Тема. Народні легенди. «Місто Сміла» (народна легенда).
Мета. Розширювати знання учнів про історичне минуле України; ознайомити
з походженням назв міст; удосконалювати техніку читання;
збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, зв᾽язне
мовлення; виховувати почуття любові до рідного краю, відданості
своєму народові.
Обладнання: Записи на дошці, презентація «Назви міст України», малюнки
експозиції «Знай минуле рідного краю».
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мовна розминка
Прибігла мишка до Мишка:
Позич горіхів півмішка!
Мишко в всміхається до мишки:
- А принеси медку півмиски!
а) Діти, прочитайте скоромовку «Про себе»
б) А зараз прочитають дівчатка, а потім хлопчики в звичайному темпі
в) Індивідуальне промовляння вивченої скоромовки.
2. Вправа на розвиток пильності зору «Соколиний зір»
кіт сіла
кіт сіла
кіт сила
кит сіла
кіт сіла
3. Читання складової таблиці
Капи
Копи чка
Купи
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Несіть невільників:
А) додому;
Б) до хати;
В) в Україну.
2. Отаман:
А) промовив;
Б) сказав;
В) закричав.
3. Віддайте коней:
А) швидких;
Б) кращих;
В) молодих.
4. Козаки билися:
А) за рідні хати;
Б) за своїх дітей;
В) за муки народні.
5. Козаки:
А) дивуються;
Б) плачуть;
В) говорять.
6. Рідна земля для козаків завжди:
А) батьки;
Б) рідні;
В) мати.
7. Козаки понесли в Україну вість про:
А) цілющі озера кримські;
Б) цілющу землю кримську;
В) цілющу воду кримську.
- Самооцінка
- Хто набрав 12балів?
- Молодці! Були уважними при читані домашнього завдання.
2. Вибіркове читання
- А зараз перевіримо, чи виразно навчилися читати легенду. Відкрийте підручники.
- Куди мчали відважні запорожці?
- Якими вирвалися з полону поранені невільники?
- Що промовив отаман відважним запорожцям?
- Чому отаман велів віддати кращих коней врятованим невільникам?
- Знайдіть слова легенди, які передають зміст малюнка.
Фізкультхвилинка
ІV. Мотивація навчальної діяльності
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Словникова робота
вельможі замок
занепадати духом витурити
зайди ганьба
малодушні кати
полум᾽яна українка гарнізон
лицарі поневолювачі
2. Первинне ознайомлення з текстом.
а) Читання легенди вчителем.
б) Читання легенди учнями (мовчазне читання, ланцюжком за логічно закінченими частинами).
в) Вибіркове читання.
- Знайдіть і прочитайте рядки легенди, які вказують:
- Хто володів містом Смілою колись?
- Хто вів війну за місто?
- Хто прийшов у козацький табір?
- Що сказала козачка козакам?
- Коли і чому почали називати місто Смілою?
- Прочитайте рядки, які передають зміст малюка.
- Знайдіть і зачитайте, якою була козачка?
г) Робота за змістом легенди.
- Діти, в чиїх руках було колись місто?
- Хто володів Смілою?
- Чому козаки почали занепадати духом?
- Хто підтримав козацький дух?
- Чому місто назвали Сміла?
д) Робота над розумінням образних висловів.
- Діти, як ви розумієте такі вислови:
невпинно вели війну; брали замок;
виступила із закликом; витурити зайд;
земля, полита кров᾽ю і потом; земля, засіяна кістками;
Ж) Читання легенди учнями «Продовж речення».
Козаки невпинно…
Козаки почали…
Вона виступила…
І полум᾽яня українка…
З тих пір…
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання