Розробка уроку "Статеве розмноження організмів" розрахована на учнів 11 класу і містить цікаву інформацію про різні види розмноження в різних царств організмів. Матеріал містить завдання, які розраховані не тільки на перевірку засвоєних знань, а й на виявлення прогалин та їх корекції.
Тема. Статеве розмноження організмів.
Мета: показати розмноження як універсальну властивість живих організмів; дати поняття про статеве розмноження та його форми; звернути увагу на переваги статевого розмноження перед нестатевим; розширювати кругозір учнів; виховувати бережливе ставлення до репродуктивної системи живих організмів.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань та згадування раніше набутих.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки : історія, географія.
Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами форм нестатевого розмноження, вегетативного розмноження рослин і вегетативного розмноження тварин.
Терміни: типи розмноження, статеве розмноження, розмноження, поліембріонія, партогенез, ізогамія, анізогамія, оогамія, андрогенез, кон’югація, гермафродитизм, роздільностатевість, дводомні рослини, однодомні рослини.
Концепція уроку: спираючись на знання про основні властивості живого, показати, що розмноження є універсальною властивістю живого і здійснюється за допомогою різноманітних процесів. Докладніше зупинитися на статевому розмноженні, його особливостях, перевагах і еволюційних вадах, навести приклади з різних царств живих організмів. Описати особливості будови статевих клітин, звернути увагу на те, як їхня структура пов’язана з їхніми функціями. Підготувати учнів до подальшого вивчення процесу утворення статевих клітин (гаметогенезу).
Хід уроку.
Народження - це та частка безсмертя й вічності, що відпущена смертній істоті.
ПЛАТОН
Усне опитування.
Письмова робота.
На окремих аркушах виписати всі відомі вам способи нестатевого розмноження, навести приклади.
Яке біологічне значення має нестатеве розмноження.
Оголошення теми, мети уроку.
а) кон’югація; б) копуляція
а) злиття клітин;
б) злиття гамет (ізогамія, анізогамія, оогамія);
в) партеногенез;
г) андрогенез.
5. Біологічне значення статевого розмноження.
Статеве розмноження дозволяє збільшити генетичне розмаїття нащадків і їх життєстійкість до мінливих умов. Історично більш давні двостатеві тварини – гермафродити, такі, як кишковопорожнинні, плоскі та кільчасті черви, деякі молюски. Але в ході еволюції стали переважати роздільностатеві види.
Отже, при статевому розмноженні відбувається збільшення генетичного розмаїття, яке є дуже корисним за необхідності пристосуватися до змінених умов життя. З цієї причини більшість живих організмів періодично або постійно розмножуються статевим шляхом.
Заповнити словники, вивчити нові терміни , виконати завдання