Розробка уроку з основ здоров'я для учнів 6 класу "Алкоголь і здоров’я."

Про матеріал

Урок з основ здоров'я

Тема: Алкоголь і здоров'я

Мета: Продовжувати формувати в учнів уявлення про корисні та шкідливі звички та їх вплив на здоров'я, про згубну дію на дитячий організм алкоголю; навчати дітей приймати виважені рішення; виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

Перегляд файлу

Урок з основ здоров’я

6 клас

 

Тема: Алкоголь і здоров’я

 

Мета: Продовжувати формувати в учнів уявлення про корисні та шкідливі звички та їх вплив на здоров’я, про згубну дію на дитячий організм алкоголю; навчати дітей приймати виважені рішення; виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

 

Учні повинні:

Знати:

- небезпечні наслідки вживання алкоголю;

  • причини зловживання алкоголем та алкоголізму;

Уміти аналізувати рекламну інформацію про алкоголь.

Розуміти:

- причину масового вживання алкоголю;

- кожен відповідає за своє здоров’я особисто, вибір: здоровий спосіб життя чи згубні звички кожен робить сам.

 

Методи і прийоми: бесіда, «мозковий штурм», робота в групах, випереджувальне завдання, учися-навчаючи, «мікрофон», «ПРЕС», демонстрація презентації та відеофрагментів.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Основні терміни: звичка, алкоголь, алкоголізм.
 

Обладнання і матеріали: Плакат «Звичка до алкоголю є більшим злом для людства, ніж війна, голод і чума разом узяті. Чарльз Дарвін», підручник, комп’ютер, проектор, екран, презентація , відеосюжети.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап.

(Слайд 1 )Вітання. Перевірка наявності учнів на уроці. Готовність до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної  діяльності.

На минулому уроці ми говорили куріння. Пригадайте: (Фронтальне опитування) (Слайд 2)

  • Як тютюн діє на організм?
  • Чому нікотин вважають наркотиком?
  • Що ви можете сказати про рекламу сигарет?

Продемонструйте малюнки, які зображують людину-курця. (Прикріплюють малюнки на дошці).

Такий вигляд може мати  людина, яка має залежність від тютюну. Але окрім цієї залежності існують інші, не менш жахливі для здоров’я залежності. Про одну з них мова піде сьогодні.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

(Слайд 3)

Тема нашого уроку «Алкоголь  і здоров’я».

Що ви б хотіли дізнатися на сьогоднішньому уроці? Які у вас очікування?

Мікрофон

Учні усно оголошують свої побажання, очікування.

 

 ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Вступне слово вчителя. 

Багато хто вживає алкоголь навіть не задумуючись над тим, чим він «пригощає» свій організм. Як це не парадоксально, у наш час наукового прогресу та інформатизації дуже рідко можна зустріти людину, що володіє істинно науковими знаннями про алкоголь та інші легальні наркотики. Ці знання заховані у бібліотеках, науково-дослідних установах, а в народі тим часом ходять найрізноманітніші міфи: нібито алкоголь — це харчовий продукт, що малі дози цього «продукту» не шкідливі, мовляв, випити на свято — споконвічна традиція, буцімто вино містить багато вітамінів, що вживання цього наркотику може звеселити, зняти напругу, та ще й вилікувати від застуди!  Алкогольні вироби – це етиловий спирт з різними домішками, в різних концентраціях і різним способом приготування. Але в будь-якому випадку це етиловий спирт.

Так як і тютюнопаління – це згубна звичка, яка несе лише фінансову користь людям, які поширюють алкоголь. Існує теорія, про легке керування свідомістю людей які постійно вживають алкоголь. Тому ця згубна звичка може бути корисною політичному керівництву.

Ось що казали про алкоголь та його вживання видатні люди.

Демонстрація слайдів (Слайд 4-11).

 

Повідомлення Міфів про алкоголь. Випереджувальне завдання.

Учень 1. Специфічні «напої»

(Слайд 12) Що таке напої? Це такі харчові продукти — рідини, якими втамовують спрагу. До них же, не замислюючись, зазвичай відносять і спиртне, називаючи його заяложеним висловом «алкогольні напої».

Але ж хіба то «напої», якщо від них настає то збудження, то параліч нервової системи? Ось що говорив про етиловий спирт Держстандарт СРСР: «легко воспламеняющаяся, бесцветная жидкость с характерным запахом, относится к сильнодействующим наркотикам, вызывающим сначала возбуждение, а затем паралич нервной системы». Також і рішення 28 сесії Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) від 1975 року визнає алкоголь наркотиком, що підриває здоров'я населення.

Отже, спиртне з напоями ототожнювати не годиться. А якщо вкласти хибний зміст у певні слова, то й розуміння усієї інформації на основі цих понять буде викривленим. Тому правильніше сказати «алкогольні суміші» або «алкогольні вироби».

Учень 2.  «ПИЙТЕ культурно, помірно, не зловживайте»

(Слайд 13) Найбільш стала у суспільстві система алкогольних стереотипів і міфів — так звана теорія «культурного пиття». А  лозунги «пийте помірно» і «пийте культурно» завжди містять що? Заклик «пийте». Тобто хоча б небагато й зрідка, але обов'язково пийте! А навіщо? Аби почуватися неначе хворий? Поняття тверезості у сучасних засобах масової інформації навіть не згадується. Таке собі «табу».

До того ж терміни «помірність» і «зловживання» відносно алкоголю в принципі некоректні й водночас підступні. Адже між «помірністю» й «зловживанням» межа суто суб'єктивна. Для тверезих людей ця межа дорівнює нулю. А для когось так: «Я свою міру знаю: впав — значить, досить».

Практично всі алкоголіки починали з «помірних» ритуальних доз. До речі, нерідко підлітки вперше пробують алкоголь саме з рук батьків. Мовляв, нехай краще привчається пити культурно, ніж хтось залучить до пиятики... Згодом «помірна» доза стає все більшою. І чимало колишніх «культурних» любителів алкоголю закінчують у психлікарнях чи на цвинтарі, попередньо багато років помордувавши оточуючих.

Учень 3. «Хто п'є помірно, живе довше, ніж тверезники»

(Слайд 14) Кажуть, що є три види брехні: звичайна, нахабна і статистика. Хто ті «тверезники», згадані у цьому міфі?

Абсолютно непитущі люди бувають дуже різні. Наприклад, колишні алкоголіки «у суворій зав'язці», що вже підірвали своє здоров'я. Або люди, яким «зовсім не можна» через певні хвороби. Порівняно з такими поки що зовсім небагато людей, котрі ніколи не вживали алкогольні вироби, — не бажали. Тому й виходить, що здорові люди, які випивають по святах («ритуальщики»), живуть довше «тверезників», до яких відносять переважно людей з уже зіпсованим здоров'ям.

Учень 4 . «Пити — наша споконвічна традиція»

(Слайд 15) Насправді з давніх-давен рівень споживання алкоголю слов'янами був у рази менший, ніж у Європі. Нема свідчень споживання спиртного серед слов'ян до XVI століття. Поширення цього наркотику почалося у XVII столітті. Він насаджувався спочатку Петром I, котрий і сам був «любитель этого дела» (навчився в Європі), а потім і Катериною Великою, котра буцімто говорила, що п'яною Росією легше управляти. Та все одно пияцтво не стало звичкою народу.

На початок Першої світової війни у 1914 році імператор Микола ІІ ввів «сухий закон» (хоча пили тоді разів у 7-8 менше, ніж сьогодні). Відмінений він головою Раднаркому СРСР п'яничкою Риковим лише у 1923 році. Однак і після того алкоголь не набув поширення. До речі, вирішальну роль у наступній війні зіграло покоління, народжене у ті тверезі роки.

А масовості пиятика в СРСР набувала з 60-х років ХХ століття й особливо стрімко — у 90-ті роки.

Учень 5 . «Сухий закон» безкорисний. Заборони нічого не дають»

(Слайд 16) Життя людського суспільства наскрізь просочене системою як офіційних, так і неписаних заборон та обмежень. Зокрема, існували і зараз діють кілька окремих «сухих законів». І користь їх безсумнівна (за умови дотримання). Це, наприклад, «сухий закон» для неповнолітніх, «сухий закон» на робочому місці, «сухий закон» за кермом... Навряд чи хтось із противників «сухого закону» буде радий подорожувати літаком з пілотом «під градусом»!

Поширена «страшилка»: начебто в разі «сухого закону» люди будуть отруюватися сурогатами. Проте навіть останній горбачовський «напівсухий закон», недолугий і безтолково втілений, призвів аж ніяк не до збільшення смертності від сурогатів, а до стрибка народжуваності. Натомість сьогодні, на тлі валу легальної горілки й вимирання багатьох українських сіл, у кожному з них діють самогонні «точки».

Учень 6. «Надходження від акцизів поповнюють бюджет»

(Слайд 17) Так, поповнюють. І звідти ж фінансуються в'язниці, морги, лікарні, інтернати, міліція, рятувальники тощо… Саме ці служби у першу чергу стикаються з наслідками дії етанолу на людей.

Розрахунки академіка Станіслава Струмиліна показують, що збитки держави від пияцтва у суспільстві втричі перевищують доходи від торгівлі алкоголем. Пізніші розрахунки, зокрема доктора економічних наук Нурлана Іскакова, свідчать: алкогольні збитки держави у 4-5 разів (!) перевищують її «п'яні доходи».

Багато таких втрат держави й суспільства навіть не піддаються обрахунку. Наприклад, прогули та неякісна, загальмована робота мільйонів людей «після учорашнього» чи марні витрати на навчання підлітків-п'яничок тощо.

Учень 7. «Горілка береже від застуди і зігріває»

(Слайд 18) Учені Академії наук Франції спеціально перевірили цю ідею й довели: вживання алкоголю не впливає на віруси, зате ослаблює організм та ускладнює перебіг інфекційних хвороб. А відомий психіатр професор Сікорський ще наприкінці XIX століття помітив, що під час епідемії тифу в Києві питущі робітники занедужували вчетверо частіше, аніж тверезі.

Ефект «зігрівання» пояснюється тим, що до поверхні тіла приливає більше крові. Здається, що зігрівся, але тіло швидко втрачає тепло.

 

Повідомлення учителя

 Мабуть, нема такого героя фольклору, про котрого було би стільки казок, легенд і міфів, як про… алкогольні вироби. Куди тим кощіям, бабам у ступах та іншій нечисті!

Згадайте, наприклад, як майстерно маніпулювали нами творці фільму «Діамантова рука». Актор у ролі поважної людини, капітана океанського лайнера, «глаголить» з екранів мільйонам глядачів: «Пейте, пейте! Врачи рекомендуют: успокаивает нервы, расширяет сосуды…». З тих слів актора правда — лише останнє: дійсно, розширяє. А ще правда, що від серцево-судинних захворювань на Чернігівщині помирають три чверті (!) людей.

Тож що насправді ми маємо від вживання алкоголю?

 

 Робота в групах. Учуся-навчаючи Вплив алкоголю на організм людини

Учні поділяються на 4 групи, отримують інформаційні картки, готують виступи.

1 група. Серцево-судинна система

Як тільки алкоголь потрапляє у кров, він з достатньо високою швидкістю розповсюджується в усьому водному середовищі організму, в усіх органах і системах. Особливо швидко там, де багато кровоносних судин. Потім, коли велика частина алкоголю потрапила в організм, починається активний процес його виведення. Від 2 до 10% виводиться в незмінному вигляді. Решта окислюється всередині організму — на 90-98% в печінці, на 2-10% в інших тканинах і органах. В міру окислення концентрація алкоголю в організмі зменшується. При цьому деякі органи і системи можуть «утримувати» молекули алкоголю довше, ніж кров — наприклад, мозок, статева система. Чим довше він там знаходиться, тим сильніші згубні руйнівні наслідки.

Через деякий час після того, як алкоголь через шлунок і кишечник потрапляє в кров, починається руйнування еритроцитів, червоних кров’яних тілець. Відбувається розпад еритроцитів внаслідок розриву їх мембран. Замість активних еритроцитів залишається місиво з кривавих грудок. Червоні кров'яні тільця, що лопнули, деформовані. Вихід гемоглобіну, тобто вмісту еритроцитів, в плазму... Зрозуміло, що при цьому еритроцити вже не можуть виконувати свою функцію.

При сучасному рівні споживання алкоголю «середня» в цьому відношенні людина «раптом» стикається з найрізноманітнішими недугами у віці близько 30 років. Це не тільки захворювання серцево-судинної системи, але і порушення в роботі шлунку, печінки, неврози, розлади в статевій сфері. Втім, хвороби можуть бути найнесподіванішими: адже дія алкоголю універсальна, він вражає всі органи і системи людського організму.

Алкоголь ушкоджує також механізми регуляції рівня цукру в крові, внаслідок чого можливе як підвищення, так і зниження цього рівня. Особливо небезпечне останнє, оскільки може заподіяти організму серйозну шкоду навіть за короткий проміжок часу. (Слайди 19, 20 – відеоролики)

 

2 група. Мозок і нервова система

Оскільки етиловий спирт добре розчинний у воді, його надходження в органи і тканини тим вище, чим краще їх забезпечення кров'ю. Зокрема, внаслідок багатого кровопостачання у мозок насичення етанолом мозкової тканини проходить швидше, і концентрація в ній виявляється вищою, ніж в інших органах. Фізіологічний механізм, який захищає мозок від проникнення чужорідних речовин, введених в кров, — легко пропускає етанол. Ймовірно, з цим і пов'язана висока токсичність алкоголю стосовно мозкової тканини.

Якщо концентрацію алкоголю в крові прийняти за одиницю, то в печінці вона буде 1,45, в спинномозковій рідині — 1,50, і в головному мозку — 1,75. Саме там ця отрута має властивість накопичуватися. Після прийому кухля пива, стакана вина, 100 грамів горілки — спирт, що міститься в них, всмоктується в кров, з кровотоком  іде в мозок і у людини починається процес інтенсивного руйнування його кори.

Токсична дія алкоголю на головний мозок сприймається людиною як нібито нешкідливий стан сп'яніння. І це приводить до оніміння, а потім і відмирання ділянок головного мозку. Все це розуміється  випившим як «розслаблення», «свобода» від зовнішнього світу, схожа з ейфорією людини, що звільняється з в'язниці після довгого сидіння. Насправді ж частина головного мозку просто штучно відключається від сприйняття інформації ззовні.

Після кожної так званої «помірної» випивки у людини в голові з'являється нове кладовище загиблих нервових клітин . І коли лікарі-патологоанатоми розкривають череп будь-якої тривало п'ючої людини, то у всіх бачать однакову картину — «зморщений мозок», зменшений в об'ємі, вся поверхня кори якого — в мікрорубцях, мікровиразках, випадах структур.

Ось як київський патологоанатом описує мозок «весельчака» і «балагура», який, на думку друзів, пив «помірно» і «культурно»: «Зміни в лобових долях мозку помітні навіть без мікроскопа, звивини згладжені, атрофовані, безліч дрібних крововиливів. Під мікроскопом видно порожнини, заповнені сірозною рідиною. Кора мозку нагадує землю, після того, як на неї скинули бомби — вся у воронках. Тут кожна випивка залишила свій слід».

Крім поступового руйнування окремих сторін розумової і психічної діяльності мозку, алкоголь у все зростаючій мірі призводить до повного виключення нормальної функції мозку. Особистість змінюється, починаються процеси її деградації. Якщо в цей час не припинити пити і не повернутися до свідомої тверезості, повного відновлення моральних якостей може ніколи не відбутися. (Слайд 21)

 

3 група. Шлунок, підшлункова залоза

При потраплянні алкоголю в організм першими страждають стравохід та шлунок . І чим міцніші алкогольні вироби, тим важче пошкодження.

Алкоголь пригнічує виділення травних ферментів підшлункової залози, що перешкоджає розщепленню поживних речовин на молекули, придатні для живлення клітин організму. Ушкоджуючи клітини внутрішньої поверхні шлунку і підшлункової залози, алкоголь (особливо при вживанні міцних алкогольних виробів) пригнічує процес всмоктування поживних речовин, а перенесення деяких з них у кров робить взагалі неможливим.

При регулярному прийомі навіть невеликих доз алкоголю залози, що розташовані в стінці шлунку і виробляють шлунковий сік, під впливом алкогольного подразнення спочатку виділяють багато слизу, а потім атрофуються. Травлення в шлунку стає неповноцінним, їжа застоюється або, не переварена, надходить до кишечника. Виникає гастрит, який, якщо не усунути його причину і серйозно не лікувати, може перейти у рак шлунку.

При прийомі міцних алкогольних виробів відбувається «опік» стінок стравоходу і шлунку і потрібний значний час для відновлення тканини, що омертвіла (стінки шлунку мають білий наліт, аналогічний білку звареного яйця).

Пошкодження мають місце і в підшлунковій залозі. Розтини осіб віком 30-40 років, що вживали вино у великих дозах або тривалий час, показують глибокі зміни в підшлунковій залозі, що й пояснює часті скарги питущих людей на погане травлення, на різкі болі в животі тощо.

У таких хворих часто спостерігається діабет внаслідок загибелі особливих клітин, що розташовані в підшлунковій залозі і виробляють інсулін. Панкреатит і діабет на ґрунті алкоголю — явища, як правило, незворотні, через що люди приречені на постійні болі і страждання. Більш того, панкреатит дає загострення при щонайменшому порушенні дієти. (Слайд и 22-23)

 

4 група. Печінка

У печінці відбувається окислення 90-98% етанолу до ацетальдегіду — дуже небезпечної і токсичної речовини. Потім ацетальдегід окислюється до оцтової кислоти, яка далі розщеплюється до води і вуглекислого газу. В інших органах і системах також можливе «переварювання» алкоголю, але в значно менших кількостях, ніж в печінці.

Проходячи через печінковий бар'єр, продукти розпаду етилового спирту негативно впливають на клітини печінки, які під впливом їх руйнівної дії гинуть . На їх місці утворюється сполучна тканина, або просто рубець, що не виконує печінкової функції. Зменшується здатність печінки зберігати вітамін А, спостерігаються інші порушення обміну речовин.

Печінка поступово зменшується в розмірах, тобто зморщується, судини печінки здавлюються, кров в них застоюється, тиск підвищується в 3-4 рази. І якщо відбувається розрив судин, починається рясна кровотеча, постраждалі від якої часто гинуть. За даними ВООЗ, близько 80% хворих помирає протягом року після першої кровотечі. Зміни, описані вище, називаються цирозом печінки. За кількістю хворих цирозом визначають рівень алкоголізації в тій чи іншій країні.

Алкогольний цироз печінки — одне з найбільш важких і безнадійних в сенсі лікування захворювання людини. Цироз печінки як наслідок споживання алкоголю, за даними ВООЗ, опублікованими ще в 1982 році, став однією з основних причин смертності населення. (Слайд 24)

 

Фізкультхвилинка "Алкоголь – не алкоголь"

(Слайд 25)  Учні встають із-за парт. Учитель називає якийсь напій чи алкогольний виріб. Якщо це алкоголь, учні присідають, якщо ні – піднімають руки вгору і плескають у долоні.


  1. Морквяний сік
  2. Коньяк
  3. Молоко
  4. Пиво
  5. Лимонад
  6. Компот із сухофруктів
  7. Вино
  8. Квас
  9. Горілка
  10. Кефір
  11. Чай
  12. Шампанське

Повідомлення учителя

Не слід забувати, що алкоголь володіє наркотичними властивостями: до нього дуже швидко звикають, і виникає потреба в повторних самоотруєннях, тим більше, чим частіше і у великих дозах приймаються спиртні «напої». У міру подальшого споживання для отримання того ж наркотичного ефекту з кожним разом потрібна все більша доза.

Як же цей наркотик в різних дозах діє на розумову і психічну діяльність мозку?

(Слайд 26) 

Мала доза алкоголю діє на передню частину мозку і спричиняє:

        збудження або розслаблення;

        послаблення самоконтролю;

        зниження здатності приймати рішення;

        сповільнення реакції, а це посилює ризики на дорозі, на виробництві тощо.

Середня доза алкоголю впливає на інші частини мозку, спричиняючи:

        ще більшу розкутість, яка може перерости у розв’язність;

        порушення координації рухів і здатності тримати рівновагу;

        хвалькуватість і схильність до ризикованої поведінки (П’яному море по коліна);

        різкі зміни настрою (від меланхолії до агресії).

Велика доза алкоголю може призвести до серйозного порушення мозкової функції та:

        отруєння (нудоти, блювання);

        втрати здатності зв’язно говорити, триматися на ногах, контролювати свою поведінку. Дехто може просто заснути на вулиці, інший починає голосно лаятися, чіплятися до перехожих;

        втрати контролю за функціями організму (наприклад, може статися мимовільне випорожнення сечового міхура);

        алкогольні коми.

 

Яка ж доза алкоголю є малою, середньою чи великою? Для кожної людини вона різна і залежить від її віку, маси тіла, статі тощо. Так, на дітей і підлітків алкоголь впливає особливо сильно і згубно. Що менша маса тіла, то менша доза алкоголю спричиняє сп’яніння. На жінок алкоголь діє сильніше ніж на чоловіків. Вплив алкоголю залежить від того, що людина пила чи їла, як вона спала, які ліки приймала, і навіть від того, в якому вона настрої.

 

«Мікрофон»

        Які почуття у вас викликає людина у стані алкогольного сп’яніння?

 

Повідомлення учителя

При тривалому прийомі спиртних «напоїв» розвивається хронічний алкоголізм, що має свою клінічну картину, яка варіюється за стадіями алкоголізму, але з характерною для всіх питущих особливістю — вони прагнуть знайти привід для випивки, а якщо приводу немає — п'ють без нього.

За допомогою експериментів і спостережень над питущими людьми встановлено, що отруйність алкоголю тим сильніша, чим вища його концентрація. Цим пояснюється більш помітний вплив міцних алкогольних «напоїв» на розвиток алкоголізму. Проте реальним є розвиток алкоголізму від споживання  пива чи слабоалкогольних виробів.

(Слайд 27) Алкоголь несе згубний вплив не лише на особистість, яка його вживає, а і на суспільство. Наприклад, злочини відбуваються найчастіше людьми у стані алкогольного сп’яніння. Автомобільні аварії, працездатність населення, загальна деградація нації – ось наслідки вживання алкоголю.

 

V. Закріплення нового матеріалу.

(Слайд 28)

 – Чи є шкідливим вживання алкоголю для людей?

Використовується метод «ПРЕС». Починають відповідь із слів:

Я думаю…………..

Тому що …………..

Наприклад…………

Отже ………………

 

VI. Підсумки

(Слайд 29)

Учені давно встановили, що одним з найбільш поширених спонукачів -  мотивів, що штовхають людину до пияцтва та тютюнопаління є невміння зайняти себе, незадоволеність тією або іншою формою дозвілля. Тому чим цікавіше буде дозвілля, чим більшою мірою кожен зможе задовольнити свої бажання і потреби, тим рішучіше піде боротьба зі шкідливими звичками, які починаються від неробства. Беручись до роботи над собою , основні зусилля необхідно зосередити на формуванні позитивних звичок. Боротьба із самим собою – справа не легка. Не даремно багато хто вважає, що подолання звички до алкоголю та тютюнопаління були в їх житті першим найбільш сильним випробуванням. Тут-то людина і пізнає себе, випробовує і загартовує свою волю, виробляє самодисципліну, удосконалює свій організм. Витримати, стримати одного разу дане собі слово – означає навчитись володіти собою.

Необхідно зробити зусилля і зважитись ніколи не торкатись спиртного та тютюну. Потрібно пам’ятати: здоров’я, радість життя і щастя – в наших руках.

 

VІI. Рефлексія

Чи досягли ви очікуваних результатів на уроці? Що найбільше запам’яталося?

Вислуховуються відповіді учнів.

 

VIІI. Оцінювання роботи учнів

 

ІХ. Домашнє завдання

1. Опрацювати 12 параграф підручника (ст.67-71).

2. Творча робота. Написати реферат на одну із тем:

 «Пивний алкоголізм»

«Вплив алкоголю на моральність людини»

«Вплив алкоголю на суспільство»

3. Випереджальне завдання «Відповідальність перед законом за використання наркотиків».

docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку