Розробка уроку "Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні."

Про матеріал

Урок - квест з біологія 7 кл

Тема: Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні.

Мета:

- навчальна: охарактеризувати поширені в Україні ряди плацентарних ссавців хижих та китоподібних; вивчити їх різноманітність та пристосування до середовищ існування;

- розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати,логічне мислення, творчу активність, творчі здібності учнів; формувати соціальну, комунікативну, інформаційну, екологічну, суспільствознавчу компетентності; формувати вміння працювати в групах, уміння і навички роботи з підручником, роздатковим матеріалом, таблицями, малюнками, схемами;

- виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку урок формування знань, умінь і навичок.


Перегляд файлу

Автор уроку: Папіровник Оксана Вікторівна, вчитель біології Катеринківского НВК, учитель вищої категорії.

Клас: 7.

Предмет: біологія.

Тема: Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні.

Мета:

 - навчальна:  охарактеризувати поширені в Україні ряди плацентарних ссавців хижих та китоподібних;  вивчити їх різноманітність та пристосування до середовищ існування;

- розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати,логічне мислення, творчу активність, творчі здібності учнів;   формувати соціальну, комунікативну, інформаційну, екологічну, суспільствознавчу компетентності;  формувати вміння працювати в групах, уміння і навички роботи з підручником, роздатковим матеріалом, таблицями,  малюнками, схемами;

- виховна:   виховувати бережливе ставлення до природи.

 

Цілі уроку:

Учень:

називає:

- середовища існування хижих та китоподібних ;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють   хижих та китоподібних серед інших;

- рідкісні види України та свого краю;

наводить приклади:

- тварин, які належать до хижих та китоподібних;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;

розпізнає:
- хижих та китоподібних на зображеннях;

характеризує:

- визначальні  особливості  способу  життя, розмноження і розвитку;

- різноманітність хижих та китоподібних;

- пристосування тварин до життя у воді;

- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;

- роль  тварин у екосистемах та значення в житті людини;

визначає:

- риси пристосованості тварин до середовища існування;

робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування.

 

         Тип уроку  урок формування знань, умінь і навичок.

         Форма проведення уроку: урок - квест

        Методи і прийоми: традиційні: розповідь, бесіда, робота з підручником, метод вправ тощо; методи ООН: актуалізація, проблематизація, ігрова ситуація, формування пізнавального інтересу, заохочення, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, пізнавальний інтерес, створення проблемної ситуації, спонукання до пошуку альтернативних рішень, виконання творчих завдань, кооперація учнів, створення ситуації взаємодопомоги, самоконтроль, взаємо- та самоаналіз.

Випереджувальна завдання:  Підготувати народознавчу інформацію про ведмедя, вовка, лисицю, кішку та ін. хижих тварин.

Засоби навчання: підручник: Остапченко Л.І., Балан П.Г. Біологія: підручник для 7кл.-К.: Генеза, 2015, тексти, таблиці, ілюстрації.

Обладнання: технічні засоби навчання.

Оформлення дошки: Тема уроку,  епіграф до уроку, перелік станцій та час роботи на них..

 

Перебіг уроку:

1,6 кг – вага зуба кашалота, а

 колір шкіри в білого ведмедя – чорний!!!

(цікава інформація)

І. Мотиваційний етап

1. Забезпечення  емоційної готовності учнів (1 хв.)

Вчитель

- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня всім – хто вивчає біологію, всім - хто любить біологію, та всім  - хто ще не знає, що він любить біологію! (Обговорення епіграфу уроку) Сьогодні на уроці ми  проведемо квест під час якого продовжимо знайомство з ссавцями та дізнаємось про них ще багато цікавого.

 

2. Ознайомлення з правилами гри. (1 хв.)

