Урок «Я досліджую світ»
Тема. Склад повітря. Охорона повітря.
Мета: формувати поняття азот, кисень, вуглекислий газ, водяна пара; ознайомити із значеннями повітря для живих організмів; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бажання берегти чистоту повітря.
Обладнання: дзеркальце у кожного учня, таблиці для тестування, демонстраційні таблиці, кросворд «Склад повітря».
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент
-
Сідайте зручно, слухайте уважно, будьте спостережливими, активними.
Розпочинаємо урок «Я досліджую світ»
-
Бюро погоди
-
Актуалізація опорних знань
-
Від чого залежать зміни в природі?
-
На що впливають ці зміни?
-
Дійсно, багато змін відбувається з приходом осені. Спостережливі люди помітили, що повітря стає прозорішим, ніби чистішим.
-
Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про склад повітря, про те, як важливо зберігати повітря чистим.
Актуалізація опорних знань. Словникова робота
-
Щоб всі слова на уроці вам були зрозумілими, звернемось до словничка.
Азот – з грецької той, що не підтримує дихання й горіння.
Водяна пара – речовина в газоподібному стані, виділяється в повітря листям рослин, під час дихання, випаровування води з поверхні Землі.
Вуглекислий газ – безбарвний газ, виділяється в повітря під час дихання і горіння.
Катастрофа – подія з трагічними наслідками.
Кисень – речовина, яка зберігається на Землі завдяки рослинам.
Фільтр – прилад для очищення рідини або газу.
-
Пояснення нового матеріалу
-
Розповідь з елементами бесіди
-
Давайте згадаємо, до яких тіл належить повітря?
-
Давайте замислимось: повітря складається з однієї речовини чи з декількох?
-
Щоб довести правильну відповідь =, прослухайте історичну довідку.
1846 року судно «Мері Сомс» наздогнала на морі буря. Всі, хто був на судні, а це близько двохсот чоловік, сховалися в трюмі. Згодом буря вщухла, але на палубу ніхто не піднявся, хоча корабель залишився неушкодженим.
-
Як думаєте, з якої причини сталася ця трагедія? Правильно ви сказали, що людям не вистачило кисню, який є найважливішим для підтримки дихання, отже, і життя. До речі, він складає лише п’яту частку складу повітря.
А загинули люди тому, що у зачиненому приміщені при великій кількості людей в повітрі стало багато вуглекислого газу, який виділяється під час дихання і є згубним для життя.
А ще до складу повітря входить азот, від підтримує дихання.
-
Проведення досліду
-
А яка ще речовина входить до складу повітря, ви дізнаєтесь, виконавши дослід самостійно.
Дослід. Візьміть дзеркальце, піднесіть його до ротика. Не розкриваючи рота, через ніс наберіть повітря і поштовхом видихніть його через ніс на поверхню дзеркальця.
-
Що ви помітили?
-
Отже, до складу повітря входить водяна пара, яка виділяється листям рослин, при диханні людей, тварин, під час випаровування води з поверхні річок, морів, океанів. Якщо у повітрі багато водяної пари, воно стає вологим, якщо мало – сухим.
Які ж речовини входять до складу повітря ще, ви дізнаєтесь після фізкультхвилинки.
-
Фізкультхвилинка.
-
Продовження розповіді
-
Крім різним речовин, до складу повітря входять домішки.
А ось які – відгадайте!
ажас (сажа)
лип (пил)
мид (дим)
діорактиніва речовини (радіоактивні речовини)
-
Отже до складу повітря входять…
Повітря
-
Робота з підручником
-
А як ви думаєте, звідки в повітрі беріться ці домішки?
Повну відповідь на це питання ви знайдете, прочитавши статтю підручника.
-
Бесіда за змістом прочитаного
-
Закріплення вивченого матеріалу
-
Робота в групах. Складання звернення повітря до людей
-
А що станеться з повітрям, якщо люди не будуть про нього дбати?
-
Уявіть себе повітрям, яке дбає і про маленьку травинку, і про велике дерево, і про комаху, і про царя звірів, і про немовля, і про дорослу людину…
Про що б ви попросили у жителів планети Земля?
-
Розгадування кросворда «Склад повітря»
-
Підсумок уроку
-
Що ми вивчали?
-
Що цікавого дізналися?
-
Що найбільше запам’яталось?
-
Мені сподобалось, як ви працювали!
-
Рефлексія
-
Оберіть за кольором цеглинку: червона – було складно; жовта –виникли труднощі; зелена – було легко