Тема уроку: ступені порівняння прикметників.
Мета уроку: дати учням відомості про ступені порівняння якісних прикметників; формувати вміння утворювати ступені порівняння якісних прикметників, правильно та доречно вживати їх у мовленні.
Розвивати критичне та творче мислення, увагу, уміння працювати в групах, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення.
Виховувати духовно багату особистість .
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: колективна картка, індивідуальні картки, інтерактивна дошка, підручник О. Заболотний, В. Заболотний «Українська мова» 6 клас.
Хід роботи
1.Організація учнів до роботи
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Яка частина мови називається прикметником?
2.Назвіть морфологічні ознаки прикметника.
3.Назвіть початкову форму прикметника.
4.Які знаєте групи прикметників за значенням?
5.Які прикметники відносні? Назвіть суфікси.
6. Які прикметники присвійні? Назвіть суфікси.
7.Які прикметники якісні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку. Визначаються цілепокладання:
Знати: вищий та найвищий ступені порівняння якісних прикметників; написання прикметників вищого і найвищого ступенів порівняння.
Уміти: утворювати форми вищого та найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно писати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння, правильно вживати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння.
Учитель.
Продовжуємо вивчати тему «Прикметник». Зверніть увагу на те, що прикметники виражають різну міру ознаки. Уміння правильно вживати в усному і писемному мовленні прикметники різних ступенів порівняння, запобігати мовленнєвим помилкам, уміння бачити в мові багатство духовної культури- це наше завдання сьогодні
Епіграф
Поговорім сьогодні про Шевченка.
Про того, хто босоніж із народу
Творив мистецтво і творив свободу.
Помислімо про шлях, який за нами.
Незламну мудрість і в лиху годину.
Подумаймо сьогодні про Шевченка,
Подумаймо про долю України.
Ніна Вернигора
ІV. Навчально-пізнавальна діяльність учнів. Сприйняття й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1.Лінгвістичне дослідження
Холодний день, холодніший день, найхолодніший день
-Чи змінюється значення прикметників при утворенні нової форми?
-Яка різниця між визначеними прикметниками за значенням?
-Як утворюються ці слова?
-Який би ми зробили висновок?
2.Повідомлення домашніх груп
1 група: повідомляє про творення вищого ступеня ( проста та складена форми) порівняння прикметників, наводять приклади. Звертає увагу на правопис прикметників, чергування приголосних при словозміні.
Вищий, товщий, кращий, ближчий, важчий , вужчий, дорожчий, дужчий, нижчий, тяжчий.
2 група: повідомляє про творення найвищого ступеня порівняння прикметників наводять приклади. Пропонують розібрати слова за будовою.
Якнайшвидший, щонайдобріший.
Робота над змістом речення.
Синтаксичний розбір речення
Дорога до серця людського-найламкіша з усіх доріг.
3 група: повідомляє групи прикметників, які не утворюють ступенів порівняння.
Пропонують вправу «Так-ні»
Прехороший-
Вічний-
Безсмертний-
Відомий-
Живий-
Могутній-
Талановитий-
Прикметники безсмертний, відомий, могутній увести до самостійно складених речень.
3.Робота з підручником
Вивчення правил та добір нових прикладів для його ілюстрування.
Вправа 450 (усно).
V. Осмислення й застосування нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Робота з текстом.
Завдання: визначити стиль тексту, тип мовлення, дати заголовок.
Віднайти в тексті якісні прикметники, визначити ступінь.
Звенигородський повіт-найбільш пишний куточок України, край садків, Шевченкова батьківщина. Одне село запало в найглибшу долину, потонуло в білому цвіту садків, як у молочному озері, інше стоїть на менш спадистій горі, красується в яблунях і черешнях проти сонця, наче біле марево в найпрозорішій імлі. Великі яблуні та груші подекуди розкидані між зеленими горбами .
Дерево в садках менш старе, товстіше, черешні високі, яблуні густі.
З такого затишного садка й вилинув, наче соловей у гаю, Шевченко геній.
Словникова робота
Імла- повітря, що насичене водяною парою, синонім туману
Шевченко геній
Геній-особа, наділена геніальністю особа, яка досконало знає що-небудь, уміє щось робити.
Проводжу формувальне оцінювання,розробляю критерії.
2.Робота з індивідуальними картками
Картка №1
Завдання: Виконайте синтаксичний розбір речення
Невмирущий дух поета витає над Україною, роздається його віще слово і сіє на народній ниві живе насіння оновлення.
Картка № 2
Виконати морфологічний розбір прикметників.
Невмирущий дух поета витає над Україною, роздається його віще слово і сіє на народній ниві живе насіння оновлення.
3.Творчий диктант
Завдання: утворити ступені порівняння від поданих прикметників
Щедрий-
Величний-
Відомий-
Мудрий-
Безсмертний-
4.Я редактор
Завдання: відредагувати речення
Найбільш цікавішою книгою мені здається «Кобзар». Тарас Шевченко являється одним з найбільш відоміших постатей у теперішньому літературному процесі.
5. Сенкан
Шевченко
VІ. Мовленнєво-творча діяльність
Творча вправа.
Завдання для всіх груп: у роботі використовувати прикметники вищого та найвищого ступенів порівнянь.
1 група. Працює над твором-роздумом «Чим близький і дорогий мені Тарас Шевченко»
2 група. Твір- розповідь «Тяжка доля поета».
3 група. Твір-опис «Земля, яку сходив Тарас малими босими ногами».
VII. Рефлексія
Якими є ваші враження від уроку?
Що на вашу думку вдалося найкраще?
Для чого нам потрібні ці знання?
ІХ. Підсумок уроку:
Зв’язна розповідь учня про ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.