Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [ф], буква Фф. Бесіда про професії“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [ф], буква Фф. Бесіда про професії “. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою «еф» та її звуковим значенням; відпрацьовувати артикуляцію звуків [ф], [ф′]; формувати навичку читання слів з новими буквами; формувати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; розширювати словниковий запас учнів; розвивати усне мовлення, мислення, пам'ять; виховувати допитливість, повагу до різних професій. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звук [ф], буква Фф. Бесіда про професії

Мета: ознайомити учнів з буквою «еф» та її звуковим значенням; відпрацьовувати артикуляцію звуків [ф], [ф′]; формувати навичку читання слів з новими буквами; формувати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; розширювати словниковий запас учнів; розвивати усне мовлення, мислення, пам'ять; виховувати допитливість, повагу до різних професій.

Обладнання: предметні малюнки, таблиця з друкованими великою і малою буквою Фф.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Відгадування загадки

Стоїть дуб, на ньому 12 гілок,

На кожній гілці по 4 гілочки,

На кожній гілочці по 7 жолудів. (Рік, місяці, тижні, дні)

2. Розглядування малюнків

— Назвіть зображену на малюнку пору року, обґрунтуйте свою відповідь і складіть речення за малюнком.

3. Слухання вірша з подальшим обговоренням

Щиглі в кущах пищали.

Щоранку сповіщали:

«В кущах вітрище свище,

Гуляє морозище».

— Про яку пору йдеться у вірші?

— Яку букву ми вивчали на минулих уроках?

— Назвіть слова з буквою щ («ща»).

— Скільки звуків позначає ця буква на письмі? Назвіть їх.

4. Читання слів і текстів з вивченими буквами

— Прочитайте слова, надруковані на дошці. Чітко вимовляйте звукосполучення [шч] або [шч’].

дощ  щука хрущ  щічка  борщик  щирість

лящ  щока  плющ  щітка  горщик  щедрість 

— Прочитайте текст про пташку. Доберіть заголовок.

У садку кущ. На кущі гніздо пташки. Ця пташка – корисна. Вона нищить шкідливих комашок. А ще пташка дуже красива. Голівка в неї червона і чорна, спинка бура, а животик біленький.

Отже, про яку пташку йдеться? Як можна назвати текст? (Щиглик.)

5. Звуко-буквений аналіз слів

— Відгадайте загадку.

Свіжий борщик зварять з мене,

не червоний, а зелений. (Щавель)

— Зробіть звуко-буквений аналіз слів щавель, щиглик, плащ.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Відгадайте загадку.

Намалювати можна нею

Будинки, хмари і поля,

Зелену затишну алею,

Високі гори і моря.

Зачарувати можна нею —

Така вона чудова й гарна!

Ти знаєш, як зовуть цю фею?.. (Фарба).

— Поділіть це слово на склади.

— Назвіть наголошений склад та перший звук у цьому складі.

— З яким новим звуком ознайомимось сьогодні на уроці?

— Так, сьогодні, діти, ви ознайомитесь зі звуками [ф], [ф′] і буквою, яка їх позначає, разом попрацюємо над правильною вимовою слів з цими звуками, будемо відпрацьовувати навички звуко-буквеного аналізу, читання слів та речень. А також ви поповните свій словниковий запас новими словами.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення приголосних звуків [ф], [ф’] зі слів

— Послухайте віршики про двох дівчаток. Як їх звати?

Фікус, фуксію, фіалку

Вдома виростила Галка.

Флокси, флокси на фланелі —

Фартушок зацвів у Нелі.

— Що робила Галка? Які квіти вона виростила?

Учитель вивішує на дошці малюнки із зображенням квітів. Діти хором повторюють назви квітів, виділяють перший звук у словах.

— А яка квітка зацвіла в Нелі? Де саме? Чи справжні ці квіти? (У дівчинки квіти на фартушку, на тканині.)             

— Подивіться, який вигляд мають флокси в природі. А ще в них дуже приємний аромат. Фланель — це м’яка тепла тканина, дуже приємна на дотик.

2. Артикуляція звуків [ф], [ф], віднесення їх до приголосних, позначення фішками

— Під час вимови нижня губа притискується до верхніх зубів. Цю перешкоду розриває струмінь видихуваного повітря, утворюючи шум, без голосу. Діти вправляються у вимові звуків [ф], [ф’].

3. Упізнавання звуків [ф], [ф’] у мовленні

— Ми з вами почули з віршів, чим займалися дівчата. А тепер дізнайтеся про хлопчика. Запам’ятайте слова зі звуком [ф].

Малий Федір малював,

Фарби різні діставав.

([ф]: Федір, фарби.)

— Як ви вважаєте, ким у дорослому житті мріє стати хлопчик?

4. Мовна розминка

фа  фо  фу  фи  фі

ва  во  ву  ви  ві

хва  хво  хву  хви  хві

 

форма — хвоя

фартух — хвастун

фірма — хвіртка

фото — хвиля

5. Гра «Мікрофон по колу»

Учні добирають свої слова з новими звуками.

6. Ознайомлення з новою буквою

— Приголосні звуки твердий [ф] і м’який [ф’] позначаються на письмі великою і малою буквою Ф. Роздивіться друковані літери на таблиці, порівняйте їхні форму і розмір. На які інші букви вони схожі?

— На що подібна буква Ф? Послухайте, як про це написано у вірші.

• На ялинці дві сороки,

Видно хатку між дерев...

Я стою, узявшись в боки,

Круглий, ніби буква «еф». В. Гринько

• Став закрійником мій братик,

Ну й закрійник, — хвалить шеф.

В брата ножиці чарівні,

Мов залізна буква «еф». В. Гринько

Фізкультхвилинка

Знає добре буква кожна,

Що хворіти їй не можна.

І тому на фіззарядку

Всі побігли без оглядки.

Зупинилися сестрички

На пісочку біля річки.

Буква «еф» гукає з боку:

— Всім узяти руки в боки!

І робіть, як я, дівчатка,—

Починається зарядка.

7. Читання складів з вивченою буквою

На дошці — малюнок сонечка, у середині — буква ф («еф»), на промінцях — а, о, і, и, у, е. Під керівництвом учителя діти читають прямі та обернені склади.

— Назвіть слова, що містять прочитаний склад.

Фа — фара, фазан, фабрика Фо — фотоапарат, фокусник, форель Фу — фуксія, футбол, футляр

V. Закріплення вивченого матеріалу  

1. Робота за Букварем (с. 126)

1) Розглядування малюнків. Аналіз звукових моделей слів: фазан, фрукти, фіалка, визначення позиції нового звука

Фрукти полюбляють всі:

І дорослі, і малі.

І фазан також не проти

Скуштувать фруктових соків.

Квітка я ніжна,

Низенька, дрібна.

Як запахну —

Приходить весна.

— До яких малюнків відсутні звукові моделі?

— З поданих моделей оберіть ті, що відповідатимуть зображеним предметам. (-, -, фазан, -, фіалка)

2) Робота над стовпчиками слів

а) Читання слів учителем

б) «Словничок-сундучок». Пояснення значення слів

Ферма — спеціалізоване сільськогосподарське підприємство, де вирощують худобу, птицю тощо.

Фермер — людина, яка займається індивідуальною, сільськогосподарською діяльністю.

От в кого тяжка робота,

Аж чоло блищить від поту!

Рано-вранці він встає,

Поле огляда своє,

Там вирує, колоситься

Золота густа пшениця.

Є садок, город і ферма.

І працює він уперто.

Має трактори сучасні

І комбайни першокласні.

На землі господарює

І з тобою нас годує.

в) Читання слів учнями хором, «ланцюжком»

г) Вибіркове читання

— Прочитайте слова зі звуками [ф], [ф′] на початку, в середині, в кінці слова.

— Прочитайте слова, що є назвами одягу.

— Знайдіть і прочитайте слова, записані з великої літери, поясніть її вживання.

— Складіть з цими словами речення.

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

Сидять маленькі совенята.

Раз — розплющили оченята.

Подивилися навколо.

Потім — вгору і додолу.

Оченята — блим, блим, блим!

Відпочити треба їм!

Вправо, вліво оченята

Повертали совенята.

Совенята будуть спати,

А ми будемо читати.

2. Продовження роботи за Букварем (с. 127)

1) Читання слів учителем

2) Словникова робота

Фабрика — промислове підприємство для обробки сировини машинним способом.

Асфальт — чорна, смолиста маса для покриття доріг, тротуару.

3) Мовчазне читання слів

4) Читання слів «ланцюжком»

5) Вибіркове читання

— Прочитайте слова з буквою «еф» на початку, в середині, в кінці слова.

— Прочитайте слова з наголосом на першому, другому складі.

— Прочитайте слова, у яких кількість звуків і букв не збігається.

6) Бесіда за ілюстрацією в Букварі

— Кого ви бачите на малюнку? Обґрунтуйте свою відповідь.

— Що робить лікар?

— Про яку професію мріють діти? Чому ви так вважаєте?

— А ким ви мрієте стати?

— Обравши собі професію, пам’ятайте про ту, що є головною для вас сьогодні. Про неї дуже влучно сказав поет А. Костецький у своєму вірші «Головна професія».

Спитай у тата і у мами,

Які професії у них.

Професій різних є чимало,

Сповна їх вистачить на всіх!

Та є одна поміж професій,

Якої вчаться всі в житті.

Вона для кожного найперша,

Якої вчитимешся й ти!

Учитель, лікар чи геолог,

Письменник, слюсар чи кресляр —

Всі називають головною

Одну професію — школяр!

Бо всім відомо, що без школи,

Без знань, що мусиш там набуть,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким в дитинстві мрієш буть!

7) Робота в групах

Картка 1

Хто в лікарні по палаті

Ходить в білому...?

Хто людей з біди рятує,

Хто хвороби всі...?

Хто призначить процедури,

І таблетки, і...,

Щоб здоровим буть довіку?

Це, звичайно, мудрий...

(Халаті, лікує, мікстури, лікар)

Картка 2

Хто на кухні хазяйнує?

Хто каструлями...

І з ножем працює вправно?

Хто смачні готує...,

Пиріжки пече рум’яні,

Варить борщ смачний,...

Не відтягнеш і за вуха?

Хто цей майстер? Звісно,...

(Керує, страви, духмяний, кухар)

Картка 3

Хто одежу шиє всім,

І дорослим, і...

Дружить з голкою й тканиною,

Строчить швейною...?

Хто на спеку й день холодний

Робить людям одяг...?

(Малим, машиною, модний)

Картка 4

Він подвір’я...

Нас ласкаво...

Усміхається привітно:

— Не запізнюйтеся, ...!

У руках мітла слухняна

Підміта доріжки й...

(Замітає, зустрічає, діти, ґанок)

8) Презентація роботи

VІ. Підведення підсумків уроку

— Яку букву вивчили на уроці?

— Які звуки вона позначає на письмі?

— З якими новими словами ви познайомилися на уроці?

— Про які професії ви дізналися?

— На вашу думку, яка професія найпотрібніша?

— Складіть вислів.

(Професії усі потрібні, вони в житті вам необхідні.)

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку