Образотворче мистецтво
Тема: Краса народних виробів. Матеріали, інструменти й обладнання народних майстрів. Основні види декоративно-прикладного мистецтва. «Найкращий виріб гончара»
Очікувані результати: ознайомити учнів із матеріалами, інструментами та обладнанням народних майстрів; розповісти про основні види декоративно-прикладного мистецтва; розвивати вміння насолоджуватися творами декоративно-прикладного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; прищеплювати зацікавленість творами декоративно-прикладного мистецтва.
Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників, альбом-посібник, білий та кольоровий папір, ножиці, клей, серветки для витирання рук.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
— З уроків образотворчого мистецтва попередніх років пригадайте: що називають декоративно-прикладним мистецтвом?
— Чи маєте вдома розписні глечики або тарелі, різьблені скриньки, вишиті серветки або сорочки? Чи подобаються вони вам?
— Яким орнаментом прикрашені ці вироби?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Людина завжди прагнула до краси, намагалась оточити себе гарними речами. Як і в усній народній творчості, зокрема в піснях, прислів’ях, казках та легендах, так і в роботах майстрів декоративно-прикладного мистецтва живе історія народу. Сьогодні ми поговоримо про види декоративно-прикладного мистецтва та матеріали, інструменти та обладнання народних майстрів, які створюють дивовижні вироби, а також створимо свій власний виріб декоративно-прикладного мистецтва.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— З давніх часів в українській хаті можна було зустріти різноманітні вироби декоративно-прикладного мистецтва, зокрема рушники, сорочки-вишиванки, хатні розписи, керамічні вироби, різьблені з дерева прикраси й побутові предмети та багато інших речей, які не тільки прикрашали житло, а й були невід’ємною складовою побуту українців. Усі вони створені вмілими руками майстрів декоративно-прикладного мистецтва. У кожного майстра своє приладдя, свої таємниці ремесла.
Які саме матеріали використовують майстри декоративно-прикладного мистецтва? Вам уже відомі деякі матеріали та інструменти, які використовують ці майстри: це папір, тканина, дерево, глина та інші матеріали.
Давнім традиційним видом декоративно-прикладного мистецтва є вишивка. Для того щоб виготовити з білої тканини чудовий рушник або неповторну вишиванку, необхідно взяти до рук голку та кольорові нитки.
Зовсім інші матеріали та інструменти потрібні майстрам керамічних виробів. Щоб створити чудовий керамічний посуд або дивовижну ліплену іграшку, слід мати глину та такі приладдя, як стеки, дощечки та гончарні круги.
Решетилівські майстри декоративного мистецтва створюють надзвичайно гарні килими. Як ви вважаєте, які матеріали та інструменти стануть їм у пригоді? Так, кольорові шерстяні нитки та ткацькі верстати.
А які чудові неповторні речі виготовляють майстри зі звичайної деревини, використовуючи різноманітні інструменти для різьблення!
Зверніть увагу на чудові українські писанки. Цю красу також створили руки майстрів декоративно-прикладного мистецтва. Але неможливо перетворити яйце на чудову писанку без писочка й необхідних для цього фарб.
А ще дуже красивим і вишуканим видом декоративно-прикладного мистецтва є витинанка. Її назва походить від слова «витинати», тобто «вирізати». Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу. У давнину такими виробами оздоблювали стіни, вікна, полиці, груби, печі. І кожна людина, заходячи у дім, прикрашений витинанками, одразу розуміла, що відбувається в селі,— чи хтось народився, чи, можливо, тут весілля або якесь інше свято.
Створюючи предмети з будь-якого матеріалу, майстер бажає підкреслити його природну красу, подарувати йому друге життя. Кожен майстер укладає у свою роботу весь свій талант, уміння, фантазію та часточку власної душі. Саме тому предмети, виготовлені різними майстрами, такі цікаві, неповторні та дуже різняться.
2. Організація сприйняття творів мистецтва
— Розгляньте вироби різних народних майстрів. Хто їх створив? Які матеріали були використані для їх виготовлення?
3. Пояснення до творчого завдання
— Створіть у техніці витинанки глечик. Або створіть орнамент у техніці витинанки та прикрасьте ним зображення виробу декоративно-прикладного мистецтва.
Правила користування ножицями
1. Для ручної праці слід використовувати ножиці із заокругленими кінцями.
2. Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
3. Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
4. Ріжучи, уважно стеж за розміткою.
5. Під час роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці знаходились осторонь від гострого леза.
6. Не розмахуй ножицями, під час різання не пересувайся, а також не наближайся до того, хто ними працює.
7. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі.
Правила користування клеєм
1. Під час роботи використовуй тільки клей ПВА.
2. Зберігай клей у закритому вигляді.
3. Для нанесення клею на виріб користуйся пензликом, після роботи промий його теплою водою.
4. Якщо клею потрапив на шкіру, промий її водою з милом.
5. Якщо клей потрапив в очі, промий очі чистою водою та звернися до лікаря.
Фізкультхвилинка
4. Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні самостійно працюють над творчим завданням. Вчитель за необхідності надає допомогу.
V. Актуалізація вивченого матеріалу
— Які предмети створюють майстри декоративно-прикладного мистецтва?
— Чи є у вашому домі такі предмети? З якого вони матеріалу? Які інструменти для цього потрібні?
— З якого матеріалу виготовляють українські рушники?
— Який інструмент знадобиться майстрові, щоб створити витинанку?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чия робота вам сподобалась найбільше? Чому?
— Хто припустився помилок? Як їх можна було уникнути?
— З яким настроєм закінчуєте урок?
VІІ. Домашнє завдання