Розробка уроку: Влада золота та її філософія у повісті О.Бальзака

Про матеріал

Мета розробки : ввести учнів у художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; допомогти учням побачити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом; виховувати інтерес до творчості й особистості письменника

Перегляд файлу

Розробка уроку

ВЛАДА ЗОЛОТА ТА ЇЇ ФІЛОСОФІЯ В ПОВІСТІ ОНОРЕ ДЕ БАЛЬЗАКА «ГОБСЕК»

Мета уроку: ввести учнів у художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; допомогти учням побачити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом; виховувати інтерес до творчості й особистості письменника

Обладнання: портрет письменника, текст повісті «Гобсек», ілюстрації до повісті, презентація

 

ТИП УРОКУ: урок-діалог.

 

Епіграф:

… я мав написати твір, який би охопив три форми буття – чоловіків, жінок і речі, тобто людей і матеріальне втілення їх мислення, - словом, відобразити людину і життя.

Оноре де Бальзак

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

  1.                   Що Вас вразило в біографії Оноре де Бальзака?
  2.                   Яку роль в його житті відіграла Україна?
  3.                   Який задум «Людської комедії»?
  4.                   Літературний диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)

1. Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки.)

2. Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)

3. До кого Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як докори сумління»? (До графині)

4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (Сім франків)

5. Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)

6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської контори)

7. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)

8. Яку справу доручив граф де РестоГобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)

9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатство, що гнило.)

10. Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці своєї небоги)

11. Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі.)

12. Чому віконтеса де Гранльє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)

Слово вчителя

У «Передмові до «Людської комедії» Бальзак писав, що до нього зображували «чоловіків і жінок», він же зображує «чоловіків, жінок і речі». На останнє Бальзак звертав особливу увагу, адже речі – це той предметний світ, який оточує людину і свідчить про її суспільний статус, рівень освіти, про її культурні та духовні запити, про той соціальний світ, де людина існує. Саме зв'язок людини з соціальними та часовими координатами і є відкриттям реалістичного мистецтва.

Герой повісті «Гобсек» - яскраве виявлення свого часу, своєрідний символ суспільства, яке Бальзак намагався зобразити в»Людській комедії».

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Влада золота та її філософія в повісті Оноре де Бальзака «Гобсек». Наше завдання: увійти в художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; дослідити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом;

ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу

1. Слово викладача

Повість Оноре де Бальзака «Гобсек» - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується «вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічних питань – вплив «золотого мішка» на внутрішній світ людини  - сьогодні, як ніколи, співзвучне питанням нашого часу. Чимало  публіцистів,  навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи «початкового накопичення капіталу», буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота.

Розповідь підготовленого учня

Історія написання повісті «Гобсек»

«Гобсек» має цікаву творчу біографію. Ця новела-повість виросла із нарису фізіології. Перший варіант її, що був перетворений у перший розділ, надрукований у журналі «Мода» у лютому 1830 року під назвою «Лихвар».А через три місяці, у квітні, твір з’явився під заголовком «Небезпека розбещеності» у першому томі « Сцен приватного життя».

1835 року з’являється новий варіант повісті під назвою «Батечко Гобсек». І нарешті у 1842 р. за твором закріпився остаточний варіант назви – «Гобсек».

Спочатку повість була поділена на розділи: «Лихвар», «Адвокат» і «Смерть чоловіка», - які підкреслювали найбільш важливі частини твору – історію лихваря Гобсека, повіреного Дервіля та історію сім’ї де Ресто. Ці герої зустрічаються і в інших творах Бальзака. Найбільш сюжетно повість пов’язана з романом «Батько Горіо».

Це цікаво!!! Повість «Гобсек» двічі екранізувалася в Радянському Союзі в 1936, режисер Костянтин Еггерт, та у 1987 році, режисер Олександр Орлов.

 

 

2. Бесіда

Визначте, які соціальні верстви представлені Бальзаком у повісті «Гобсек».  (Аристократія – сім’я де Ресто, сімя де Гранльє, граф де Борн, Максим де Трай (графи, віконтеси тощо). Буржуазія – Гобсек та його спільники, вихідці з низьких та середніх прошарків суспільства, що нажили величезних статків (Жигонне, Вербруст та інші, з Гобсеком усього десять на весь Париж). Середній прошарок – адвокат Дервіль, швачка Фанні Мальво. Низький прошарок – воротарка, інвалід, служниця у домі де Ресто.)

Визначте, який із цих прошарків історично стоїть на верхівці французького суспільства у 30-ті роки ХІХ ст..? (Аристократія) А хто є володарями життя у повісті «Гобсек»? (Десять «живоглотів», що таємно володіють усім Парижем завдяки скупченню у їхніх руках величезної кількості грошей.)

Чому істинними господарями Парижа є такі, як Гобсек? Чи погоджуєтеся ви з поглядом героя?

 

3. «Коло ідей»

Навіщо людині гроші?

Навчання, допомога,  одяг, комфорт, подорожі, лікування, відпочинок, лікування

4.. Робота з цитатним матеріалом.

Висловіть свою точку зору з приводу наступних міркувань Гобсека.

  •  «Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я». А що може вдовольнити марнославство? Золото! Щоб здійснити наші примхи, потрібні час, матеріальні засоби або зусилля. І от золото містить у собі все це у зародку і все дає в дійсності».
  • «Я не вірю нічому».
  • «Життя…неминуче перетворюється на звичку до певних умов існування».
  • «Щастя знаходить той, хто вміє застосовувати свої здібності за будь-яких обставин. Крім цих двох правил, усе інше омана».
  • «Мої погляди змінювались, як і у всіх людей…На світі немає нічого постійного…»
  • «…всякі ваші переконання та правила моралі - пусті слова».
  • «Незрушно лише одне почуття…- інстинкт самозбереження, …цей інстинкт називають особистим інтересом».
  • «…з усіх земних благ варто домагатися тільки…золота. В золоті зосереджені всі сили людства».
  • «…байдуже, де саме жити».
  • «…повсюди точиться боротьба між бідними і багатими, повсюди вона неминуча».
  • «…краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе».
  •  «…у золоті все є в зародку, і воно все дає у житті».
  • «…я володію світом, не втомлюючи себе, а світ не має наді мною ані найменшої влади».
  • «Мій погляд як у господа бога, - я читаю в серцях».
  • «…хіба можуть у чомусь відмовити тому, в кого в руках мішок золота».
  • «Я досить багатий, щоб купити сумління тих, що керують міністрами…»
  • «А життя? Хіба це не машина, яку приводять у рух гроші».
  • «Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства».

Слово вчителя: Все, про що б не говорив і не робив Гобсек, зводиться до золота. Воно дає йому можливість «володіти світом», «купувати людську совість», «управляти міністрами», одним словом ставить його врівні з богом. З деякими моментами його філософії важко не погодитися. Та більшість знайшла, що заперечити принципам Гобсека. (Висновки записуються на дошці впродовж діалогу).

Висновки:

Гроші – це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло, не вбивайте в собі душу, не приносьте на олтар золота загальнолюдські цінності – любов, дружбу, благородство, милосердя, синовні та батьківські почуття.

 

Вчитель:

Який епізод у творі є кульмінаційним? (смерть Гобсека, у його коморі).

Яка мета цього епізоду? (Автор нам демонструє наскільки згубною виявилася пристрасть Гобсека до наживи,наскільки це огидно. Герой хвалився, що він володіє світом, а сам став рабом золотого ідола. Смерть лихваря – символ розпаду тієї філософії, що він пропагував).

Висновок:Гобсек володіє пристрастю, яка межує з божевіллям. Він шаленіє, впадає в дитинство від одного вигляду коштовностей.

 

  1.                   Прийом «Запитай себе сам»

Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

Дружба;

Матеріальний добробут;

Любов;

Чисте сумління;

Здоров'я;

Почуття власної гідності;

Кар’єра;

Гроші;

Мудрість;

Знання.

6. Рефлексія.

Я пропоную вам відновити вислів американського лікаря Поля Брега:

«За гроші можна купити ліжко, але не [сон]; їжу, але не [апетит]; ліки, але не [здоров’я]; будинок, але не [домашній затишок]; книжки, але не [розум]; прикраси, але не [красу]; розкіш, але не [культуру]; розваги, але не [щастя]; релігію, але не [порятунок]».

 

ІV. Домашнє завдання.

  1.                    Характеристика Фанні Мальво і Анастазі де Ресто


Перевір свої знання

   Розкрий суть загального задуму «Людської комедії».

   Як ти розумієш думку митця: «Ідея цього твору народилася внаслідок порівняння людства з тваринним світом»?

   Які три форми буття людини виділяє Бальзак?

   За яким принципом побудовано «Людську комедію»? Чим вирізняється її структура?

   Скільки творів налічує епопея? З яких частин складається?

   Скільки персонажів у «Людській комедії»? Який принцип зв’язку між ними?

   В яку частину та підрозділ «Людської комедії» вміщено повість «Гобсек»?

   Визнач тему повісті.

   Які проблеми порушує Бальзак у творі?

   Розкажи про особливості композиції повісті.

   Як ти розумієш смисл епіграфів до уроку?

 

 

 

https://disted.edu.vn.ua/media/images/Terenteva/svit_lit_10/u05_svitova_balsak.files/image006.png

Літературна вікторина «Сторінками повісті Бальзака».

Упізнай героя.

 

1.     «У поспіху вона тільки накинула на голі плечі кашемірову шаль і куталася в неї так уміло, що під шаллю легко вгадувалися форми її прегарного тіла. … Голова  була недбало пов’язана, наче з креолки, яскравою шовковою хустинкою, з-під якої вибивалися пишні чорні кучері»   

Графиня Анастазі де Ресто

 2.     «Молода дівчина, вдягнена просто, але з вишуканістю парижанки: в неї була граціозна голівка, свіже личко, привітний погляд; красиво зачесане каштанове волосся, спускаючись двома півкругами і прикриваючи скроні, надавало якогось витонченого виразу її голубим очам, чистим, наче кришталь»

Фанні Мальво

 3.     «Через три місяці я став стряпчим. А незабаром мені пощастило, віконтесо, виграти справу про повернення вам угідь. Той успіх зробив мене відомим»

Дервіль

 4.     «… – створіння дивовижне, на все придатне і ні до чого не здатне, суб’єкт, який розбуджує в людях страх і зневагу, всезнайка і цілковитий неук, готовий зробити добре діло і вчинити злочин, іноді – втілення самої підлоти, іноді – уособлення благородства, відчайдух, більше заляпаний багнюкою, аніж заплямований кров’ю, людина, яку можуть гризти турботи, але не докори совісті, і яка більше турбується про своє травлення, ніж про духовні потреби, натура зовні пристрасна, а в середині холодна, як лід»

Максим де Трай

 5.     «Чоловік років тридцяти п’яти … Вдягнений досить просто, гість скидався на покійного герцога Ришельє» 

Граф де Ресто

 6.     «Він сидів у кріслі, нерухомий, мов статуя, втупившись поглядом у камін з таким виразом, ніби перечитував свої боргові розписки та векселі» 

Гобсек

 

https://disted.edu.vn.ua/media/images/Terenteva/svit_lit_10/u05_svitova_balsak.files/image006.png

Літературна вікторина «Сторінками повісті Бальзака».

Назви місце дії.

 

1.     «На ведмежій шкурі, розстеленій під левами, вирізьбленими на ліжку з червоного дерева, біліли атласні черевики, що їх жінка скинула там, повернувшись стомлена з балу … »  

 

Спальня Анастазі де Ресто

2.     « … і камін, і письмовий стіл, і стільці були захаращені всякими речами, потрібними для догляду за хворим, де всюди виднілися брудні пляшечки, з ліками або порожні, брудна білизна, розбиті тарілки, а біля каміна валялася грілка без кришки і стояла ванна, досі повна мінеральної води. В кожній дрібничці цього бридкого хаосу відбивався крах людського життя»  

 

Кімната графа де Ресто

3.     «Вузькими крутими сходами я піднявся на шостий поверх, і мене впустили у квартиру з двох кімнат, де все блищало чистотою, як нова монета» 

 

Помешкання Фанні Мальво

4.     «Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, чудовими гравюрами без рам, загорнутими в трубку, й найрізноманітнішими рідкісними речами»

 

Помешкання Гобсека

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевченко Інна
    Прекрасна розробка, але в мене вона не закінчена. Так?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Moseychuk Oxana
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
6897
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку