Розробка уроку з біології "Подорож до Зеленого царства. Цікавинки зі світу рослин."

Про матеріал
Мета уроку: закріпити набуті знання з ботаніки; розвиваюча - стимулювати розвиток пізнавального інтересу до вивчення біології; та розширення кругозору; розвиток логічного мислення; швидкості реакції; активізація памʼяті;
Перегляд файлу

Тема уроку: Подорож до Зеленого царства. Цікавинки зі світу рослин.

Мета уроку:  закріпити набуті знання з ботаніки; розвиваюча - стимулювати розвиток пізнавального інтересу до вивчення біології; та розширення кругозору; розвиток логічного мислення; швидкості реакції; активізація памʼяті; виховувати любов й дбайливе ставлення до природи, відчуття відповідальності за результат власних дій.

Тип уроку: урок-гра у вигляді брейн-рингу.

Організаційний момент (10 хв.).

1.Привітання. Клас поділяється на кілька команд ( за рішенням вчителя); учні дають назви командам і обирають капітанів команд. Вибір ведучих.

Вступне слово вчителя:

 Любі друзі! Сьогоднішній наш урок є дещо незвичним, бо ми з вами здійснимо невеличку подорож до царства рослин. Це - урок -гра у якому ви будете змагатися за перемогу, демонструючи знання з біології - захоплюючої науки про живу природу. Журі і ведучі бажають командам захоплюючої гри і перемоги. Щасти вам, юні біологи! Вперед!

Правила гри. 

  1. 1.Ігри обслуговуються ведучими (двоє учнів), вчитель у ролі журі.
  2. Завдання команд - дати правильну відповідь на поставлене запитання раніше, ніж це зробить інша команда. 
  3. 3.Ведучий оголошує раунд, потім вчитель ставить запитання, після чого ведучий вимовляє слово «час» і слідкує за відліком часу.
  4. Час, відведений на обговорення одного запитання - 1 хв., (використовувати годинник із секундною стрілкою).
  5. Команда, що бажає відповідати, сигналізує про це піднятою до гори учнівською ручкою. Право відповіді надається тій команді, що перша подала сигнал. 
  6. Після того, як команда одержала право відповіді, її капітан оголошує гравця, який буде відповідати. Якщо даний гравець не відповідає, чи відповідає неправильно, то право відповіді, після повторного обговорення надається іншим командам. 
  7. Якщо команда дала сигнал відповіді до того, як був запушений механізм відліку часу, то вона вважається такою, що зробила фальстарт, і усувається від обговорення поточного питання. 
  8. За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал. Якщо всі команди дали неправильну відповідь, то дане питання знімається з обговорення.
  9. У разі порушення дисципліни, з команди знімаються набрані бали.
  10. Ведучі не мають права підказувати гравцям.

Критерії оцінювання у грі «Брейн-ринг»:

 Відповідь вважається правильною, якщо:

а) розкрито зміст запитання з достатнім ступенем конкретизації;

в) форма відповіді збігається з формою запитання.

Запитання шкільного брейн-рингу з біології для 7-го класу. (28 хв.)

 1) Чим зумовлюється зелений колір рослин і чому водорості мають різноманітне забарвлення? (рослини мають зелений пігмент - хлорофіл, що зумовлює зелений колір; у деяких водоростей, крім хлорофілу є й інші пігменти, котрі за кількістю переважають хлорофіл, чим і зумовлюється інше їх забарвлення; так червоні водорості, зокрема, містять багато каротиноїдів).

 2) Які водорості можуть жити на більшій глибині, ніж інші водорості. Чому? (Червоні водорості, бо вони крім хлорофілу мають і червоний пігмент фікоеретрин, який вловлює ту незначну кількість світла, що проникає на глибину 200 - 250 м).

3) Яку водорість у майбутньому вчені планують використовувати для створення поживної речовини у космічних кораблях і чому? (Зелену одноклітинну водорість хлорелу, бо вона дуже швидко розмножується і створює більше, ніж інші рослини поживних речовин).

4) Як називався відділ рослин, представники якого першими почали заселення суші і дали початок наземним вищим рослинам? (Рініофіти).

5) Чи існує дерево, з плодів якого можна спекти хліб? (Так, існує. Це - хлібне дерево, яке в наш час росте лише в тропіках.).

6) Чому восени листя у листопадних дерев набуває різного кольору - жовтого, червоного? (тому, що у листопадних дерев восени руйнується хлорофіл, і стають помітними інші кольорові пігменти, тому листя й набуває жовтого чи червоного кольору).

7) Чи є рослини, які їдять комах? (Так, є. Це - росичка, її пелюстки, перетворені на тонкі ниточки, виділяють клейку речовину, до якої приклеюються комахи, потім ці пелюстки стуляються і перетравлюють потрапивши в полон комаху.).

8) Яка ягода є найбільшою? (Кавун.). 

9) Говорять, що в ніч на Івана-Купала за легендою розквітає папороть. Але чому ніхто ще не знайшов квітку папороті? (Тому, що папороть ніколи не цвіте, бо це - вища спорова рослина, що розмножується спорами.).

10) Яка рослина містить у собі більше вітаміну С, ніж лимони та апельсини? (Солодкий перець).

11) Яку злакову рослину вважають найдавнішою хлібною рослиною на Землі? (Кукурудза). 

12) Яку рослину називають царицею квітів? (Троянду.).

13) Яку рослину називають «морською капустою» і чим вона цінна? (морську буру водорість ламінарію. В ній міститься багато йоду.).

14) Які рослини вважаються символами України і найчастіше за інші оспівуються в українських піснях? (Калина і верба).

15) Відгадайте загадку: зелена, а не луг, біла, а не сніг, кучерява, а без волосся? (Береза). 

16) З яких рослин виготовляють манну, перлову, гречану крупу, «геркулес»? (Манна крупа - з пшениці, перлова - з ячменю, гречана - з гречки, «геркулес» -- 3 вівса).

17) Яку рослину називають «коренем життя», «даром безсмертя», вона має цінні лікувальні властивості, які були відомі ще древньому Китаї. (Женьшень.).

18) Чому говорять, що весною «плачуть» берези? (Тому, що навесні збирають березовий сік). 

19) Насіння якої рослини використовується в кулінарії, як пряність, що має назву коріандр? (Кіндза.).

20) Як у давньогрецькій міфології називалася богиня квітів? (Флора.).

21) Назвіть ягоду, яку люди вживають в їжу недозрілою. (Огірок.).

Учитель. Ось ми з вами й розібрали всі питання шкільного брейн-рингу, наша гра завершилася. Команди дуже старалися, кожна з них прагнула до перемоги і зараз буде визначено команду-переможця. Але поки будуть підраховуватися бали, наші ведучі прочитають вам кілька цікавих легенд про рослини. Адже світ рослин таїть в собі багато таїн, які оповиті легендами і міфами. Чому ж люди деякі рослини наділяли надприродними силами? Всюди, де люди зустрічалися з загадковими явищами, які вони не могли пояснити, вони давали свої відповіді, тому будь-якому, хоч трохи незрозумілому явищу приписувалася потойбічна сила. Сучасна наука дала відповіді на ці явища, наприклад, тепер відомо, що чарівну квітку папороті неможна знайти тому, що папороть ніколи не цвіте, бо належить до спорових рослин. Але легенда про цвіт папороті живе в народі, це, напевне, одна з найпопулярніших легенд. Та чи знаєте ви, як вона звучить? Ні? То зараз вам цю легенду розповість наша ведуча.

1-й ведучий. Любі друзі! Я розповім вам легенду про чарівний цвіт папороті. На мій погляд, це одна з найцікавіших легенд. І називається вона «Легенда про цвіт папороті, або Перунів вогонь». За цією легендою у ніч на Івана-Купала (6 липня), цвіте всім квітам квітка папороті і цвіте дуже швидко. Легенда говорить, що папороть, або як її ще називають, Перунів вогонь, цвіте тільки в ніч на Івана-Купала. А відбувається це таким чином: між листками папороті піднімається квіткова брунька, вона рухається, стрибає й щебече. Опівночі ця брунька з тріском розкривається і з неї зʼявляється вогняна квітка, що освітлює все навколо. Згідно з легендою квітку слід зірвати, вложити в рану на руці й тікати не озираючись. Дорогою буде безліч перешкод, вимог віддати квітку, але цього робити не слід. Той, хто буде володіти цією квіткою, буде володіти всіма таємницями і чарами. Така легенда, а наукою доведено, що папороть ніколи не цвіте, а розмножується спорами.

Наступна легенда про троянду.

Троянда.

За переказами греків, троянда зʼявилася разом з богинею кохання Афродітою із морської піни. Троянда вважалася квіткою Афродіти, квіткою кохання.

2-ї ведучий. А я вам розповім легенду про незабудку.

Незабудка

     Богиня квітів Флора найбільше у світі любила Зефіра - ніжний, теплий західний вітер. Нерозлучними вони були завжди, навіть тоді, коли північний вітер Борей проганяв Зефіра. Одного разу Флора спустилася на Землю й стала давати квітам імена. Всім дала імена і хотіла вже піти, як раптом почула за спиною тихий голос:

- Не забудь мене, Флора! Дай мені імʼя.

Озирнулася Флора - нікого не видно, і хотіла знову йти, але голосок знову повторився. І тут Флора побачила в різнотравʼї маленьку блакитну квіточку. - Добре, - промовила богиня, - будеш незабудкою. Разом з імʼям я наділяю тебе чудодійною силою: будеш вертати памʼять тим людям, які будіть забувати своїх близьких, або свою батьківщину. Флора подарувала незабудку Зефірові, щоб він не забував про неї на чужині. І тому незабудки є символом памʼяті, дружби та вічного кохання.

Цікава також легенда про мак

Мак - квітка бога Морфея.

   Мак - одна зі стародавніх рослин. Легенди говорять, що коли на землі зʼявилися перші люди, природа потурбувалася про те, щоб вони не тільки полювали, працювали, але й спокійно відпочивали. Для відпочинку вона подарувала їм ніч, а бог Морфей усипляє їх, торкаючись до людей квітками маку. У Стародавній Греції ця квітка була присвячена богові снів Гіпнозу та богові сновидінь Морфею. Гарно виглядають рослини маку під час квітування, а легенди говорять, що на квітучі маки неможна довго дивитися, бо погіршає зір.

Заключний етап (5 хв.) Визначення команди-переможця і за вибором учнів - найкращого гравця в кожній команді. Нагородження команди-переможця. Виставлення оцінок.

Домашнє завдання (1хв.) підготувати до наступного уроку легенди, загадки, цікаві розповіді про рослини або скласти власне невеличке оповідання чи казку.

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку