Розробка уроку з теми " Пам'ятки мистецтва Північного Причорномор'я і Скіфії"

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал, що буде корисним вчителям інтегрованого курсу " Мистецтво". Розробка має опубліковану презентацію.
Перегляд файлу

Урок 5                                                                              8 клас Мистецтво

Тема: Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і Скіфії.

Мета: 

навчальна: розширити загально-естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю композиторів, художників, скульпторів; музичними творами, художніми творами;

розвиваюча: розвивати музичні здібності - метро-ритмічного, звуковисотного, ладового відчуття, вокально-хорових і творчих навичок, навичок образного, осмисленого сприйняття музики, художніх творів;

виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості - національної гордості й патріотичних почуттів, любові до рідного краю, до природи; любові до народних пісень, до народних традицій, до живопису.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Підручник для 8 класу Л.М.Масол комп’ютер, альбом для малювання.

Хід уроку

1. Організація класу .

2.Мотиваційний . Повідомлення теми і мети, головних завдань уроку. 

3.Актуалізація опорних знань учнів  .

  • Розгляньте зразки скіфського мистецтва.
  • Що вас дивує чи вражає?

4.Розкриття теми уроку.

Увесь світ захоплюється скарбами південноукраїнських степових «пірамід», сповнених загадок стародавньої цивілізації — Скіфського царства.

Хто ж такі скіфи? Упродовж століть ці войовничі кочові племена, які прийшли з Азії, панували на просторах нашої країни. Столицею скіфської держави був Неаполь Скіфський (розташований на околиці сучасного м. Сімферополя) .  Майже одночасно в північному Причорномор'ї з'являються колонізатори із Греції.

       Скіфи налагоджують з греками-переселенцями продуктивне творче партнерство, у результаті якого виникло оригінальне поєднання витонченої античної майстерності й неповторного колориту культури давніх кочовиків. Тобто скіфська культура сформувалась на перехресті Заходу і Сходу.

Скіфське мистецтво -  це різьблення  по дереву і кістці, а головне це обробка металу. Скіфи володіли секретом багатьох сплавів, займались литтям. тисненням. карбуванням, спаюванням, філігранню.

В різьбі по дереву й кістці, литті з бронзи, золота і срібла відтворювати постаті звірів   або фантастичних істот . Зображення виконувались в своєрідній манері, яка дістала назву « звіриного стилю» - олені, лосі, птахи, із розпростертими крилами, пантери з опущеними додолу головами, лапи, морди, вуха, кінські копита, грифони, сирени, сфінкси.…  Оригінальні зображення виконувались в техніці невисокого рельєфу за допомогою лиття, кування, тиснення, карбування.

Звіриний або тваринний стиль – назва стилю, поширеного стародавньому мистецтві, зокрема скіфів; характеризується особливою манерою зображення тварин.

Скіфські  могильники(кургани) - Сумська область, поблизу сіл Пустовійтівка, Великі Будки, Басівка, Вовківець.                            

  Робота з таблицею

Чортомлик – Дніпропетровська обл, село чкалове

Пантера,  срібна амфора--ваза

Солоха - села Великої Знам'янки Кам'янсько — Дніпровського району Запорізької області

Золотий гребінь

Товста Могил – м. Покров Дніпропетровської області

Пектораль

Гайма́нова моги́ла  села Балки Василівського району Запорізької області 

 

Куль-Оба , Керч

Золота чаша

              

     Скіфська  пектораль, робота з підручником –С.28

Інкрустація – вид декорування виробів і будинків ( фасадів, інтер'є́р ) способом врізування в поверхню візерунків із шматочків дерева, кераміки, перламутру.

Ювелір, який виготовляв пектораль, досяг художньої виразності, використовуючи різні технічні прийоми: лиття, гравірування, паяння, інкрустацію  кольоровими емалями.. Зберігається у Музеї історичних коштовностей України у Києві і належить до Історичного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України.

Запитання до тексту: 1)Місце, де знайдено і збереження пам’ятки?

2) Які особливості пам’ятки свідчать про неабиякий талант майстра-ювеліра?         3) Зі скількох ярусів складається пам’ятка, чим вони різняться?

 

Разом зі скифською культурою в містах Північного Причорномор’я інтенсивна розвивалося античне мистецтво, широкого вжитку набули вироби, привезені з метрополії. Сформувався своєрідний елліно-скіфський стиль, у якому поєдналися традиції степовиків і греко-римлян.

 

Архітектура Причорномор’я  - храми, театри, будинки – не зберіглися в первісному вигдяді. Про високий рівень розвитку свідчать вишукані мозаїки Херсонеса, Ольвії.

Твори монументального живопису, які прикрашали будинки, склепи й саркофаги заможних громадян. Мають цікаву композицію, кольорову гаму, вражають реалістичністю міфологічних образів.

 

Енкаустика -техніка малювання, в якій сполучною речовиною для фарб є віск. – Розписи С. 29 саркофагу в Пантикапеї.

Скульптура  спочатку імпортувалася до міст-колоній переважно з метрополії,  під час розкопок було знайдено статуї з вапняку, мармуру, бронзи  прикрашали площі і вулиці полісів. Творчість місцевих митців представлена в рельєфі і дрібній пластиці. Статуетки з коштовних металів і дерева були окрасою інтер’єрів храмів, жител заможних громадян.

Декоративне мистецтво – вплив еллінізму виразився у формі , оздобленні керамічного посуду(амфор, ваз) з візерунками, дерев’яні саркофаги прикрашали різьбленням, інкрустаціями.

Ювелірне мистецтво – технічна віртуозність. Оригінальність. Намиста, персні, браслети, сережки, вінки, діадеми, гребні.Способи обробки – кування, різьблення, гравірування.

 

5. Творча робота.

 Створи малюнок ( ескіз) в анімалістичному жанрі за мотивами скіфського «звіриного стилю». Спробуй передати рух тварини. Орієнтовні теми: «Кінь», «Лосеня», «Олень», «Грифон»

Підсумки .уроку, оцінювання .

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Чи сподобався вам урок?  Чим саме?
  • Схарактеризуйте скіфський «звіриний стиль».
  • Які взаємовпливи існували в мистецтві Північного Причорномор’я? Наведіть приклади взаємозбагачення культур Сходу і Заходу.
  • Як ви гадаєте цілі, які були поставлені на початку уроку були виконані?

 

Д/З -у вільний час прочитайте поему-баладу Ліни Костенко «Скіфська Одіссея». Поясніть, як ви розумієте слова автора «історію по золоту читать».

Віртуальна екскурсія. Завітайте на сайт музею історичних коштовностей України в Києві  с.35(посилання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
7737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку