Тема: Запорізька Січ – козацька республіка
Мета:
Навчальна: ознайомити здобувачів освіти з причинами в виникнення, устроєм та будовою Запорізької Січі.
Розвиваюча: сформувати навички оцінювання історичних діячів на прикладі Дмитра Вишневецького; розвивати критичне мислення, просторову уяву, вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, вміння працювати з історичними джерелами, таблицями, схемами.
Виховна: виховувати патріотизм, толерантність, демократизм.
Очікувані результати: по закінченню уроку учні зможуть:
- встановлювати причини виникнення, устрій та будову Запорізької Січі;
- визначати особливості військово – адміністративної організації козацтва;
- давати загальну оцінку історичному часу та історичним особам
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Основні поняття: козак, Запорізька Січ, козацька республіка, гетьман, курінь, кіш
Основні дати: 1489 і 1492 роки – перша письмова згадка про козаків; 1556 рік – заснування першої Запорізької Січі, 1517 – 1563 – роки життя Дмитра Вишневецького
Хід уроку
Вчитель: Діти, я пропоную вам записати в зошити всі, які ви тільки зможете пригадати предмети, назви, що асоціюються зі словом козак.
Оголошення теми уроку.
Запитання:Як ви гадаєте, яку тему ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці?(запис теми в зошити – « Запорізька Січ – козацька республіка».
2.Прийом « Кошик ідей».
Учням задається завдання, згадати і записати в зошит все, що їм відомо із вказаної теми. Далі кожен по черзі називає свої версії і всі мають називати не повторюючись ( факти, імена, події). Найважливіші з них записуються на дошці.
Вчитель: ми сьогоднішню тему будемо розглядати за трьома пунктами плану:
Вчитель: пропоную розпочати вивчення нової теми з причин виникнення козацтва.
Вчитель: пропоную записати причини до ваших конспектів.
Вчитель: зараз ми зачитаємо фрагмент джерела і після прослуханого ви дасте відповіді на запитання.
Фрагмент джерела хроніки польської Мартина Бєльського, наново сином його виданої»( 1597), подають свідчення про запорізьких козаків: «…Ці люди постійно ловлять рибу на Низу ( на Дніпрі і його притоках), там же сушать її на сонці без солі. Пробувши тут літо, вони розходяться на зиму по сусідніх містах – таких як Київ, Черкаси та інші, залишаючи на острові, в безпечному місці на Дніпрі, човни і кілька сотень людей на коші, як вони говорять, при стрільбі, бо мають при собі і гармати, захоплені в турецьких фортецях і у татар. Ще зовсім недавно їх було мало, але нині їх там збирається вже до кілько тисяч. А надто багато їх стало останнім часом, і вони раз по раз завдають великої шкоди туркам і татарам; уже кілька разів спустошували Очаківку, Тягинську, Аккерман..
Вони могли б собі бути, але за умови, щоб корилися урядові й одержували від нього платню і нехай би собі там постійно жили на Дніпрових островах, які там добре укріплені, що коли на якомусь із них засяде кілька або кільканадцять сот душ, то навіть велике військо нічого не може їм заподіяти.
Серед інших є там між порогами один острів ( Хортиця), тягнеться він на кілька миль завдовжки, і коли татари прочують, що на ньому є козаки, вони не дуже охоче переправляються через Дніпро, особливо через Кременецький і Кусманський броди.
Недалеко від цього острова на Дніпрі є й інший острів, якого вони називають Хортичка. На ньому донедавна жив Вишневецький, який стояв татарам на заваді, і через нього вони не наважувались так часто на нас нападати».
Вчитель: дайте відповіді на запитання. 1) На яких особливостях буденного життя козаків наголошують автори? 2) Які міркування висловлюють про участь козаків в охороні кордонів висловлюють? 3) У чому, зі слів Бєльських, полягало значення козацького форпосту?
Вчитель: використовуючи метод «скетчноутінг», давайте опишемо шлях створення Січі.
2.Діяльність Дмитра Вишневецького.
з
Дмитро Вишневецький походив з давнього українського князівського роду. Замолоду покинув батьківський дім задля лицарської слави. Рано виявив хист полководця. Отримав посаду прикордонного стражника на Хортиці. Там, за його ініціативою запорожці збудували фортецю, що сала військовою базою для козацтва. Організував походи численні походи запорожців до володінь турків і татар.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=LsUr1pmMV6E
Вчитель: продивившись відео про життя і діяльність Дмитра Вишневецького, складіть СЕНКАН.
Вчитель: Проаналізуйте візуальне джерело і охарактеризуйте політичний устрій Запорізької Січі.
КОЗАЦЬКА РАДА
Гетьман Військові старшини:
обозний, писар, судді,осавули
Курінні ( кошові) отамани Полковники,сотники,десятники
Запорозький кіш Військо
( полки,сотні, десятки)
Козацька Рада – законодавчо – розпорядчі збори всіх козаків, де мав право вільновисловити свою думку кожен козак і на якій вирішувалися всі найважливіші питання. Рада була вищим органом влади на Січі.
Гетьман – старший, головний серед козаків, був головнокомандувачем, мав вищу судову і виконавчу владу, а також представляв Військо Запорозьке під час переговорів, обирався на козацькій раді.
Військові старшини – адміністрація на Січі, обиралася також на Козацькій Раді.
Курінь – житло козаків.
Кіш – весь козацький табір.
Запитання на закріплення:
1.Де була створена Перша Січ?
2. За ініціативи якого князя була збудована Перша Січ?
3. Коли була зведена Перша Січ?
4. Що таке Запорізька Січ?
5. Хто входив до козацької старшини?
6. Що таке клейноди?
7. Які клейноди існували в козаків?
8. Які функції виконувала козацька рада?
9. Що таке булава?
10. Який суспільно – політичний лад на Січі?
11. Чому Запорізьку Січ називали республікою?
12. Які функції виконував гетьман?
Домашнє завдання:
Вивчити параграф 4.
Підручник «Історія України 8 клас», Власов В.С.,Київ. Генеза.2016 рік.
Скласти кросворд за темою.