Вчитель

Правила гри:

Квест проходить за зупинками. Всі вони йдуть в певній послідовності. На кожній зупинці діти мають виконати певне завдання, за яке отримують бали або фішки. Кожна правильна відповідь оцінюється в залежності від складності завдання. Участь беруть дві та більше команди, кожна з яких може складатися з 2 - 4 учнів. Команди починають разом і змагаються хто швидше виконає завдання. На кожне завдання дається відведений час, за який команда повинна встигнути виконати його. Якщо час вичерпаний, то оцінюється той об’єм, який команда встигла зробити. В кінці квесту підраховуються отримані бали або фішки і виявляються переможці.

 

2. Актуалізація опорних знань

  1. «СТАРТ»

Завдання 1 «Лабіринт»   (Додаток 1) (3 хв.)

         Рухайтесь від «Старту» за стрілкою. Оцініть правильність твердження. Якщо  воно вірне,  прямуйте  за синьою стрілкою, якщо ж ні – за червоною.  Бажаю успіху!

- самоперевірка (1, 2 бали)

Вчитель

Після вдало пройденого лабіринту знайдіть на своєму робочому місці конверт з наступним  завданням  «Станція ЛОГІЧНА» (Конверт приклеєний під партою, або стільцем на робочому місті учня)

ІІ. Етап цілевизначення і планування

2.  «Станція ЛОГІЧНА»

Завдання 2.  (3 хв.) Об’єднайте запропонованих тварин у дві групи. (учні прикріплюють фото на магнітну дошку у дві групи)

 (Додаток 2)

- взаємоперевірка (1 бал)

 

  1. Ознайомлення  з темою уроку.
  2. Визначення  особистісно значущих цілей.
  • Що  ви  хотіли б дізнатися про хижих та ластоногих ссавців?
  1. Узгодження  мети роботи
  • Характерні особливості тварин.
  • Представників.
  • Значення хижих та ластоногих.
  • Представників занесених до Червоної книги.
  • Цікава інформація про тварин.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1.  Завдання 3 .  «Діаграма Венна».  (5 хв.) (Додаток 3)

Опрацювавши  матеріал підручника оберіть ознаки що відповідають хижим та ластоногим ссавцям. (Хижі: §26 с. 107  1 абз. Ластоногі §26 с. 109  2 абз. )

- взаємоперевірка (1-3 бала)

- Групи які  виконали Завдання 3 отримують  запитання для визначення наступної зупинки:

Які ознаки відрізняють хижих та ластоногих з першого погляду?

(Зовнішня будова – будову вивчає морфологія. Отже наступна «Станція МОРФОЛОГІЧНА» (Учні знаходять конверт з наступним завданням))

 

3. «Станція МОРФОЛОГІЧНА»

Завдання 4    (10 хв.) Прийом « Дослідницький практикум».

Опрацювавши текст § 26 та додаткові джерела інформації заповніть таблицю. (Додаток 4)

  • Співставлення результататів роботи груп.
  • - взаємоперевірка (1-3 бала)

 

  1. «Станції ЦІКАВИКА». (2 хв.)

Вчитель

  • Я пропоную перепочити, зробити вправи для очей і дізнатися ще більше цікавого про представників класу Ссавці.  (Додаток 5)
     
  • Чи знаєте ви, що…
    - найкращий бігун на довгу дистанцію – гепард, його швидкість 100 км \год.
    1) рухи очима горизонтально:  вправо - вліво
    - один тхір знищує в середньому 120 ховрахів, які знищують майже півтонни зерна і 2000 мишей, що пожирають 4 т і тим самим за рік він зберігає 4,5 т зерна;
    2) рухи очима вертикально:  вгору – вниз
    - у літній час меню скунсів на 50 – 75% складається з коників, цвіркунів, хрущів, ос, личинок різних комах. Ловлять вони і мишей, пацюків, ховрахів;
    3) рухи очима по колу вправо
    - лісові лисиці на 80 – 85% харчуються полівками і гризунами і лише 15 – 17% їхнього раціону становлять птахи;
    4) рухи очима по колу вліво
    - ласка – найменша тварина ряду Хижі, її маса – 40 – 100 г, знищує невеликих мишоподібних гризунів;
    3) рухи очима по орбіта лі «безкінечник»

 

5.  «Станція ЕКОЛОГІЧНА»

Завдання 5   (5 хв.)Прийом «Проблемне питання».

Вчитель

  1.  Ми вже досить багато знаємо про особливості будови життєдіяльності хижих та китоподібних ссавців. А тепер уявіть собі ситуацію, за якої  на нашій планеті раптом зникли усі представники цього відділу. Як ви думаєте, що зміниться?
  • Групи по черзі висловлюють думку на питання 5.1. (Вислуховуються та приймаються всі варіанти відповідей 0,5 бала)

 

Вчитель

  1.  Подумайте,  що треба зробити для збереження рідкісних видів хижих та китоподібних ссавців?
  • Групи  на аркуші паперу записують відповіді на питання 5.2 . (Вислуховуються та приймаються всі варіанти відповідей 0,5 бала)

Завдання 6   (2 хв.) «Допоможіть ссавцям знайти свій дім»

Із фотографій тварин використаних у завданні 2  виберіть тварин занесених до Червоної книги України та розташуйте їх на фізичній карті України за місцем їхнього проживання.

- самоперевірка (1-3 бали) (дозволено виправити виявлені помилки самостійно)

 

Чи є у населення прислів’я, приказки, прикмети, народні повір’я пов’язані з  вивченими ссавцями.

 

  1. «Станція КРАЄЗНАВЧА» (5 хв.)

Прийом «Випереджувальне завдання». Представлення результатів роботи над випереджувальним завданням. (Додаток 6)

- взаємоперевірка (1 бал)

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Групи  у конвертах отримують ряд завдань  яких мають виконати групою якнайбільше за 3 хв.

 

  1. «Станція ФІНІШ»  (4 хв.)

Завдання 1.

Виберіть з перелічених ссавців занесених до Червоної книги України: Лев, ведмідь білий, тигр, кіт лісовий,  вовк, борсук, рись,тхір степовий,  гепард, перегузня, леопард, пума,афаліна чорноморська,  пантера, морська свиня,  ведмідь бурий, дельфін білобочка.

 

Відповідь:  кіт лісовий,  борсук, рись,тхір степовий, перегузня, афаліна чорноморська,  морська свиня,  ведмідь бурий, дельфін білобочка.

 

Завдання 2.

Прийом «Знайди зайвого»
1.Соболь, ласка, лисиця, горностай, норка, куниця.
2.Синій кит, дельфін - білобочка, афаліна чорноморська, морський котик, кашалот, косатка.

  1. Кіт лісовий,  вовк, борсук, рись,тхір степовий, ведмідь бурий.

Відповідь:  1 – лисиця, 2 – морський котик,  3- вовк.

 

Завдання 3.

Прийом «Співстав тварину та  її характеристику».

1 Ведмідь бурий

А предок свійського собаки

2 Беззубий кит

Б має китички на вухах

3 Вовк

В  рухається спираючись на стопу

4 Рись

Г  живиться планктонними рачками

5 Видра річкова

Д живе у чистих водоймах України

 

Правильна відповідь

1-в, 2-г, 3-а,4-б, 5-д

 

Завдання 4.

Прийом  «Продовж речення»

  1. До хижих  належать тварини, які живляться переважно тваринною їжею. Тому вони мають …. ( сформовані всі зуби, добре розвинені ікла, один кутній зуб з кожного боку щелепи перетворився на хижий зуб.)
  2. Вовки утворюють зграї, у яких може налічуватись … (20-40 особин)
  3. Зубаті кити мають багато однакових зубів конічної форми, які слугують… (для захоплення та утримання здобичі.)

 

 Завдання 5.

Прийом «Проблемне питання»

Тривалий час китоподібних вважали рибами (пригадайте відомі вам казки: «чудо-юдо риба-кит»), оскільки зовні тварини цих груп дещо подібні й мешкають у водному середовищі. Першим відніс китоподібних до ссавців великий шведський учений Карл Лінней. Як ви вважаєте, що наштовхнуло його на думку, що кити - не риби, а ссавці?

 

Завдання 6.

Прийом «Фоторобот»

Складіть фоторобот скелетів голови тварин. Кому належать скелети? (Додаток 7)

       

Завдання 6.

Тестові завдання

 

1. Конічні загострені зуби, якими хижі ссавці утримують і розривають здобич та захищаються:

1) різці;

2) ікла;

3) малі кутні;

4) великі кутні.

2. Родина, до якої належить гепард:

1) Вовчі;

2) Котячі;

3) Куницеві;

4) Ведмедеві.

3. Укажіть, де мешкає білий ведмідь:

1) в Арктиці;

2) в Африці;

3) в Антарктиді;

4) у Південній Америці.

4.  Яка з рис притаманна  тільки представникам китоподібних?

1) обтічна форма тіла;

2) відсутній волосяний порив;

3) здатні до ехолокації;

4) недиференційовані зуби.

 

- взаємоперевірка (1-3 бали)

 

Рефлексія.

Сьогодні на уроці:

  • Я дізнався (лась) …
  • Було цікаво …
  • Було важко …
  • Я зрозумів (ла), що …
  • Тепер я можу …
  • Я відчув (ла), що …
  • Я навчивсь (лась) …
  • У мене вийшло …
  • Мене здивувало …
  • Урок мені дав для життя …
  • Я спробую 

 

  1. Оцінювання  знань, умінь і навичок учнів.
  2. Інструктаж домашнього завдання.

Обов’язково: - опрацювати § 26, Таблицю «Характеристика хижих та ластоногих ссвців», завдання 1-2.

За вибором:

  • Творчо-пошукове завдання: підготувати колаж з теми «Пам’ятники дельфінам», «Пам’ятники собакам», «Пам’ятники кішкам».
  • Біологічна  задача.

Природа  забезпечила  полярних  ведмедів  білим  хутром.  З  одного  боку  це  добре:  дозволяє 

маскуватися  в  льодах  і  снігах. З іншого дуже незручно: у полярних широтах сонце ледве гріє.  Щоб  повніше  використовувати  сонячне  тепло, ведмідь повинен був мати чорне хутро, яке б поглинало сонячні промені та зігрівало б тіло. Як  же  влаштована  шуба  ведмедя?

 

ВІДПОВІДЬ:

Волосинки у ведмедя порожнисті, внутрішня поверхня їх шорстка. Видиме світло відбивається нерівностями усередині волосків, чому шерсть здається білою для людського ока. Невидимі ультрафіолетові промені проходять крізь порожнисті волоски без втрат. Під  білим  волоссям  шкура  має  абсолютно  чорний  колір  і  добре  сприймає  енергію  сонячних  променів, підведених  до  неї  порожнистим  волоссям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

ЛАБІРИНТ

         Рухайтесь від «Старту» за стрілкою. Оцініть правильність твердження. Якщо  воно вірне,  прямуйте  за синьою стрілкою, якщо ж ні – за червоною.  Бажаю успіху!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Малюнки збільшити,  розрізати та в хаотичному порядку скласти у конверт «Станція логічна»

Результат пошуку зображень за запитом "вовк"

Результат пошуку зображень за запитом "дельфін афаліна"

Результат пошуку зображень за запитом "кішка"

Результат пошуку зображень за запитом "лев"

Результат пошуку зображень за запитом "лисиця"

Результат пошуку зображень за запитом "песець"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "касатка"

Результат пошуку зображень за запитом "кіт лісовий"

Результат пошуку зображень за запитом "ведмідь"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "рись"

Результат пошуку зображень за запитом "борсук"

Результат пошуку зображень за запитом "шакал"

Результат пошуку зображень за запитом "видра річкова"

Пов’язане зображення

 

Результат пошуку зображень за запитом "кашалот"

Результат пошуку зображень за запитом "горностай"

Результат пошуку зображень за запитом "тхір степовий"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "перегузня"

Результат пошуку зображень за запитом "морська свиня"

Результат пошуку зображень за запитом "білобочка чорноморська"

Результат пошуку зображень

 

Додаток 3

«Діарама Венна»

ВКАЖІТЬ СПІЛЬНІ ТА ВІДМІННІ ОЗНАКИ ХИЖИХ ТА ЛАСТОНОГИХ ТВАРИН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Таблиця «Характеристика хижих та ластоногих ссвців»

 

Назва родини

Представники

Характерні особливості

Значення

Ряд Хижі

 

ВОВЧІ

 

Мають довгі кінцівки з невтяжними кігтями. Добре розвинений нюх.

Вовки живуть зграями по 20 – 40 особин. Дуже витривалі.

 

Ряд Хижі

 

Лев, тигр, кіт лісовий, рись, гепард,  леопард, пума,

пантера

 

Регулюють чисельність  гризунів, знищують  слабких та хворих тварин.

Утримують у зоопарках та  дресирують у цирках.

В Індії й Ірані гепардів приручали, дресирували й використали для полювання на антилоп. Мисливські гепарди були відомі й у Київській Русі.

Потребують охорони.

Ряд Хижі

 

КУНИЦЕВІ

 

Дрібні та середніх розмірів тварини з короткими кінцівками та гнучким тілом. Живуть у норах в степах, лісах, біля водойм.

 

Ряд Хижі

 

Ведмідь бурий,

ведмідь білий

 

Стоять у ланцюгах живлення. Вони регулюють чисельність тварин, сприяють засівання ареалів насінням рослин. Людина вживає м'ясо ведмедів та використовує шкіру. Потребують охорони, полювання заборонене.

 

Ряд Китоподібні

 

БЕЗЗУБІ КИТИ

 

Замість зубів мають рогові пластинки, розташовані на верхній щелепі та піднебінні в ротовій порожнині, які утворюють цідильний апарат - так званий китовий вус. Тварини проціджують через нього значну кількість води. Проціджена їжа (переважно планктонні рачки) за допомогою язика спрямовується до глотки.

 

Ряд Китоподібні

 

Косатка, афаліна чорноморська, азовка, дельфін білобочка, кашалот

 

Стоять у ланцюгах живлення. Деякі види легко утримуються в неволі й піддаються дресируванню. Промисел зубатих китів заборонено, занесено до Міжнародної Червоної книги. Усі три види дельфінів фауни України занесено до Червоної книги України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Результат пошуку зображень за запитом "вправи для очей"

 

 

Додаток 6

 

Повір'я про лисицю

Вважалося, що лисицю, як й усіх інших звірів, зробив із глини чорт. Може, саме через те вона символізувала хитрість і підступність.

Кажуть в народі: «Хитрий ніколи дурнем не буває». Так і лисиця. Обережною і вигадливою є ця тварина. Наприклад, коли лисиця рятувалася  від мисливських переслідувань, вона заводила небезпечних гостей подалі   від своєї нори з лисенятами.

Але мало хто знає зараз, що лисиці дуже своєрідно реагують  на  зміну  погоди. В теплі зимові дні, що передують сильним морозам, лисиці  не  ховаючись в норах, вкладаються спати просто на сніг, згортаються клубочком,  вкривають мордочку по вуха пухнастим хвостом. Відсипаються вони   також  в сухі, похмурі дні після сильних морозів. Знав народ, що до лисиці, яка  спить  на снігу, можна впритул підійти і мало не за хвіст схопити — такий  міцний у неї сон. А якщо лисиці починають кочувати на великі відстані – слід  чекати непогоди.

Повір'я про вовка

Вовк у народній творчості завжди був символом жорстокості та нена­ситності. З його поведінкою порівнювали лихі вчинки людини. Вовком матері лякали вередливих дітей: «Не плач, бо вовк забере».

Вовками опікується святий Юрій, тому вони й їдять тільки те, на що він їм вкаже. Святий Юрій дає для поживи цим звірам не лише тварин, а й лю­дей, тому вони і нападають на них. Так в народі пояснювалися випадки на­паду вовків на людей. Але вовк, як і всякі тварини — жива істота, а отже, має право на існування. І важливо знати, що вбивати його — гріх, оскіль­ки все задумане і створене природою має своє місце на землі, яке ніхто з інших істот не зможе зайняти.

Існують про сіроманця-розбійника і добрі повір'я та прислів'я; Припису­вали їм й те, що вони поїдають нечисту силу. Якщо при зустрічі з вовками звернутися до них з добром: «Здрастуйте, молодці», — то вірили, що не за­чеплять вони і підуть своїм шляхом. Вважалось, що коли вовк опиниться по­руч із подорожнім, то буде про нього всю дорогу піклуватись: відганяти злих духів і розганяти примар. Існувала легенда, що недалеко від одного хутора ,,. знаходилась;вовча нора з вовченятами. І вовки за те, що люди не чіпали їхньої домівки, подарували їм білу вівцю. Бо на добро завжди добром відгуку­ються. Так природою задумано, що, не шкодячи довкіллю, ти бережеш себе, своє життя.

Ведмідь бурий

У народній творчості ведмідь був символом сили і... вайлуватості. Дітям про нього загадували таку загадку:

Буркотливий, вайлуватий, ходить лісом дід кошлатий, Одягнувся в кожушину, мед шукає та ожину. Літом любить полювати, а зимою в лігві спати, Як зачує він весну, прокидається від сну.

Назву свою цей звір отримав через любов до меду. Адже недарма  збереглося і донині прислів'я: «У ведмедя десять пісень, і ті про мед». Але   водночас ведмідь — це доброзичлива, довірлива і кмітлива тварина.

Царем гаїв і лісів називали його люди. Він розумний, як людина, і не говорить тільки тому, що не хоче розмовляти. Про нього не можна казати пога­но, бо він усе чує, навіть якщо його і немає поблизу, він нічого не пробачає.

Українці вірили, що ведмідь — це зачарований мірошник. Існує  повір'я, що Бог перетворив чоловіка на ведмедя через те, що той захотів налякати його ревінням.

 

Додаток 7

(Фотографії  порізати смужками)

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "череп вовка"    Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Остапченко Л.І.,Балан П.Г., Біологія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2015
  2. Кулініч О.М. Уроки біології 7 клас. – К.: Генеза, 2015
  3. Талпош В.С., У свті ссавців. Зоовікторина. – Тернопіль.: Підручники і посібники,  2003.
  1. http://testportal.ucoz.com/load/rozrobki_urokiv/ekokvest_efektivna_innovacijna_tekhnologija_navchannja_shkoljariv_na_urokakh_biologiji_ta_v_pozaklasnij_chas/5-1-0-410 

 

  1. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/34730/

 

 

 

Методичні рекомендації

Нестандартний урок у формі уроку-квесту максимально стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу, сприяє розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, уяви, спостережливості, інформатичних вмінь, підвищує загальний рівень розвиненості школярів. Навчання на ньому спрямоване на підвищення якості їхніх знань, формування працьовитості, цілеспрямованості, потрібних у житті навичок і вмінь.  Проблемні методи, які використані на уроці,  сприяють подоланню психологічної інерції, продукуванню максимальної кількості нових ідей, залученню власного досвіду дітей, а ігрове спрямування   дозволяє підвищити інтерес до вивчення біології. 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самолюк Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
4288
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку