Розробка уроку з хімії "Склад повітря". Мета: закріпити знання про суміші та чисті речовини; сформувати уявлення про повітря як суміш газів, визначити фізичні властивості повітря; оцінити вплив людської діяльності на стан повітря.
КИСЕНЬ
Тема: Повітря, його склад
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Ключові компетенції: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках; інформаційно-цифрова-компетентність.
Наскрізні змістовні лінії: здоров’я і безпека, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність (Проблема чистого повітря)
Очікувані результати: після уроку учень: усвідомлює відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів; оцінює вплив діяльності людини на стан повітря
Поняття та терміни: суміш, чиста речовина, повітря, парниковий ефект
Обладнання: комп’ютер, смартфон, доступ до інтернету, діаграма «Склад повітря»
Навчальні проекти:
Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.
Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять
Хід роботи
І. Організаційний етап
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку
Розшифруйте ребус та визначте тему уроку
П |
VIA 6 |
Т |
IVБ 4 |
С |
VIA 3 |
О |
А |
VIIIA 3 |
К |
IA 4 |
|
В |
VБ 4 |
|
|
Л |
IA 2 |
І |
VIIA 5 |
Й |
VIIA 5 |
А |
№85 |
Т |
VIA 5 |
О |
VIA 2 |
Д |
№66 |
Р |
IA 5 |
Г |
№64 |
|
|
Я |
Я |
О |
VIA 2 |
|
|
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Блицопитування
ІV. Вивчення нового матеріал
Історія відкриття повітря
Розповідь учителя (учня). Завдання учнів підготувати 5 коротких питань
Про повітря як суміш було відомо ще в Китаї. Так у 8 столітті китайський алхімік Мао Хоа стверджував, що повітря містить частини, одна з яких підтримує горіння і подих, а інша – ні.
У 1666 році англійський натураліст Р.Гук писав, що повітря складається з газу, що містить у селітрі, а також з неактивного газу, що складає більшу частину повітря.
У 1768 р. шведський аптекар і хімік Карл Шеєле почав вивчати склад повітря. Він розкладав нагріванням селітри та інші речовини та одержував «вогняне повітря», що підтримує подих і горіння.
Також англієць Дж.Блек досліджуючі луги одержав вуглекислий газ, його дослідження були продовжені іншим англійцем Г. Кавендішем. Він досліджував склад повітря в різних місцях (на горі, в лісі тощо). Склад виявися однаковим всюди.
Проте вчені того часу не змогли зробити правильні висновки з результатів своїх дослідів. Отримані гази вони назвали «зв’язаним повітрям», не розуміючи, що відкрили індивідуальні речовини.
Висновок про те, що повітря – це не просто тіло, а суміш різних за властивістю речовин, належить французькому вченому А. Лавуазьє. Одна з частин суміші підтримує горіння та дихання, після згоряння в ній різні речовини перетворюються на кислоти. Ця частина була названа «оксиген» – той, що народжує кислоти. Миші, що були поміщені в іншу частину повітря, швидко гинули. Тому цю частину повітря він назвав «азотом» – безжиттєвий.
Учні озвучують свої питання та дають відповіді. Можлива робота в парах.
Склад повітря
Слово вчителя, робота з діаграмою «Склад повітря»
Проте А. Лавуазьє встановив не всі компоненти повітря. Подивіться на діаграму склад повітря.
Знайдіть в інтернеті
Заповнити таблицю
Газ |
Діяльність людини |
CO2, CO |
Неповне згоряння палива |
SO2 |
Згоряння палива на електростанціях |
NH3 |
Виробництво будівельних матеріалів |
NО, NО2 |
Вихлопні гази автівок |
3. Проблема чистого повітря
Обговорення
Запис у зошиті
Парниковий ефект – явище в атмосфері Землі та інших планет, при якому енергія сонячних променів, відбиваючись від поверхні, не може повернутися у космос, оскільки затримується молекулами різних газів, що призводить до підвищення температури поверхні.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Обговорення
Повітря – природна суміш газів, з яких складається атмосфера, тобто повітряна оболонка планети.
Знайдіть відповідність
Газ |
Масова частка |
Азот, N2 |
1,3 |
Кисень, О2 |
75,5 |
Аргон, Ar |
0.15 |
Вуглекислий газ, CO2 |
23 |
Інші гази |
0,05 |
Обговорення
Задача
Яка маса кисню міститься у повітрі, маса якого 20 кг?
VІІ. Підбиття підсумків
Продовжить речення
VІІІ. Домашнє завдання
Середній рівень – прочитати опорний конспект у зошиті
Достатній рівень – опрацювати опорний конспект у зошиті, §15 стр. 105-106
Високий рівень – опрацювати опорний конспект у зошиті, §15 стр. 105-106 + навчальні проекти:
Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.
Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять