«Птахи на крилах переможну весну несуть»
Підготувала вчитель початкових класів
Ліцею с. Лисичанського
Сєвєродонецького району
Луганської області
Крутоголова Тетяна Сергіївна
2024 рік
Мета навчальна: розширити знання учнів про птахів та їх різноманітність; ознайомити з сезонними явищами в житті птахів; розкрити їх роль у екосистемах та господарстві людини; перевірити рівень засвоєння матеріалу; формувати вміння узагальнювати, співставляти, аналізувати, робити висновки; застосувати одержані теоретичні знання на практиці.
Мета розвиваюча: розвивати прагнення допомогти птахам; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення, інтуїцію, вміння спостерігати.
Мета виховна: виховувати бережливе ставлення та любов до природи, відповідальність за стан довкілля.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Вид виховного заходу: дослідницька лабораторія.
Форма: групова, турнір допитливих.
Методи та прийоми: мовний, демонстраційний, «Вірю не вірю», загадки, хвилинка – цікавинка, робота в групах, рефлексія, здоров’язберігаючі технології, робота на дошці Джамборд.
Матеріали і обладнання: презентація, фотографії, малюнки, набір картинок «перелітні птахи», мультфільм «Про кота Васю»)
Хід заняття.
Вступна частина.
(діти приєднуються до онлайн зустрічі)
(Психологічна розминка)
Вчитель: Треба дружно привітатись
Діти: Добрий день!
Вчитель: Дружно, голосно сказати.
Діти: Добрий день.
Вчитель: Вправо, вліво поверніться,
Один одному всміхніться.
Ще раз дружно привітались
Діти: Добрий день!
Актуалізація опорних знань.
Вчитель: А тепер давайте уважно послухаємо, хто до нас завітав на заняття.
(звучить фонограма «Спів пташок»)
Вчитель: В яку пору так весело співають пташки?
Діти: Навесні.
Вчитель: Так, діти, саме навесні до нас з теплих країв повертаються пташки. А чому вони відлітають ви знаєте?
Діти: Бо холодно і нічого їсти.
Вчитель:. А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Які залишаються?
Діти: Ні. Горобці, голуби, дятли, синиці.
Основна частина
Вчитель: Так молодці! Зимуючих птахів ви знаєте добре. Але сьогодні до нас завітала незвичайна пташка.
( Іграшка пташка). Вона вітає вас з початком весни. Птахи є першими провісниками весни. Сьогодні птаха буде нашою гостею. Вона подивиться, що ми знаємо про птахів, як ми вміємо берегти природу, які ми дружні та веселі. Чи всі згодні, щоб пташка була нашою гостею?
Діти: Так.
Вчитель: зараз ми пограємося у гру, яка називається
«Турнір допитливих».
Для цього нам треба поділитися на дві команди. Одна команда буде називатися «Качки», а друга – «Лелеки». Пропоную вам вдягти онлайнмаску, до якої команди ви належите.
Вчитель: «Качки» і «Лелеки» чи готові до гри?!
Діти: Готові.
Вчитель: Отже, починаємо.( За кожну правильну відповідь, діти отримують онлайнфішки із зображенням птахів, по кількості фішок визначається переможець)
1 – загадки для команди «Синички»
2 – загадки для команди «Соловейки»
Загадки.
1.Сіла пташка на дубку.
Завела своє ку- ку… (зозуля)
2. У гаю так тьох та тьох, та їще так дзвінко!
Що за співанки? Чиї?То співають… (солов’ї)
1.Які ноги, такий ніс, по болті ходить скрізь
Хату на хаті має, усім жабам рахунок знає. (лелека)
2. Позаду шильце, спереду – чорне сукенце.
Під сподом біле полотенце (Ластівка)
1. Угорі тремтить сіренька цятка, й пісні співає голосні.
Та жаль, що тільки навесні
Скажіть скоріше без відмовок, що за пташка… (жайворонок)
2. Першим я приніс весну, пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном, бо зовуся я… (шпаком)
1. Ноги довгі, мов жердини, чваньковита ця пташина,
нові чоботи убрала, по болоту почвалала. (Чапля)
2. Білосніжні, гарні птиці
Дім будують на водиці,
Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей! (Лебеді)
Вчитель: Молодці, дітки, ви добре знаєте пташок. Давайте порахуємо кількість ваших фішок.
Вчитель: Прислів’я – це голос краю, в якому ми живемо, це момент фольклору України. Люди здавна спостерігали за птахами, помічаючи в них риси схожі до людей, як позитивні так і негативні. Давайте, спробуємо пояснити народні приказки. (Кожна команда пояснює приказки, хто точніше пояснить отримує фішку)
Прислів’я
1 Всяка пташка свої пісні має.
2 Не потрібна солов’ю золота клітка, краще йому зелена вітка.
1. Де ластівка не літає, а на весну додому прилітає.
2. Де лелека водиться, там щастя родиться.
1. Не бачить сова, яка сама.
2. Лякана ворона і куща боїться
1 Видно птаха по польоту.
2 Дружні сороки і орла заклюють.
Вчитель: Наступне завдання: « Правда чи ні»
Потрібно прослухати ствердження і сказати вірите ви йому чи ні.
1.Сірі гуси під час перельоту високо в небі утворюють зірку. (Ні)
2. Ластівка харчується в основному різними видами комах, яких вона з невимушеною легкістю ловить у польоті.(Так)
3. Родич солов’я – малинівка харчується тільки малиною. (Ні)
4. Першу звістку про весну приносять шпаки. .(Так)
5. Жайворонки живуть переважно в полях, там в’ють гніздо просто на землі. (Так)
6. Зозуля будує гнізда. (Ні)
7. Одуд – красивий птах із строкатим забарвленням з довгим, тонким, трохи зігнутим донизу дзьобом, великим рудим чубом на голові, якого він то розпускає, то складає, якщо помітить щось підозріле. .(Так)
8 Лелеки харчуються мухами. (Ні)
9. Ластівка за літо виловлює один мільйон мух, комарів і попелиць. .(Так)
10. За годину зозуля з’їдає 100 гусениць. (Так)
11. Якби людина мала пташиний апетит, то за день з’їдала б стільки, скільки їсть за місяць. (Так)
12. Шпаки гніздяться на землі.(Ні)
Вчитель: Добре попрацювали, але час і відпочити
Фізкультхвилинка
Ми метелики чудові,
Маємо крильця кольрові.
Над квітами літаємо,
Утоми не знаємо.
Пташечку злякалися,
Під квіточку сховалися
Вчитель: До нас завітала науковиця , яка розповість нам щось дуже цікаве про наших пернатих друзів.
https://www.youtube.com/watch?v=WEui0DLykQo
(Відео з інтернету)
Хвилинка – цікавинка (робота на Джамборді)
https://jamboard.google.com/d/1X2TP5ETerg7C9GRByM7XF_duGWhVIkEmEDnMiuIZjCw/viewer?f=0
Вчитель:. От як ми чудово попрацювали на Джамборді і дослідили різні цікаві факти про перелітних птахів.
Перегляд мультфільму
Вчитель: А зараз подивіться, що може статися, якщо ми будемо ображати птахів.
(перегляд мультфільму «Про кота Васю»)
Вчитель: Діти, подивіться, як пташка уважно дивилася мультик.
Як ви гадаєте він їй сподобався?
А вам сподобався?
Чи правильно вчинили Вася та кіт?
До яких наслідків призвели їхні ігри?
Чому птахи наші друзі?
Заключна частина
На цьому занятті я дізнався….
На цьому занятті я ознайомилася….
Використовуючи знання, отримані на цьому занятті….
Мені сподобалося….
Я тепер знаю, що…