Розробка заходу «Екологія природи, екологія душі» для 4-х класів

Про матеріал

Сценарій проведення заходу, мета якого – ознайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними проблемами; розвивати пізнавальну діяльність, вміння спостерігати за природою, бачити в ній прекрасне; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Розробка заходу «Екологія природи, екологія душі» для 4-х класів

 

Мета: формувати екологічну культуру; розширювати уявлення учнів про цінність та багатогранність природи; учити аналізувати, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: записи пісень; Червона книга України; плакати «Охорона природи»; ілюстративний матеріал «Рослини України»; фізична карта України.

 

Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
                                     М. Рильський
  

                             Хід заходу

Ведучий 1. Здрастуйте, дорогі гості! Сьогодні ми запросили вас на екологічний ранок. Що таке екологія? Це наука про охорону природи, про дбайливе ставлення до навколишнього світу, до Землі.  

Ведучий 2. Екологією займаються зараз вчені у всьому світі. Це слово часто звучить по радіо, телебаченню, з'являється в газетах. Чому? Тому що наш природний будинок опинився в небезпеці. Щоб його зберегти, кожна людина має стати хоча б трохи екологом.

Учень 1.

Є просто храм,

Є храм науки.

А є храм природи -

З лісами, що тягнуть руки

Назустріч сонцю і вітрам.

Він святий у будь-який час доби.

Відкритий для нас у спеку і стынь.

Заходь сюди, будь серцем чуйний,

Не погань її святинь.

Ведучий 1. З кожним роком бідніють фарби луків і лісів. Квіти зникають. І ми втрачаємо красу. Господарська діяльність людини змінює умови життя рослин.

1. Прослуховування пісні К. Бужинської «Україна» (муз. і сл. І. Бартошевської)
1. Велична та могутня Україно,
Залежною від інших Ти була.
Хотіли Тебе бачить на колінах,
Та вирватись з полону Ти змогла.
У тяжкому нелегкому двобої Собі
Ти незалежність здобула.
Колись була найменшою сестрою,
А від тепер Ти рівня всім сама!
Приспів:
Ти прекрасна, як сама весна,
Все в Тобі душі і серцю миле.

Де б не мандрувала в світі я,
До Тебе повертаюсь, Україно.
І з Тобою на усі віки
Наш Господь, що взяв Тебе під крила.
Будь завжди по віку молода,
О, моя святая Україно!


2. Зимою наче наречена Ти,
Весна запалює свічки каштанів,
Згинаються під колосом лани,
Лунає пісня над безмежним краєм.
Красу свою нащадкам збережи
Та добру славу здобувай невпинно.
І вільною лишайся назавжди,
Моя Ти рідна Ненько, Україно!
Приспів.
Будь завжди по віку молода,
О, моя святая Україно!..
 

2. Гра «Підкажи словечко»

 

Ось небо блакитне і сонце в зениті!
Моя Україна — найкраща... (у світі)!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні... (джерельця).
 

Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки... (глибокі).

Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже... (сучасні).
 

Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня... (весела).
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна... (чудова)!
 

Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі —... (моя Україна).
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати!
То як же нам, дітям, її не... (кохати)!      

 

3. Перегляд ілюстрацій «Краса і велич України»


- Здійснімо подорож нашою країною.


4. Вчитель.- Здавна люди поклонялися перед богами — покровителями усього живого на Землі. Рослин опікувалася богиня Флора, а тваринами — богиня Фауна, тому рослинний світ зветься флорою, а тваринний — фауною

Учень 2.

На землі зникають квіти,

З кожним роком помітніше це.

Менше радості і краси

Залишається там щоліта.

Откровенье квітів лугових

Нам зрозуміло було мало.

Безтурботно топтали ми їх

І бездумно, безжально рвали.

У нас мовчало божевільне «стій».

Нам здавалось все мало, все мало,

А потім, в міській штовханині

Ми оберемки тягли стомлено.

І не бачили, як з-під ніг

Мовчазно, дихаючи ледве-ледве,

Приречено дивився волошка,

Безнадійно гвоздики дивилися.

Ведучий 2. Запам'ятайте правило! Перебуваючи в природі, не можна зривати рослини для букетів. Букети можна складати тільки з квітів, які вирощені людиною.

Учень 3.

Якщо я зірву квітку,

Якщо ти зірвеш квітку,

Якщо все: і я, і ти,

Якщо ми зірвемо квіти,

Спорожніють всі поляни

І не буде краси!

Учень 4.

З цілим світом сперечатися я готовий,

Я готовий заприсягтися головою

У тому, що є у всіх квітів,

І вони дивляться на нас з тобою.

В годину наших роздумів і тривог,

В гірку годину біди і невдачі

Бачив я: квіти, як люди, плачуть

І росу опускають на пісок.

Ведучий 1. Запам'ятайте правило! В природі, особливо в лісі, треба намагатися ходити по стежках, щоб рослини не загинули від витоптування. Йде людина по лісі і не помічає, як у нього під ногами ламаються тендітні трави.

5. Гра «Чим я можу допомогти природі?»


На дошці — намальоване дерево. Діти на «листочках» записують свої пропозиції щодо збереження природи та прикрашають ними його.


6. Виконання «Пісні про рідну землю» (муз. Ю. Чичкова, сл. П. Синявеького)


Я дивлюсь на луги та гори,
Зір милує моя земля
Степовим золотим простором
І лісами, що ген шумлять.
Десь біля річки, що голубіє,
Чується музика солов'я...
Ти для мене, мов казка-мрія,
Прекрасна земле моя.
Ти для мене, мов казка-мрія.
Прекрасна земле моя.

2. Я люблю доброту і силу,
Бережу я твою красу.
Ти для мене цей світ відкрила,
Свою пісню тобі несу.
Хай вище птаха вона злітає,
Щастям крилатим пісні дзвенять...
Сонце, лагідніш ти сіяєш,
Прекрасна земле моя!
Сонце, лагідніш ти сіяєш,
Прекрасна земле моя!

3. Вже такої землі не знайдеш.
Тут мій дім, доля тут моя.
Тут мені в самоцвітах райдуг
Колосяться твої поля.
Золото ллється під небом світлим,
Неви безмежні, немов моря...
Ти для мене тепліша хліба,
Прекрасна земле моя.
Ти для мене тепліша хліба,
Прекрасна земле моя.
 

Учень 5. Але не тільки красу втрачають люди. Адже у багатьох травах і квітах приховані великі сили зцілення.

7. Сценка

Дівчинка-ромашка.

Багато трав зростає корисних

На землі рідної країни.

Можуть впоратися з хворобою

М'ята, пижмо, звіробій!

Трав'яна відьма.

Я хочу тобі, дружок,

Дати в букет ще квітка.

Дівчинка-ромашка.

Розгадала твій обман!

Подивіться, ось дурман -

Отруйна трава.

Разболітся голова

Від твого подарунка.

Забирай назад його!

Ведучий 2. Ох, вже ця трав'яна відьма... Так і норовить зробити гидоту. То корінець отруйний підсуне, то траву неїстівну.

Трав'яна відьма.

Я одумалася, хлопці,

Краще разом до лісу підем.

Зберемо шавлія і м'яту,

Ніжних конвалій нарвем.

Вдома їх поставимо у воду.

Дівчинка-ромашка.

Ми рослинки ці знаємо,

Бережемо і охороняємо

Від таких лихих, як ця,

Собирательниц букетів.

У книгу Червону вони

Вже давно занесені.

Ми рвемо їх не на потіху,

Віднесемо ми їх в аптеку.

З дарів лісового царства

Люди роблять ліки.

Ведучий 1. Запам'ятайте правило! Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частина рослин потрібно обов'язково залишати в природі.

Дівчинка-ромашка.А хто знає, що таке Червона книга природи? (Це книга, в яку заносяться рідкісні види тварин і рослин. Представників природи, занесених в цю книгу, охороняти треба особливо дбайливо!)

Книга скарг природи. Я - «книга Скарг природи». Я - тривожна розповідь про те, як часом важко живеться квітам, деревам, птахам, рибам, тваринам. Мій автор - сама природа. Мої читачі - люди з добрим, чесним, чуйним серцем. Я - крик про допомогу. Хто прочитає мене уважно, навчиться розуміти, цінувати і берегти природу. Стане її Другом і Помічником.

