Тема. Зовнішні процеси на земній поверхні
Мета: поглиблення знань про літосферу шляхом вивчення процесів зовнішніх сил Землі; формування вмінь встановлювати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу; подальший розвиток умінь учнів працювати з текстом підручника, атласами, схемами; виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: атласи, підручники, фізична карта півкуль, дидактичні картки, аркуші паперу, маркери, картинки, що демонструють різні зовнішні процеси.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Прийом «Географічна розминка»
Використовується фізична карта півкуль та атласи.
Запитання
• Який із сучасних діючих вулканів найвищий?
• Який найвищий вулкан Африки?
• Назвіть вулкан, якому поклоняються жителі Японії.
• Який вулкан знаходиться в Антарктиді?
• Назвіть вулкан, що «не відбувся» у Кримських горах?
2. Прийом «Опитування-естафета»
Використовуються дидактичні картки. Проводиться між рядами. Картки передаються з перших парт до останніх. Кожна пара виконує по одному завданню, не обов’язково за порядком.
Картка 1
1. Шар Землі, на який припадає переважна частина її обсягу, _______
2. Вогнище землетрусів _____________________________________
3. Глибока западина на вершині вулкана _______________________
4. Найвищий діючий вулкан на суходолі _______________________
5. Океан, в якому найчастіше виникають цунамі, ________________
Картка 2
1. Земна кора з верхньою частиною мантії утворюють оболонку _____
2. Місце на поверхні над вогнищем землетрусу __________________
3. Канал, яким магма рухається до поверхні, ____________________
4. Материк, на якому немає діючих вулканів, ___________________
5. Океан, в якому найчастіше виникають моретруси, _____________
Картка 3
1. Імовірно, «найгарячіший» шар Землі __________________________
2. Прилад для запису коливань земної кори _______________________
3. Гарячі фонтануючі джерела, що утворюються в районах вулканізму, ____________
4. Держава - чемпіон за кількістю землетрусів _____________________
5. Океан, на окраїнах якого розташована переважна частина діючих вулканів, ________
Взаємоперевірка
Учні міняються картками між рядами та проводять взаємоперевірку.
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Учитель. Вам усім знайомий процес ліплення фігурок з пластиліну або глини. Людину, що ліпить професійно, називають скульптором. Як працює скульптор? Незалежно від того, правша він чи лівша, завжди ліпить двома руками. Природу Землі можна порівняти зі скульптором: вона невтомно «ліпить» і створює образ поверхні нашої планети. З роботою однієї з її «рук» ми вже знайомі - це внутрішні сили Землі, що спричиняють рух плит, магматизм. Результат їхньої роботи наявний - це гори, западини. А що ж робить «друга рука» природи? Чому поверхня Землі така різноманітна? Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати, як «працює» ця «друга рука», звідки бере сили та який її результат.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Роль зовнішніх та внутрішніх процесів у формуванні сучасного вигляду Землі
Складання схеми на дошці та в зошитах
2. Характеристика зовнішніх сил
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Завдання групі: охарактеризувати за планом один із зовнішніх процесів, продемонструвати свою відповідь рисунком (схемою).
План характеристики (заздалегідь роздрукований для кожної групи)
1. Назва процесу
2. Види роботи, яка виконується під час процесу
3. Форми рельєфу, що виникають
4. Можливі негативні наслідки процесу
5. Способи боротьби з негативними наслідками
3.Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки утворення зсуву.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом Географічний диктант (фронтально)
• Як називається руйнівна робота води?
• Як називається руйнівна робота вітру?
• Назвіть основні типи вивітрювання.
• Які форми рельєфу створюються руками людей?
• Як називаються піщані гори, створені вітром у пустелі?
• Які водно-ерозійні форми рельєфу поширені в Україні?
Взаємоперевірка відповідей географічного диктанту
Прийом «Конкурс запитань» (продовження роботи в групах)
Кожна група складає по кілька запитань, пов’язаних з процесом, який вона досліджувала. Групи обмінюються запитаннями.
VI. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Зовнішній вигляд земної поверхні постійно змінюється. Ці зміни зумовлені взаємодією внутрішніх та зовнішніх сил Землі. Зовнішні процеси надзвичайно різноманітні. Часто результати роботи зовнішніх сил негативно позначаються на господарській діяльності людини. Однак і господарська діяльність може стати причиною посилення зовнішніх процесів. Це підводить до висновку про те, що зовнішні процеси, як і внутрішні, необхідно ретельно вивчати та вчитися запобігати їх негативним наслідкам.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.
• Підготувати «шпаргалку» за зовнішніми процесами.