Розробка уроку з предмета: «Електротехніка з основами промислової електроніки» Тема уроку: «Напруженість електричного поля»

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям напруженості електричного поля, напруженості поля точкового заряду і принципом суперпозиції; систематизувати і узагальнити знання та вміння, знайти практичне застосування придбаного досвіду при вивченні теми «Основи електростатики».
Перегляд файлу


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД        "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ"

 

 

 

Розробка уроку з предмета:

      «Електротехніка з основами промислової електроніки»

Тема уроку:

«Напруженість електричного поля» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробив урок:

викладач електротехніки Р.В. Лакуста

 

м. Нікополь

2016

План – конспект теоретичного уроку з предмету

Електротехніка з основами промислової електроніки

 

Тема №2: Основи електростатики

Тема уроку №3: Напруженість електричного поля

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів  з поняттям напруженості електричного поля, напруженості поля точкового заряду і принципом суперпозиції; систематизувати і узагальнити знання та вміння, знайти практичне застосування придбаного досвіду при вивченні теми «Основи електростатики»;

розвивальна: активізувати пізнавальну активність учнів, сприяти  розвитку логічного мислення, формувати вміння використовувати придбані знання на практиці;

виховна: творче ставлення до справи, старанність, працьовитість, відповідальність за результати своєї роботи; комунікабельність, вміння працювати самостійно і в колективі.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Компетентність: предметна, соціальна, інформаційна, комунікативна.

Обладнання та наочність: дидактичні  матеріали, комп’ютер, мультимедійна установка, електротехнічне обладнання.

 

СТРУКТУРА УРОКУ

 

1. Організаційно-вступна частина уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

3. Постановка завдань уроку.

4. Пояснення нової теми.

5. Оперативний контроль вивченого на уроці.

6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).

7. Систематизація та узагальнення знань.

 

8. Підсумок уроку:

    а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань

    б) пояснення домашнього завдання

    в) оцінювання знань учнів.

 

ХІД УРОКУ

 

1. Організаційно-вступна частина

 

      Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу

  1. взаємне вітання;
  2. перевірка наявності учнів;
  3. організація уваги учнів до уроку.

 

2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів

 

Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів:

  1. За яким законом взаємодіють заряджені тіла?

2)  Що є напруженістю електричного поля?

3)  Поясніть закон Кулона?

4)  Запишіть на дошці формулу закону Кулона.

 

3. Постановка завдання уроку

 

     Сьогодні на уроці ми вивчимо поняття напруженості електричного поля та принцип суперпозиції полів.

 

 

 

 

4. Пояснення нової теми

 

 Електричне поле – це вид матерії (частковий випадок електромагнітного поля), основною особливістю якої є дія на тіла й частки, що мають електричний заряд.

 Розрізняють два основні види електричних полів: електростатичне і вихрове (індукційне).

 Напруженість електричного поля (Е) – силова характеристика поля. Це векторна величина, що дорівнює відношенню сили, з якою поле діє на пробний заряд, до величини цього заряду:

                                                        , [E] =1                                       (1)

 Пробний заряд – це  точковий позитивний заряд, що вноситься в поле.

Сила, з якою діє електростатичне поле, називається кулонівською силою:

                                                            F = qE                                                        (2)

 Лінії напруженості рис. 1 (силові лінії) електричного поля – неперервні лінії, дотичні до яких у кожній точці, через яку вони проходять, збігаються з вектором напруженості поля.

Рис. 1 Лінії напруженості електричного поля навколо точкових зарядів

 

 Лінії напруженості електричного поля починаються на позитивно зарядженому тілі і закінчуються на негативно зарядженому тілі.

 Принцип суперпозиції (накладання): напруженість поля системи зарядів дорівнює векторній сумі напруженостей полів, створюваних кожним із зарядів окремо:

                                                  Е = Е1 + Е2 + … + Еn                                                               (3)

 Поля не взаємодіють, а накладаються. Заряди взаємодіють, оскільки поле заряду діє на інший, і навпаки.

 Напруженість поля точкового заряду:

                                                                                                (4)

 Такий самий вигляд має напруженість поля зарядженої сфери, де rвідстань від центра сфери.

 За здатністю проводити електричні заряди всі речовини умовно поділяються на провідники, діелектрики (непровідники), напівпровідники.

 Речовини, де електричні заряди вільно пересуваються, називаються провідниками. Ними є грунт, тіло людини, всі метали у твердому та рідкому станах, водні розчини солей, кислот, лугів, розплавлені солі та іонізовані гази.

 В інших речовинах, названих діелектриками, електричні заряди, надані їм, залишаються на тих самих місцях. Діелектриками є янтар, ебоніт, каучук, фарфор, повітря, сухе дерево, капрон тощо.

 Є група речовини, які називаються напівпровідниками. При кімнатній температурі напівпровідники мають хоч і дуже малу, проте помітну електропровідність, тобто здатні проводити електричний струм. З підвищенням температури (або при опромінюванні) їх електропровідність зростає. Напівпровідники займають проміжне місце між провідниками і діелектриками. До напівпровідників належать селен, кремній, германій.

 

5. Оперативний контроль

Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:

1) Який фізичний зміст напруженості електричного поля?

  1. Що є силовою лінією електричного поля?

3)  Поясніть принцип суперпозиції електричного поля?

4)  Поясніть одиницю вимірювання напруженості електричного поля?

5)  На які речовини за здатністю проводити електричні заряди умовно поділяються всі речовини, охарактеризуйте їх.

6. Закріплення теми уроку

Робота з картками.

  1. Що таке електричне поле?

А) Заряджені тіла або частки

Б) Вид матерії який діє на тіла, що мають електричний заряд

В) Лінії напруженості

Г) Поверхнева густина заряду

2. Які види поділяються електричні поля?

А) Електростатичні поля

Б) Вихрові поля

В) Електростатичні і вихрові поля

Г) Не існує розподілу електричних полів

3. Яка одиниця вимірювання електричної напруженості?

А) Н

Б) Кл

В) А/м

Г) В/м

4. Що таке напруженість електричного поля?

А) Відношення сили, з якою поле діє на заряд, до величини цього заряду

Б) Відношення величини заряду до сили, з якою поле діє на заряд

В) Позитивний заряд, що вноситься в поле

Г) Сила, з якою діє електростатичне поле

5. Вкажіть формулу напруженості електричного поля?

А)

Б) Е = Е1 + Е2 + … + Еn

В) F = qE

Г)

 

 

6. Вкажіть формулу принципу суперпозиції?

А) F = qE

Б)

В)

Г) Е = Е1 + Е2 + … + Еn

Кожна вірна відповідь – 2 бали

Відповіді для перевірки

№ питання

1

2

3

4

5

6

відповідь

Б

В

Г

А

А

Г

 

7. Систематизація та узагальнення знань

1) Перевірка відповідей на картках.

2) Питання від учнів, що було не зрозуміло з нового матеріалу.

 

8. Пояснення домашнього завдання

Викладач

- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.

- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.

На дошці викладач пише домашнє завдання

Сторінки 14 – 16 у підручнику «Електротехніка з основами промислової електроніки», Автор  А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002             

 

 

                                                              Література

 

1) https://uk.wikipedia.org

2) підручник «Електротехніка з основами промислової електроніки», Автор  А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002

 

doc
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку