Урок 5 8 клас Мистецтво
Тема: Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і Скіфії.
Мета:
навчальна: розширити загально-естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю композиторів, художників, скульпторів; музичними творами, художніми творами;
розвиваюча: розвивати музичні здібності - метро-ритмічного, звуковисотного, ладового відчуття, вокально-хорових і творчих навичок, навичок образного, осмисленого сприйняття музики, художніх творів;
виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості - національної гордості й патріотичних почуттів, любові до рідного краю, до природи; любові до народних пісень, до народних традицій, до живопису.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Підручник для 8 класу Л.М.Масол комп’ютер, альбом для малювання.
Хід уроку
1. Організація класу .
2.Мотиваційний . Повідомлення теми і мети, головних завдань уроку.
3.Актуалізація опорних знань учнів .
4.Розкриття теми уроку.
Увесь світ захоплюється скарбами південноукраїнських степових «пірамід», сповнених загадок стародавньої цивілізації — Скіфського царства.
Хто ж такі скіфи? Упродовж століть ці войовничі кочові племена, які прийшли з Азії, панували на просторах нашої країни. Столицею скіфської держави був Неаполь Скіфський (розташований на околиці сучасного м. Сімферополя) . Майже одночасно в північному Причорномор'ї з'являються колонізатори із Греції.
Скіфи налагоджують з греками-переселенцями продуктивне творче партнерство, у результаті якого виникло оригінальне поєднання витонченої античної майстерності й неповторного колориту культури давніх кочовиків. Тобто скіфська культура сформувалась на перехресті Заходу і Сходу.
Скіфське мистецтво - це різьблення по дереву і кістці, а головне це обробка металу. Скіфи володіли секретом багатьох сплавів, займались литтям. тисненням. карбуванням, спаюванням, філігранню.
В різьбі по дереву й кістці, литті з бронзи, золота і срібла відтворювати постаті звірів або фантастичних істот . Зображення виконувались в своєрідній манері, яка дістала назву « звіриного стилю» - олені, лосі, птахи, із розпростертими крилами, пантери з опущеними додолу головами, лапи, морди, вуха, кінські копита, грифони, сирени, сфінкси.… Оригінальні зображення виконувались в техніці невисокого рельєфу за допомогою лиття, кування, тиснення, карбування.
Звіриний або тваринний стиль – назва стилю, поширеного стародавньому мистецтві, зокрема скіфів; характеризується особливою манерою зображення тварин.
Скіфські могильники(кургани) - Сумська область, поблизу сіл Пустовійтівка, Великі Будки, Басівка, Вовківець.
Робота з таблицею
Чортомлик – Дніпропетровська обл, село чкалове |
Пантера, срібна амфора--ваза |
Солоха - села Великої Знам'янки Кам'янсько — Дніпровського району Запорізької області |
Золотий гребінь |
Товста Могил – м. Покров Дніпропетровської області |
Пектораль |
Гайма́нова моги́ла — села Балки Василівського району Запорізької області |
|
Куль-Оба , Керч |
Золота чаша |
Скіфська пектораль, робота з підручником –С.28
Інкрустація – вид декорування виробів і будинків ( фасадів, інтер'є́р ) способом врізування в поверхню візерунків із шматочків дерева, кераміки, перламутру.
Ювелір, який виготовляв пектораль, досяг художньої виразності, використовуючи різні технічні прийоми: лиття, гравірування, паяння, інкрустацію кольоровими емалями.. Зберігається у Музеї історичних коштовностей України у Києві і належить до Історичного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України.
Запитання до тексту: 1)Місце, де знайдено і збереження пам’ятки?
2) Які особливості пам’ятки свідчать про неабиякий талант майстра-ювеліра? 3) Зі скількох ярусів складається пам’ятка, чим вони різняться?
Разом зі скифською культурою в містах Північного Причорномор’я інтенсивна розвивалося античне мистецтво, широкого вжитку набули вироби, привезені з метрополії. Сформувався своєрідний елліно-скіфський стиль, у якому поєдналися традиції степовиків і греко-римлян.
Архітектура Причорномор’я - храми, театри, будинки – не зберіглися в первісному вигдяді. Про високий рівень розвитку свідчать вишукані мозаїки Херсонеса, Ольвії.
Твори монументального живопису, які прикрашали будинки, склепи й саркофаги заможних громадян. Мають цікаву композицію, кольорову гаму, вражають реалістичністю міфологічних образів.
Енкаустика -техніка малювання, в якій сполучною речовиною для фарб є віск. – Розписи С. 29 саркофагу в Пантикапеї.
Скульптура спочатку імпортувалася до міст-колоній переважно з метрополії, під час розкопок було знайдено статуї з вапняку, мармуру, бронзи прикрашали площі і вулиці полісів. Творчість місцевих митців представлена в рельєфі і дрібній пластиці. Статуетки з коштовних металів і дерева були окрасою інтер’єрів храмів, жител заможних громадян.
Декоративне мистецтво – вплив еллінізму виразився у формі , оздобленні керамічного посуду(амфор, ваз) з візерунками, дерев’яні саркофаги прикрашали різьбленням, інкрустаціями.
Ювелірне мистецтво – технічна віртуозність. Оригінальність. Намиста, персні, браслети, сережки, вінки, діадеми, гребні.Способи обробки – кування, різьблення, гравірування.
5. Творча робота.
Створи малюнок ( ескіз) в анімалістичному жанрі за мотивами скіфського «звіриного стилю». Спробуй передати рух тварини. Орієнтовні теми: «Кінь», «Лосеня», «Олень», «Грифон»
Підсумки .уроку, оцінювання .
Д/З -у вільний час прочитайте поему-баладу Ліни Костенко «Скіфська Одіссея». Поясніть, як ви розумієте слова автора «історію по золоту читать».
Віртуальна екскурсія. Завітайте на сайт музею історичних коштовностей України в Києві с.35(посилання)