Тема: «Суцвіття».
Мета: сформувати в учнів уявлення про суцвіття, їх значення в природі, ознайомити з різновидами суцвіть.
Завдання:
Освітні: познайомити учнів з суцвіттями рослин, розглянути їх будову, показати їх біологічне значення в житті рослин.
Розвиваючі: продовжити розвиток умінь виявляти пристосованість будови органів рослини до виконуваних функцій; продовжити розвиток умінь працювати з малюнками та схемами, виявляти подібність і відмінність, аналізувати, узагальнювати і робити висновки.
Виховують: виховувати організованість в роботі, акуратність роботи в робочих зошитах і з гербаріями.
Очікувані результати:
В результаті вивчення теми "Суцвіття" учні повинні
знати / розуміти:
поняття "суцвіття", різновиди суцвіть, їх будова та біологічне значення в житті рослин;
вміти:
розпізнавати і описувати на схемах, малюнках, фотографіях, гербаріях різні види суцвіть;
виявляти пристосованість будови органів рослини до виконуваних функцій;
порівнювати різні види суцвіть, виявляти подібність і відмінність і робити висновки на основі порівняння;
проводити самостійний пошук біологічної інформації:
знаходити в тексті підручника визначення, схеми суцвіть.
Нові поняття: суцвіття, види суцвіть (простий колос, початок, простий зонттик, кошик, головка, складний зонтик, щиток, складний колос).
Тип уроку: комбінований.
Методи ведення уроку:
Словесні: бесіда, розповідь, пояснення.
Форми організації роботи дітей:
індивідуальна, фронтальна, групова.
Обладнання: схеми суцвіть, малюнки, гербарні зразки квіткових рослин, підручник, презентація.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Перевірка вивченого матеріалу.
Фронтальне опитування:
- Які рослини називають квітковими? (Квіткові, або покритонасінні, рослини мають органи насіннєвого розмноження - квітка.)
- Які види розмноження квіткових рослин вам відомі? (Насінневе і вегетативне.)
- Що таке квітка? (Квітка - видозмінений вкорочений пагін, слугує для насінневого розмноження.)
- З яких частин складається квітка?
Завдання 1
Покажіть на малюнку «Квітка яблуні» частини квітки, позначені цифрами. (Учні показують ці частини квітки).
Демонстрація слайду 2 «Перевір себе» (перевіряється, чи правильно відповідали учні).
Завдання 2
Вставте пропущені слова в речення (учні по черзі вписують слова в речення .
• Видозмінений укорочений пагін для насінневого розмноження, називається ... ... (квітка).
• Квітки, в яких є тільки тичинки або тільки маточки, називаються ... .... (Роздільностатеві).
• Квітки, в яких є і тичинки і маточки, називаються ... ... ... (Двостатеві).
• Квітки, в яких є тільки тичинки, називаються ... ... ... (тичинкові, чоловічі).
• Квітки, в яких є тільки маточки, називаються ... ... ... (маточкові, жіночі).
• Рослини, у яких на одному стеблі розвиваються і тичинкові і маточкові квітки, називаються ... ... .... (Однодомні). Це рослини ... ... ... ... .., ... ... ... ... .... (Огірки, кукурудза)
• Рослини, у яких на одній рослині розвиваються тичинкові квітки, а на іншій - маточкові квітки, називаються ... ... ... (дводомні). Це рослини ... ... ... ... ..., ... ... ... ... ..., ... ... ... ... ... .... (Тополя, верба, коноплі).
• Квітки, через які можна провести декілька площин симетрії (яблуня, вишня), називаються ... ... ... .... (Правильними).
• Квітки, через які можна провести одну площину симетрії (горох, шавлія), називаються ... ... ... .... (Неправильними).
• Головні частинами квітки є. ... ... ... ... .. і ... ... ... ... .. (Тичинки і маточки).
• Тичинка складається з ... ... ... ... ... ... ... .. і ... ... ... .... (тичинкової нитки і пиляка).
• Маточка складається з ... ... .., ... ... ... .... і ... ... ... ... (приймочки, стовпчика і зав'язі).
• Плід розвивається з ... ... ... ... ... ... ... ... .... (З зав'язі маточки).
• Насіння розвиваються з ... ... ... ... (з сім'язачатка).
Завдання 3
Поясніть відмінності:
Чим відрізняються квітки вишні й огірка? (У вишні квітки двостатеві, у огірка - роздільностатеві.)
Чим відрізняються рослини верба і гарбуз? (Іва - це дводомна рослина, гарбуз - однодомна рослина.)
- Чому маточки і тичинки є головними частинами квітки? (Маточка і тичинки - найважливіші частини квітки. У них відбуваються складні процеси, пов'язані із статевим розмноженням і утворенням плодів та насіння.)
Питання ерудита:
1. На початку цвітіння огірків розпускаються квіти, так звані «пустоцвіти», а потім з'являються квіти з «огірочками». Чи можна одержати врожай огірків при відсутності пустоцвітів? («Пустоцвіти» - це тичинкові квітки, в яких утворюється пилок необхідна для запилення і запліднення жіночих квіток.)
2. Для озеленення вулиць у містах саджають тополя. Це дерево швидко росте і утворює гіллясті крони. Проте на початку літа люди деяких вулиць бувають незадоволені тополею: з нього летить пух, який потрапляє в очі, ніс, застряє у волоссі, залітає у відкриті кватирки. На інших вулицях в цей же час пуху ні, хоча тополь такого ж віку зростає багато. Як можна пояснити це явище? (Тополя - це дводомна рослина, на одному дереві розвиваються жіночі - маточкові квітки, з яких утворюються плоди з насінням, а на іншому дереві розвиваються чоловічі (тичинкові) квітки, які служать для запилення і плодів з насінням не утворюють.)
3. Випускниці школи Аня і Юля посадили в плодово-ягідному відділі пришкільного ділянки два саджанця обліпихи. Через кілька років дівчинки прийшли в школу привітати своїх вчителів з новим навчальним роком і побачили свої деревця. Одна обліпиха була усипана яскраво-жовтими ягодами, а на іншій ягід зовсім не було. Засмутилася Аня. Подруга, посміхнувшись, сказала: «Не журися. Без твоєї обліпихи і на моїй ягід не було б. "Права чи Юля? (Так, права. Так як обліпиха - дводомна рослина, на жіночому примірнику виросли ягоди, а на чоловічому розвиваються тичинкові квітки, які утворюють пилок, необхідну для запилення і запліднення жіночих квіток.)
Завдання 5
Визначте, чи правильні твердження (Гра «Вірю - не вірю» (якщо твердження вірне, то учні плескають у долоні, якщо твердження неправильне, то повинна бути тиша.)
(роздається на картках)
• Існує два способи розмноження квіткових рослин - насіннєве та вегетативне. (Так)
• Квітка - орган вегетативного розмноження. (Ні, квітка - орган насіннєвого розмноження.)
• Головні частини квітки - корінь і маточка. (Ні, головні частини квітки - маточка і тичинки.)
• Усередині зав'язі маточки маємо одну чи кілька сім'язачатків. (Так)
• З зав'язі маточки розвивається насіння. (Ні, з зав'язі маточки розвивається плід, а насіння розвивається з сім'язачатків.)
• На одній рослині гарбуза розвиваються як маточкові, так і тичинкові квітки. (Так, це рослина однодомна.)
• Іва, як і кукурудза, - рослина однодомна. (Ні, верба - дводомна рослина.)
• Будь-який квітка має пелюстки і чашолистики. (Ні, є рослини, у яких квітки не мають оцвітини. Їх називають голими, наприклад, квітки ясена і верби.)
• Квітка тюльпана має просту оцвітину. (Так)
• Всі рослини мають великі квіти, розташовані поодинці. (Немає) (* Останнє твердження служить переходом до вивчення нового матеріалу.)
3. Перехід до вивчення нового матеріалу.
Ні, не всі рослини мають великі квіти, розташовані поодинці. Як відомо, квітки бувають великі й дрібні. Великі квіти зазвичай на рослинах розташовані поодинці.
- У яких рослин є великі квітки? (Мак, шипшина, тюльпан)
- Яка рослина має найбільшу квітку? (Раффлезія Арнольді - паразитична рослина, що росте в лісах тропічної Азії, має найбільшу квітку, що досягає в діаметрі майже одного метра.) (Слайд 3)
У природі найчастіше зустрічаються дрібні квіти, які розташовані групами, утворюючи разом з усіх квіток загальне суцвіття. Отже, що таке суцвіття, які види суцвіть зустрічаються в природі і яке біологічне значення суцвіть, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці. Запишіть тему уроку: «Суцвіття та їх будова» .
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Пояснення вчителя з елементами бесіди та демонстрацією слайдів (12-15).
- Діти, послухайте казку, але не просту, а біологічну:
У певному квітковому царстві, покритонасінної держави жили-були жителі. Були серед них жителі знатні - мали вони великі квіти з яскравим забарвленням та сильним ароматом. Часто в гості до них заходили гості заморські, поласувати частуванням: солодким нектаром, та смачним пилком. Були в цьому царстві-державі і інші бідні жителі - дрібні та непримітні. І гарні вони були, і аромат у них був приємний, і нектар смачний та солодкий. Але гості заморські до них не ходили, бо не помічали їх. Прикро було цим жителям. І от вирішили вони об'єднатися. Може, разом вони помітніше стануть? Так і вийшло. Ось так в цій славній державі восторжествувала справедливість. Поряд з великими поодинокими жителями з'явилися групи - ... ... ... (Суцвіття).
Питання до казки:
- Про яке царство-державу говорилося в казці? (Царство рослин, відділ Покритонасінні (Квіткові) рослини.)
- Хто були жителі цього царства? (Знатні жителі - Квіткові рослини з великими квітками, бідні жителі - Квіткові рослини з дрібними квітками.)
- Хто такі гості заморські? (Комахи.)
- Чим залучали до себе заморських гостей (комах) знатні жителі царства? (Яскравим забарвленням віночка квітки, приємним ароматом, смачним нектаром і пилком.)
- Як бідні жителі зуміли залучити до себе комах? (Вони об'єдналися у групи - суцвіття.)
- У чому полягає біологічне значення суцвіть? (Дрібні квітки, зібрані в суцвіття, добре помітні для комах - запилювачів.)
Біологічний сенс виникнення суцвіть - в зростаючої ймовірності запилення квіток як вітрозапилюваних, так і комахозапилюваних рослин. У суцвіття зібрані дрібні квіти, що робить їх добре помітними для комах запилювачів. Безсумнівно, що комаха за одиницю часу відвідає набагато більше квіток, якщо вони зібрані в суцвіття. Крім того, квітки, зібрані в суцвіття, більш помітні серед зелені листя, ніж поодинокі квіти.
- Що ж таке суцвіття?
У підручнику на стор 97 знайдіть визначення, що називають суцвіттям.
Суцвіття - це групи квіток, розташованих близько один до одного на загальному квітконосному пагоні в певному порядку. (Слайд 4)
Запишіть це визначення у свої зошити.
Квітки, зібрані в суцвіття, прикріплюються до стебла, який називають головною віссю. До головної осі квітки прикріплюються за допомогою коротких або довгих квітконіжок.
Суцвіття бувають прості і складні. У простих суцвіттях квітки прикріплюються безпосередньо до головної осі, а в складних суцвіттях квітки прикріплюються не до головної осі, а до її розгалуджень, тобто до осі другого порядку і т.д. Простими суцвіттями є китиця, зонтик, початок, головка, колос, кошик, щиток. Складні суцвіття - складна китиця, або волоть, складний колос, складний зонтик, складний щиток. (Слайд 5-14).
4.2. Розповідь про види суцвіть на прикладі рослин, які ростуть в нашій місцевості. (Слайди 5-14 «Види суцвіть»).
Завдання
Порівняйте суцвіття:
- Кисть і колос
- Початок і колос
- Початок і головка
Завдання
Порівняйте суцвіття:
- Зонтик і складний зонтик
- Колос і складний колос
Завдання
Користуючись малюнками та схемами суцвіть, розкладіть гербарії, що лежать на партах, на 2 групи: рослини з простими суцвіттями і рослини з складними суцвіттями.
Прості суцвіття - конюшина (головка), конвалія (кисть), ромен (кошик), складні суцвіття - мятлик (складний колос), горобина (складний щиток).
6. Домашнє завдання.
Вивчити § теми: «Суцвіття», відповісти на питання після §.