8. Виступ учнів-науковців


1 - й  у ч е н ь. Щоб наша земля була б такою, як ми заспівали про неї, потрібно оберігати й любити її.
Крім рідкісних видів рослин, існують й унікальні рослинні угруповання, що також потребують охорони. Тому 1997 року було створено Зелену книгу України, що свідчить про величезну увагу, яку надають охороні природи в нашій країні. У перше видання Зеленої книги України занесені понад 120 рослинних угруповань. Потрібно охороняти всю сукупність організмів, тобто угруповання, що населяють певну площу. Для цього створюють природоохоронні територій заповідники, національні природні парки, ландшафтні парки, заказники. Вони є національним надбанням.


2 - й  у ч е н ь. Заповідники — природоохоронні установи загальнодержавного значення, що створені для збереження у природному стані унікальних угруповань, тут заборонені будь-які види господарської діяльності, полювання, збирання грибів і плодів, туризм.
      На території України створено заповідники:  Асканія Нова, Карпатський, Чорноморський, «Дунайські плавні», які мають міжнародне значення.


3 – й  у ч е н ь. Національні природні парки — природоохоронні установи, у яких охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання. В Україні існують такі національні природні парки, як Карпатський, Шацький, Азово-Сиваський, Вижницький, «Синевір», «Святігори».


4 – й  у ч е н ь. Заказник — це територія, на якій охороняється певний природний об'єкт; дозволено господарську діяльність, що не завдає шкоди цьому об'єкту.


5 – й  у ч е н ь. Жива природа — це дивовижний, складний, різноманітний світ. Особливе місце в ньому відведено людині. Саме від людей залежить — чи побачать світ майбутні покоління.

9. Гра «Дізнайся яка це рослина»

Ведучий 2. Дуже багато рослин, які нас оточують, ми називаємо бур'янами, а про те багато з них є лікарськими.

Ведучий 1. Назва цієї рослини - складне слово. На високому стеблі білі шапки суцвіть з дрібними квіточками. Кожен аркуш поділений на безліч шматочків. Тому здається, що листя цих дуже багато. Ця трава росте скрізь: на лузі, біля дороги, на лісовій галявині. У народі її поважають. З давніх часів це рослина використовували для зупинки кровотечі, загоєння ран, при зубному болю. Воно покращує апетит. Здогадалися, про яку рослину йдеться? (Про деревії.)

Ведучий 2. Це рослина - велетень. У нього величезне добродушне листя і кошики плодів з насінням. Плоди мають шипи-гачки, за допомогою яких чіпляються за одяг людей і шерсть тварин. Так і розселяються по всій Землі. За подобою таких шипів люди придумали застібку-липучку. А коріння цієї рослини використовують в парфумерії і медицині. Що це за рослина? (Реп'ях, лопух.) А які вислови ви знаєте, в яких використовується назва цієї рослини? («Причепився, як реп'ях», «Ось лопух!»)

Ведучий 1. Ця рослина росте вздовж доріг. Звідси і його назва. Воно не боїться витоптування, тому що надійно закріпилося своїм густим пучком коренів, притиснуло до землі свої пружні листя. Квітки у нього непоказні і крихітні, але кожна рослина дає 60 тис. насінин, які приклеюються до ступень і розносяться по всьому світу. Так виявилося воно разом з європейцями в Америці. Індіанці дали йому назву «слід блідолицих». Назвіть цю рослину. (Подорожник.) Як його використовують люди? (Для обробки ран, порізів.) Ведучий 2. Птахи і комахи, звірі й люди здавна обходять пекучу красуню стороною. Боляче обпікає вона того, хто хоч трохи доторкнувся до неї. Адже на листках і стеблах є жалкі волоски. Кожен волосок - маленький шприц, наповнений пекучою рідиною. Ви дізналися? (Кропива.) Правильно, кропива. Як не дивно, є за що дякувати людям. Багато смачних і корисних страв можна приготувати із молодої кропиви. Адже в її листках знаходиться в 2 рази більше вітаміну С, ніж в чорній смородині. Кропива поліпшує склад крові, зупиняє кровотечу. А ще вона дає життя прекрасним метеликам: адміралу, павлиньему оці і іншим, гусениці яких їдять листя. Одна з метеликів названа в честь своєї годувальниці - кропив'янка.

Ведучий 1. Ця рослина відноситься до числа найстаріших лікарських засобів. Цілющі властивості рослини були добре відомі лікарям вже при Петрові I. Росте на болотах, луках, по берегах річок і струмків, у чагарниках, лісах, на узліссях. Одне з її основних лікувальних властивостей - заспокійливу дію на нервову систему. Допомагає вона і при хворобах серця. В аптеках продається і у вигляді настоянки. (Валеріана.)

Ведучий 2. Як добре, що є на землі рослини. Вони виділяють кисень для дихання живих істот. Не дарма ліси називають «зеленими легенями планети.»

Ліс не тільки для нашої турботи.

Він - багатство всієї нашої країни.

Всі дерева в ньому, ягоди, трави

Нам на користь, друзі, вирощені.

Кожен кущ бережіть, друзі!

Де росток ти побачиш простий,

Може зрости дуб в три обхвати,

Березняк чи густий малинник.

 

10. Вікторина з літературних творів і мультфільмів. Її герої - тварини і рослини.

1. Який художній твір про кішок може служити рекламою страхування житла? (С. Маршак «Кицин дім».)

2. Який кіт постійно носить окуляри? (Кіт Базиліо, А. Толстой «Буратіно»).

3. У якій книзі дія відбувається в Квітковому місті? (Я. Носов «Незнайко і його друзі»),

4. Хто ж міг таке написати: «А у нас сьогодні кішка народила вчора кошенят»? (С. Михалков.)

5. Яких котів знають всі американські діти? ( Тома з мультсеріалу «Том і Джеррі»; кота Гарфілда з мультсеріалу «Гарфілд та його друзі».)

6. Яку річкову тварину пропагував Дуремар? (Медичну п'явку.)

7. Які комахи не захотіли поділитися з Вінні-Пухом своїм продуктом? (Бджоли.)

8. В якому оповіданні Н. Носова головний убір завдяки тварині починає рухатися? («Живий капелюх».)

9. Яка рослина здатна виконувати бажання? (Квітка-семицвітка з розповіді Ст. Катаєва.)

10. Який пес носить на лапі годинник? (Пудель Артемон, А. Толстой «Буратіно»),

 

 11.Конкурс - «Швидка допомога».

1. Які рослини використовують для лікування ран? (Алое, подорожник, капуста...)

2. Які рослини використовують як жарознижувальні засоби? (Малина, лимон.)

3. Яку рослину використовують при серцевому нападі? (Валеріану.)

4. Як уникнути сонячного удару з допомогою однієї відомої трави? (Покласти на голову лист лопуха.)

5. Які плоди вживають люди, щоб поліпшити зір? (Морква, чорницю.)

6. Волосся, вимиті в відварі цих квіток, набувають золотистий відтінок. Назвіть їх. (Квіти ромашки.)

 

Вчитель. Наша природа у великій небезпеці. Кожна зламана даремно гілочка, кожна зірвана квітка, кожна пійманий метелик - це рана, завдана навколишньому середовищу. Діючи так, люди, перш за все, наносять величезну шкоду собі. Адже природа дає нам повітря, воду, їжу, радує і захоплює своєю красою, охороняє наше здоров'я.

Читець.

Ми безмірно багаті.

У наших хащах і гаях

Стільки всяких пернатих -

Просто диву даєшся.

 

А квіти хіба знаємо

На луках? Хіба цінуємо?

Все травою називаємо,

А покошені - сіном.

 

І з деревами.

Гай - в загальному і цілому.

Смереку від ялиці не можемо

Відрізнити, грішним ділом.

 

І, звичайно, тривожно,

Що часом ми безбожно

Не зберігаємо, що маємо,

Не жаліємо, що не шкодуємо.

 

Ні за що не відповідає,

Наче саму малість

Нам на цій планеті

Жити і правити залишилося,

 

Не господарі начебто,

Так добро своє губимо,

А пишаємося природою,

І любимо вітчизну.

                         А. Яшин

 

Вчитель. Дорогі діти! Ми сподіваємося, що після нашого свята ви будете дбайливіше ставитися до Природи. І перш ніж зірвати квіточку в лісі або в полі, відламати гілку дерева, затоптати кропиву чи реп'ях, ви задумайтеся: чи треба це робити? Адже охороняючи природу, ви охороняєте Батьківщину, дбаєте про своє здоров'я і здоров'я інших!

Світ же прекрасний навколо тебе -

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки -

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить -

Бо світ навколо любові просить.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку