Розробка уроку "Сімейні конфлікти"

Про матеріал
Розробка уроку з предмету "Етика та психологія сімейних відносин" для учнів 10-11 класів.
Перегляд файлу

 

 

 

План уроку

 

Тема програми: Сім’я в світі  духовно-моральних і культурних традицій суспільства

Тема уроку:  Сімейні конфлікти та шляхи їх подолання                                

План

  • Стійкість сім’ї.
  • Сімейні конфлікти.
  • Закономірності перебігу конфлікту.
  • Основні стилі вирішення конфлікту.
  • Правила поведінки у конфліктній ситуації.

Мета уроку:  Розширити  знання учнів про конфліктні ситуації, поняття «конфлікт» і «спілкування», познайомити учнів із конструктивними способами розв’язання конфліктних ситуацій; проаналізувати конфлікт із точки зору позитивного і негативного впливу на стосунки.

Ознайомити їх із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою. Показати ефективні шляхи розв’язання  конфлікту. Вчити  використовувати  в  спілкуванні з іншими членами сімї  тактику  співробітництва, вмінню вирішувати конфліктні ситуації. Формувати в  учнів  почуття єдності з сімєю,   поважати       особисте    «я» кожної  людини.  Сприяти   взаєморозуміння   в   сімї ,  виховувати   повагу   до   членів родини, почуття  відповідальності   за   свої   слова   і   вчинки.

Розвиваюча:розвивати емоційну компетентність  учнів, уміння правильно поводити себе в конфліктній ситуації;

Формування компетентностей:

 ключових

Вміння вчитися(планування своїх дій)

Загальнокультурна

Громадянська (знання своїх прав і обовязків)

Здоровязбережувальна

Компетентності з ІКТ( вміння добувати, осмислювати, опрацьовуватита використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною літературною довідкою)

Соціальна (конструктивне розвязання конфліктів, досягнення консенсусу, вміння брати на себе відповідальність та наслідки вчинків).

предметних:

Ознайомити учнів з правилами , які допоможуть уникнути конфліктів і мирно розвязати їх

Вчитися мирно розвязати конфлікти з

Розвивати вміння аналізувати типові життєві ситуації

Виховувати культуру спілкування, почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до людей, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.

Хід уроку

І. Організаційна частина – 3 хв.

    - перевірка кількості учнів ;

    - підготовка учнів до уроку.

 Організаційна хвилинка. Вправа "Посмішка".

Учасники вітаються, потім мовчки посміхаються своїм сусідам з обох сторін і потискують їм руки.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів – 10 хв.

1. Створення асоціативного куща до слова «сім’я»

2. Мікрофон

  1. - Що ви знаєте про функції сім’ї у суспільстві

ІІІ.Організація навчальної діяльності учнів.

Вправа « Мікрофон» - «Подружня сумісність- це...»

Творча робота. Створення сенкану на тему «Подружжя»

Правила складання сенкану:

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).

2. Другий рядок - опис теми, складається із двох слів (прикметники).

3. Третій рядок виражає дію, пов'язану із темою, складається із трьох слів (обов'язкове дієслово).

4. Четвертий рядок виражає ставлення до теми і складається з чотирьох слів.

5. Перефразування сутності теми ( одне слово — синонім до теми).

    - оголошення теми і мети уроку;

    - актуалізація опорних знань учнів:

    1. Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту?

    2. Де у вас виникають конфлікти?

    3. Час минає. Конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте про        якийсь конфлікт? (Вам неприємно про це згадувати? Ви про це згадуєте із задоволенням? Вам однаково? Ви хотіли б про це забути?)

VI. Повідомлення нового матеріалу – 20 хв.

Основні поняття: конфлікт, сімейний конфлікт, закономірності перебігу конфлікту, стилі вирішення конфлікту, принципи керування конфліктом Обладнання: бланки опитувальника "Мій підхід до конфлікту.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Освіту здобувають, читаючи книги. Набагато важливішу освіту – науку життя - здобувають, читаючи людину. Ви ще лише на початку дороги життя. Хай сьогодні наша розмова допоможе вам глибше пізнати самих себе і  людей, які вас оточують.

За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання: куди заховати її, щоб людина не змогла її відшукати? Їм забажалось продовжити шлях пошуку  Істини.

«Давайте  сховаємо  її  на найвищій гірській вершині»,- сказав один.

«Давайте сховаємо її на далекій зірці»,- запропонував другий.

«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні».

«Давайте заховаємо її на зворотному боці Місяця».

А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми  заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі». Отож, шукати Істину слід в собі. Сьогодні ми теж спробуємо розібратися в собі і знайти вірний вихід із ситуації в той момент, коли раптом пролунає: «Привіт! Я – конфлікт».    

Незважаючи на те, по коханню ви одружувалися чи ні, у вашому житті обов’язково будуть смуги і чорні, і білі. Звичайно, хотілося б, щоб білі зустрічалися ширші і частіше... І ось тут ми власноруч можемо собі допомогти, звівши до мінімуму хоча б чорні смуги в колі сім’ї.
Коли ми закохані, нам здається, що уникнути конфліктів в сімейному житті зовсім не складно і для цього не треба докладати жодних зусиль. Буквально через кілька днів після весілля (а іноді й раніше) ми розуміємо, що без конфліктів не обійтися... Якщо вчасно не відключити емоції і не включити в процес здоровий глузд, то сварки будуть в родині обов’язково, так як немає на світі абсолютно однакових людей, що мають одне на двох мислення.

 Конфліктологія – нелегка наука. Але проблема не в важко доступності, а в небажанні пізнати істину. Тож ми  спробуємо допомогти вам знайти відповіді на ваші запитання.

Що таке конфлікт з наукової точки зору?

 Слово «конфлікт» латинського походження. В перекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій, думок. Це процес загострення боротьби двох чи більше сторін – учасників конфлікту під час розв’язання  проблеми, що має особисту значимість для кожного.

Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків. А зараз проведемо невеличку розминку

Я  хочу привести приклад, як не вживаючи слів, можна позитивно або  негативно налаштовувати співрозмовника.  Люди дивляться один на одного в середньому 35-50%  усього часу протягом якого проходить розмова.  Люди зустрічаються, обмінюються поглядами, дивляться один на одного в основному для того, щоб визначити реакцію на свої слова. Що ж люди бачать в очах один одного? Давайте підберемо слова, що характеризують погляд. Розгляньте схематичний малюнок (див. додаток )

 ( Радісний, здивований, зляканий, гнівний ).

 

 

 

Стійкість сім’ї. Сімейні конфлікти.

Чи може молода сім'я жити без конфліктів? Уявляється, що при сучасній невизначеності сімейних ролей і загальній спрямованості на самоствердження безконфліктне існування молодої сім'ї постає маловірогідним. На рівні здорового глузду часто вважають, що шлях до зміцнення сімейних стосунків лежить через покращення матеріально-побутових умов сім'ї, але ми бачимо, що ці умови в останні десятиріччя стали незрівняно кращими, проте рівень розлучень зріс. Це підтверджує думку про те, що вирішальним чинником посилення гармонії сімейних стосунків є тільки підвищення культуриподружнього спілкування.

Сім’ї бувають різні: повні та неповні, благополучні та неблагополучні тощо. В одних сім’ях атмосфера спокійна та доброзичлива, в інших життя перетворюється на потік безперервних сварок, які стають частиною життя сім’ї. Складається враження, що сварки стають бажаним явищем для їх учасників, що у скандалах та примиреннях вони знаходять своєрідне задоволення, що це є своєрідною формою існування егоцентричних особистостей у сім’ї. Такі речі часто називаються психологічною несумісністю, за якою ховається небажання зрозуміти іншу людину.

Конфлікт - це негативний психічний стан, який характеризується ворожістю, негативізмом, взаємними образами. Особливості конфлікту полягають у тому, що він має властивість приводити людей у стресовий стан, давати вибух негативних почуттів, спотворювати психіку. В основі конфліктів лежить прагнення принизити партнера, наполягти на своєму. Конфлікт тягне за собою спустошеність, він має властивість розростатися незалежно від причин.

Розрізняють наступні причини сімейніх конфліктів:

-конфлікту суперечності, які виникають на основі незадоволеної потреби в цінності та значимості свого "Я", порушення почуття гідності зі сторони шлюбного партнера, його знехтування, неповаги;

-психічні напруження, депресії, конфлікти, сварки, джерелом яких є незадоволеність у потребі одного чи обох з подружжя у позитивних емоціях; відсутність турботи, уваги та розуміння;

-конфлікти сварки через пристрасть одного з подружжя до спиртних напоїв, азартних ігор;

-фінансові розбіжності, які виникають на основі перебільшення потреб одного із подружжя;

-конфлікти на ґрунті задоволення потреб подружжя у харчуванні, одязі, витрат на потреби кожного;

-конфлікти на ґрунті потреби у взаємодопомозі, взаємопідтримці тощо;

-сварки із-за проведення відпочинку та дозвілля;

-конфлікти на базі незадоволених сексуальних потреб одного чи обох з подружжя.

                  Закономірності перебігу конфлікту.

Виділяють основні стадії конфлікту

назрівання суперечки;

загострення;

розв’язання або невирішення конфлікту

 Розв’язання конфлікту може закінчуватись тим, що:

-один з учасників визнає себе винним;

-винним визнає себе його партнер;

-винними визнають себе обидва з подружжя;

-невирішеним конфлікт залишається тоді, коли жодна сторона не визнає своїх помилок, прорахунків.

Відомий соціолог В. О. Сисенко вважає, що для вирішення подружніх конфліктів доцільно:

Підтримувати почуття власної гідності чоловіка та жінки.

Постійно демонструвати взаємну повагу та шану.

Намагатися викликати ентузіазм у партнера (тобто висловлювати віру у можливість кращих стосунків).

Стримувати себе у проявах злості, гніву, роздратованості і нервозності.

Не акцентувати увагу на помилках та прорахунках один одного.

Не дорікати минулим і, зокрема, колишніми помилками.

Жартами, гумором, будь-яким відволікаючим засобом зняти або призупинити наростаючу напругу.

Замінювати конфліктні теми розмов іншими, більш безпечними.

Не мучити ні себе, ні партнера підозрами у невірності, стримувати себе у ревнощах, намагатися приглушити почуття підозри.

Пам'ятати, що у шлюбі потрібне велике терпіння, поблажливість, Добросердність, увага та інші позитивні якості.

Основні стилі вирішення конфліктів.

Виділяють п’ять основних стилів вирішення конфліктів

Стратегії розв’язання  конфліктів

1. Черепаха ( втеча ). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати  конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань ,  через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт – справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.

2. Акула (примус). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують . їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає другого, який програє. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності та невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи з позиції сили.

3. Плюшевий ведмедик (згладжування).  Для ведмедиків стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки,  вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються згладити конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.                             

4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж  якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду – «золоту середину», між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунків.                                                            

5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв’язувати , і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі , так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Сови сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили як їх самих, так і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не буде знайдене рішення, яке б задовольнило і власні, і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.

 

V. Закріплення нового матеріалу

    1. Що таке конфлікт?

    2. Як потрібно вирішувати конфліктні ситуації ?

    3. Яку може мати дію конфлікт ( позитивну і негативну )?

    4.Які закономірності перебігу конфлікту?

    5.Перерахуйте принципи керування конфліктом.

Вправа «Незакінчене речення»

  1. Конфлікт- це ...
  2. Причиною конфліктної ситуації може бути ...
  3. Існують такі стадії розвитку конфліктів ...

4.У конфліктній ситуації людина може виявляти різні стилі поведінки, такі як...

5. Для того, щоб запобігти виникненню конфлікту, потрібно ...

 

VІ. Підведення підсумків уроку. Учасникам надається можливість дати «зворотний зв'язок», закінчивши фразу «Сьогодні я...», «Сьогодні мені...». Проводиться обговорення (без оцінювання) усіх видів діяльності, відзначається те, що найбільше запам'яталося, що викликало утруднення. Учасники діляться своїми емоціями, почуттями,

    - відповіді на запитання учнів;

 

VІІ Рефлексія.

Вправа «Кошик для сміття»

    У кожного з вас є аркуш паперу. Вам необхідно  написати ті слова чи вирази, якими вас називали колись чи називають тепер і які вам не подобаються, викликають гнів, образу. Зараз ми зберемо ці аркуші в кошик. Якщо ви позбулися цих ярликів, то повинні подумати про те, що ніколи не будете чіпляти ярлики іншим людям.

Учитель

Для того, щоб не попадати в конфліктні ситуації, я кожному з вас роздам пам'ятку « Правила попередження конфліктів», для того, щоб ви користувалися нею в подальшому житті. (Додаток 1)

 

Д.З. 1.Підготувати інформацію: описання сімейних конфліктів  в літературі.

2.Описати  конфліктну ситуацію із власного досвіду.

3.Скласти алгоритм дій відповідно до якогось зі стилей поведінки в конфлікті.

4. Повторити (ознайомитися з твором) «Кайдашева сімя» І.Нечуй-Левицький.

 

Додаток 1

 Правила попередження конфліктів.

Навчіться відмовлятися від конфлікту.

Якщо ви хочете уникати скандалів і сварок, для початку свідомо відмовтеся брати участь у сварках. Цю відмову треба перевести в підсвідомість, тобто вона повинна стати принципом у вашій поведінці, психологічною установкою.

Не говоріть відразу з напруженою людиною.

Пам'ятайте, що прямолінійність хороша, але не завжди.

Перш, ніж казати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини і його добрі справи.

Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, стати на його місце.

Нічого не треба доводити. У будь-яких конфліктах ніхто ніколи і нікому нічого не може довести. Навіть силою. Негативні емоційні впливи блокують здатність розуміти і погоджуватися.

Перестаньте конфліктувати першим. Якщо так вже вийшло, що ви втратили контроль над собою і не помітили, як вас втягнули в конфлікт, спробуйте зробити єдине - замовчати. Одностороннього конфлікту не буває. Ваше мовчання дозволяє вийти з сварки і припинити її-.

Всіляко уникайте словесної констатації негативного емоційного стану партнера: «Ну, ось поліз у пляшку!... А чого ти нервуєш, чого злишся? »... Подібні« заспокійливі» слова тільки зміцнюють і підсилюють розвиток конфлікту.

Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення своїм товаришам, не скупіться на похвалу.

Додаток 2.

Методика діагностики стратегій розв’язання  конфліктних ситуацій

          Д. Джонсона   і   Ф. Джонсона

 Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному і виявляють притаманний їм стиль поведінки. Американські вчені Р. Блей і Д. Мутон (1964), досліджуючи некооперуючу взаємодію людей, описали стратегію улагодження конфліктів. Їхню класифікацію визнали зарубіжні та вітчизняні психологи.                                                                                                                               Широковідома у психологічних колах України класифікація (сітка) Томаса-Кілмена, яка виділяє 5 основних стилів розв’язання  конфліктів,  зокрема: конкуренції, ухиляння, пристосування, компромісу, співробітництва. Ці вчені сконструювали опитувальник, який складається з 30 пунктів і діагностує поведінку під час конфлікту.

 Пропонуємо   застосувати   опитувальник   Д. Джонсона     і                   Ф. Джонсона (1987), який базується на класифікації Р. Блейка і Д. Мутона, для діагностики підходу до розв’язання  конфліктів. Опитувальник дає змогу оцінити індивідуальні дії особистості під час конфлікту і стиль поведінки з урахуванням двох умов: важливості досягнення мети та підтримання хороших стосунків з опонентами.

 У конфліктній ситуації особиста мета одного опонента не збігається з прагненням другого, цілі сторін вступають у протиріччя. Важливість досягнення мети для кожної конфліктуючої сторони може мати неабияке значення або ж не мати ніякого. Тому вирішення конфлікту частково залежить від наполегливості, з якою опоненти прагнуть задовольнити особисті інтереси.

 Підтримання хороших стосунків на даний момент і в майбутньому для конфліктуючих сторін може бути важливим або ж не мати жодного значення. Важливість хороших стосунків з іншими людьми, готовність врахувати їхні інтереси також впливають на дії під час конфлікту.

 Інструкція: Уважно прочитайте вислови і прислів’я . Користуючись  наведеною нижче шкалою, визначте, наскільки кожне прислів’я  відповідає вашим діям під час конфліктів: 

 5) відповідає в усіх випадках;

 4) відповідає у більшості випадків;

 3) деколи відповідає;

 2) відповідає, але дуже рідко;

 1) ніколи не відповідає. 

  1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її.   

     2.  Якщо  ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте.                                                                      

     3.  Теплі слова розтоплюють холодні серця.

     4.  Послуга за послугу.

     5.  Давай приходь і подумаємо разом.

     6.  Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне.

     7.  Чия сила, того й правда.

     8.  Солодкі слова роблять солодким рух уперед.

     9.  Краще синиця у жмені, аніж журавель у небі.

    10. Істина знаходиться в знаннях.

    11. Той, хто б’ється  і тікає, доживає до нової битви.

    12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати врозтіч.

    13. Убий ворога своєю надмірною добротою.

    14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки.

    15. Ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції, але кожен може зробити свій внесок у неї.

    16. Тримайся подалі від тих, хто не згодний з тобою.

    17.Тільки той , хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви.

    18. Добре слово мало коштує, та дорого цінується.

    19. Зуб за зуб – це чесна гра.

    20. Тільки той ,  хто готовий відмовитися від власного права на істину в останній інстанції, збагатиться від істин, які знають інші.

    21. Уникайте сварливих людей – вони зроблять ваше життя нещасним.

    22. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших.

    23. М’які   слова забезпечують гармонію.

    24. Хочеш мати хорошого друга – зроби йому щось приємне.

    25. Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм  назустріч – тільки це приведе до їх найкращого вирішення.

    26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів – уникати їх зовсім.

    27. Займаю тверду, рішучу позицію ( на тім стою і не можу інакше).

    28. Лагідність перемагає гнів.

    29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш.

    30. Щирість, чесність і довіра гори звернуть.

    31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися.

    32. У світі завжди були й будуть переможці й переможені.

    33. Вони на тебе з каменем , а ти до них з прихильністю.

    34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване.

    35. Правди можна добитися, воюючи та воюючи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
3068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку