Пропонується структура уроку біології в 7 класі «Пристосування вищих спорових рослин до життя на суходолі. Мохи:будова,розмноження,роль в екосистемах, використання людиною» та різноманітні прийоми та методи,які необхідні для розвитку критичного мислення,спостережливості, схильності до аналізу під час засвоєння нового матеріалу.
Урок біології в 7 класі з використанням методики розвитку критичного мислення по темі «Пристосування вищих спорових рослин до життя на суходолі. Мохи:будова,розмноження,роль в екосистемах, використання людиною» .
Мета: Формувати уявлення про вищі спорові рослини як одних із перших представників наземної флори, що існують і на сьогоднішній день; познайомити учнів з ознаками їх вищої організації в порівнянні з водоростями; продовжити формувати поняття про різноманітність рослин на прикладі зозулиного льону та сфагнуму; визначити ускладнення у будові мохоподібних порівняно з водоростями; продовжувати формувати навички самостійної роботи з натуральними об'єктами, підручником; розвивати біологічну мову, увагу, пізнавальний інтерес, уміння здійснювати порівняння, узагальнення, виховувати інтерес до предмета та бережливе ставлення до природи.
Завдання уроку :
1.Скласти загальну характеристику вищих спорових рослин.
2.Виділити із складеної характеристики ознаки, що сприяли їх поширенню на суходолі.
2.З’ясувати середовище існування мохоподібних.
3.Виділити загальні ознаки мохоподібних.
4.Порівняти будову мохів та водоростей.
5. Розглянути життєві цикли мохоподібних на прикладі моху зозулин льон.
6. З'ясувати роль мохів в екосистемах та житті людини.
Поняття: вищі спорові рослини,мохи, ризоїди, спори, спорангій,статеве покоління,нестатеве покоління, антеридії, архегонії, життєвий цикл.
Обладнання: презентація «Вихід рослин на суходіл. Мохоподібні – вищі спорові рослини»,гербарні зразки зозулиного льону, сфагнуму, лупа, колекція «Торф», зображення мохів в природному середовищі.
Методи та прийоми:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
I.Організаційний момент. (Вітання учителя,налаштування на урок).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перегляд фрагменту відеоуроку про загальну характеристику вищих спорових рослин. Обговорення побаченого.Визначення ознак вищих спорових рослин, що сприяли їх пристосуванню до життя на суходолі.
2. Робота в групі. Доведіть,що саме зміна умов існування з водного на наземно-повітряне спричинила появу вищих спорових рослин.Сформулюйте відповіді за принципом «умова –необхідність – наслідок пристосування».
Обговорення результатів роботи в групах.
3..Використання прийому «Асоціативний кущ».Учні записують свої асоціації, пов’язані з поняттям « Мохи». Далі учні заповнюють в зошиті перші дві колонки таблиці:
Що знаємо |
Про що хочемо дізнатись? |
Про що дізналися? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Перегляд ще одного фрагменту відеоуроку «Середовище існування та будова мохів».
Постановка проблемних запитань та спроби їх обговорення (на деякі питання відповідь стане реальною при розгляді наступних підтем):
1. Чому поширення мохів пов'язане з водою?
2.Чому ці рослини низькорослі?
3. Які органи характерні для мохів?
4.Які спільні риси характерні для мохів та водоростей?
5.Які особливості будови мохів дозволяють відносити їх до вищих спорових рослин?
6. Як гаметофіт і спорофіт мохоподібних пов’язані між собою?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Даний етап уроку поділяється на блоки:
Перший блок. Лабораторне дослідження будови мохів.
Мета: з'ясувати особливості будови мохів на прикладі моху зозулин льон.
Обладнання: гербарні зразки моху зозулин льон, збільшений слайд презентації «Мох зозулин льон», малюнки підручника.
Хід роботи
1. Розгляньте мох зозулин льон, знайдіть стебло і позначте його на малюнку. Вкажіть особливості стебла.
2. Знайдіть листки та позначте їх на малюнку, вкажіть розміри та природнє забарвлення.
3. Знайдіть невеличкі вирости на нижній частині стебла - це ризоїди. Розгляньте їх за допомогою лупи. Позначте на малюнку.
4. На верхівці стебла моху знайдіть коробочку на ніжці - це спорофіт (нестатеве покоління). Позначте на малюнку.
5.Розгляньте малюнок чоловічої та жіночої рослини моху.Знайдіть архегонії та антеридії.Позначте їх на малюнку.
6. Зробіть висновок.
Другий блок. Взаємоопитування « Ти мені – я тобі» по меті та висновках лабораторного дослідження.Визначення відмінностей між водоростями та мохами.
Третій блок. Розподіл класу на групи та вибір кожною групою одного з проблемних питань, визначених на початку третього етапу уроку.Таких питань залишилось п’ять.Питання №6 буде розглянуте в п’ятому блоці. Питання №3 було розглянуте під час виконання лабораторного дослідження.На пошуки відповідей виділяється не більше чотирьох хвилин. За цей час відбувається усвідомлення інформації шляхом складання схеми- відповіді на свої запитання По закінченні часу на самопідготовку, кожна група звітує про виконану роботу. Йде жваве обговорення почутого, ставляться уточнюючі питання,формулюються висновки, ставляться нові проблемні питання.Завершується цей етап роботи заповненням третьої колонки таблиці «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Четвертий блок. Перегляд слайдів презентації « Різноманітність мохів».Заповнення таблиці « Порівняння будови сфагнуму та зозулиного льону».
Ознака |
Зозулин льон |
Сфагнум |
Середовище існування |
|
|
Наявність кореня |
|
|
Наявність ризоїдів |
|
|
Розмноження спорами |
|
|
Розгалуджене стебло |
|
|
Наявність мертвих клітин |
|
|
Однодомна рослина |
|
|
Дводомна рослина |
|
|
Коробочка округла |
|
|
Коробочка витягнута, має хохолок. |
|
|
На основі даної таблиці учні одночасно будують діаграму Вена. У лівому колі записують ознаки, притаманні зозулиному льону, у правому – сфагнуму, а у середній частині, яка створена перекриттям двох кіл, записують їх спільні ознаки.
П’ятий блок. Розмноження мохоподібних.
(Розповідь представника однієї з команд з демонструванням таблиці)
Зозулин льон — дводомна рослина. Чоловічі (антеридії) та жіночі (архегонії) органи розміщені на різних особинах. Під час розмноження спостерігається чергування поколінь (статевого та нестатевого). Статеве покоління називають гаметофітом. Воно здатне до статевого розмноження й утворює гамети. Гаметофіт розвивається з проростаючої спори і являє собою саму рослину. Гамети які утворюються на гаметофіті - це: на одних рослинах — сперматозоїди з джгутиками, а на інших — яйцеклітини. Злиття яйцеклітини й сперматозоїда відбувається з допомогою води, по якій рухається сперматозоїд до яйцеклітини. Зливаючись, гамети утворюють зиготу, з якої виростає нестатеве покоління (спорофіт). Воно здатне до нестатевого розмноження з утворенням спор. Спори дають початок гаметофіту.
Після обговорення уточнюючих запитань, учні самостійно записують висновок про взаємозв’язок між гаметофітом та спорофітом мохоподібних (Це одне із проблемних запитань на початку уроку). Висновки заслуховуються та аналізуються.
Шостий блок. Визначення значення мохоподібних в природі та житті людини.(Заслуховуються учні, що раніше отримали таке домашнє завдання)
Інформація обговорюється, доповнюється.
V.Рефлексія.
Учні умовно передають мікрофон один одному і продовжують речення:
VI.Домашнє завдання
1.Опрацювати текст відповідного параграфа.
2.Підготувати міні-доповідь, відповівши на запитання:
«Де в Україні найбільше видобувають торфу та як його використовують?»
3.Виконай завдання: Живий сфагнум і утворений із нього торф мають величезну водопоглинальну здатність. Наприклад, за умов вологості 40% торф має масу 50 кг.Яку масу води поглине цей торф, якщо його вологість досягне 90%? На основі розрахунків та інформації про сфагнум поясніть мету використання торфу в садівництві та квітникарстві.