Географія 6 клас
ТЕМА. ТУМАН І ХМАРИ.
МЕТА: формувати ключові компетенції: спілкування державною мовою: розуміти тексти природничого змісту, поповнювати свій словниковий запас; математичну компетентність: пояснити значення математики у вивченні природи; вміння вчитися впродовж життя: встановлювати причино - наслідкові зв’язки між подіями і явищами;
предметні компетентності: сформувати поняття «хмари», «хмарність»; навчити розрізняти різні види хмар, пояснити причини утворення туману і хмар; сформувати вміння моделювати явища на основі отриманих знань, передбачати зміни погоди на основі спостережень;
Сформувати навички уважного ставлення до навколишнього середовища.
Матеріали та обладнання: підручник В.М.Бойко, С.В. Міхелі «Географія», робочий зошит, презентація до уроку, роздатковий матеріал: таблиця «Види хмар», обладнання для досліду «Штучна хмара»(скляна колба, гаряча вода, кришка)
ХІД УРОКУ.
І Організаційний момент
ІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Гра «Дешифрувальник»
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1. Причини утворення хмар
Розв’язати задачу – вставити пропущенні слова
Куди подінеться надлишок води? В разі охолодження насиченого водяною парою повітря виділяються краплинки води (процес конденсації). Коли конденсація відбувається біля земної поверхні утворюється туман.
Туман – скупчення великої кількості надзвичайно дрібних, завислих у повітрі краплинок.
2. Причини та утворення хмар.
2.1 Хмари – це скупчення завислих в атмосфері крапель води або кристалів льоду.
2.2 (перегляд відео «Утворення хмар»)
2.3 Дослід «Штучна хмара»
Літрову банку наполовину заповнити гарячою водою (обережно!) і накрити холодною кришкою. Через деякий час побачимо рясні дрібні крапельки води на кришці - це рукотворна «хмара», пізніше утворяться великі крапельки води, деякі з них попадають назад у воду - це «це пішов дощ».
3. Види хмар
3.1 Робота в групах. Користуючись підручником ст. 140, визначити особливості купчастих, шаруватих, перистих хмар
ТАБЛИЦЯ «ВИДИ ХМАР»
Назва |
Висота утворення |
Зовнішній вигляд |
Яку погоду прогнозують |
Перисті |
|
|
|
Шаруваті |
|
|
|
Купчасті |
|
|
|
Підказка. Вибрати потрібне
6-10км
|
до 2 км
|
2-5 км
|
нагадують білі видовжені нитки, пір’їни |
схожі на сірий туман, що піднявся над Землею |
мають вигляд величезних сліпучо – білих куполів, веж, гір |
опадів не приносять, але віщують зміну погоди |
приносять тривалий дощ чи сніг |
при зниженні температури віщують грозу |
3.2 Перламутрові та сріблясті хмари.
Виявляється хмари є не тільки в тропосфері, але і в стратосфері і навіть у верхніх шарах атмосфери. Ці незвичайні хмари мають не менш незвичайні й красиві назви: перламутрові і сріблясті. Перламутрові хмари утворюються на висоті 20-30 км. Їх можна спостерігати короткий час на світанку або після заходу Сонця і тільки у високих широтах. Сріблясті хмари розташовуються на кілька «поверхів »вище. Вони утворюються на висоті 75- 90 км і мають вигляд то смуг, то мряки, то вихорів. За розмірами можуть досягати сотень кілометрів. Людина так і не з’ясувала природи їх утворення.
4. Хмарність – ступінь покриття небозводу хмарами.
Хмарність визначається «на око» в балах за десятибальною системою
ІV Закріплення вивченого матеріалу
V Домашнє завдання