розробка уроку по темі "Членистоногі"

Про матеріал
Мета: • ознайомити із загальними рисами типу; відмітити ускладнення організації членистоногих порівняно з кільчаками; з’ясувати їхнє походження; розкрити різноманітність членистоногих, їхню роль у природі та житті людини; формувати навички роботи з текстом підручника, вміння виділяти головне, порівнювати, робити висновки; • розвивати пізнавальні, пошукові та творчі можливості учнів під час створення проектів, розвивати вміння презентувати власну роботу; • формувати основи екологічного мислення; виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Перегляд файлу

1

 

7 клас. БІОЛОГІЯ                                                                                               Дата ____________________

Тема: Членистоногі: будова,спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення у житті людини

Мета:

  • ознайомити із загальними рисами типу; відмітити ускладнення організації членистоногих порівняно з кільчаками; з’ясувати їхнє походження; розкрити різноманітність членистоногих, їхню роль у природі та житті людини; формувати навички роботи з текстом підручника, вміння виділяти головне, порівнювати, робити висновки;
  • розвивати пізнавальні, пошукові та творчі можливості учнів під час створення проектів, розвивати вміння презентувати власну роботу;
  • формувати основи екологічного мислення; виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Щоб досягти успіху в біологічній науці, вам треба пошукати в багажі своїх знань визначення термінології, яка необхідна буде при вивченні нової теми. Вибірково учням даю листочки з термінами. Діти повинні дати його визначення.

Термінологія:

  • Сегменти ( Сегменти - більш-менш подібні за будовою частини тіла,   розміщені послідовно одна за одною )
  • Кутикула ( Кутикула - шар щільної речовини, що вкриває поверх­ню тіла і виконує захисну та опорно-рухову функції )
  • Запліднення ( Запліднення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин )
  • Зовнішнє запліднення (Зовнішнє запліднення – це запліднення, при якому статеві клітини зливаються поза органами  статевої системи самки )
  • Внутрішнє запліднення ( Внутрішнє запліднення – це запліднення, при якому статеві клітини зливаються в статевих органах самки )
  • Прямий розвиток ( Прямий розвиток –  це розвиток, при якому молоді особини, які народжуються, схожі на дорослих, але мають менші
    • розміри )
  • Непрямий розвиток ( Непрямий розвиток – це розвиток, при якому спочатку виникає личинка, а вже потім вона перетворюється на особину, схожу до дорослої )
  • Порожнина тіла ( Порожнина тіла - простір, заповнений рідиною, в якому розташовані внутрішні органи )

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної   діяльності

Нам у жит­ті часто хочеться чогось незвичайного та дивного, адже тоді цікаво жити. Але дивне й незвичайне за­вжди поряд з нами — треба лише трішки призупи­нитися, придивитися, і з'явиться маса питань, на які захочеться знайти відповідь. Світ живої при­роди дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить питання. Від того, що ми будемо знати, залежить те, ким ми будемо. І ми зі­бралися сьогодні, щоб поговорити про найчисленніших тварин нашої планети — гарних і не дуже, тих, що лякають і приваблюють, шкідливих, небезпечних, і корисних для люди­ни — про представників типу Чле­нистоногі, а також про необхідність охороняти їх, незважаючи на вели­чезну їх кількість.  

До Членистоногих належать раки, павуки, клі­щі, жуки, метелики, мухи. Що їх, таких різних, об'єднує в один тип? Від яких тварин вони походять?

Вивчати  тип Членистоногі ми будемо у порівнянні з типом тварин, який ви вивчали раніше – типом Кільчасті черви.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Класифікація типу Членистоногі

Картинки по запросу картинка тип членистоногі

2. Особливості зовнішньої будови. Покриви тіла

Учитель

А зараз я  познайомлю вас із зовнішньою будовою та покривами тіла членистоногих. Ви будьте уважні, адже на вас чекає  завдання.

Пояснення вчителя з використанням таблиці та малюнків

Розміри членистоногих колива­ються від часток міліметра (деякі кліщі й комахи) до десятків сантиметрів (великі морські раки - омари, лангусти - та деякі краби, наприклад японський, роз­мах ніг якого може сягати 3 м). Загалом налічують понад 1,5 млн видів членистоногих (в Україні - понад 45 тис). Це одна з найпрогресивніших груп тварин, що й зумо­вило їхнє проживання у всіх середовищах існування.

Членистоногі мають двобічну симетрію тіла. Це тришарові тварини, тобто у процесі їхнього розвитку  закладається три зародкових листки. Подібно до тіла кільчастих червів, тіло чле­нистоногих утворене з окремих, послідовно розташо­ваних сегментів. На відміну від кільчаків, сегменти у членистоногих неоднакові й утворюють відділи тіла: голову, груди і черевце. На голові міститься більшість органів чуттів, ротовий отвір та ротові органи, що його оточують, а всередині - головний мо­зок. На грудному відділі розташовані органи руху, а у черевці розміщена більшість внутрішніх органів. Сегменти тіла можуть сполучатися між собою рухомо (наприклад, на черевці комах) або зростатися (на­приклад, сегменти голови комах або черевця па­вуків). Голова членистоногих може зростатися з груд­ним відділом, утворюючи головогруди (павуки), а у кліщів усі сегменти тіла зростаються між собою.

До кожного сегмента приєднана пара кінцівок, які здебільшого складаються з кількох рухомо з'єднаних між собою ділянок - члеників (звідки й походить наз­ва типу). Кінцівки можуть видозмінюватись залежно від виконуваних функцій. Так, кінцівки голови пере­творюються на органи чуттів (наприклад, вусики) та ротові органи, грудного відділу - на органи руху чи захисту, а кінцівки черевця часто зовсім зникають або видозмінюються (наприклад, павутинні бородавки павуків, яйцеклади самок комах тощо).Кількість ходильних кінцівок – одна із ознак класифікації членистоногих на класи. Так, у більшості раків – 5 пар ходильних ніг, у павуків – 4 пари, у комах – 3 пари.

Тіло членистоногих вкрите твердою кутикулою, що захи­щає його від ушкоджень. Цей покрив, або зовнішній скелет, є продуктом виділення шару епітеліальних клітин, розташованих під ним. Основу кутикули складає особлива органічна речовина - хітин (як ви пам'ятаєте, ця сполука входить до складу клітинних стінок грибів). У великих ракоподібних скелет просочений карбонатом кальцію, що збільшує його міцність. У на­земних членистоногих поверх хітинової оболонки є тоненький шар воскоподібної речовини, який запобігає надмірному випаровуванню води через покриви тіла. Через наявність міцної нерозтяжної кутику­ли ріст членистоногих супроводжується періодичними линяннями.

Кутикула разом із м'язами, що прикріплюються до її внутрішніх виростів, утворює опорно-рухову систему. Скорочення м'язів забезпечують різноманітні рухи членистоногих. Шкірно-мускульного мішка немає, а кількість скелетних м'язів може сягати кількох тисяч. М'язи членистоногих, на відміну від м'язів кільчаків, здатні скорочуватися швидше.

 

 

 

3. Особливості внутрішньої будови

Порівняльна характеристика типів Кільчасті черви та Членистоногі

Ознаки для порівняння

Кільчасті черви

Членистоногі

1.Членистість тіла

Тіло складається з однакових сегментів

Тіло складається з неоднакових сегментів

2.Органи руху

Щетинки, параподії

Членисті кінцівки

3.Покрив тіла

Шкірно-мязовий мішок, кутикула

Зовнішній скелет, кутикула

4.Травна система

Рот, глотка, стравохід (воло), шлунок, кишечник, анальний отвір

Рот, оточений ротовими органами, глотка, стравохід (воло), шлунок, середній і задній відділи кишечника, анальний отвір; травні залози: слинні, печінка

5.Органи дихання

Шкіра, зябра

 

 

Зябра, легеневі мішки, трахеї

6.Кровоносна система

Замкнена; спинна, черевна та кільцеві судини

 

Незамкнена; є серце

7.Видільна система

Лійкоподібні трубочки, розташовані попарно в кожному сегменті

Зелені залози, видільні трубочки

8.Нервова система

Надглотковий та підглотковий нервові вузли, черевний нервовий ланцюжок

Головний мозок, черевний нервовий ланцюжок

9.Розмноження та розвиток

Статеве, вегетативне;розвиток прямий або непрямий

Статеве; розвиток прямий або непрямий

4. Розмноження  і розвиток членистоногих

Розповідь вчителя

Членистоногі, зазвичай, роздільностатеві організ­ми, зрідка - гермафродити. Запліднення переважно внутрішнє, інколи - зовнішнє. Розвиток прямий або
непрямий.

Заповнення останнього пункту таблиці

Учитель

На основі отриманих знань, дайте відповідь на запитання:

  • Які риси ускладнення будови зявились у членистоногих?
  • Від яких тварин походять членистоногі?
  • За якою основною ознакою членистоногих тварин об’єднують в один тип?

5. Значення членистоногих

Вивчаючи членистоногих, слід зазначити їх винятково велику роль як у житті людини, так і в природних процесах. У зв'язку з тим що членистоногі становлять значну частку наземної фауни, вони істотно впливають на рослинний і тваринний світ Землі. Членистоногі зустрічаються в усіх районах суші, в тому числі в пустелях, високо в горах і в полярних районах.

Існування багатьох членистоногих тісно пов'язане з життям рослин. Під час масового розмноження членистоногі знищують або пошкоджують рослини на величезних територіях. Проте крім шкоди членистоногі приносять велику користь рослинництву як запилювачі квіткових рослин. У ході еволюції виробилась чудова взаємна пристосованість між багатьма видами членистоногих і квіткових рослин (наприклад, у рослин є різні пристосування для запилення їх певними видами комах, а у комах довжина і форма хоботка чітко відповідає будові квітки тих рослин, які вони запилюють).

V. Підсумок уроку

Отже, особливості членистоногих, що дали їм можливість досягти різ­номанітності та процвітання, такі:

  • членисті кінцівки;
  • хітиновий покрив тіла;
  • добре розвинені органи чуттів;
  • численне потомство;
  • прямий чи непрямий шлях роз­витку;
  • адаптація до середовища існуван­ня.

У цьо­му світі все взаємопов'язано: при­рода та суспільство, люди і тварини.

К. Ушинський говорив: «Поведін­ка людини в природі — це дзеркало душі». Тому ми повинні любити й бе­регти природу та все живе у ній.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, вивчити записи в таблиці ( для всіх учнів), виконати завдання на роздавальних картках ( для учнів високого та достатнього рівнів)

 

 

Резерв. Біологічний крос. Закінчити фрази

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТВАРИН ТИПУ ЧЛЕНИСТОНОГІ

Членистоногі — багатоклітинні тварини. Ма­ють _________________________симетрію тіла. У процесі розви­тку закладається ______зародкових лист­ки.   Покрив  тіла               __________________,   виконує  функції _____________________. Тіло сегментоване, поділене на відділи: ____________________________________. Кінцівки мають ___________________ будову. Порожнина тіла ________________________. Травна система почи­нається ________________________________, закінчується _________________________________.

Кровоносна система __________________________ типу. Централь­на нервова система в передньому відділі має вигляд _________________________,  через усе тіло проходить ________________________ нервовий ланцюжок. Ростуть нерівномірно, періо­дично відбувається ___________________________.

Похожее изображение

Похожее изображение

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 серпня 2020
Переглядів
2069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку