Розробка уроку "Рослина - цілісний організм"

Про матеріал

Розробка уроку з біології "Рослина - цілісний організм" 6 клас. У процесі уроку продовжується формування уявлень про системи живої природи на прикладі рослин; а також формуються початкові уявлення про різноманіття рослинного світу

Перегляд файлу

1

 

Тема: Рослина – цілісний організм.

Мета:

  • продовжувати формування уявлень про системи живої природи на прикладі рослин; формувати початкові уявлення про різноманіття рослинного світу;
  • розвивати пізнавальні інтереси учнів до наук природничого курсу; розвивати вміння та навички, а також інтелектуальні здібності учнів; формувати вміння використовувати знання у рішенні навчальних та життєвих задач;
  • формувати природничо-науковий світогляд та розуміння бережливого ставлення до природи;

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця «Складноцвіті. Кульбаба лікарська»

Загальнодидактичні методи: пояснювально-ілюстративний та частково-пошуковий.

Терміни та поняття: організм, рослинний організм, цілісна система, фотосинтез, автотрофи, гетеротрофи, органи рослини, вегетативні органи, генеративні органи.

 

 

 

Хід уроку

1.Організаційний етап.

2. Перевірка домашнього завдання

 

Біологічний диктант (на 5 хвилин)


І варіант

1.Дайте визначення термінам

СИСТЕМАТИКА.

2. Кого вважають розробником систематики?

3. Що таке подвійна номенклатура.

4. Що більше рід чи родина?


ІІ варіант

1.Дайте визначення терміну

ВИД.

2.Як називається систематична категорія?

3. З яких кількості слів складається назва виду?

4. Що більше клас чи тип?

 


 

3. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

  • Що таке система?
  • Чи є рослина системою?

4. Мотивація отримання нових знань.

Проблемне питання

  • Як ви гадаєте, чому рослини виділено в окреме Царство? Чим рослини відрізняються від інших організмів?

5. Оголошення теми та завдань уроку.

Привітання вчителя. Повідомлення теми та задач уроку.

На уроці учні:

  • з’ясують особливості притаманні всім рослинним організмам;
  • познайомляться з будовою рослини та з основними процесами життєдіяльності рослинного організму.


6. Формування нових знань

План.

  1. Рослина – відкрита система.
  2. Будова рослини
  3. Особливості процесів життєдіяльності рослини.

 

1.Рослина – відкрита система.

Робота учнів з підручником. Фронтальна бесіда.

  • До якої системи належать рослини?
  • Що таке відкрита система?
  • Відкрита система – це система, що потребує надходження енергії для свого існування ззовні.
  • Які зв’язки мають рослини?
  • За рахунок чого вони підтримуються?

2. Будова рослини

Розгляньте малюнок на стр.17. фронтальна бесіда

  • Які органи забезпечують ріст та розвиток рослини? Як вони називаються? Роздивіться їх на малюнку.
  • Що таке орган?
  • Орган –це частина живого організму, яка займає в ньому постійне положення і виконує одну або кілька функцій.
  • Які рослини мають органи?
  • Які ще органи ви знаєте?
  • Що таке корінь?
  • Що таке пагін? Яку функцію він виконує?
  • Що таке листок? Яку функцію він виконує?
  • Що таке квітка? Навіщо вона потрібна?
  • На які типи ми можемо поділити всі органи рослин?

Вегетативні органи – це органи, що забезпечують життєдіяльність організму (ріст, розвиток, живлення)

Генеративні органи – це органи, що забезпечують розмноження рослини.

Заповнення таблиці.

Органи рослини та їх функції

Орган

Тип органу

Функція

корінь

вегетативн.

закріплює рослину в грунті, слугує для грунтового живлення – поглинання води та мінеральних речовин і транспортування їх до надземної частини рослини

пагін

вегетативн.

Складається з стебла, бруньок та листків. Забезпечує повітряне живлення рослин.

листок

вегетативн

Фотосинтез, дихання, випаровування води

бруньки

вегетативн

Є зачатками нових пагонів

квітка

генеративн

Забезпечує розмноження рослини, утворює плід з насінням

плід

генеративн

Забезпечує захист насіння

насіння

генеративн

З насіння виростає новий організм.

 

3. Особливості процесів життєдіяльності рослини.

Фронтальна бесіда, робота учнів з підручником.

  • Завдяки чому існує рослина?
  • Яку енергію засвоює рослина?
  • Що відбувається під час дихання?
  • З чого рослини синтезують органічні речовини? За допомогою чого?

Обговорення. Запис у зошиті.

Такий тип живлення називається автотрофним. Автотрофи – це організми здатні самостійно синтезувати органічні сполуки. Здатність до фотосинтезу – основна особливість рослин, що відрізняє їх від інших організмів.

Гетеротрофи – це організми, що не здатні синтезувати органічні сполуки, вони отримують їх ззовні.

Органічні сполуки – це глюкоза, сахароза, білки, протеїни, жири, ліпіди, целюлоза, тощо.

Неорганічні сполуки – це вода, мінеральні солі.

Фронтальна бесіда

  • Чи здатні рослини до розмноження?
  • Яким чином здатні розмножуватися рослини?
  • Де міститься спадкова інформація організму?
  • Чи здатні рослини до росту та розвитку?
  • Як рослини реагують на зміни в навколишньому середовищі?

Запис у зошиті

Основні процеси життєдіяльності рослин:

1. Дихання та фотосинтез.

2. Живлення та транспортування речовин.

3. Розмноження

4. Ріст та розвиток

5. Здатність пристосовуватися до навколишнього середовища.

 

6. Систематизація та узагальнення знань

Намалювати рослину у зошиті та відмітити такі органи: корінь, пагін, листок, бруньки, квітка.

 

Фронтальна бесіда

  • Які види енергії можуть використовувати живі організми?
  • Які живі організми здатні використовувати енергію сонячного світла і для чого?
  • З яких простих речовин рослини утворюють складні, багаті на енергію поживні речовини
  • Назвіть головну особливість рослин, що відрізняє їх від інших живих організмів.
  • Учені провели дослід. Вони видалили два верхні листки на пагоні пшениці в період його росту. Це призвело до зменшення кількості поживних речовин у насінні пшениці. Який висновок ти міг би зробити з цього досліду.

 

7. Домашнє завдання.

  1. Середній рівень – читати §   ,
  2. Достатній рівень – опрацювати §   , таблицю у зошиті, принести цибулину, солодкий перець (червоний), огірок, пелюстку.
  3. Високий рівень – опрацювати §   , таблицю у зошиті, принести цибулину, солодкий перець (червоний), огірок, пелюстку.

 

8. Підбиття підсумків уроку.

Учні роблять висновок щодо отриманих знань.

 

docx
Додано
30 грудня 2018
Переглядів
1870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку