Розробка уроку з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу " 5 клас з теми:Де міститься вода на Землі?Властивості води. Три стани води.Колообіг води у природі.

Про матеріал
Матеріал за новою програмою (5 клас -НУШ) направлений на формування у учнів предметних компетентностей. Містить підбір цікавих вправ і завдань для учнів 5 класу
Перегляд файлу

 

Тема: Де міститься вода на Землі?Властивості води. Три стани води.Колообіг води у природі.

Цілі  :Формування предметних компетентностей :

Предметна компетентність:

- Навчити пояснювати прості причинно-наслідкові звязки в готовій моделі «Вода», використовуючи шаблон «якщо,то..», «що треба зробити,щоб...»,  розширити уявлення про найпоширеніший мінерал на Землі, значення води в природі, про три стани води і її властивості, походження та значення води для всього живого; дослідити три стани води та процеси переходу з одного в інший;  покращити  знання про кількість води на планеті.

- розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, вміння виявляти властивості води; продовжити формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;

- виховувати бережне ставлення до води — колиски та основи життя  та розуміння наслідків її нестачі.

Інформаційно-цифрова компетентність:

-Використовувати сучасні цифрові технології (мультимедійна презентація «Вода у природі».

Математична компетентність:

-Застосовувати математичні підходи для розв’язування природничих задач, та використання готових статистичних даних.

Екологічна, природознавча та краєзнавча компетентність:

Виховувати екологічну та краєзнавчу свідомість, дотримання навичок бережного і ощадливого використання водних ресурсів. Розуміння відповідальності за свої вчинки, застосовувати природничі знання для пояснення явищ природи.

Визначати і позначати на карті положення водних географічних об’єктів.

Формування ключових компетентностей :

Уміння навчатися впродовж всього  життя :

-Вддосконалювати свої здібності та поповнювати нові знання , розвивати особистісний потенціал у процесі дослідницької та творчої діяльності.

Громадянська та соціальна компетентність:

Уміння конструктивно співпрацювати під час досліджень, спостережень,групових та парних проєктів, дотримання правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля.

Загальнокультурна компетентність :

Дотримуватися норм мовленнєвої культури.

Підприємливості та фінансової грамотності:

-Ініціативність, спроможність використовувати можливості реалізовувати ідеї у виконанні проєктів та кориснтих для громади ініціатив , готовність брати відповідальність за прийняті рішення..

Очікувані результати: Учні вдосконалять знання про воду та її роль в природі та житті людини,  зможуть пояснювати властивості води, її походження, поширення, властивості та умови, за яких вода міняє агрегатні стани, описувати явища, які відбуваються впродовж року, у моделі колообігу води у природі.

Навчаться називати де знаходиться прісна вода в природі, будуть вміти економно використовувати воду.

 Розвивається  пам’ять, увага, мислення, відпрацьовуються навички пошукової діяльності, спостереження; вміють працювати з різними джерелами інформації; дбайливо ставитися до водних ресурсів планети, виховують в собі любов до природи.

Навчаться створювати модель «Джерела прісної води на Землі», будувати діаграму «Прісна і морська вода».

Створять лепбук (буклет) «Які рослини та тварини складаються з води ?».

Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, навчальні фільми «Вода у природі».

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: гідросфера, випаровування, конденсація, кругообіг.

Хід уроку

 Епіграф до уроку: «Водиця—всьому цариця» .

«Вода, у тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти — саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями... Ти найбільше багатство на світі...»

(Антуан де Сент-Екзюпері)

І. Організація  учнів  до уроку .

 1. Психологічно-емоційне налаштування.

На уроці вас вітаю,

Доброго настрою всім бажаю.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

Таємниці  щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Евристична  бесіда .Від  чого залежить життя людини ?

 

Складова життя

    Місце

Скільки  може  людина  обійтися  без  …..?

Повітря-1-10 хв.

 

1 місце

 

Їжі-40 днів

 3 місце

 

Світло –кілька років

5 місце

 

Тепло –від кілька днів до кількох місяців

            4 місце

 

Вода -1-3 доби

2 місце

 

2.Прийом «Віршовані рядки».

Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І скляною бути можу! (Вода)

 Відома з віку рідина,

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона.

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда.

Звичайно, підкажіть —... (вода).

 Що то за вода, що літа? (Пара)

 Сивий дід біля воріт

Усім очі заволік.

(Туман)

 Над річкою, над долиною

Повисла біла полотнина.

(Туман)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вправа –очікування  «Хмаринка ».

Що  ви  очікуєте  від  сьогоднішнього  уроку ?  Помістіть  свої  очікування  на  умовній  хмаринці  у  вигляді  краплинок .( Наприклад .- я   сподіваюся  отримати нові знання про воду , її роль у  природі  та  застосування ) .

 

2.Прийом «Асоціація».

Що найперше вам спадає на думку, коли ви чуєте слово «вода»? Які виникають асоціації?

 Озеро  Колодязь     Море

 Дощ  Вода               Рідина

                                              Болото                                       Прання 

                                                                Пара                     Хмари

                     Річка                           Посуд                    Лід

3.Прийом «Багата уява»

Уявіть нашу планету без води. Опишіть картини, які ви намалювали в своїй уяві.

4.Прийом «А  чи  знаєте  ви  , що  вода –основа  життя» .Вміст  води  в  живих  організмах .

Тіло риби -75%.

Тіло медузи – 99%.

Картопля -76%.

Кавун-96%.

Яблуко-80%.

Морква , огірок -95 %.

Організм  новонародженої  дитини-86 %.

Організм  похилого  віку -50 %.

ІУ .Оголошення  теми і мети уроку .Виклад  нового матеріалу .

  1. Розповідь вчителя з  елементами  вступної   бесіди      .

Для  існування  життя  на  нашій  планеті  необхідні  певні  умови .(які ?)кисень , сонячне  світло , поживні речовини , вода . Серед  усіх цих  умов  дуже  важливу роль відіграє  вода . ЇЇ багато на нашій планеті .Після  розгляду  карти  півкуль на  якій блакитним  кольором  зображені  водні  простори , складається  враження , що  десь , хтось , припустився  помилки , назвавши нашу  планету  Земля , адже  їй  підходить назва  «Вода », тому що  саме  вона  займає  більшу  частину земної поверхні .

Космонавти  , спостерігаючи Землю  з  космосу  , вважають , що  нашу  планету  , треба  було б  назвати  Океанія , а  не Земля .

Вода є всюди : вона утворює  моря і океани , , а на суходолі-річки , озера , болота й водосховища, чимало  її в льодовиках .

D:\Біологія\Природозн\Вода\image003.png D:\Біологія\Природозн\Вода\image004.png

Великі  скупчення  криги  є  біля  Північного  та  південного полюсів . Вона  є  у  грунті  й  глибоко під  землею . У  повітрі  утворює  хмари . Зрештою  , навіть ми самі  , як  і всі  організми більш  як  наполовину  утворені  з  води . Як  бачимо , вся  земля  просякнута  й  охоплена  водою .

2. Демонстрація слайду океану. Бесіда про світові запаси води.

– Візьміть прямокутник голубого кольору. Він поділений на чотири частини. Це поверхня нашої планети Земля. Одну частину відірвіть – це суша. Перед вами водні ресурси.

– Близько 1500 млрд. кубічних метрів становлять запаси води.

97% – це солона вода морів та океанів, яку пити не можна.

2% – це прісна вода, яка перебуває в твердому стані (льодовики).

1% – це прісна вода рік, озер та деякої частини підземних вод.

  • Відірвіть від блакитного прямокутника куточок паперу (з нігтик). Це і буде кількість прісної води.У народі говорять « Там де вода, – життя».

Вода — універсальний та найдивовижніший мінерал на Землі. Дивовижний тому, що створює умови для розвитку й росту різних форм життя. Найбільш розповсюджений серед інших мінералів на нашій планеті. Учені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода. Майже 3/4 поверхні земної кулі покрито водою. Роль води для живої та неживої природи дуже важлива.

3.Гідросфера

Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда й у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. Річки й озера, джерела й струмки, болота й льодовики, хмари й водяна пара, моря та океани — усі разом вони утворюють єдину водну оболонку Землі.

4.Випереджальне завдання учнів.Презентація міні-проекту «Вода на Землі».

ГІДРОСФЕРА — ВОДНА ОБОЛОНКА ПЛАНЕТИ.

 Багато води перебуває в газоподібному стані у вигляді пари в атмосфері; величезними масами снігу і льоду лежить вода круглий рік на вершинах високих гір і в полярних країнах. Не тільки на поверхні Землі, але і в її надрах є вода, що просочує ґрунт і різні гірські породи, утворюючи ґрунтові води, що дають початок маленьким джерелам і великим річкам.

Рослини та тварини містять понад 60 % води за масою. На Землі водою покрито 70,9 % поверхні. Вода буває двох видів: прісна (річки, озера, сніг, крига, айсберги) і солона (моря, океани).                   

5. Агрегатні стани води.

Завдання: пригадати три стани води (вивчались на попередніх уроках).

Розглянути процеси переходу з одного стану в інший за схемою.

 

6.Прийом «Павучок»

Разом із дітьми на дошці складаємо схему «Властивості води»

7.Проведення  дослідів, у ході яких на основі спостережень учні      усвідомлюють властивості води-рідини.

На дошці схема, яку заповнюють діти:

Дослід 1. Налити воду в склянку, вилити на стіл. Що з нею сталося? Чи має вода форму? (текуча вода) (не має форми)

 

Дослід 2. Опустіть ложку в склянку з водою. Чи добре її видно? (вода прозора)

 

Дослід 3. Подивіться, чи має вода колір?   (безбарвна)

 

Дослід 4. Визначте, чи має вода запах?    (без запаху)

 стискається при охолодженні

безбарвна прозора

вода

без запаху не має форми

текуча

8.Прийом  «Роблю  висновок ».
Отже, Вода — прозора, безбарвна рідина, яка знаходиться в ріках, озерах, морях, океанах, і в чистому вигляді не має запаху та смаку.

9 .Аномальні  властивості  води .

1.Вода  погано  стискується , вона пружна .

2.При нагріванні вода  змінюється  в  обємі .

3.Під  час  охолодженні  густина  води  збільшується тільки до  4 * С. Під  час  подальшого  охолодження  до 0 *С густина  зменшується .

4.Для  нагрівання  води  потрібно  теплоти набагато більше , ніж  для  інших  речовин . (велика  теплоємність води ).

5.Надзвичайно  висока  Т * плавлення .

6.Прекрасно  змочує  різі  поверхні .

7.Температура  кипіння  100 *С, а  заморожування  -0 * С.

8.Без  кольору  і  запаху. Безбарвна  у  тонких  шарах , а  у товстих  шарах  має  блакитний  відтінок .

9. На  Землі є  у    3  агрегатних  станах  .

10.Нетоксична .Не горить.

11.Прозора рідина .

12. Добрий  розчинник .

D:\Біологія\Природозн\Вода\img28.jpg

10.Фізхвилинка.

Зміст

Вправи

Крапля в подорож зібралась,

У валізу речі склала.

Сіла в дощовий експрес

Й без зупинки із небес

Полетіла до Землі.

Її рідні прийняли,

У воді її зустріли,

Танцювали і раділи.

А як крапля накупалась,

Знов у подорож зібралась.

Сонечко згори пригріло,

В паро потяг крапля сіла

І додому попливла,

Вдома справа вже була.

Руки в замок, долонями назовні, потягнутися.

Кисті рук до плечей, колові почергові рухи плечима.

Стрибки на місці з обертанням на 360 °.

Руки на поясі, колові рухи тазом.

 

Руки на поясі, стрибки на місці на одній нозі.

Імітація рухів плавця («Млин»).

 

Почергово плечі вверх-вниз, руки прямі.

Руки розслаблені, потрусити пальцями.

Навприсід, гребкові рухи руками.

Стати рівно, руки на пояс.

 10 .Кругообіг води в природі.

Завдання: чому попри випаровування чи випадання дощів, кількість води на Землі не зменшується і не збільшуються?

  Кругообіг води — це процес оббігу води в географічній оболонці, який об'єднує води в єдину взаємозв'язану систему і є найважливішою складовою частиною обміну речовини в природі. Основними факторами, які зумовлюють цей процес, є сонячна радіація і сила ваги. Найголовнішими складовими кругообігу є випаровування води, перенесення водяної пари на віддаль, конденсація (згущення) водяної пари, випадання опадів, інфільтрація (просочування) води в ґрунт і стік. Є велике і мале коло кругообігу.

Є велике і мале коло кругообігу.

11.Гра-подорож «Пригоди  крапельки ».

Подорож  крапельок по  фізичній  карті  України .

В  процесі  подорожі  крапельки  отримали   такі  назви  :

В-випаровування. Ф-фільтрація . М-мале коло кровообігу .С-стік , солоність .Суша. Гра-подорож «Пригоди  крапельки ».D:\Біологія\Природозн\Вода\i.jpgим.jpgD:\Біологія\Природозн\Вода\2.jpg

У. Первинна  перевірка засвоєння  та  закріплення  знань.

