Даний матеріал вчить школярів поважати працю людей, закріплювати, які ще є інші професії, що виготовляють ті чи інші працівники; дбайливо ставитися до речей, зроблених руками інших; виховувати ввічливість, чемність, доброзичливість, повагу.
Тема. Шануй працю людей
Мета: вчити школярів поважати працю; дбайливо ставитися до речей, зроблених руками інших; виховувати ввічливість, чемність.
Обладнання: ілюстрації професій
Хід уроку
І. Організація класу
II.Актуалізація опорних знань
-Діти, давайте пригадаємо золоті правила уроку.
Правило піднятої руки.
Правило тиші.
Правило слухати товариша.
Правило ввічливого звертання до вчителя, однокласників.
Але культуру поведінки й культуру мовлення ви повинні виявляти не тільки в класі, айв громадських місцях.
III. Мотивація навчальної діяльності
-Діти, люди яких професій працюють у нашій школі?
-А чи знаєте ви, як вони називаються?
-Чи завжди ви вітаєтеся з ними?
-Яка користь від професії прибиральниці?
IV. Основна частина
Розбір етичної ситуації «Все одно поприбирають»
-Чи правильно поводили себе хлопчики?
-Чи правильно повела себе Марійка?
-А як вчинили б ви?
Розбір етичної ситуації «Жуйка»
Настя на перерві жувала жуйку. Але ось задзвонив дзвоник на урок. Настя витягла гумку і, скатавши в кульку, кинула її на підлогу. Подруга Світлана зробила їй зауваження і запропонувала приліпити гумку під партою.
-Чи правильно зробили дівчатка?
-Куди треба було прибрати жувальну гумку?
-А яка користь від професії кухаря?
Розбір етичної ситуації «В їдальні»
Продзвенів дзвоник. Діти разом із Людмилою Миколаївною вирушили до їдальні. На столах уже стоять тарілки з манною кашею. Усі взяли ложки.
Фу! - раптом голосно говорить Женя. - Яка бридка каша.
Самі їжте цю гидоту, а я не буду!
Кухар Олена Олександрівна наливала дітям чай. Вона почула ці слова і тільки головою похитала, а вчителька суворо подивилася на Євгена і сказала:
«Мені дуже соромно за тебе, Євгене. Вибачте, Олено Олександрівно...»
-Діти, чому Людмила Миколаївна так сказала? Чому вона вибачилася замість Жені?
Так, правила культурної поведінки і мовлення забороняють за спільним столом погано говорити про їжу, щоб не псувати апетит іншим. А найголовніше, діти, не можна бути невдячними тим, хто нас годує, про нас піклуються. Ось чому вчителька вибачилась за свого учня.
Фізкультхвилинка
Посадили ми дубочок
Виріс він до сонця
Вліво гнувся до струмочка
Вправо гнувся до віконця
Гілки розпустив широко.
Корінь ріс його глибоко
І міцніш, міцніш ставав.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування етикетних задач.
Учні сидять за столом. Чергові подають обід. Сергійко мовчки хапає ложку і починає поквапливо їсти. Поївши і залишивши миски на столі біжить до класу.
-Чи правильно зробив Сергійко? А як потрібно було зробити?
Діти йшли по коридору і лузали насіння. Прибиральниця помітила і зробила зауваження. Діти швиденько повернулися до класу, взяли віник і прибрали за собою.
-Чи можна лузати насіння в школі?
-Чи правильно вчинили діти?
-А як би вчинили ви на їхньому місці?
VI.Підсумок уроку
Гра «Так чи ні»
Діти, якщо відповідь так, то ви хлопаєте у долоні, якщо ні, то не хлопаєте.
Фантики від цукерок потрібно розкидати по всій щколі?
В школі дозволяється лузати насіння?
Все сміття потрібно викидати у корзину для сміття?
В їдальні не потрібно прибирати після себе посуд?
Потрібно обов’язково дякувати кухарю за смачний обід?
Тож, діти, пам’ятайте: ви живете у світі не одні. Вас оточують люди різних професій. Які роблять усе, щоб покращити ваше перебування у школі. А у відповідь ви повинні їх поважати. А поважаючи оточуючих, ви маєте поводитись так, щоб жити і працювати поряд із вами їм також було зручно і приємно.