жителі - Квіткові рослини з великими квітками, бідні жителі - Квіткові рослини з дрібними квітками.)

- Хто такі гості заморські? (Комахи.)

- Чим залучали до себе заморських гостей (комах) знатні жителі царства? (Яскравим забарвленням віночка квітки, приємним ароматом, смачним нектаром і пилком.)

- Як бідні жителі зуміли залучити до себе комах? (Вони об'єдналися у групи - суцвіття.)

- У чому полягає біологічне значення суцвіть? (Дрібні квітки, зібрані в суцвіття, добре помітні для комах - запилювачів.)

 

Біологічний сенс виникнення суцвіть - в зростаючої ймовірності запилення квіток як вітрозапилюваних, так і комахозапилюваних рослин. У суцвіття зібрані дрібні квіти, що робить їх добре помітними для комах запилювачів. Безсумнівно, що комаха за одиницю часу відвідає набагато більше квіток, якщо вони зібрані в суцвіття. Крім того, квітки, зібрані в суцвіття, більш помітні серед зелені листя, ніж поодинокі квіти.

 

 - Що ж таке суцвіття?

У підручнику на стор 97 знайдіть визначення, що називають суцвіттям.

Суцвіття - це групи квіток, розташованих близько один до одного на загальному квітконосному пагоні в певному порядку. (Слайд 4)

Запишіть це визначення у свої зошити.

 

Квітки, зібрані в суцвіття, прикріплюються до стебла, який називають головною віссю. До головної осі квітки прикріплюються за допомогою коротких або довгих квітконіжок.

Суцвіття бувають прості і складні. У простих суцвіттях квітки прикріплюються безпосередньо до головної осі, а в складних суцвіттях квітки прикріплюються не до головної осі, а до її розгалуджень, тобто до осі другого порядку і т.д. Простими суцвіттями є китиця, зонтик, початок, головка, колос, кошик, щиток. Складні суцвіття - складна китиця, або волоть, складний колос, складний зонтик, складний щиток. (Слайд 5-14).

 

4.2. Розповідь про види суцвіть на прикладі рослин, які ростуть в нашій місцевості. (Слайди 5-14 «Види суцвіть»).

 

 Завдання

 Порівняйте суцвіття:

- Кисть і колос

- Початок і колос

- Початок і головка

 

Завдання

 Порівняйте суцвіття:

- Зонтик і складний зонтик

- Колос і складний колос

Завдання

Користуючись малюнками та схемами суцвіть, розкладіть гербарії, що лежать на партах, на 2 групи: рослини з простими суцвіттями і рослини з складними суцвіттями.

Прості суцвіття - конюшина (головка), конвалія (кисть), ромен (кошик), складні суцвіття - мятлик (складний колос), горобина (складний щиток).

6. Домашнє завдання.

Вивчити § теми: «Суцвіття», відповісти на питання після §.

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 січня 2019
Переглядів
1715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку