Тема. Як виростити нову рослину без насіння
Мета: формувати уявлення про способи розмноження рослин за допомогою інших органів, крім насіння; формувати вміння робити висновки із проведених дослідів; розвивати мислення, спостережливість, уміння самостійно висловлювати думки, узагальнювати; виховувати бережне ставлення до природи, естетичне сприймання рослинного світу.
Обладнання: конструктор LEGO, презентація « Розмноження рослин»,цибулина; бульба картоплі; гілочка смородини, традесканції або винограду; росина фіалка, ( листя); рослина пеларгонія ; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Організаційний момент
В ч и т е л ь. Сядьте, діти, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
ІІ. Хвилинка спостережень
– Який сьогодні день тижня?
– Яке число?
– Який місяць?
– Яка пора року відповідає цьому місяцю?
– Яка температура повітря?
– Які зміни відбулися в рослинному світі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Фронтальне опитування
– Що ми називаємо рослинами?
- На які групи розподіляються рослини?
2. . «Турнір кмітливих» Назвіть частину рослини.
Я наземна частина рослини, очищую повітря, випаровую воду (листя)
Я підземна частина рослини, беру із ґрунту поживні речовини (корінь)
Я наземна частина, завдяки мені поживні речовини потрапляють в усі частини рослини (стебло)
Я наземна частина рослини, всередині мене може ховатися насіння (плід)
Я наземна частина рослини, завдяки мені бджілки можуть збирати мед (квітка)
LEGO- Будова квіткових рослин (вистроїти башточку починаючи від кореня).
Башточка «Будова квітки»
3. Павутинка правильних відповідей «Що ми знаємо про рослини».
– Що потрібно рослинам для росту?
– Що повинно відбутися ,щоб з квітки утворився плід з насінням?(запилення пилком)
– Які рослини запилюються вітром?(дуб, вільха, береза , осика, жито, пшениця, овес,кукурудза..)
– За допомогою чого поширюється насіння рослин?( вітер, вода, людина, тваринами).
– Насіння яких рослин поширюються вітром?( кульбабка, клен, береза, липа..)
– Як розповсюджується насіння лопуха , череди?( за допомогою тварин – чіпляються за шерсть )
– Які ви знаєте хвойні рослини? ( ялина, сосна, ялівець, кедр,секвоя…)
Повідомлення учня:
Цікаво знати, що: Кожна шишка містить близько сотні насінин Звичайна ялина живе три-чотири сотні років. Хвоя багатьох дерев багата на вітамін С. У хвойних лісах завжди тепліше, ніж за їх межами – густі щільні крони дерев утримують тепло і вологу.
Павутинка правильних відповідей.
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а
Зупиняємо урок – робимо зарядку.
Руки – вгору, руки – вниз,
Все у нас в порядку.
Руки в боки – нахиляйся,
Наче маятник, хитайся.
За хвилинку відпочили
IV. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як виростити нову рослину без насіння.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Перегляд презентації «Розмноження рослин»
— Ви вже знаєте, що для того щоб виростити рослину, треба висіяти в ґрунт її насіння. Однак рослини можуть розмножуватися ще й своїми частинами.
— Для вирощування рослин часто використовують їхні частини. Насінням розмножуються овочеві, хлібні і квіткові рослини.
(Демонстрування насіння, кореня.) За допомогою кореня розмножуються плодові дерева і кущі: малина, бузок, жасмин.
(Демонстрування бульби.) Бульбами і його частинами розмножують картоплю. Картоплю можна нарізувати так, щоб на кожній частині було одне або декілька глазків.
(Демонстрування цибулини.) Цибулиною розмножуються цибуля, тюльпан, нарцис, часник, гладіолус.
Живцями розмножують смородину. Живець повинен мати 7–15 см завдовжки, необхідно зрізати листя. Живцями розмножуються і кімнатні рослини: традесканція, герань та ін.
Фіалки розмножуються за допомогою листа. (Демонстрування листа.) Лист ставлять у воду. Чекають, поки не з’явиться корінь.
У саду росте полуниця. Від куща відростають довгі стебла. Їх називають вусами. Там, де вуса найщільніше притискаються до ґрунту, утворюються нові кущики полуниці. Коли хочуть отримати більше кущиків, вуса спеціально притискають до землі. Таким чином рослини розмножують вусами.
— Поміркуйте: як можна розмножувати і вирощувати на присадибній ділянці цибулю, картоплю, малину, полуниці, смородину?
VІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Відповідності»
— З’єднайте лініями рослини і способи їх розмноження.
Малина коренем
Нарцис вусами
Картопля цибулиною
Полуниця бульбою
2. Практична робота. Розмноження кімнатних рослин
Обладнання: кімнатні рослини (традесканція, бегонія тощо), скальпель чи ніж, склянка з водою, горщик із ґрунтом.
Хід роботи
1. Повтори правила безпеки під час роботи з ріжучими приладами.
2. Разом із дорослим обережно відріж скальпелем чи ножем від рослини живець (частину стебла з 4–5 листками). Зріж два нижніх листки. Постав живець у воду так, щоб місце, з якого зрізали листки, було у воді.
3. Після утворення 4–5 корінців посади живець у вологий ґрунт і накрий баночкою.
4. За зразком заповни таблицю в робочому зошиті.
Розмноження рослини живцем та листям( практична робота)
Розмноження вусами( практична робота)
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Прочитайте висновки на с. 136
Технологія « Карусель»( для інтенсивної перевірки обсягу і глибини наявних знань)
— Чому рослини живуть на землі мільйони років? (Тому що вони розмножуються.)
— Які частини рослин використовуються для розмноження?( корінь, стебло, вуса,листок)
— Яким чином насіння рослин поширюється на такі відстані?( за допомогою вітра, води, тварин, людини)
— За допомогою яких органів розмножуються рослини?( квітки, спори)
— Назвіть рослини, які можна виростити з частини стебла.(смородина, виноград, троянда, верба…)
— Назвіть рослини, які можна виростити з бульби( картопля )
— Назвіть рослини, які розмножуються цибулинами( цибуля, часник, тюльпан,нарцис..)
— Назвіть рослини, які можна виростити з кореневища( пирій,півники, конвалія..)
— Які городні рослини розмножуються насінням?( морковка, буряк, горох, огірок..)
VІІ . Домашнє завдання
С.134-137