Тема: Звук [а], буква «А»
Клас: 1
Мета:
Навчальна: формувати уявлення про звук [а] і букву «А», навчити впізнавати та позначати звук [а] буквою «А»; розвивати навички читання й письма.
Розвивальна: розвивати фонематичний слух, дрібну моторику, логічне мислення, мовлення.
Виховна: виховувати любов до української мови, охайність і старанність під час роботи.
Обладнання:
Зображення букви «А» (друкованої й писаної);
ілюстрації предметів, назви яких містять звук [а];
картки зі складами;
аудіозапис (звуки природи, слова зі звуком [а]);
робочі зошити, олівці, фломастери.
Хід уроку
I. Організаційний момент (2-3 хв.)
1. Привітання:
Учитель: «Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами поринемо у світ букв і звуків. Будьте уважні й активні!»
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
1. Загадка:
Учитель читає загадку:
Коли ми відкриваємо рот, з нього лине голосний дзвінкий звук. Він перший у слові «абетка». Що це за звук?
Діти відповідають: «Звук [а]».
2. Колективне обговорення:
Учитель пропонує дітям назвати слова, які починаються на звук [а] (апельсин, ананас, автобус тощо).
III. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)
1. Ознайомлення зі звуком [а]:
Вимова звука [а]: діти вимовляють звук і вказують на положення губ.
Визначення: звук [а] — голосний, його можна протягувати, він вимовляється вільно, без перешкод.
Демонстрація: учитель показує схему слова (коло для голосного звука).
2. Знайомство з буквою «А»:
Демонстрація друкованої букви (велика і маленька «А»).
Спостереження за формою букви (з чого вона складається: прямі й похилі лінії).
Показ написання букви (великої та маленької) на дошці.
3. Робота над звуко-буквеним аналізом:
Учитель пропонує слово «арка». Діти разом із учителем ділять слово на звуки й визначають, якою буквою позначається звук [а].
4. Практична частина:
Гра «Злови звук»: діти плескають у долоні, коли чують звук [а] у словах (ананас, літак, вода, кіт тощо).
Робота з картками: з’єднати букву «А» зі словами, де вона використовується.
IV. Закріплення матеріалу (10 хв.)
1. Читання складів та слів:
Учитель пише на дошці склади: а, а-у, а-на, та-на, ар-ка.
Діти читають склади й слова разом і самостійно.
2. Письмо букви «А»:
Учні обводять букву «А» у зошитах, пишуть її самостійно (друковану і рукописну).
3. Гра «Знайди букву»:
Учитель показує малюнки (апельсин, кішка, ананас, річка). Завдання: знайти ті предмети, у назвах яких є буква «А».
V. Підсумок уроку (5 хв.)
1. Обговорення:
Що нового дізналися про звук [а]?
Яку букву вивчили?
2. Рефлексія:
Намалювати предмети, у назвах яких є буква «А».
Діти показують на пальцях свій настрій (1 – мало що зрозуміли, 5 – усе зрозуміли й було цікаво).