Розробка уроку "Вулкани"

Про матеріал
Урок у 6 класі НУШ. Містить цікаві матеріали про виверження вулканів та їх наслідки. Використані різноманітні інтерактивні форми роботи. Розвиває уміння працювати з географічною картою.
Перегляд файлу

Тема. Вулканізм. Сейсмічні пояси світу.

 

Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани, гейзери, райони їх поширення та причини утворення;

розвиток уміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів;

виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник географії, атлас, схема «Вулкан», схема «Гейзер», фізична карта півкуль, ілюстрації із зображенням виверження вулканів, репродукція картини К. Брюллова, фотографії вулканів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Географічна розминка» - «Світлофор»

Учитель показує на карті певні місця на літосферних плитах: у центрі, на окраїнах. Учні за допомогою червоно-зелених карток «семафорять» про можливість виникнення землетрусів у зазначених районах та пояснюють причини.

2. Прийом «Театралізація» (робота в парах)

Кожна пара отримує завдання розробити кілька правил поведінки під час землетрусів.

3. Прийом «Проблемне питання»

• Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.

• На карті «Літосферні плити» вказано швидкість рухів літосферних плит. В який спосіб, на вашу думку, це зроблено?

 

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Дивуй!»

Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що пагорб - це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги - вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські бої. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї - місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Вулканізм - процес переміщення магми до поверхні Землі.

Учитель. Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше - в океанах. Однак діючих вулканів значно менше - близько тисячі. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори. (Робота з атласом, карта «Літосферні плити»)

2. Причина вулканізму. Розміщення вулканів. (Робота з картою «Літосферні плити»)

Ви вже знаєте про існування астеносфери, саме тут відбувається утворення магми (у перекладі з грецької - «густа мазь»). Високий тиск приводить до того, що магма тріщинами піднімається в напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або на поверхні нашої планети. Вулкан - бог вогню.

3.Утворення й будова вулканів.

Розповідь учителя.

Свою назву вулкани дістали за іменем бога вогню в давніх римлян. Це не дивно - вогнедишна лава, що надходить із глибин Землі під час вивержень, заворожує спостерігачів своєю міццю й неприборканістю. У центральній частині вулкана розташовується жерло, яким лава піднімається до поверхні. Жерло закінчується кратером - отвором, через який виливається лава, викидаються гази, водяна пара, уламковий матеріал.

(Демонстрація схеми «Вулкан»)

Робота в парах.

Завдання. Виліпіть із пластиліну модель вулкана в спокійному стані та під час виверження

4.Гарячі джерела та гейзери.

 (Робота в парах з текстом підручника. Прийом «Учитель - учень». Один учень працює над поняттям «гарячі джерела», другий - «гейзери», потім розповідають один одному.

5. Практична робота: Позначення на контурній карті сейсмічних поясів, окремих вулканів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Чомучка» (фронтально)

• Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?

• Чому відбуваються виверження вулканів?

• Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша - кратер?

• Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?

• Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?

• Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

Прийом «Мандрівка» (конкурс на кращий сценарій до науково-популярного фільму «Мандрівка до вулкана...» (робота в парах))

Кожна група самостійно обирає конкретний вулкан (діючий або згаслий) та складає стислий опис мандрівки групи вулканологів. Учні малюють  малюнок або плакат.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Прес-конференція»

Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати сучасним вулканологам?

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати параграф підручника.

• Позначити на контурних картах вулкани.

 

 

docx
Додав(-ла)
Skopichenko Tanya
Додано
3 січня
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку