Творчість Олександра Забарного можна використовувати для уроків літератури рідного краю (на Чернігівщині) та для уроків позакласного читання.
Запропонований мною конспект уроку містить розробку уроку літератури рідного краю, а також біографію письменника та тексти віршів "Бажання" і "Пісня".
Тема. Література рідного краю. Неперевершене змалювання краси Поліського краю та любові до рідної України у поезіях Олександра Забарного «Пісня» та «Бажання».
Мета. Навчальна - продовжити знайомство школярів з митцями слова рідного краю, зокрема з поезією О. Забарного як взірцем відтворення краси української природи; розвивальна - розвивати культуру зв’язного мовлення, читацький кругозір, навички аналізу поезії, відтворювати в уяві картини природи, спостережені в поезії; робити узагальнення, висновки, необхідний коментар; виховна – виховувати відчуття краси образного слова, любов до рідного краю, Батьківщини, природи.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Методи навчання. Розповідь, бесіда, виразне читання, робота над творами, асоціативний диктант.
Засоби навчання. Портрет письменника, збірки його творів («Калинова сповідь», «Лелеки не зраджують», «Акорди серця», «Стежина пам’яті моєї», «Під знаком «білої плями»»), презентація краєвидів рідної природи, музична скринька.
Чернігівщино! Ти – моя колиска,
Земля, що прихистила Кобзаря,
Та, що з правіку біля серця близько, Та, що для мене сонце і зоря.
ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ.
Слово учителя.
Доброго дня!
Сьогодні ми з вами познайомився ще з одним письменником Чернігівщини – Олександром Вадимовичем Забарним, познайомимося з його поезіями «Пісня» та «Бажання». За допомогою художнього слова відчуємо красу нашого рідного краю та нашої
Батьківщини. Відшукаємо засоби художньої виразності, за допомогою яких автор передає красу рідної землі.
Ключовим словом у нас сьогодні буде пісня. Тож давайте за допомогою музичної скриньки розпочнемо урок. (Звучить мелодія скриньки.)
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
* Розповідь учителя.
Олександр Вадимович Забарний (народився 29 квітня 1956 в місті Прилуки Чернігівської області) — український вчений-філолог, літературознавець, поет, прозаїк. Кандидат педагогічних наук, доцент, Відмінник освіти України, декан філологічного факультету Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
Автор книг «Пастелі Полісся» (1992), «Лелеки не зраджують» (1995), «До таїни образу» (1997), «Акорди серця» (2003), «За лаштунками літа» (2006), «Стежина пам’яті моєї» (2010), «Грішниця» (2013) та навчально-методичних посібників для вищої школи.
Член національної спілки журналістів України, лауреат обласної літературної премії ім. Леоніда Глібова та Михайла Коцюбинського.
* Гра «Чи знаєте ви?».
- А чи знаєте ви, що…
• Чернігівська область – друга за площею область України.
• Чернігівщина - це «Північний полюс України» — тут розташована крайня північна точка нашої Батьківщини (село Грем’яч Новгород-Сіверського району).
• Також Чернігівщина - це «Північні ворота України» — тут сходяться кордони України, Росії і Білорусі (село Сеньківка Городнянського району).
• На Чернігівщині було проведено перший в історії Київської Русі з’їзд князів, на якому було ухвалено рішення про припинення міжусобних війн (Любецький з’їзд 1097 р.)
• Чернігівщина - це батьківщина вулика (сучасний рамковий вулик винайшов у 1814 р. Петро Прокопович).
• У Чернігівській області зберігся єдиний в Україні комплекс будівель поштової станції (Поштова станція у Ніжині).
• Чернігівщина - це місце розташування єдиного в Україні та колишньому Радянському Союзі зоопарку, який знаходиться в районному центрі (Менський зоопарк).
• У Чернігівській області знаходиться найбільше українське село (с. Кобижча Бобровицького району, площа 1918 га);
• Чернігівщина - це батьківщина Чернігівського пива та Ніжинських огірків.
• Чернігівщина відома і колишньою гетьманською столицею – Батурин. Більше 200 пам’яток історії та архітектури Чернігівщини мають світове значення.
- Ви бачите, у якому дивовижному краї ми живемо?!
* Виразне читання поезії «Пісня» та перегляд до неї презентації.
* Словникова робота.
Предвічний – дуже давній.
Діброва - група типів лісу, що характеризуються багатими ґрунтами і домінуванням дуба в лісостанах.
Наснага – велике бажання.
Стожилі – сильні, витривалі.
Шматувати – завдавати шкоди.
* Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
- Опишіть почуття ліричного героя поезії.
- За допомогою яких художніх засобів поет передає красу рідного краю? Наведіть приклади з тексту.
- Яка тема, ідея, основна думка та жанр поезії?
* Виразне читання поезії «Бажання».
* Словникова робота.
Буйногриві трави – густа шовковиста трава.
Заграва -сяяння небосхилу під час заходу і сходу сонця.
* Асоціативний диктант.
- Які думки у вас виникли після прочитання твору? Запишіть їх.
* Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
- Опишіть почуття ліричного героя поезії, перерахуйте його бажання
- За допомогою яких художніх засобів поет передає свої бажання? Наведіть приклади з тексту.
- Яка тема, ідея, основна думка та жанр поезії?
- Запишіть, чого найбільше хочете ви.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
* Бесіда.
- Що спільного між цими поезіями?
- Якими емоціями вони переповнені?
- У чому полягає пісенність та мелодійність поезій?
- Що нового ви для себе відкрили, опрацювавши поезії?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Уміти аналізувати поезії Олександра Забарного «Пісня» та «Бажання».
Одну з поезій вивчити напам’ять (за бажанням).
Скласти власний вірш про красу рідного краю (за бажанням).
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Заключне слово вчителя.
Пам’ятайте те, про що ми сьогодні говорили. Любіть свою Батьківщину та батьківщину, цінуйте її красу та природу, за потреби будьте гідними нащадками своїх пращурів і готовими захистити свій край.
Додаток.
ПІСНЯ
Заквітчаний барвінком та льонами,
В колисці трав і пісні солов’я
Живеш в душі, омріяний віками, Поліський край, святосте моя.
З джерельної озер твоїх блакиті,
З предвічної краси твоїх дібров Плекаю щастя і наснагу жити І не втрачаю віру і любов.
Від сивої козацької могили До кольорів у мамине шиття...
З тобою, краю, стали ми стожилі,
Хоч шматувало долю нам життя…
Нас не зборола ворога навала, Не знищила Чорнобильська біда.
З тобою, краю, з попелу вставали,
Цілющою Десни була вода…
* Словникова робота.
Предвічний – дуже давній.
Діброва - група типів лісу, що характеризуються багатими ґрунтами і домінуванням дуба в лісостанах.
Наснага – велике бажання.
Стожилі – сильні, витривалі.
Шматувати – завдавати шкоди.
БАЖАННЯ
Як хочеться мені густим туманом Підвівся наді мною із заграв.
Лягти в долоні буйногривих трав,
Щоб недозрілий серпень вранці-рано
Під спів пташок злітать думками в Щоб небо відмикав лелечий ключ,
небо, Щоб в грудях від кохання було
Промчати вітром, не шукаючи тісно,
доріг… Мені для щастя зовсім мало треба: Щоб жити і творити вільно міг.
Щоб день оцей дзвенів, немовби пісня,
* Словникова робота.
І Київ щоб зорів з дніпрових круч.
А ще так хочеться, щоб Україна Нарешті піднялася із колін.
Й прошептала над ставком калина:
«І буде мати, буде гордий син»…
Буйногриві трави – густа шовковиста трава.
Заграва -сяяння небосхилу під час заходу і сходу сонця.