Дана розробка входить до циклу заходів реалізації засад гуманної педагогіки в освітніх закладах . Є авторською роботою вчителя з метою розвитку співпраці батьківського , учнівського та педагогічного колективів та більш глибокої інтеграції батьків у процес формування життєвих компетентностей
Розробила
вчитель 1 класу
Сердюківської загальноосвітньої
школи І-ІІ ступенів
Смілянської районної ради
Черкаської області
Малько Наталія Павлівна
Урок Серця
Тема . Серця плекаємо в любові .
Мета . Розкрити поняття «серця» не як органу людського організму , а як здатності відчувати , турбуватися , страждати і лікувати добром серця інших людей ; визначити родину як первинний осередок формування ключових життєвих компетентностей , донести до дітей усвідомлення важливості довіри і чесності до сім'ї і у сім'ї , зв'язку з родиною і поваги до родини та її цінностей ; утвердити в батьках свідоме ставлення до до своїх обов'язків та необхідності формування міцних родинних зв'язків та сімейних традицій як базових компонентів родинного виховання .
Епіграф . Сім'я — це єдиний організм, що складається з сердець її членів . Допоки вони б'ються в унісон — вона жива .
Навчальні методи : ілюстративний , парні та групові методи роботи , міні-експеримент, вправа «Острови», кубик вибору , визначення очікувань , «Мікрофон».
Обладнання : ілюстрації , матеріали для виготовлення лепбука , картки , ілюстрації, ребуси , матеріали для практичного заняття (молоток , цвях , дерев'яна дощечка) , кубик вибору , пристрій для програвання музики , мікрофон .
Твори мистецтва : запис пісні “Родина” (слова В.Крищенка , музика О.Злотника ) у виконанні Назарія Яремчука .
Оформлення класної кімнати : Ілюстративні матеріали на дошці , матеріали для оформлення в українському стилі та створення відчуття родинного затишку .
Хід Уроку Серця
І . Організація класу .
Вправа “Подаруй тепло у посмішці”
Вчитель: Ми зібрали на гостину
Нашу дружную родину ,
Тож любові не шкодуймо ,
В усмішці тепло даруймо .
Щоб засяяв сонцем клас ,
Щоб добро жило між нас !
Учні з батьками і вчителькою беруться за руки і посміхаються один одному.
ІІ . Оголошення теми і мети уроку .
Звучить запис пісні “Родина”
Вчитель: Чи зрозуміли ви зі змісту пісні , про що ми сьогодні будемо думати і говорити ? Які почуття і настрій створила у вас дана пісня ? А щоб переконатися у вірності ваших здогадок пропоную розгадати ребуси .(зашифровані слова “сім'я”і “родина”). Порівняймо ці поняття та погляньмо на ілюстрації на дошці : де і що зображено ?
А зараз давайте прочитаємо головну думку нашого заходу та виконаємо вправу “Наші очікування”
Учні спільно з батьками на заготовках-сердечках пишуть свої очікування від уроку і розташовують на квітці очікувань на дошці .
ІІІ . Основна частина уроку .
1. Робота в малих групах над прислів'ями (батьки з дітьми читають запропоновані українські прислів'я про родину та визначають , котрі з них характеризують її з позитивної сторони , а які — ні . Результати закріплюють на дошці і пояснюють свій вибір ) .
Вчитель : Отже , народна мудрість підказує нам , як воно має краще бути у родині . Прислухайтеся до її багатовікового досвіду .
2. Декламація віршів про родину і добро .
(Дане завдання батьки готували з учнями самостійно)
3. Кубик вибору .
Вчитель : А зараз трішки пограємося . І допоможе в цьому нам наш кубик вибору .
(Діти по черзі кидають кубик , отримуючи відповідне завдання “Скажи комплвмент” , “Назви по батькові своїх бабусь і дідусів”, “По скільки років твоїм батькам” та інші завдання , котрі допомагають визначити , чи добре діти знають свої родини ).
4. Вправа “Острови”.
Вчитель : Кожна сім'я неповторна і безцінна . Та , на жаль , так інколи трапляється , що вона розбивається об життєві негаразди . Щоб в майбутньому ви знали , на чому будується міцна родина я пропоную помандрувати вам , діти , по островах “Почуття” , “Спільні інтереси”, “Матеріальна вигода” , “Щоб не бути самотньому” і визначити для себе , на чому ж тримаються міцні сімейні стосунки , а ваші батьки допоможуть вам скерувати свої вітрила .
(Діти виконують вправу , по закінченню обговорюємо остаточний вибір учнів ) .
5. Вправа “Лікування серця” на основі прослуханого літературного твору . Практичний експеримент .
Вчитель : Я розповім вам притчу про батьківське серце та цвяхи в тину . Послухайте уважно не лише вушками , а й своїми серцями її . (Розповідь притчі).
А зараз я пропоную провести маленький експеримент : забити цвях у дощечку . Потім дістати його і розглянути , як змінилася дощечка .
(Діти під наглядом дорослих виконують завдання , приходять до висновку , що в дошці нічого не змінилося , але з'явилася дірочка , яку вже нічим не залагодити) .
Вчитель : Ось так і людські серця страждають , кровоточать від жорстоких слів та нерозважливих вчинків інших людей . Чи є можливість щось змінити ? Погляньте , на дошці у нас зображено розбите , зранене серце . Подумайте , як ви можете його зцілити .
( Діти працюють в групах з батьками , створюючи лікувальні “клаптики” для зцілення сердець . Потім спільно “зшивають” розбите серце . Вчитель проводить вправу “Вчимося говорити “вибач”” , показуючи на власному прикладі необхідність вчасно вибачитися і вибачити) .
6. Створення лепбука “Родина , що живе серцем ”
Вчитель : Сьогодні я приготувала для вас маленький подаруночок , але щоб ціннішим він був , я пропоную разом закінчити його виготовлення , склавши з окремих частинок життєпис нашої великої класної сердечної родини .
(Учні з батьками під керівництвом вчителя створюють лепбук та доповнюють його вміст власними дописами , передаючи почуте і прожите на даному уроці ).
IV. Результати (рефлексія).
Вчитель : На початку уроку ми з вами створили сердечну квітку очікувань . Щоб підвести підсумки нашого заняття пропоную вам створити квітку отриманих результатів і порівняти обидві квіточки .
(Діти створюють квітку результатів , зачитуючи і порівнюючи з очікуваннями, батьки допомагають їм оцінити урок в цілому, формують побажання для дітей і класного колективу . )
V. Підсумок уроку .
Вчитель : А щоб наші серця ще більше наповнилися добром і любов'ю , я запрошую вас до спільного родинного чаювання , щоб і у вас , і у нас все завжди було гаразд !