Розробка уроку з всесвітньої історії в 10 класі на тему:"Вступ. Українські землі на початку XX століття."

Про матеріал
Розробка уроку з всесвітньої історії в 10 класі на тему:"Вступ. Українські землі на початку XX століття."
Перегляд файлу

Поурочний плн

Всесвітня історія.

Урок 1. «Вступ. Українські землі на початку XX століття.»

Очікувані результати

 

Після цього уроку учні зможуть:

 

• показувати на історичній карті території українських земель, які були у складі Російської імперії та Австро-Угорщини;

 

• визначати основні етапи розвитку українських земель першої половини ХХ ст.; хронологічну послідовність явищ соціально-економічного, політичного і культурного життя;

 

 

 

• застосовувати періодизацію вітчизняної історії як інструмент для розуміння особливостей розвитку українських земель початку ХХ ст.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

 

Повідомлення теми та мети уроку.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Бесіда

 

1. Пригадайте, у складі яких держав були українські землі на початку ХХ ст.

 

2. Назвіть регіони, що були у складі Австро-Угорської та російської імперій.

 

Робота з картою

 

• Визначте українські регіони у складі Австро-Угорщини та росії.

 

IIІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Робота з поняттями

 

Новітня історія — період в історії України, що тривав з 1914 до 1939 рр. — 1-й етап і з 1939 р. до сьогодення — 2-й етап, який характеризується значними змінами в політичному, культурному, соціально-економічному житті суспільства.

 

Учитель разом з учнями визначають порядок роботи з підручником.

 

Робота з підручником

 

1. Знайдіть і назвіть рубрики, передбачені в підручнику.

 

2. Визначте їх особливості на прикладі одного з параграфів.

 

 

 

Учитель ознайомлює учнів з додатковою навчальною літературою, історичними атласами, робочими зошитами.

 

 

 

Періодизація історії України першого етапу Новітньої історії:

 

• 1900-1914 рр. — період назрівання економічної кризи, переддень Першої світової війни;

 

• 1914-1917 рр. — українські землі в Першій світовій війні;

 

• 1917-1918 рр. — Українська революція;

 

• 1918-1920 рр. — визвольні змагання та їх поразка. Загарбання українських земель сусідніми державами;

 

• 1921-1929 рр. — УСРР в умовах непу;

 

• 1929-1939 рр. — період радянської модернізації.

 

Робота з картою

 

1. На контурній карті позначте сучасні кордони України.

 

2. Порівняйте етнічні межі України і сучасні кордони. Зробіть висновок.

 

Учитель. Україна розташована в центрі європейського континенту — це одна з найбільших європейських країн, площею вона поступається лише Росії. За кількістю населення Україну випереджають лише росія, Німеччина та Великобританія.

 

 

 

На початку ХХ ст. 85 % українських земель перебували у складі російської імперії, решта належали Австро-Угорщині.

 

Робота з історичним джерелом

 

• Прокоментуйте кожен із трьох висновків академіка С. Рудницького.

 

С. Рудницький «Огляд національної території»

 

Загальні результати дослідів про території й населення України зводяться коротко до таких трьох тез:

 

1. Територія України — це друга за величиною національна територія в Європі — поступається лише Московщині.

 

2. Український народ є щодо чисельності другий між слов’янських (після москалів), четвертий між великих європейських народів (після німців, москалів, британців)

 

3. Україна, збудована як держава в етнографічних границях, була б великою державою, котра стояла б щодо простору на другому місці, щодо населення на третьому місці серед великих держав Європи (коли не числитимо їх колоній).

 

 

 

Учитель. Як і в попередні століття, Україна залишалась переважно землеробським, селянським краєм. Основне населення — селяни, але вже формуються і потужні промислові центри (Донбас, Подніпров’я) — паливна і металургійна база росії. Дві третини населення в її складі — українці. Вони становили абсолютну більшість населення села, тоді як міста були багатонаціональними.

 

Завдання

 

• Населення України під владою російської імперії з 1863 до 1897 рр. збільшилось з 13,4 до 23,4 млн осіб, у цей же час кількість населення західноукраїнських земель збільшилася з 3,9 до 5,9 млн осіб. Визначте у відсотках, у якому регіоні України темпи зростання населення були вищими.

 

Учитель. Станом на 1900 р. 95 % населення працювало в галузі сільського господарства і лише 1 % було зайнято в промисловості. Понад 100 тис. осіб жили на прибуток від капіталу, нерухомого майна, вели торгівлю. Українська інтелігенція налічувала лише близько 15 тис. осіб. У містах проживало лише 5,6 % українців, а 94 % мешкали в селах.

 

Запитання

 

• Чим можна пояснити низький відсоток українців у містах?

 

Робота з історичною інформацією

 

• За текстом виділіть головні ознаки міст Наддніпрянської України.

 

Населення Черкас за 40 років (1870-1910) збільшилось майже втричі — з 13 914 до 39 649 осіб. На початку ХХ ст. у місті були переважно одноповерхові будинки, часто криті соломою. Тільки центральна частина в районі Соборної площі мала міський вигляд. Тут проживали багаті мешканці, працювали адміністративні заклади, банки, контори. Для панівних верств населення існували декілька закладів культури: міський клуб, два громадських зібрання, комерційні й офіцерське зібрання, два кінотеатри і дві бібліотеки.

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

1. Опрацювати відповідний параграф підручника, записи в конспекті.

 

2. Підготувати презентацію «Українські меценати».

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
18 січня 2023
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку