25 травня о 18:00Вебінар: Створюємо мультфільми власноруч

Розробка уроку з біології для 6 класу

Про матеріал

Конспект комбінованого уроку з біології на тему "Суцвіття." Розробка даного уроку буде корисна вчителям які викладають біологію в 6 класі або гурткові заняття природничого циклу.

Перегляд файлу

Біологія, 6 клас

Тема. Суцвіття.

Мета: закріпити знання учнів про будову й різноманітність квіток; сформувати поняття суцвіття, розглянути їх будову і різноманітність; з’ясувати значення суцвіть у житті рослини; навчити розпізнавати суцвіття на живому та гербарному матеріалі; розвивати вміння порівнювати, характеризувати типи суцвіть, знаходити ознаки відмінності між суцвіттями за схемами й малюнками рослин; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, біологічне мовлення; формувати інтерес до вивчення предмета; виховувати наполегливість, самостійність, товариськість, відповідальність, естетичні смаки учнів, відповідальність за стан навколишнього середовища, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: гербарій рослин з різними суцвіттями, мультимедійна презентація до уроку, картки з завданнями.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня!

Діти! Щоб урок ми провели цікаво, щоб збагатилися ви новими знаннями прошу зібрати всю свою енергію, думки, вміння бути впевненими на уроці.

Сьогодні ми будемо працювати під девізом:

«Міркуємо, - швидко,      (Запис на дошці )

Відповідаємо, - правильно,

Працюємо, - плідно».

Створення психологічного настрою

Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його заступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною на голові, повною води, та при цьому не проллє ані краплини. Зібралося багато охочих, та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує», — сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем». Ця проста притча доводить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися й докладати максимум зусиль. Тож давайте й ми сьогодні спробуємо постаратися, щоби досягти бажаних результатів. Допоможуть нам у цьому сходинки успіху. Коли ми дістанемося вершини, то зможемо сказати, що досягли поставленої мети.

(Сходинки на дошці)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Вч и т е л ь. Перша сходинка — основа, називається «Відоме».

Щоби починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою є знання, одержані на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. Тож, з’ясуймо, як ви підготувалися до уроку.

1.Будова квітки.

(На екрані зображена квітка, елементи позначені цифрами. Учні називають частииу квітки, вказуючи на функцію).

(Слайд №1)

Оцінювання відповіді учня.

2. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1)Квітка — це видозміна:

А пагона Б листка В кореня

2)Частина квітки, утворений чашолистиками і пелюстками, називається:

А квітконіжка В квітколоже

Б оцвітина Г маточка

3) Статеве розмноження в рослин здійснюється:

А частинами тіла

Б гаметами

В спорами

4)Квітки, які не мають тичинок, належать до:

А нестатевих В двостатевих

Б одностатевих Г неправильних

5)Головними частинами квітки є:

А маточка й тичинки

Б тичинки й пелюстки

В маточка й чашолистики

Г чашолистики й пелюстки

6)Рослини, що містять тичинкові і маточкові квітки на одній рослині:

А дводомні В однодомні

Б одностатеві Г двостатеві

3.Гра «Біологічна математика».

Закінчити дію:

Пелюстки + чашолистики = … (подвійна оцвітина).

Зав’язь + приймочка + стовпчик = … (маточка).

Тичинкова нитка + пиляк = … (тичинка).

(Слайд №2)

4.Біологічні задачі.

І варіант

1. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. З чим пов’язана ця відмінність? (Верба — дводомна рослина. На одному дереві — жіночі квітки, на іншому — чоловічі.)

ІІ варіант

2. Для озеленення вулиць саджають тополі. Ці дерева ростуть швидко й утворюють могутню крону. Але на початку літа люди незадоволені насадженнями: з дерев летить пух, який потрапляє в очі, на одяг. На деяких вулицях ростуть тополі, але пуху немає. Як це можна пояснити?

(Слайд №3)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Видозміною якого органа рослин є квітка? (Пагін)

Як називають квітки з вкороченими квітконіжками або без них? (Сидячі)

Яке основне призначення квітки? (Утворення плодів)

Що таке суцвіття? Які типи суцвіть ви знаєте? Яке їх біологічне значення?

Ось на це запитання ми і знайдемо відповідь на сьогоднішньому уроці.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

У ч и т е л ь. Друга сходинка називається « Невідоме».