1.Цікаві факти.

– Для одержання 1кг рослинної їжі потрібно 2тис. л води, а  1кг м’яса – 20тис. л води.  Людині на всі види вживання потрібно на рік 2тис. 700 тонн води.

– Нині нестача води дуже відчутна. Люди всіх країн дуже схвильовані й об’єдналися в своїх діях за збереження водних ресурсів. Період з 2005 р. по 2015 р. проголошено десятиріччям «Води для життя».

– Що роблять люди для збереження води?

– Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри, Звільняється від шкідливих речовин та чистою повертається до водойм.

– Для збирання нафти будують спеціальні кораблі – нафтозбирачі.

2. Експрес-тест.

  1. Який стан води під час дощу?

а) рідкий             б) твердий              в) газоподібний

  1. До твердого стану води відносяться:

а) пара          б) лід           в) роса

  1. До газоподібного стану води відносяться:

а) сніг            б) пара        в) град

  1. Які властивості води-рідини?

а) білого кольору, з запахом    б) холодна, смачна       в) текуча, прозора, без запаху, безбарвна

  1. Які властивості води-розчинника?

а) розчиняються і не розчиняються речовини

б) у воді тільки розчиняються речовини

в) у воді не розчиняються речовини

3. Розгадування кросворду

1. Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

2. З малої хмари великий…    (Дощ)

3. Річки взимку вкриває…  (Лід)

4. Під час кипіння з чайника йде… (Пара)

 

 

1.В

 

 

 

 

 

 

2.

О

 

 

 

3.

 

Д

 

4.

 

 

А

4. Гра «Добери антоніми»

Вода              (лід)

Розчинена речовина –             (не розчинена)

Прісна вода                         (солона вода)

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Групова робота. Складання порад для дорослих та дітей.ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ, ЩОБ ЗБЕРЕГТИ ВОДУ?

Поради:

  1. Мий свій велосипед чи машину батьків за допомогою води, налитої у відро, а не через шланг. Не мий транспорт біля ставка чи річки, щоб не забруднити воду бензином.
  2. Намагайся бути охайним, не брудни одяг, тоді і прати його потрібно буде рідше.
  3. Виключай воду при купанні, коли намилюєшся або чистиш зуби.
  4. Стеж за тим, щоб усі крани були відремонтовані й закриті. «Закрути надійно кран, щоб не витік океан».
  5. Коли ти відпочиваєш біля річки чи ставка, купаєшся або плаваєш на човні, не кидай у воду використані речі.
  6. Збирай сміття з місця свого відпочинку.
  7. Посади хоч одне деревце поблизу ставка чи річки.
  8. Поливай квітники, грядки пізно ввечері. Випаровування води стане повільнішим і в грунті збережеться більше води.
  9. Збирай дощову воду у якусь посудину, щоб потім використати для поливу.
  10. Складання «павутинки» або асоціативного куща.

– Що для вас означає вода? Screenshot_1

VIІ.  Рефлексія. «Мікрофон» .

Діти, чи справдилися ваші сподівання від уроку?

Прийом «Мікрофон »

1.Назвіть унікальні властивості води :

-Прозора;

-Текуча;

-Без смаку;

-Розчиняє деякі речовини;

-Має низьку теплопровідність ;

-Унаслідок нагрівання розширюється;

-У разі охолодження стискається;

-Унаслідок замерзання розширюється;

-На Землі в трьох станах.

Якщо  ваші  очікування  справдилися перемістіть  свої  очікування  на  хмарку  з  сонечком .– Що нового дізналися на уроці?Якими порадами скористаєтеся в своєму житті?

VІІІ. Підсумок уроку.

Епіграфом нашого уроку був такий вислів «Водиця —усьому цариця». Скажіть, мені, будь ласка, а чи дійсно це так?   (Відповіді учнів)

  • Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  • Про що вам було цікаво дізнатись?
  • Що ви не зрозуміли з теми уроку?
  • Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Яким він був? Яким він став?
  • Що ви розкажете своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?

Прийом «Роблю висновок»

-Вода-найпоширеніший мінерал на Землі .

-Вода має унікальні властивості, які обумовлюють важливі процеси на Землі.                        ІХ. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника.

1.Підготувати проєкт «Вода-найпоширеніша речовина на Землі», або «Мій посильний внесок у збереження води». Творче завдання : скласти кросворд за темою уроку.              Screenshot_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
1805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку