Тема. Вулканізм. Сейсмічні пояси світу.
Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани, гейзери, райони їх поширення та причини утворення;
розвиток уміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів;
виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник географії, атлас, схема «Вулкан», схема «Гейзер», фізична карта півкуль, ілюстрації із зображенням виверження вулканів, репродукція картини К. Брюллова, фотографії вулканів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Прийом «Географічна розминка» - «Світлофор»
Учитель показує на карті певні місця на літосферних плитах: у центрі, на окраїнах. Учні за допомогою червоно-зелених карток «семафорять» про можливість виникнення землетрусів у зазначених районах та пояснюють причини.
2. Прийом «Театралізація» (робота в парах)
Кожна пара отримує завдання розробити кілька правил поведінки під час землетрусів.
3. Прийом «Проблемне питання»
• Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.
• На карті «Літосферні плити» вказано швидкість рухів літосферних плит. В який спосіб, на вашу думку, це зроблено?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Дивуй!»
Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що пагорб - це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.
Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги - вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські бої. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.
Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї - місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вулканізм - процес переміщення магми до поверхні Землі.
Учитель. Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше - в океанах. Однак діючих вулканів значно менше - близько тисячі. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори. (Робота з атласом, карта «Літосферні плити»)
2. Причина вулканізму. Розміщення вулканів. (Робота з картою «Літосферні плити»)
Ви вже знаєте про існування астеносфери, саме тут відбувається утворення магми (у перекладі з грецької - «густа мазь»). Високий тиск приводить до того, що магма тріщинами піднімається в напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або на поверхні нашої планети. Вулкан - бог вогню.
3.Утворення й будова вулканів.
Розповідь учителя.
Свою назву вулкани дістали за іменем бога вогню в давніх римлян. Це не дивно - вогнедишна лава, що надходить із глибин Землі під час вивержень, заворожує спостерігачів своєю міццю й неприборканістю. У центральній частині вулкана розташовується жерло, яким лава піднімається до поверхні. Жерло закінчується кратером - отвором, через який виливається лава, викидаються гази, водяна пара, уламковий матеріал.
(Демонстрація схеми «Вулкан»)
Робота в парах.
Завдання. Виліпіть із пластиліну модель вулкана в спокійному стані та під час виверження
4.Гарячі джерела та гейзери.
(Робота в парах з текстом підручника. Прийом «Учитель - учень». Один учень працює над поняттям «гарячі джерела», другий - «гейзери», потім розповідають один одному.
5. Практична робота: Позначення на контурній карті сейсмічних поясів, окремих вулканів.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Чомучка» (фронтально)
• Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?
• Чому відбуваються виверження вулканів?
• Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша - кратер?
• Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?
• Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?
• Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?
Прийом «Мандрівка» (конкурс на кращий сценарій до науково-популярного фільму «Мандрівка до вулкана...» (робота в парах))
Кожна група самостійно обирає конкретний вулкан (діючий або згаслий) та складає стислий опис мандрівки групи вулканологів. Учні малюють малюнок або плакат.
VI. Підсумок уроку
Прийом «Прес-конференція»
Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати сучасним вулканологам?
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.
• Позначити на контурних картах вулкани.