Розробка уроку з ЯДС "Тварини взимку"

Про матеріал
Дана розробка тим, хто ставить собі за мету допомогти учням сформувати уявлення про те, як зимують тварини; показати зв’язок життя тварин із станом неживої природи і рослин; ознайомити дітей із характерними ознаками в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі, які відбуваються взимку.
Перегляд файлу

Конспект уроку у 2 класі     «Я досліджую світ»

Тема. Тварини взимку

Мета: допомогти учням сформувати уявлення про те, як зимують тварини; показати зв’язок життя тварин із станом неживої природи і рослин; ознайомити дітей із характерними ознаками в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі, які відбуваються взимку; розширювати знання учнів про природу лісів, парків, водойм та їх мешканців узимку; дати уявлення про зимівлю диких тварин, про їх пристосування до  життя взимку; розвивати мовлення, мислення, уяву; виховувати любов до природи, відчуття радості від спілкування з нею.

Обладнання: скринька передбачень, слова для довідки «Закінчи речення», таблиця «Знаємо, дізналися», цеглинки LEGO, картки для роботи в парах, ВІДЕО «Тварини взимку», «Перелітні та осілі птахи», м\ф «Маша та ведмідь», малюнки тварин для створення колажу, полотно для колажу.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент
  1. Привітання

Вчитель                    Знову лунає шкільний наш дзвінок,

                    Кличе всіх нас на цікавий урок.

                    У класі сьогодні гостей є багато.

                    Усі ми зібралися наче на свято.

Учень:                      Ми вам раді, люди добрі,

                    І вітаєм щиро вас ,

                    І запрошуєм ласкаво

                    На урок у 2 клас.

Вчитель:                   Поверніться до гостей,

                    Скажемо їм «Добрий день»

 

                                   Холодно зараз в лісах і в лугах,

                   Холодно зайчикам, лисичкам, птахам.

                  Тепло і затишно в класі у нас,

                  Доброго ранку , вітаю я вас!

  1. Емоційне налаштування на урок. ПРОГНОЗ НАСТРОЮ

/Малюнок хмарки з дощем/

Якщо у вас на душі похмуро,згадайте,що після дощу часто буває райдуга.

/Малюнок хмарки і сніжинок/

Не забувайте,що сніжинки та краплинки все одно розтануть.

/Малюнок хмарки і блискавки/

Ви роздратовані,але заспокойтесь,адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.

/Малюнок сонечка/

Сьогодні у вас на душі сонячно .Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.

 

 

 

3. Підсумок фенологічних спостережень. (Позначити на дошці новин)
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?Скільки десятків і одиниць? Яке число було вчора? Яке буде завтра?

— Який день тижня? Вчора? Завтра?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?

4. Актуалізація опорних знань.                                                                                                                                                                         Послухайте вірш. Про яку пору року йдеться у вірші?
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад,
Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
Надворі – лютий холод,
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик,
Солодкі бачить сни.

Про яку пору року йдеться у вірші? Як ви здогадались?

— Який зимовий місяць йде зараз?

—Які ознаки зими в неживій природі?(Повітря холодне, сонце низько над землею, тому не гріє, іде сніг)

—Чи змінилося життя живої природи? З’ясуємо на прикладі рослин

Інтерактивна вправа «Закінчіть речення» На дошці слова для довідки

1.Узимку рослини перебувають у стані…

2.Дерева і кущі стоять без …

3.На гілочках є ще….,… .

4.Ялини і сосни залишаються взимку …     .

5.Зеленими залишаються й деякі трави. Це…

Довідка:спокою,листя,зеленими,бруньки й плоди,суниці,барвінок.жито,пшениця.

6. Чому ці рослини не замерзають взмику? (Сніг захищає їх від морозу).

— А як ви вважаєте, чи змінилося життя тварин зимою? (Так! У природі все взаємопов’язано.) Як же ми сьогодні про це дізнаємось.

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Холодно взимку зайчатам і білці,

песику в будці, в сараї корівці…

Мерзнуть у котика лапки і вуха,

мерзне ворона в лиху завірюху

Як допоможемо дружно, малята,

виживуть взимку птахи і звірята

 

Сьогодні надворі холодно. Все вкрите снігом — і земля, і будинки, і дерева. Взимку всі намагаються сховатися від морозу і кожен по-своєму пристосувався зимувати. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як зимують різні тварини.

Тема уроку «Тварини взимку» На дошці

-Заплющіть оченята, ми з вами помандруємо. слайд 1

-Здогадались, відкривайте оченята, діти, де це?(В лісі.)

ІІІ. Вивчення  нового матеріалу

1.Гра «Поміркуємо разом»

- На  які групи поділяємо тварин?

- А звірів на які дві групи поділяємо?

- Які це дикі тварини? (Які самі здобувають їжу)

- Які це свійські тварини?(Які живуть у людей)

 - Як тварини готуються до зими?

- Чому зима є важким періодом року для тварин?

  1. Читання віршів підготовленими учнями

ВЖЕ ЗИМА В ДОРОЗІ
Спить під листям їжачок,
Під камінчиком жучок,
Дідусь під кожухом,
Зайчик вкрився вухом.
Вже зима в дорозі
На скріпучім возі.
                        О. Богемський

— Про яких тварин згадується у вірші?

Сорока на дошці в лапах лист. Вчитель читає лист
А от до нас завітала молода сорока, яка ще не бачила зими і снігу, і голосно тріщить:
«Була сьогодні в лісі, скрізь тиша, не видно улюблених комашок, гусениць, личинок, гризунів. Одні птахи відлетіли, інші залишилися, нічого не розумію».

Давайте разом допоможемо сороці розібратися.

Вирушаємо в подорож

(Ходьба навшпиньках, щоб не злякати полохливого звірка. А якого, здогадайтесь)

  1. Загадка

Пухнастий клубочок

Виліз на дубочок,

Жолуді зриває

І в дупло ховає.

(Білка)

Учениця ( у костюмі білочки)

                 Я запас роблю на зиму,

                 У надійну комірчину

          Заховаю шишки

                 та смачні горішки

Вчитель. Живе в лісі, житло влаштовую в дуплах, а іноді між гілками дерев. Всередині гніздечко вистеляє мохом, сухою травою , листям і шерстю. У такому гнізді тепло навіть у морози. А ще на зиму білочка змінює колір хутра. В дупло наносить запаси горіхів, грибів та інше. Взимку ховається від холоду в гнізді, а в сильні морози дрімає там кілька днів. Слайд

 

    Завдання від білочки. Задача. За два дні білочка принесла у дупло 36 горішків. Першого дня білочка запасла 24 горішка. Скільки горішків білочка принесла другого дня. (На листочках задача в малюнках)

 

Ідемо далі (кроком руш)

Вчитель

           Вдень я сплю, а прийде ніч,

Отоді вже – інша річ!

Я виходжу полювати –

Стережись, мишва хвостата!

Не злічу вже, скільки штук 

За життя я з’їв гадюк.

Я колючий, мов будяк,

А зовуть мене …

(Їжак)

Учень

           У осінні теплі днини

           Листям я встелив хатину,

           Щоб до самої весни

           Снились теплі жовті дні.

Вчитель

Тридцять шість зубів налічується у їжака. Також, як і у людей, до старості у їжака можуть випасти зуби.

Їжаки дуже страждають від укусів кліщів. Кліщі їм докучають частіше, ніж іншим тваринам. Тож, щоб позбутися кліщів та блох, їжачки катаються на спинці в опалих яблуках, грушах. Сік із фруктів виганяє паразитів. Ось чому ми можемо зустріти на малюнках їжачка з яблучком на спинці. Більшість їжаків мають хвости. Хвостик їжака непомітний, оскільки ховається під голками. До того ж, він короткий — тільки три сантиметри. На зиму їжачок ховається у листя та спить до весни. Слайд

 

Завдання від їжачка. Зробити звуко-буквенний аналіз слова їжак

Слайд

 

Вирушаємо далі. (На внутрішній стороні стопи)

Вчитель

Влітку медом ласував,

Досхочу малини мав.

А як впав глибокий сніг,

Позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

А проспав аж до весни.

                   (Ведмідь)

Учень: Я старався теж, як міг,

             Збудував собі барліг.

             Бджоли меду ось дали,

             Щоб солодкі сни були.

Я старанно готую барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ведмідь – всеїдна  тварина. Я люблю ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринками. Взимку мені не знайти такої їжі. До зими у мене відкладається багато жиру під шкірою і я залягають в сплячку.

Ведмеді — єдині хижаки, які живляться рослинами. Через це у них різні зуби: одні призначені для м’яса, а інші — для трави.

 Через жорсткий рослинний стебель, ведмеді до кінця життя стирають зуби під корінь.

 Ведмідь восени починає активно тїсти, запасатися підшкірним жиром, щоб міцно спати всю зиму. Якщо ведмідь недостатньо наївся, то взимку може прокинутися та ходити в пошуках їжі. Такого ведмедя називають шатун.

 

Завдання від ведмедя «Склади речення»

 

Ведмідь спати та шукає лягає барліг.

 

За допомогою лего слайд

 

Далі йдемо (Високо піднімаючи коліна)

Вчитель

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м’ясо. (лисичка)

 

Учень: Мене холод не лякає,

             Бо в курник дорогу знаю.

             З півнем потоваришую,

             Якось та й перезимую.

Вчитель. Ох, лисиця-ледащиця

                І не думає трудиться.

Але все ж таки готується до зими – змінює хутро на більш густіше і тепліше, а також хутро  відростає на лапках, щоб тепліше було ступати по снігу. Знайти харчі взимку лисиці дуже важко, адже тварини або впадають у сплячку, або ховаються від холоду.  Слайд

 

 

Щоб не змерзнути вирушаємо далі підстрибцем (Стрибають на місці)

 

Вчитель

Не ходжу я,  а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би я коня.

(Заєць)

Учень

           Я про зиму пам’ятаю,

            Кожушину поміняю,

           Щоб, як скочу в білий сніг,

           Вовк знайти мене не зміг.

На зиму хутро зайця  стає густішим і світлішим. Взимку живиться  корою і гілками дерев та кущів, насінням бур’янів. Кожний кущик для зайця  може стати домівкою

Вчитель

Зуби у зайців ростуть все життя. Вони стираються, коли зайці гризуть їжу,  але рости ніколи не припиняють;

Взимку у зайців на черевці шерсть подовжується на пару міліметрів, щоб зайчик не заморозив животик. Волоски відростають і навколо носика, захищаючи його від морозу. Але не всі зайчики змінють колір хутра. У зайця-русака на зиму  біліють лише бока. А от його побратим заєць-біляк взимку біліє майже весь окрім кінчиків вух.  Взимку зайчик харчується корінням дерев, рослин, які знайде під снігом, корою дерев.

 

Руханка під пісню «Зайці танцювали». https://www.youtube.com/watch?v=BK_SfktIQiM

 

Далі йдемо прискоком.

– Слухайте ще загадку.
Вдалині посеред ночі
Засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
Морозець біжить по шкірі.

 

Учень Я хижак розумний, сильний

          Від холодів ховаюсь в лігві.

          Наводжу страх на всяку здобич

          Її ловити довподоби.

Вовк - розумний, спритний і сильний хижак. Живиться козулями, оленями, зайцями, дикими свинями. Але  взимку йому  дуже важко наздогнати здобич. Від холодів  ховається в лігві, яке будує серед коренів дерев у густих хащах.
Вовки дуже хижі тварини. Взимку в сплячку не впадає і запасів не робить. Вони полюють не тільки вночі, а і вдень. У пошуках здобичі вовк долає дуже великі відстані. Взимку вони полюють на зайців, лосів, лисиць, коли дуже голодні можуть напасти на домашню живність і на людей.

 

 

Ідемо як пінгвіни.

Вчитель

Чи то миша, чи то ні –
Щоки чимось напхані,
Поза щоки зерна так
Напихає звір ….. .
(Хом’як)

Учень:

Не зимую я надворі,

Є кімната і комора.

В мене доля ось яка:

Замість щічок – два мішка.

Набиваю їх сповна,

Не страшна мені зима.

Вчитель Хом'як поводиться як добрий господар. В різні пори року хом'як риє різні нори. У літніх норах, розташованих ближче до поверхні, є комори і гнізда. Зимові нори хом'яків знаходяться глибоко під землею. В них є комори і кімнатки, в яких тварини проводять зиму. 
   Камери в норі хом'яки вистилають свіжою травою. Господар регулярно міняє підстилку. Взимку хом'як впадає у сплячку. Але періодично прокидається, їсть, а потім знову засинає. Ще цей стан називають тимчасове оцепеніння.

 

 

Як же зимують пташки?

Пригадаймо, яких птахів називають перелітними та осілими або зимуючими.

Перегляд відео перелітні та осілі птахи

Гра «вгадай за описом».
Впізнайте за описом пташку і знайдіть її в себе на парті.
1. На вулиці мороз, все засипане снігом, а на дереві яблучко червоніє. А підійдеш ближче – зовсім це не яблучко, а пташка.
2. Стрибає і співає всю зиму ця пташка. Має тоненький голосок. Грудці жовтого кольору. Не боїться вона морозу і вітру. Але буде дуже вдячна вам за шматочок свіжого сала.
3. Цього птаха називають лікарем лісу. Він має міцний дзьоб. А на голові в нього червона шапочка.
4. Це маленька чорна пташка з білим животиком поселяється поблизу людського житла. Гніздечко в`є під стріхою і там виводить жовторотих пташенят.
5. Це маленькі сірі пташки, що живуть зграйками біля людських осель. Стрибають вони на подвір`ї, збирають зерно, а на ніч ховаються під стріху.
Виберіть пташку, яка зайва у цій зграйці.Чому? (Ластівка, бо вона перелітна)
( Снігур, синичка, дятел, ластівка, горобець)

На слайді з’являються ці фото, потім діти вибирають зайву.

Звуковий диктант Лего

Звучить запис співу птахів

  • соловей (найкращий артист, перелітний)
  • журавель (Червона книга , перелітний)
  • дятел ( осілий, лікар, будівельник, лісник)
  • зозуля (перелітний)
  • горобець
  • кажан (звір)
  • Хто тут зайвий?  (кажан)

До якої групи тварин відносять кажана? (звірі)

Цікаво знати. Деякі види кажанів восени відлітають у більш теплі краї. А деякі залишаються та впадають у сплячку. Тварини шукають зручні укриття, забиваючись в щілину або надійно прикріплюються лапками до стелі або стін, звисаючи вниз головою.

Руханка «Перелітні чи осілі»

Перелітні – махають крилами.

Осілі – присідають

(Ластівка, синичка, шпак, лелека, горобець, журавель, ворона, зозуля, соловей, сич, дятел, гуси).

А чи знаєте ви, що крім перелітних птахів є ще і перелітні метелики? Це метелик Монарх. Регулярно, точно в певний час (навесні та восени) ці красиві і великі лускокрилі подорожують на далекі відстані.

Восени монархи з усієї Північної Америки летять на південь, долаючи відстань понад 3000 кілометрів. Зимують вони у Мексиці, у Флориді, на Кубі і Багамських островах. Багато їх осідає у Південній Каліфорнії, де ростуть «метеликові» дерева. Всю зиму монархи сидять нерухомо. Навесні «оживають» і починають переліт на північ. Дорогою вони розмножуються. Відкладають яйця на рослини, а самі гинуть. Молоді метелики продовжують подорож на північ, на батьківщину предків. А восени молоді монархи знову летять на південь і зимують на тих же деревах, що і їх батьки, хоча самі цих дерев раніше ніколи не бачили.

 

 

Самостійна робота. Як же зимують риби, земноводні та плазуни? Для цього потрібно із розсипаних букв зібрати слова .

Жаба. Під час холодів ми зариваємося у мул водойм, там і проводимо усю зиму.

Змія. Ми разом із ящірками ховаємося у підземних ходах кротів, у гнилих пнях.

Окунь.. Ми повільно плаваємо у холодній воді, бережемо сили. Харчуємося залишками водоростей.

Дикі бджоли витримують морози до ─ 40 градусів, великі запаси меду не дають бджолиній сім’ї загинути від голоду.

Цікаво знати. Слайд

 

Взимку бджоли харчуються медом, який зібрали в теплу пору року. Готуючись до зими, бджоли заліплюють прополісом усі щілинки у своєму будиночку. Люди утеплюють вулики, годують бджіл сиропом, який варять із цукру і води.

Запитання від бджіл: Бджоли домашні чи дикі тварини? (Це комахи)

 

   Мурашки. На глибині 1 метр мурашки збираються у великий ком, цепеніють.

   Метелики у вигляді лялечок і гусені ховаються глибоко у лісову підстилку.

 

-Зима   страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти  їм їжу під час снігопадів, ожеледиці, заметілей. Білкам важно знайти під снігом свої запаси. Снігопади замітають чагарники й низькі дерева, а гілки з високих дерев  ні зайці, а ні навіть лосі  дістати не можуть. До того ж  лосі не можуть ходити по глибокому снігу-грузнуть. А від так їм неможливо добувати  корм, Тому на допомогу тваринам  приходять люди. Вони підгодовують узимку звірів  і птахів.

 Як можуть люди  допомогти тваринам  у лісі

 

Текст телевізійної програми «Як допомогти тваринам взимку». На дошці текст з пропущеними словами. У дітей на парті ці слова. Треба поставити їх на свої місця.

Шановні добродії!

Насувається люта зима. Звірі у небезпеці! Для лосів, оленів, козуль, кабанів, зайців та інших лісових тварин час влаштовувати годувальні майданчики. Викладайте туди сіно, картоплю, моркву, буряки, жолуді та іншу поживу. Покладіть до годівниць кам’яну сіль. Вона покращить здоров’я, зміцнить кістки, попередить захворювання у диких лісових звірів.

Узагальнення і систематизація знань  

  1. Розподілити тварин на групи (впадають в сплячку, роблять запаси, змінюють колір хутра. На дошці будиночок, корзинка, сукня).

 Раз, два, три – своє місце займи. (Розташуватися в обручах)

  1. Перегляд мультфільму «Маша та ведмідь» (Сліди небачених звірів) https://www.youtube.com/watch?v=XNQgEdSLXNs

Запитання для обговорення:

- Чиї сліди ви бачили у мультфільмі? (зайця, вовка, ведмедя)

- А можемо ми побачити взимку сліди ведмедя? Чому?

Співає Маша гарно, але зовсім не вміє визначати сліди тварин. Допоможемо їй.

3. Гра «Чиї сліди»

4.Гра «Хто де зимує?»

Заповнення банеру. Діти приклеюють тварин на відповідне місце зимівлі.

Рефлексія :

-Чи цікаво вам було на уроці?

-Що вам найбільше запам’яталося?

-Чи потрібно допомагати тваринам взимку?

Підіб’ємо підсумок нашої роботи. Закінчіть речення, які ви бачите на екрані: 

Сьогодні я дізнався …(звірі по-різному готуються до зими)

 

  1. Аналіз роботи

Галявина самооцінки

У кожної групи три купки кормів для тварин  (жолуді, гриби, морква). Дітям потрібно приклеїти вибрані корми

1 купка (жолуді) – Хто для себе зробив відкриття і відчував себе впевнено?

2 купка (гриби) – Хто помилявся, але  зрозумів і виправив помилки?

3 купка (морква) – Кому було складно?

Яка чудова лісова галявина у нас з вами вийшла?

 

Дякую всім, хто працював,

Письмові роботи, хто гарно писав,

На всі запитання відповідав,

Різні завдання розв’язував,

Та тим, хто в гості до нас завітав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обладнання

 

Інтерактивна вправа «Закінчи речення»

Спокою

 листя

зеленими

бруньки й плоди суниці,барвінок, жито, пшениця

 

 

 

Прогноз настрою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Гра «Впізнай за описом»

 

 

 

 

 

 

 

BIBLIO-NIVKI: Ластівка з весною… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4   3   5   1   2         

Н  У  Ь  О  К         

 2    1    4    3             

 М   З   І    Я

2     4    1   3

А   Ж   А   Б 

  Жаба. Під час холодів ми зариваємося у мул водойм, там і проводимо усю зиму.

    Змія. Ми разом із ящірками ховаємося у підземних ходах кротів, у гнилих пнях.

   Окунь. Ми повільно плаваємо у холодній воді, бережемо сили. Харчуємося залишками водоростей.

  

Телевізійна програма

зима небезпеці кабанів майданчики буряки  годівниць здоров’я кістки

Блог творчої групи вчителів Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №13: вересня 2019 

      

 

 

 

 

Счетный материал для занятий по формированию элементарных математических  представлений | Учебно-методический материал по математике (младшая,  средняя, старшая, подготовительная группа): | Образовательная социальная  сеть 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лічильний матеріал "Осінь" для навчання дитини | Інші методичні матеріали.  Дошкілля 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 січня 2022
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку