Тема: «Як уникати конфліктів?»
Мета:учити дітей знаходити порозуміння з іншими людьми, розв’язувати конфліктні ситуації та намагатися уникати їх, поважати особисте «Я» кожної людини;викликати прагнення бути співчутливим, турботливим, ніжним; виховувати чуйне, гуманне ставлення до інших.
Обладнання: зошит, квітка з пелюстками, м’яч, пам’ятка, презентація.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Інтерактивні методи: мікрофон, «незакінчене речення», тестування.
Психологічні тренінги: «Квітка примирення», «У що я вірю», «Я-хороший, я - поганий».
Попередня робота: вивчення прислів’їв.
Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.
Хід заняття:
І Організаційна частина
Робота в парах. Мікрофон.
Діти промовляють одне одному побажання.
ІІ Основна частина
Робота над віршем. Вправи для слухняного ротика. (Слайд 1)
«Чим кінчається сварка»
Хлопчик цей – велика злюка.
Шарпнув він мене за руку,
Обізвав: «Всезнайка, соня
І бабусина тихоня,
Мамля, чапля із поліна
І зануда, як Мальвіна».
Я сказала : «Ти на вроду,
Мов опудало з городу ».
Він сказав і я сказала.
Він замовк і я замовкла.
Ми мовчали і сопіли…
Яблука уже доспіли.
Хлопчик яблуко зірвав
І мені подарував.
М.Людкевич
Мікрофон:
Вчитель (Слайд 2.)
Конфлікт – це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи
більше сторін.
Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності інтересів, гостру суперечку в спілкуванні.
Яка ж ця людина? (Слайд 3. )
Конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин,
надмірні принциповість і прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
(Слайд 4.)
«У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли,- отже, програли,
якщо перемогли – теж програли » (Д.Карнегі)
Адже, одержавши перемогу, ви почуваєтеся чудово. А ваш співрозмовник?
Ви змусили його відчути вашу перемогу. Ви зачепили його самолюбство. Він
гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?
Якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не гай часу на конфлікти,
що псують настрій. Єдиний спосіб виграти у суперечці – це уникнути її.
Отже, визначимо можливі способи розв’язання конфлікту.
Можливі шляхи виходу з конфлікту (Слайд 5.)
Утеча – передбачити ймовірні конфліктні ситуації й уникати їх.
Притлумлення (зглажування)- не зачіпати проблемних питань, які вже існують, роблячи вигляд, що все гаразд.
Виграш-програш - переслідувати мету обов’язкового виграшу в конфлікті за рахунок неминучого програшу партнера.
Компроміс – установка на взаємні поступки.
Виграш-виграш – налаштованість на вихід з конфлікту не лише без жодних утрат, а й з певними взаємними здобутками.
Тренінг «Квітка примирення»
Учні з пелюсток на яких записані слова (Ввічливі слова; поступливість;
прояв турботи, ніжності; визнання власної провини; визнання добрих рис
суперника; жарт, гумор; уміння поставити себе на місце суперника; )
складають Квітку примирення.
Слухання й обговорення вірша М.Пригари «Тихенька дівчинка»
Чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка,-
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся не чесане досі,
Що очі в Мар,янки малесенькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм…..І що тут такого?
Та я ж не чіпляю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і в дома,
І чом вони сердяться всі – невідомо.
Мікрофон
Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному. Вони перебувають у стані емоційного напруження. Конфлікт супроводжують гнів,
злість, роздратування, розчарування. Будь – який конфлікт може призвести до стресу, викликає негативні емоції.
Робота у зошитах:
Гра «Зворотній зв'язок »
Завдання: продовж речення.
Щоб вибачитись, я кажу ______________________________________
Коли я комусь став на ногу, тоді я кажу _________________________
Хочу попросить олівець ______________________________________
Зранку я вітаюсь ____________________________________________
Коли іду спати, то кажу ______________________________________
Першим слід пропускати _____________________________________
Менших від себе необхідно ___________________________________
У автобусі старшим необхідно _________________________________
« Мудрі поради »: ( Слайд 6)
Аби уникнути конфлікту, постарайся діяти так:
то мерщій промовляй мирилки!
Мирилки (Слайд 7-8.)
Ти не ворог, я – не ворог. Винний я,
Нам сваритись – просто сором. І винна ти.
Помирились, поморились, Так бува
Щоб ніколи не сварились! У нас завжди.
Тож обоє
Уклонились
І швиденько
Помирились.
Мирись, мирись, мирись
І більше не сварись.
Вчитель:
Деколи люди потрапляють у ситуації, коли їхні права конфліктують. Ці конфлікти можна розв’язати мирним шляхом.
Робота у групах
Діти діляться на три групи. Кожній групі пропонують ситуацію, у якій йде мова про конфлікт між персонажами.
Ситуація1.
«На подвір’ї житлового мікрорайону було збудовано баскетбольний майданчик, який улітку служив також для гри в теніс і волейбол, а в взимку – для гри в хокей. Коли з часом обладнання стало непридатним для використання, цей майданчик правив хлопцям за футбольне поле. Але згодом баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців цього мікрорайону, зібравши гроші, відновила баскетбольні щити. Саме тоді виник конфлікт: хлопці мікрорайону поділилися на «футболістів» і «баскетболістів» - два ворожих табори. »
Ситуація 2.
«Брати Мишко і Петрик посварилися через книжку. Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик.»
Ситуація 3.
«Прийшов Кирило Кожум’яка до Змія, а той йому й каже:
От і почали вони битися – аж земля гуде. »
Тренінг «У що я вірю»
Учні стають колом. Вихователь по черзі кидає кожному з них м’яч, ставлячи при цьому запитання. Наприклад : «Чи можна вірити у дружбу?» Якщо, на думку учня, у дружбу вірити можна, він ловить м’яч і пояснює, чому він так вважає, якщо не можна – не ловить і теж пояснює чому. Перш ніж кинути м’яч наступному учневі, вихователь запитує усіх, чи згодні вони з думкою свого товариша чи ні.
Запитання для обговорення : чи можна вірити у дружбу, любов, доброту, співчуття, чесність, щирість,і т.д.?
Робота у зошитах:
Гра «Закінчи прислів’я»
Завдання: пригадай слова, що пропущені.
/ сподівайся, діла, гасить, впадеш, проса, добре /
Вчитель: приготували листочки та ручки для тестування.
Тестування «Чи терпимі ми?» (Слайд 9.)
а) ти все ж таки слухаєш його.
б) ти не даєш йому говорити.
а) ти даєш можливість відповісти іншим.
б) тобі хочеться відповісти ще.
3. Товариш зрадив тебе…
а) ти намагаєшся з ним порозумітися.
б) ти помстишся йому.
Якщо в усіх трьох випадках ти вибрав твердження а) ти – терпима людина.
Тренінг « Я – хороший, я – поганий »
Вихователь радить дітям скласти перелік їхніх якостей характеру. Взявши аркуш паперу, розділить його уздовж і навпіл: у лівій частині перелічить свої хороші якості (почати з хороших), а в правій - погані.
Мета: прагнути , щоб кількість якостей, наведених в обох стовпцях, були або однаковими, або хороші переважали над поганими.
Вчитель:
Конфлікти часто зустрічаються нам у житті. Ми повинні мирно виходити із суперечки. Ми можемо навчитися не ображатися на критику. Висловлену на нашу адресу, шукайте в ній шляхи до самовдосконалення. Свої пропозиції ми укладемо в пам’ятку.
« Пам’ятка товаришування » ( Слайд 10-11.)
Творче завдання «Квітка Примирення»
- Намалюйте у зошиті «Чарівну Квітку», яка вам допомогла помиритися із
другом.
ІІІ Заключна частина
Заключне слово: (Слайд 12.)
(Слайд 13.)
- Правил шкільного життя є багато. А наші «Мудрі поради» і «Пам’ятку товаришування» ви повинні не лише знати , але й не забувати виконувати,
тоді всі будуть жити в мирі та злагоді.
1