(Слайд №3)

Учитель демонструє учням зображення троянди і конвалії, тюльпана та квітів бузку.

— Подивіться уважно на ці рослини і скажіть, чим вони відрізняються одна від одної.

— Як ви гадаєте, чому у троянди і тюльпана одна квітка, а у конвалії та бузку багато дрібних квіток, які зібрані у групи?

— Яке це має значення в житті рослин?

Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання.

IV. Оголошення теми та завдань уроку.

У ч и т е л ь. Третя сходинка називається «Буде відоме».

(Слайд №4)

Учитель називає тему уроку, учні записують її в зошитах.

Тема нашого уроку — «Суцвіття».

Завдання уроку (запис на дошці):

  1. Закріпити знання про будову й різноманітність квіток;
  2. З’ясувати, що таке суцвіття, розглянути їх будову і різноманітність;
  3. З’ясувати значення суцвіть у житті рослини;
  4. Навчитися розпізнавати суцвіття на живому та гербарному матеріалі.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Колективна робота з підручником (с.129)

-Що ж таке суцвіття? (Запис у зошит)

(Слайд №5)

Суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на загальній осі у певному порядку.

Суцвіття за розмірами бувають від кількох см. до 14 м.

- А чи знаєте яка рослина має найбільше суцвіття?

Про це суцвіття готувала на повідомлення

(Слайд №6)

2.Повідомлення учня.

Рослина пуйя Раймонда росте сьогодні в диких умовах тільки в Андах, у сухих напівпустелях. Трапляється лише на висоті 3 600 - 4 200 м. В деяких заповідних місцях Перу і Болівії можна зустріти її гігантські суцвіття висотою понад 10 метрів та діаметром 2,5 метра. Здалека вона нагадує височенну свічку у спідничці. З розетки довгих листків вертикально вгору росте потужний стрижень завтовшки 50–90 см, від якого врізнобіч густою щіткою відходять квітконоси з квітами. Ця трав’яниста рослина разом із суцвіттям досягає іноді 15 м. Квітнуть вони лише раз у віці 80-100 років. У час цвітіння вся „свічка” всіяна чудовими білими квітками з приємним ароматом. Пуйя має найбільше суцвіття з усіх наземних рослин. Десятки років ця рослина з непримітною розеткою листків готується до „світового рекорду”. І рекорд насправді вражає. У суцвітті до 10 тисяч квіток, діаметр кожної - 4 см. Вони поступово зацвітають від низу доверху, створюючи яскраву вибухову хвилю барв. Цікавий факт: майже половина квіток у суцвітті пуї є стерильними — безплідними, вони слугують лише для приваблювання запилювачів. Після цвітіння рослина відмирає. Із 6-ти мільйонів насінин може прорости лише декілька, тому ці рослини рідкісні і перебувають під охороною.

3. Запитання для швидкого обговорення:

Великі квітки зазвичай розташовуються на стеблі поодинці, а дрібні зібрані в суцвіття.

— Що таке суцвіття?

Суцвіттяпагони, що несуть на собі групу квіток, розташованих у певному порядку на загальній осі.

4.Розрізняють прості та складці суцвіття.

Простими називають суцвіття, у яких на нерозгалуженій осі розміщені поодинокі квітки.

Складні суцвіття утворюються з кількох простих за рахунок галуження головної осі. (Запис схеми у зошит)

                                               Типи суцвіть

 

                             Прості                                    Складні

 

                             Китиця                                    Складний колос

                             Колос                                      Волоть

                             Щиток                                     Складний зонтик

                             Зонтик                                     Складний щиток

                             Початок 

                             Головка 

                             Кошик 

                             Сережка                                                                      

(Учитель пояснює класифікацію суцвіть згідно розташування квіток на головній осі.)

(Слайди №      ).

Учні разом з вчителем розглядають приклади простих та складних суцвіть. Протягом колективної роботи учні заповнюють таблицю «Різноманітність суцвіть»).

Додаток 1.

Китиця - це суцвіття, в якого до подовженої головної осі (головної квіт­коніжки) почергово прикріплені дрібні квітки за допомогою своїх коротких квітконіжок (акація, черемха, суріпиця, люпин, конвалія).

Зонтик - суцвіття, у якому квітки розташовані на верхівці вкороченої головної осі (виходять з однієї точки) на квітконіжках однакової довжини (цибуля, вишня, первоцвіт).

Колос має головну видовжену вісь, на якій прикріплені почергово сидячі (без квітконіжок) квітки (подорожник).

Головка - суцвіття з вкороченою і потовщеною головною віссю, на якому розміщені сидячі квітки або квітки на коротких квітконіжках (конюшина).

Щиток — суцвіття, у якого від головної осі відходять квітконіж­ки різної довжини, внаслідок чого квітки розташовуються в одній площині (яблуня, груша, глід).

Кошик численні дрібні сидячі квітки розташовані на сильно потовщеному і розширеному (тарілкоподібному) кінці вкороченої осі, що має увігнуту, плоску чи опуклу форму; зовні суцвіття захищене зеленим листям – обгорткою (соняшник, волошка, кульбаба, ромашка).

Початок - суцвіття з потовщеною головною віссю, на якій розташовані квітки без квітконіжок (білокрильник, аїр).

Сережки суцвіття, у якому на звисаючій, мякій, видовженій головній осі розташовані одностатеві квітки без квітконіжок (верба, волоський горіх, смородина).

Знайіть спільне

(Слайд №  )

Складна китиця, або волоть (тонконіг, бузок, виноград, полин): суцвіття, яке складається з простих китиць або колосків, розташованих на бічних відгалуженнях.

Складний щиток (горобина, калина): головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки;

Складний колос (пшениця, жито): у якому на розгалуженнях видовженої головної осі розміщені сидячі прості суцвіття - колоски;

Складний зонтик (морква, кріп, борщовик): бокові осі закінчуються не квітками, а простими зонтиками.

Фізкультхвилинка

 

5.Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, яка рослина в Україні має найбільше суцвіття? (Соняшник.)

Якщо учні не знаходять правильної відповіді, то можна запропонувати їм розгадати загадки:

— Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком сімсот козаків.

— Сімсот соколят на одній подушці сплять.

Розповідь учителя

Дійсно, найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді сягає 50 см і більше та налічує близько 1000 квіток. Але у світі трапляються рослини, які мають ще більшу кількість квіток у суцвітті. Існує ще одна рослина рекордсмен, яка має велике суцвіття.

Повідомлення учня

 Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, але зустрічається і в інших частинах Південної та Південно-Східної Азії.  Має величезне суцвіття (жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом завдовжки до 2,5 м). Коли в 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гниючого м'яса, змішаний із запахом спаленого цукру, були змушені працювати у протигазах. Однак, якщо для людей він неприємний, то комахи-запилювачі аморфофаллуса (жуки, падальні мухи) летять на нього, як бджоли на нектар.

Цікава особливість аморфофаллуса полягає ще й у тому, що під час запилення квітка не тільки пахне, але і нагрівається приблизно до 40 градусів.

Запилені квіти розвиваються в кулясті ягоди, а рослина впадає в "сплячку", заново накопичуючи поживні речовини, витрачені на цвітіння.

6.Біологічне значення суцвіть

Робота з підручником

— Яке біологічне значення суцвіть?

Біологічне значення суцвіть:

— збільшується ймовірність запилення квіток;

—зібрані разом дрібні квітки стають помітними і приваблюють комах-запилювачів краще, ніж окремі квітки;

у вітрозапильних рослин дрібні квітки, зібрані у суцвіття, краще вловлюють пилок з повітря (напри­клад, у верби, тополі, кукурудзи);

У суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж в окремих квітках. Це сприяє зростанню чи­сельності виду та його поширенню.

Слайд №

VI. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу.

У ч и т е л ь. Четверта сходинка«Відоме».

Ви дісталися сходинки, яка називається «Відоме». Це означає, що про суцвіття ви вже щось знаєте. Залишилося перевірити, наскільки добре знаєте.

  1. Робота в парах

Для роботи кожній групі вчитель пропонує набір гербарних зразків рослин з різними суцвіттями.

Завдання для пар:

Використовуючи запропоновані гербарні зразки рослин, визначте типи їх суцвіть і складіть таблицю:

Суцвіття

Назва рослини

Тип суцвіття

 

 

Ви маєте висловлюватися так: це… (назва рослини), тип суцвіття… (назва суцвіття), бо… (аргументація).

2. Вправа «Знайди пару» (рослина — тип суцвіття).

Взаємоперевірка, самооцінювання

(Слайд №  )

(Додаток 2)

3. Біологічні задачі.

1. Суцвіття деяких рослин (волошки, ромашки, айстри, соняшника) часто вважають квіткою. Чому? Як називається таке суцвіття?

2. Проста китиця, простий колос, сережка, початок, головка. За якими ознаками їх розрізняють у природі?

4. Фронтальна бесіда

1. Що таке суцвіття? Які вони бувають?

2. Чим відрізняються складні суцвіття від простих?

3. Яке біологічне значення мають суцвіття?

VІІ. Підсумок уроку.

1.Рефлексія.

У ч и т е л ь. Ми дісталися верхньої сходинки.

Чи всі старалися так само, як і раб?

Найбільше мене вразило    

Сьогодні я навчився (навчилась)            

Я хочу дізнатися

На сьогоднішньому уроці ви  дізналися про те, що групи дрібних квітів, розташованих на стеблі називають суцвіттям; що суцвіття бувають простими і складними, що суцвіття допомагають рослинам приваблювати до себе комах - запилювачів.

Я дякую вам за співпрацю і активну роботу на уроці і звичайно хочу оцінити роботу кожного з вас.
 Коментування  роботи  класу в цілому і кожного учня  окремо. Виставлення  балів  у журнал.

 

        VII.Домашнє завдання.

Вивчити зі «шпаргалки» про суцвіття.

Параграф 34.

Скласти кросворд на тему: «Суцвіття»

Підготувати цікавий додатковий матеріал про запилення рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

1.

Конюшинаhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5yM6GWoVgwZpws3OpYK0YTj4dpYEesePjtmp4TcUIyPyrhoy4BA

А

Простий зонтик

2.

C:\Users\Наташа\Downloads\скачанные файлы (1).jpgЧеремха

Б

Скадний зонтик

3.

Кукурудза452px-Suikermais_bloeiende_kolf_Zea_mays.jpg

В

Кошик

4.

Пшениця C:\Users\Наташа\Downloads\скачанные файлы (2).jpg

Г

Китиця

5.

Подорожник C:\Users\Наташа\Downloads\скачанные файлы (3).jpg

Д

Простий колос

6.

Бб Капуста

Е

Складний колос

7.

Айстра C:\Users\Наташа\Downloads\скачанные файлы (4).jpg 

Є

Початок

8.

Бб Ромашка

Ж

Головка

9.

Морква C:\Users\Наташа\Downloads\скачанные файлы (6).jpg C:\Users\Наташа\Downloads\images.jpg

 

 

10.

Бб Примула

 

 

11.

   Бб Грицики

 

 

Відповідь.(Слайд №15)

1-ж                5-д                9-б

2-г                  6-г               10-а

3-є                  7-в               11-г

4-е                  8-в

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Пагони, що несуть на собі групу квіток, розташованих у певному порядку на загальній осі,

 називають

Прості суцвіття

Scan0143

- суцвіття, в якому квітки кріпляться до видовженої головної осі почергово за допомогою квітконіжки приблизно однакової довжини

 

Scan0144

-суцвіття, у якому квітки розташовані на верхівці вкороченої головної осі на квітконіжках однакової довжини

 

Scan0145

-суцвіття з потовщеною головною віссю, на якій розташовані квітки без квітконіжок

 

Scan0147

-суцвіття, у якому на видовженій осі почергово розміщені квітки без квітконіжок.

 

Scan0146

-суцвіття з вкороченою і потовщеною головною віссю, на якому розміщені сидячі квітки або квітки на коротких квітконіжках

 

Scan0152

-суцвіття, на головній осі якого розміщені квітки на квітконіжках різної довжини

 

Scan0149

-суцвіття із сидячих квіток, які розташовані на розширеній тарілкоподібній головній осі

 

-суцвіття, у якому на звисаючій, мякій, видовженій головній осі розташовані одностатеві квітки без квітконіжок

 

Складні суцвіття

Scan0150

-суцвіття, у якого бічні осі закінчуються простими зонтиками

 

Scan0151

-суцвіття, у якому на розгалуженнях видовженої головної осі розміщені сидячі прості суцвіття - колоски

 

-суцвіття, яке складається із простих щитків або кошиків

 

-суцвіття, яке складається з простих китиць або колосків, розташованих на бічних відгалуженнях.

 

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку