Розробка уроку з теми "Хромосомна теорія спадковості"

Про матеріал
Розробка уроку з теми "Хромосомна теорія спадковості" розроблена для учнів груп кухарів, професійного спрямування актуалізація опорних знань у формі вправи АБЕТКОВИЙ СУП
Перегляд файлу

 

 

 

 

 


Конспект уроку з біології

Тема: Хромосомна теорія спадковості

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про успадкування ознак;розширити знання про генетичні дослідження; поглибити вміння розв’язувати типові задачі на різноманітні приклади успадкування ознак у рослин, тварин та людини;

сформувати поняття про положення хромосомної теорії Т. Моргана;

розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні явища та залежності при успадкуванні ознак, формувати вміння використовувати набуті теоретичні знання при розрахункових завдання на успадкування ознак; уміння порівнювати і робити висновки;

виховна: виховувати бережливе ставлення до біологічних об’єктів та їхнього значення для біологічної науки, дисциплінованість та повагу до інших.

Міжпредметні зв ́язки: історія, математика.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Основні поняття і терміни: морганіда, генетичні карти хромосом, хромосомна теорія спадковості, локус, статеві хромосоми, аутосоми, гетерогаметна стать, гомогаметна стать.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

 І.Організаційний момент (1 хв.)

У нас з вами сьогодні незвичний урок, на ньому присутні багато гостей, але я вас прошу абстрагуватися від цього, і зосередитися на плідній праці згідно з завданнями уроку.

І перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, перевіримо домашнє завдання.

II. Перевірка домашнього завдання (5 хв.)

2 учні виконують письмово за картками завданнями, інші усно намагаються знайти відповіді на запитання:

При якому схрещуванні розщеплення за генотипом або фенотипом буде відбуватися за такими формулами; а) 100% б) 3:1; в) 1:2:1;

Розщеплення за формулою (а) спостерігається при схрещуванні гомозиготних рецесивних з домінантною особин

Б) двох гетерозигот

В) при неповному, проміжному успадкуванні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Абетковий суп» (2 хв.)

Назвіть слова з теми «Генетика» на задані літери

Г, С, Д, З


Г

Генетика,

Ген,

гамети,

Г. Мендель

Гомозигота

Гетерозигота

Гібрид

Генотип

Генна інженерія

Гіпотеза

Гаплоїдний

горох

Д

домінант

Дигібридне

Диплоїдний

С

Сзхрещування

Спадковість

Статеві хромосоми

Стать

З

Закони генетики

Запліднення

Зигота

 


Гарний, наваристий вийшов суп

ІV. Мотивація до вивчення навчальної діяльності, постановка завдань уроку

Епіграфами до сьогоднішнього уроку я обрала наступні вислови:

«Головним скарбом життя є не землі, що ти їх завоював, не багатства, що їх маєш у скринях... Головним скарбом життя є здоров'я, і, щоб його зберегти, потрібно багато що знати.»         (Авіценна).

 

Людина – вищий продукт земної природи.

Людина – найскладніша і найтонша система.

Але для того, щоб насолоджуватись скарбами природи,

 людина повинна бути здоровою, сильною і розумною.       І.П.Павлов

 

Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо хромосомну теорія спадковості, вивчимо її основні положення, з’ясуємо її значення для науки, сільського господарства та життя кожного з вас, закріпимо вміння розв’язувати задачі з генетики.

Проблемне питання:

Чому важливо визначити каріотип дитини, що народилася? Як цей каріотип можна визначити?

Щоб зламати кригу напруженості на уроці, давайте проведемо

Гру «Криголам» (1 хв.)

Якщо ви вважаєте, що закономірності спадковості встановив Грегор Мендель, підніміть праву руку.

Якщо ви вважаєте, що інформація про те, що дальтонізмом найчастіше хворіють жінки вірною плесніть у долоні.

Якщо ви вважаєте, що ген - це ділянка молекули ДНК, підніміть ліву руку.

Якщо ви вважаєте, що хромосоми містять спадкові одиниці - гени, витягніть руки перед собою.

Якщо ви вважаєте, що з завданнями письмового заліку ви справитесь, встаньте.

V. Первинне сприйняття і осмислення нових знань

Повідомлення вчителя :

Згадайте формулювання ІІІ закону Г. Менделя?

"Закон незалежного успадкування ознак": кожна пара альтернативних варіантів ознак успадковується незалежно від інших пар і дає розщеплення 3:1 за кожною з пар (як і при моногібридному схрещуванні). При дигібридному схрещуванні (коли спостереження ведеться за двома ознаками) серед гібридів другого покоління спостерігають розщеплення 9:3:3:1.

Хромосомну теорію було відкрито Т. Морганом і його учнями в 1911-1926 р. Вони довели, що III закон Менделя вимагає доповнень: спадкові задатки не завжди успадковуються незалежно, іноді вони передаються цілими групами - зчеплені один з одним. Такі групи можуть переміщатися в іншу гомологічную хромосому при кон'югації під час профази 1 мейозу.

Закон Г. Менделя справедливий лише для ознак, у яких гени, що їх кодують, належать до різних груп зчеплення, тобто знаходяться в різних хромосомах. Він може виконуватись і для ознак, гени яких знаходяться в одній хромосомі на значній відстані один від одного. В іншому випадку гени спадкуватимуться зчеплено.

Що ви бачите на екрані? Як називаються ці комахи? Муха дрозофіла

Т. Морган дуже вдало вибрав об’єкт для своїх досліджень. Цих мух досить легко утримувати в лабораторіях, вони мають значну плодючість, швидку зміну поколінь (1,5 – 2 тижні). Невелику кількість хромосом.

Кросинговер – обмін між ділянками хромосом у процесі клітинного поділу

Демонстрація фільму про кросинговер.

 

Завдання для учнів: Зараз ви працюючи в парах вивчите опорний конспект і складите запитання для своїх одногрупників. Робота з опорним конспектом, складення запитань. (10 хв.)

 

Вправа «Пін-понг» Пари задають запитання один одному.(3 хв.)

 

VІ. Вторинне спийняття та закріплення знань.

А зараз попрошу всіх встати і повторювати рухи за мною.

Фізкультхвилинка (2 хв.)

„Австралійський дощ".

  1. В Австралії піднявся сильний вітер (тертя долоні об долоню).
  2. На землі впали перші краплини дощу (клацання пальцями).
  3. Дощ посилюється (плескання долонями по грудях).
  4. Справжня злива! (плескання долонями по стегнах).
  5. Грім! Блискавка! (тупотіння ногами).
  1. Але що це? Дощ починає стихати (плескання долонями по стегнах).
  1. Він стає все тихішим (плескання долонями по грудях).
  2. Останні краплини падають на землю (клацання пальцями).
  3. Сонце! (Усі піднімають руки і голови вгору).

Відповідь на проблемне питання (1 хв.)

Чому важливо визначити каріотип дитини, що народилася? Як цей каріотип можна визначити?

Існує понад 100 порушень у структурі хромосомного набору людини, які супроводяться відхиленнями від нормального розвитку і тяжкими захворюваннями. Захворювання, пов'язані зі зміною кількості або будови хромосом, повністю вилікувати неможливо. Але якщо відхилення в хромосомному апараті будуть виявлені в ранньому віці, то лікування частково усуває тяжкі симптоми захворювання. Тому дуже важливо визначити каріотип дитини в ранньому віці. Це можна зробити за допомогою цитогенетичного методу. Суть його полягає у вивченні під мікроскопом хромосомних наборів, які найбільш чітко можна побачити на стадії метафази. Найчастіше такі препарати виготовляють з лейкоцитів людини, які поділяються в поживному середовищі, а також досліджують клітини з навколоплідної рідини.

Розв’язок задачі біля дошки (5 хв)

Задача № 21. У помідорів кругла форма плоду домінує над грушоподібною.

а) Які генотипи батьківських рослин, якщо в потомстві круглих  і грушоподібних плодів порівну?

Задача № 29 Кароокий чоловік одружився з блакитноокою жінкою. Дві дитини в них були кароокі. Визначте генотипи всіх членів родини (ген кароокості домінує) . Діти виросли. Один одружився з блакитноокою жінкою, другий - з кароокою. Який колір очей можуть мати онуки в кожному з цих шлюбів?  

 

Вправа «Листоноша» (7 хв.)

Кожен учень отримує лист з задачею.

Розв'яжіть задачі розв’язок запишіть в зошиті розв'язання.

 

Задача № 1. Схрестили гетерозиготних червонооких самок дрозофіли з червоноокими самцями. В потомстві одержали по 73 червонооких і білооких самця і 150 самок. Визначте генотипи батьків і потомства, якщо відо­мо, що червоний колір очей - домінантна ознака, білий - рецесивна, і ці гени локалізовані в Х-хромосомі.

Задача № 2. Чоловік-дальтонік одружується з жінкою з нормальним кольоровим зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей?

Задача № 3. У здорової жінки є брат-дальтонік. Чи може у неї народитися син із кольоровою сліпотою? Яка теоретична ймовірність цієї події в цілому?

Задача № 4. Батько і мати здорові, а дитина - хвора на гемофілію. Якої статі ця дитина? Доведіть свою точку зору за допомогою відповідної генетич­ної схеми.

Задача № 5. У людини відсутність потових залоз зумовлена рецесивною алеллю, локалізованою у Х-хромосомі. Чоловік, у якого відсутні потові залози, одружився із здоровою жінкою, гетерозиготною за цією ознакою. Які у них можуть бути діти?

Задача № 6. Надмірне оволосіння вушних раковин (гіпертрихоз) зумовлене геном, локалізованим в У-хромосомі. Яка ймовірність народження дитини з такою аномалією, якщо цю ознаку має батько?

Задача № 7. Курка і півень - чорні чубаті. Від них одержано 12 курчат: 6 чорних чубатих, 3 бурих чубатих, 2 чорних без чуба, 1 буре без чуба. Які гено­типи мають курка і півень?

Задача № 8. У суниць плоди можуть бути червоними (А), білими (а) або рожевими (Аа), а чашечка - нормальною (В), листкоподібною (Ь), проміжною (ВЬ). Схрестили між собою рослини з рожевими плодами і проміжною ча­шечкою. Яка частина потомства матиме червоні плоди і нормальну чашечку, а яка - рожеві плоди і проміжну чашечку?

Задача № 9. У людини нормальна пігментація шкіри (С) домінує над альбінізмом (с), а наявність ластовиння (Р) над його відсутністю (р). Визначте фенотипи людей з такими генотипами: СсРр, ссРР, ССрр, ссрр, ссРр.

Задача № 10. В квасолі чорне окрашення насінин (А) переважає над білим (a). Визначте генотипи та фенотипи нащадків в схрещуванні Aa * Aa.

Задача № 11. В дрозофіли сірий колір тіла переважає над чорним. Всі нащадки від схрещування сірої й чорної мух сіре мали окрашення. Визначте який генотипи батьків.

Задача № 12. В томатів червоне окрашення плодів переважає над жовтим, а високорослість (H) — над карликовостю (h). Визначте генотипи і фенотипи нащадків в схрещуванні RrHh × rrhh.

Задача № 13. В дрозофіли сірий колір тіла (B) переважає над чорним (b), а нормальні крила (V) — над зачатковими (v). Визначте генотипи батьків, коли від схрещування 2-х сірих мух із нормальними крилами народилися 90 сірих мух із нормальними крилами, 32 мухи сірі з зачатковими крилами, 27 мух чорних із нормальними крилами і 10 чорних мух з зачатковими крилами.

Задача № 14. У великої рогатої худоби ген, який зумовлює чорне забарвлення шерсті, домінує над геном, який зумовлює червоне забар­влення. Яке потомство можна чекати від схрещування гомозиготного чорного бика та червоної корови?

Задача № 15. У рослин нічної красуні червоне забарвлення не повністю домінує над білим. Гетерозиготні рослини мають рожеве забарвлення. Визначте генотип та фенотип гібридів від схрещування рожево квіткової рослини з червоноквітковою.

Задача № 16. Батько хворий на гемофілію. Мати здорова. Син — гемофілік. Чи можна сказати в цьому випадку, що й син успадкував гемофілію від батька?

Задача № 17. У морської свинки кудлата шерсть домінує над гладенькою. При схрещуванні кудлатих самців і самок отримано 29 гладеньких і 90 кудлатих особин. Визначте генотипи батьків і потомства.

Задача № 18. У дрозофіли сірий колір тіла — домінантна ознака, чорний — рецесивна. При схрещуванні сірих і чорних мух половина потомства має сіре тіло, половина — чорне. Визначте генотипи батьків.

Задача № 19. У рослин нічної красуні червоне забарвлення не повністю домінує над білим. Гетерозиготні рослини мають рожеве забарвлення. Визначте генотип та фенотип гібридів від схрещування рожево квіткової рослини з білоквітковою.

Задача № 20. Рецесивний ген гемофілії перебуває в Х-хромосомі:   Батько дівчини хворіє на гемофілію, а мати її здорова і походить з сім'ї, в якій ніхто не хворіє на цю Хворобу. Дівчина виходить заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?

Задача № 22. До живого куточка принесли двох чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Але в наступному поколінні серед їхніх нащадків з'явилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотипи батьківських особин?

Задача № 23. У рослин нічної красуні червоне забарвлення не повністю домінує над білим. Гетерозиготні рослини мають рожеве забарвлення. Визначте генотип та фенотип гібридів від схрещування  двох рожевоквіткової рослин.

Задача № 24. Рецесивний ген гемофілії перебуває в Х-хромосомі:  Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилась дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що й друга дитина буде гемофіліком?

Задача № 25. У норок коричневе забарвлення хутра визначається алелем - R, сіре — r. Сірого самця послідовно схрестили з двома коричневими самками. Перша дала тільки коричневих нащадків, серед нащадків другої — як сірі, так і коричневі. Визначте генотипи цих самок.

Задача № 26. У людини карий колір очей К домінує над блакитним. Кароока жінка, в батька якої були блакитні, а в матері карі очі, вийшла заміж за блакитноокого чоловіка, батьки якого мали карі очі. В них народилася кароока дитина. Напишіть схему схрещування і визначте генотип усіх названих осіб.

Задача № 27. У рослин нічної красуні червоне забарвлення не повністю домінує над білим. Гетерозиготні рослини мають рожеве забарвлення. Визначте генотип та фенотип гібридів від схрещування червоноквіткової рослини з білоквітковою.

Задача № 28. Рецесивний ген гемофілії перебуває в Х-хромосомі: Яке потомство слід чекати від шлюбу, якщо чоловік хворий, а жінка є носієм гена гемофілії?

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

Вправа «Гронування» (3 хв.)

делеція, Х,У, міститься в ядрі клітини, складається з генів, кросинговер, у людини 46, у дрозофіли 4, складається з генів, трисомія, моносемія, гетероплодія.

 

 

Перевірка виконання завдання.

Узагальнююча бесіда. (2 хв.)

  1. Що таке хромосома?
  2. Де хромосома розташована в організмі людини?
  3. Як гени розміщуються в хромосомах?
  4. Який об’єкт для своїх досліджень вибрав Т. Морган.
  5. Від кого з батьків організм отримує Х хромосому?:

Опишіть процеси (слайд ___)

Визначіть число груп зчеплення (слайд ___)

VІІІ. Підведення підсумків уроку(2 хв.)

Рефлексія:

  • Внаслідок уроку Я ДІЗНАВСЯ
  • Найбільше мені сподобалась вправа …
  • Які відчуття викликав у вас цей урок?

ІХ. Оцінювання (2 хв.)

Х. Домашнє завдання (2 хв.)

§7, запитання вкінці параграфа, вивчити нові терміни. Закінчити розв’язання задачі в зошиті.

Творче завдання: Спробуйте знайти відповідь на питання: У людини іноді клітина містить лише одну Х-хромосому, тобто хромосомний набір дорівнює 45, а не 46. Чому не існує людей, що мають лише У-хромосому, без Х-хромосоми ?

 

Випереджуюче завдання: Прочитати інформацію у підручнику про групи зчеплення та скласти запитання.

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
1812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку