СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ
Мета: активізувати знання про способи зображення Землі з курсу природознавства; формувати первинні знання про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвивати вміння визначати відмінності зображеннях місцевості на рисунку, аеро – і фото знімках, плані; з’ясувати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, географічній карті, плані, аеро- та фото знімках; розвивати допитливість, кмітливість; виховутати інтерес до розвитку наукових знань.
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна дошка, глобус, план місцевості, аеро- та фотознімки.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Очікувані результати: учні зможуть називати різні способи зображення Землі, виявляти та пояснювати їх переваги та недоліки.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом « Мозкова атака».
1. Що таке азимут?
2. Назвіть скільки дорівнює азимут на схід?
3. За яким азимутом буде рухатися людина, якщо вона йтиме у напрямку із півночі на південь?
4. Яка сторона горизонту має азимут 135º ?
5. Назвіть, за яким азимутом нам доведеться рухатися , коли ми будемо йти із заходу на схід?
6. Який азимут північного полюсу?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Уявіть себе географом. Ви отримали завдання відобразити територію вашої місцевості. Яким способом ви будете це робити?
Виконуючи це завдання, ви мали змогу зрозуміти, що способів є декілька. Люди намагаються якомога точніше відобразити місцевість ще з давнього часу. Перші люди робили це за допомогою малюнків. Пізніше з'явилися перші карти. Навіщо потрібні точні зображення місцевості? ( Відповіді учнів).
Є такі професії, де люди працюють, користуючись планами місцевості: сільське господарство, будівництво, археологи.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із тим, які саме існують види зображень земної поверхні на площині та визначимо в чому їхні переваги та недоліки.
4. Вивчення нового матеріалу.
Види зображення земної поверхні.
РИСУНОК –дає загальне уявлення про місцевість, але не має точності.
ФОТОГРАФІЯ – точніше зображує місцевість, ніж рисунок, передає особливості місцевості, але добре видно предмети, що розміщені на передньому плані.
АЕРОФОТОЗНІМОК – зображує ділянки поверхні зверху, охоплює значні за розміром території, однак не дає інформації про призначення та назви географічних об'єктів.
План місцевості – зображує невеликі ділянки місцевості, має високу точність та містить характеристики географічних об’єктів.
При створенні планів місцевості коритуються умовними знаками.
Обов'язково використовують масштаб.
Масштаб – це число, що показує у скільки разів зменшені відстані на місцевості.
Географічна карта- зменшене зображення різних за розмірами ділянок земної поверхні, складають з урахуванням кулястості Землі, подані характеристики об’єктів.
ГЛОБУС- найточніше передає вигляд нашої планети, але не відображає дрібні об’єкти.
Найдавніший глобус, що дійшов до нашого часу створив Мартін Бехайм у 1492 році.
ЗАВДАННЯ. Користуючись атласом та матеріалами підручника заповніть таблицю.
Основні способи земної поверхні |
Переваги |
Недоліки |
План |
|
|
Географічна карта |
|
|
Глобус |
|
|
Карти створюють картографи.
Картографія – це наука, яка займається вивченням, розробкою та створенням карт.
5. ЗАКРАПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Зменшене і узагальненен зображення великої ділянки на площині називається…
2. Кут іж напрямом на північ і будь який предмет називається…
3. Творець найстарішого глобусу Землі …
4. У дрібному масштабі створюються…
5. Більш детальну і точну інформацію про розташування та обриси об'єктів можна дізнатися із…
6. У якому масштабі створюються географічні карти?
7. Більш загальну інформацію про розташування географічних об'єктів дізнаємося із …
8. Якими методами користуюються при створенні географічної карти?
9. Найточніше передає вигляд нашої планети…
10. Масштаб –це…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вивчити параграф 26.
Зобразити план шкільного подвір'я, використвши умовні знаки та розрахувавши масштаб.