Розробка уроку з теми "Теорема про три перпендикуляри"
Мета уроку:
–сформулювати пряму та обернену теореми про три перпендикуляри (ТТП) , навчати через моделювання висувати гіпотези і доводити їх;
– навчити застосовувати відповідні теореми до розв'язування задач;
–розвивати логічне мислення учнів, виховувати графічну культуру.
Тема уроку: "Теорема про при перпендикуляри".
Мета уроку:
Тип уроку: урок формування нових знань.
Девіз уроку: "Світ, що нас оточує, - це світ геометрії. Тож давайте його пізнавати!"
Обладнання: мультимедійна дошка, палички і пластилін, заготовки з кресленням.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтелектуальна розминка (слайд 3).
Перпендикуляром, опущеним із даної точки на дану площину, називається відрізок, що сполучає дану точку з точкою площини й лежить на прямій, перпендикулярній до площини.
Похилою, проведеною з даної точки до даної площини, називається будь-який відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і не є перпендикуляром до площини.
Відрізок, який сполучає основи перпендикуляра й похилої, проведених з однієї і тієї самої точки, називається проекцією похилої.
Якщо пряма перпендикулярна до двох прямих, які лежать у площині й перетинаються, то вона перпендикулярна до даної площини.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми доведемо теорему про три перпендикуляри та застосовуватимемо її при розв'язуванні задач (слайд 6).
Теорема. Якщо пряма, яка проведена на площині через основу похилої, перпендикулярна до її проекції, то вона перпендикулярна і до похилої (пряма теорема).
Якщо пряма на площині, перпендикулярна похилої, то вона перпендикулярна і до її проекції (обернена теорема).
Доведення.
проводимо ;
площину через АВ і А1С.
.
А тепер, ознайомившись з ТТП, кожен з учнів за допомогою паличок та пластиліну зробить свою модель до цієї теореми.
ІІІ. Формування умінь та навичок застосовувати ТТП.
Задача 1. Через гіпотенузу АВ прямокутного трикутника проведено перпендикуляр MD до площини трикутника. Побудуйте перпендикуляри з точки М до катетів трикутника.
Побудова.
Проведемо DK║AC, так як , то (за вл. паралельних прямих). → (за ТТП).
Аналогічно проводимо .
Задача 2. Побудуйте перпендикуляр з точки М до прямої ВС (слайд 8).
(учні працюють самостійно: будують обраний малюнок, трьом учням роздано заготовки з рисунками на аркушах А3 і вони ж після побудови виходять з поясненням до дошки).
Задача 3. З вершини гострого кута С ромба проведено перпендикуляр МС до площини ромба. Довести, що пряма МО перпендикулярна діагоналі ВD ромба.
Запитання до розв’язування задачі:
Доведення
Розглянемо – прямокутній.
МО – похила, ОС – проекція похилої, ВD – пряма на площині.
Так, як ОС┴ВD (за властивістю діагоналей ромба) і ОС є проекцією МО на площину АВС, то за ТТП МО ┴ВD.
Задача 4. АМ – перпендикуляр проведений до площини рівнобедреного трикутника, дорівнює 4 см, основа трикутника – 8 см, а бічні сторони – 5 см. Знайти відстань від точки А до основи трикутника.
І етап – побудова
Запитання до розв’язування задачі
Розв’язання
1. Сполучаємо вершину А з серединою D сторони ВС (за властивістю медіани рівнобедреного трикутника). Так, як проекція АD ┴ BC, то за ТТП її похила МD┴BC. Отже, довжина МD є відстанню від точки М до ВС.
ІІ етап – обчислення
З прямокутного трикутника АМD. Але в ньому недостатньо даних. Необхідно знайти АD.
Необхідно розглянути планіметричну задачу.
Знайти висоту АD рівнобедреного трикутника за відомою основою і бічною стороною.
2. З прямокутного ▲АDС: АD = 3 см.
3. Так, як МА┴(АВС), то МА ┴АD.
З прямокутного ▲МАD: МD = 5 см.
Відповідь. 5 см.
ІV. Підсумок уроку.
П.148 (довести обернену ТТП), № 42 (учні роблять модель до домашньої задачі, вказують шляхи її розв’язку).