Урок української літератури
у 5 класі на тему:
«Василь Королів-Старий «Хуха Моховинка». Добро і зло в казці»
Мета: ознайомити з творчістю В.Короліва-Старого, зокрема з його збіркою «Нечиста сила» і казкою «Хуха Моховинка»; розвивати уміння учнів оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок, прищеплювати бажання робити добро.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет, проектор, ілюстрації, картки для індивідуальної роботи.
Використана література
1.Дмитренко Г. „Потерчата", „Хуха-Моховинка". Вивчення творчості Василя Короліва-Старого. 5-й клас//Українська мова та література. – 2003. − №35.
2. Мовчан Р. В. Українська література: Кн. для вчителя: 5 кл. — К.: Генеза, 2005. — 248 с.
3. СитченкоА. Л. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу. — К.: Ленвіт, 2004. — 304 с.
4. Слижук О. У світі добра. Вивчення казок Василя Короліва-Старого. 5 клас // Українська література в загально-освітній школі. — 2006. — № 4. — С. 45-47.
5. Цимбалюк В. І. Українська література: Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. І. Цимбалюк В. І., В. В.Потіха — К.: Навч. книга, 2005. — 320 с.
6. Ситченко А. В. Королів-Старий «Хуха Моховинка» // Українська література в загальноосвітній школі.-2007.- №4
Хід уроку
Творить добро на цьому світі
Не запізнись! Не запізнись!
В. Крищенко
I. Організаційний момент.
( Діти вдома здійснювали первинне читання твору «Хуха Моховинка», оримавши заздалегідь чітку й детальну настанову: „Зверніть увагу на основні події в житті Хухи, спробуйте уявити її зовнішність, пояснити її думки й переживання, охарактеризувати вдачу, дібравши для прикладу конкретні вчинки цієї істоти. Простежте, як автор ставиться до неї, лісу та його мешканців, до людей та міфічних істот загалом, якими засобами описує фантастичні образи й події. Які людські якості стверджує письменник у цьому творі?")
II. Вступне слово вчителя.
(вчитель говорить одночасно з переглядом презентації)
Сьогодні ми з вами, хлопці і дівчата, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?
— А що ви вкладаєте в поняття добро? Звернімося до тлумачного словника і прочитаймо, що таке добро.
— А які ви знаєте прислів'я та приказки про добро? Можливо, поезію?
— А що є протилежністю добра?
Мудрі люди казали: для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло. Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т.Г. Шевченка писав: «Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро». А Тарас Шевченко писав:
Один у другого питає
Нащо нас мати привела?
Чи для Добра? Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажаєм?
Але ще задовго до Тараса Григоровича це питання хвилювало людей. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості.
— Відгадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?(У казці.)
Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. У казках народ завжди цінує людину! Яка вона: добра чи зла, правдива чи підла, що несе своїм існуванням іншим людям, казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового
III. Актуалізація опорних знань.
— Як ви гадаєте, чому саме у казці добро завжди перемагає зло?
— Що таке казка?
— Які види казок ви знаєте?
Ми уже перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили нам світ фантазії й мудрості нашого народу. Героями цих казок були звірі, люди і «нечиста сила».
— Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте про «нечисту силу»?
Але виявляється, не всі сприймають «нечисту силу» як тільки ворожу, негативну.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми познайомимося з творчістю письменника-казкаря Василя Короліва-Старого , який облагородив «нечисту силу», показав традиційно злі й лихі алегоричні образи добрими, вчинки яких здебільшого приносять людям користь. У своїй казці «Хуха-Моховинка»
Слово, хлопці і дівчата, — величезна сила. І коли ви будете слухати, то спробуйте віднайти такі слова, які б і через багато років вам згадалися і допомогли в житті.
(запис у зошити числа, теми, епіграфу)
(Розповідь про письменника)
Василь Костьович Королів-Старий – наш земляк. Народився він 4 лютого 1879 року в селі Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині. 1919 року йому довелося виїхати через складну політичну ситуацію в країні за кордон , де він прожив майже 25 років. Він писав чудові спогади про своїх сучасників, проте найбільше він відомий своїми творами для дітей. Це збірка «Нечиста сила»(найбільш відома у наш час), а наступного року казки «Зух Клаповух та Роман Лопух», «Лісове свято» (1924), п’єса-казка «Русалка-жаба»(1923), захоплюючий пригодницький роман «Чмелик» (1920). У 1937 році він видав книгу казок про дівчат за мотивами світової народної творчості «Чарівне намисто».Крім того, В.Королів-Старий був ще й чудовим художником, малював природу і побут Закарпаття.
Помер письменник далеко від рідного краю, в еміграції, у вигнанні – 11 грудня 1943 року в містечку Мельник у Чехії.
В. Королів-Старий поставив перед собою нелегке завдання: облагородити „нечисту силу", показати традиційно злі й лихі алегоричні образи добрими, вчинки яких здебільшого приносять людям користь:
«Дарма, що інтелігентні люди ставляться до «нечистої сили» з легкою та добродушною посмішкою. Дарма, що тепер не знайдеш освіченої людини, котра йняла б віри якомусь чортовинню. Однаково — найосвіченіша, найінтелігентніша людина нашого віку бодай для форми вислову згадує чорта, диявола, якогось «злого духа». Найчастіш ця згадка буває тільки словом лайки, тим завченим порожнім звуком, що не має в собі жодного змісту... Тим-то, коли вже ми не можемо вигнати чортовиння з нашого світу, то ж чи не краще буде розповідати про нього дітям, як про персоніфіковані сили природи, по змозі позбавляючи їх елементів зла та ворожості?!
Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з'явиться оця книжка казок, в яких собі дозволяю боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не звуть «нечистими». Так з’явилася збірочка цікавих казок під назвою «Нечиста сила». В наш час вона не раз перевидавалася. В неї ввійшли такі казки:
Не така вже й страшна нечиста сила (передмова)»,«Нечиста сила», «Хуха-Моховинка», «Потерчата», «Вовкулака Хреб», «Лiтавиця», «Злиднi», «Мавка Вербинка», «Мара», «Дiдько», «Перелесник», «Дюдя», «Потороча Хрипка», «Чортова перечниця», «Рибалчина русалонька».
V. Перевірка домашнього завдання:
Сьогодні на уроці у нас були присутні маленькі гості, які досі були непомітні. Вони спостерігали за вашою роботою і вирішили перевірити, настільки ви були уважними сьогодні. Це… (вчитель показує карточки-хухи з тестами). Вони приготували для вас 12 тестових завдань. Але ж ви знаєте, що Хухи –майстри маскування, тож спочатку ви маєте їх знайти. Хто швидше знайде, той швидше виконає і отримає хорошу оцінку.
1. Коли Хуха народилася?
а) взимку; б) весною; в) влітку; г) восени.
2. Як називали Хуху в родині?
а) малятком; б) мізинчиком; в) кошеням; г) квіточкою.
3. Всі Хухи не люблять:
а) сухого; б) теплого; в) бур'янів; г) вогкого.
4. Плач Хух нагадує:
а) писк мишей у полі; б) вовче виття в лісі; в) свиняче рохкання в хліві; г) котяче муркотіння біля печі.
5. Яка біда спіткала Моховинку?
а) тяжко захворіла; б) потрапила в неволю до дідугана; в) залишилася без домівки; г) перетворилася на камінь.
6. Який знак подавали Хухи лісникові?
а) пищали, хрокали, стукали у вікна; б) стріляли під вухо з рушниці; в) лоскотали йому ребра; г) поливали холодною водою.
7. Що гнітило Хуху в затишному хліві?
а) боялася, що прийде дід-лісоруб і покарає її;
б) життя без рідного товариства в чужій стороні;
в) що довелося жити в козячім хліві ; г) голод і холод.
8. Яке нещастя трапилося в хліві?
а) загорівся; б) розвалився; в) вовк поїв кізочок; г)заплуталася Лиска.
9. Чому дід-лісоруб напав на Моховинку?
а) вважав її нечистою силою; б) завжди на всіх нападав; в) любив полювати на тварин; г) Хуха дражнилася з діда.
10. Яка біда трапилася з лихим дідом?
а) заблукав у лісі; б) потрапив у пастку; в) тяжко захворів; г) перетворився на пеньок.
11. Чому Моховинка врятувала діда?
а) шкода стало старого; б) за винагороду; в) щоб розважитись; г) щоб уславитись.
12. До чого закликає казка?
а) робити добро; б) жити в лісі; в) остерігатись людей; г) бути войовничим
VI. Ідейно-художній аналіз казки. Бесіда за змістом казки:
— Про що розповідається у казці?
— Назвіть героїв казки. Хто є головною дійовою особою?
— Знайдіть у тексті відомості про те, хто ж така Хуха? Знайдіть, зачитайте.
— Що ви зараз прочитали? (опис зовнішності героїні)
— Як називається опис зовнішності дійової особи у художньому творі? (портрет)
— Для чого автор уводить у текст портрет? (за допомогою портрета ми уявляємо зовнішній вигляд персонажа, розуміємо, хто він є та як до нього ставиться автор портрет дає уявлення про характер героя)
(На екрані – схема-узагальнення зовнішності Хухи, потім її портрети)
Але тільки за зовнішністю ніколи і нікого не можна судити. На вигляд Хуха гарна, але для того, щоб переконатися у тому, що «нечиста сила» насправді є доброю, потрібно розглянути її вчинки і визначити риси характеру. При цьому ми складемо опорний конспект, на якому показано стосунки Хухи з іншими героями твору і риси її характеру (сонечко − Хуха, промінчики – риси її характеру, хмарки – ті, хто ставився до неї вороже, квіточки – ті, хто дружив з Хухою). Тож давайте поговоримо про риси характеру головної героїні.
— Куди подалася Моховинка? З ким подружилась у хліві? Чим пояснюється ця дружба?
— Чи показувались Хухи людям? А чому Моховинка показалась дітям?
— Учні, чи довго продовжувалось безтурботне, веселе життя Хухи?
— Хто чи що знову стає причиною її поневірянь?
Але Моховинка знову не йде за допомогою до своїх рідних. Вона знаходить собі тимчасове житло, зрештою повертається до своїх родичів і, забувши про все зло, якого їй було завдано, зажила веселим лісовим життям.
Ну ось ми побачили Хуху в різних ситуаціях, то скажіть: ця казкова істота слабка чи сильна духом? Чому?
Порівняйте вчинки Моховинки із вчинками діда.
— Хто вам більше симпатизує? Хто є носієм добра, а хто — зла?
Однак, незважаючи на те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому?
— Якої плати зажадали Хухи від діда?
— Поясніть слова: «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».
— Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?
— А як робите ви?
— Якими ж рисами характеру автор наділяє героїню казки?
( Зачитування схеми )
До чого закликає казка?
Ви відповіли, що… (треба робити добро). Правильно, адже треба ставитися до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе. Саме це, на мою думку, є золотим правилом моралі і ключем до розуміння того, як вибирати між добром і злом.
Отож, я думаю, ви зі мною погодитесь, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла.
Це вічна тема в літературі народів усього світу: скільки б не пройшло століть, ніколи не помруть казки, а в них зло ніколи не переможе в боротьбі з добром.
VI. Підсумки уроку.
Аналізуючи казку В.Короліва-Старого «Хуха-Моховинка», ми прагнули дати відповідь на запитання, що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Без сумніву, що В. Королів-Старий зумів прихилити нас до своїх героїв, навчив справедливо оцінювати вчинки дійових осіб, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті. Тож даруйте людям добро, радість, робіть добро тим, із ким ви, можливо, зустрінетесь лише раз у житті. І хай девізом вашого життя послужать слова Вадима Крищенка, взяті епіграфом до сьогоднішнього уроку:
Творить добро на цьому світі
Не запізнись! Не. запізнись!
Закінчився наш урок, але подорож у світ казок продовжується. І нехай у цій захоплюючій подорожі вам зустрінуться добрі казкарі і відважні борці за добрі справи.
VII. Домашнє завдання.
Уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки. Що б ви у них запитали? І у кого? Подумайте і напишіть вдома листа цьому персонажу.
За бажанням створіть свою Хуху-Моховинку.