Ріпка на новий лад
(комплексне заняття у логопедичній групі)
Мета: вчити дітей брати участь у розповіді казки, розвивати зв’язне мовлення, дрібну моторику, формувати узгодженість мови з рухами,мовне дихання і силу голосу; закріплювати навички орієнтації в просторі, кількісну і порядкову лічбу у межах 5; розвивати кмітливість, зосередженість; формувати вміння чути й виконувати інструкції вихователя, виховувати любов до усної народної творчості.
Матеріал: таці з піском, пальчиковий театр до казки «Ріпка», маленький м`яч, горщик з цукерками.
Роздавальний матеріал: трубочки для коктейлю, намистинки, картинки з зображенням ріпки різного розміру.
Хід заняття
І. Організаційна частина
Вихователь: Добрий день, шановні гості. Вас вітають діти логопедичної групи (під музику діти заходять до зали). – Діти, привітайтесь.
Діти: Шановні гості!
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо.
ІІ. Основна частина
Вихователь: Діти, а ви любите казки? Які казки ви знаєте?
Діти: «Колобок», «Зайчика хатка», «Рукавичка».
Вихователь: Сьогодні я вас запрошую у гості до казки, яку ви теж добре знаєте. Це казка «Ріпка». - Український письменник Іван Франко теж, мабуть, любив цю казку і склав її на новий лад.
-Я зараз буду розповідати цю казку,а ви мені допомагайте. Приготуйте свої пальчики.
Пальчикова вправа (діти загинають по черзі пальчики)
Був собі дід Андрушка,
Була в нього бабка Марушка.
А в них була внучка Мінка.
У Мінки – собачка Фінка.
У Фінки була кицька Варварка.
А в Варварки – мишка Сіроманка.
Пішов дід на город, скопав грядку.
Зробив в землі дірку, посадив туди ріпку.
Ось і ми з вами посадимо ріпку.
Вправа з піском (музика Ю.Чичкова «Веселий город»)
- Проходьте до столу, займайте свої місця. У кожного з вас є таця з піском. Пальчиками правої руки прогортаємо пісок праворуч, потім пальчиками лівої руки прогортайте ліворуч. Тепер обома долоньками зробіть гірку з піску. Вказівним пальчиком зробимо дірку та покладемо туди зернятко ріпки. Молодці (руки почистили серветками).
Вихователь викладає на дошці ріпку. – подивіться на дошку і скажіть, якою була ріпка коли її посадили . Великою чи малою? (відповідь дітей) -Так, вона була малою. Давайте покажемо якою вона була: спочатку вона була як кулак, потім як два, потім як дідова голова! Вихователь разом з дітьми показує ріпку).
- Діти, допоможіть розкласти картинки у порядку зростання. (діти на своїх місцях розкладають картинки, одна дитина виконує завдання біля дошки.) - Маленька, потім більша, ще більша і найбільша (або велика). - Ось у діда і виросла ріпка велика-превелика.
- Діти, проходьте до кольорових кубиків і ми продовжуємо казку. (вихователь викладає картинку діда на дошку)
Гуп_гуп-гуп! Взяв дід ріпку за чуб. (промовляємо казку з рухами)
Вперся в землю ногами, тягне і тягне руками!
Мучився , мучився цілий день.
А ріпка сидить як пень.
Кличе дід бабу Марушку:
Бабо, годі спати, треба ріпку витягати!
А баба не спить. Баба пече млинці, треба бабі допомогти.
Артикуляційні вправи «Млинці», «Смачне варення», «Чай». (діти виконують вправи сидячи на кольорових кубиках.)
Бабі допомогли, йдемо на город до діда.
(вихователь викладає картинку баби на дошку)
Гуп-гуп-гуп взяв дід ріпку за чуб.
Баба діда за сорочку, стала вища на горбочку.
Мучились, мучились цілий день,
А ріпка сидить як пень.
Кличе бабка внучку Мінку,
Внучко, годі спати, треба ріпку витягати.
Внучка так поспішала, що зачепилась за гілочку та розірвала намисто.
Допоможемо Мінці намисто зібрати. Проходьте за столи.
Вправа «Намисто» (діти виконують завдання під фонову музику).
- Діти, подивіться, на столі є кольорові кульки (намистинки), картки та кольорові кришки з цифрами. Вам потрібно вибрати кришку і відповідно кольору та цифри, яка вам випала, викласти стільки ж кульок на картку.
- Яке гарне намисто!
Тепер можна і діду допомагати (діти повертаються на свої місця) (вихователь викладає картинку внучки на дошку).
Гуп-гуп-гуп! Взяв дід ріпку за чуб. (промовляємо казку з рухами ).
Баба діда за сорочку.
Внучка бабу за торочку.
Мучились , мучились цілий день.
А ріпка сидить як пень.
Кличе внучка собачку Фінку:
Фінко, годі спати, треба ріпку витягати!
Вправа на дихання ( діти виконують завдання під фонову музику)
-Заблукала Фінка на городі.
Швидше знайдемо дорогу.
Дмухаємо на кульку, яка котиться по лабіринту.
(діти за допомогою трубочки для коктейлю та тенісного м’ячика виконують завдання)
Молодці! Собачці допомогли. (вихователь викладає картинку собачки на дошку).
Гуп-гуп-гуп! Взяв дід ріпку за чуб (промовляємо казку з рухами ).
Баба діда за сорочку.
Внучка бабу за торочку.
Собачка внучку за спідницю, бо така у неї звичка.
Мучились , мучились цілий день.
А ріпка сидить як пень.
Кличе собачка кицю Варварку:
Варварко, годі спати, треба ріпку витягати!
А киця міцно спить. Спробуємо її розбудити.
Скоромовка з рухами
Дили-дили! Мышки кошку будили!
Ко-ло-ко-ль-чи-ком звенят,
Дразнят кошку и котят. Мяу! Мяу! Мяу!
(вихователь викладає картинку киці на дошку). - Ось кицю і розбудили!
Гуп-гуп-гуп! Взяв дід ріпку за чуб (промовляємо казку з рухами ).
Баба діда за сорочку.
Внучка бабу за торочку.
Собачка внучку за спідницю.
Киця собачку за стрічку.
Треба разом, бо біда.
Мучились , мучились цілий день.
А ріпка сидить як пень.
Кличе киця мишку Сіроманку:
Мишко, треба ріпку витягати!
А мишку довго не треба гукати.
Прибігла і всіх по місцях розставила.
- Діти, подивіться, у кошику всі герої нашої казки. Беріть кожен собі по одному.
- Хто в тебе? (відповідь дитини)
- Яким по черзі він прийшов тягнути ріпку?
- А у кошику ще є цифри , оберіть потрібну вам цифру та покладіть під героями казки ). - Молодці. Мишка нарешті прибігла .
(вихователь викладає картинку мишки на дошку).
Гуп-гуп-гуп! Взяв дід ріпку за чуб (промовляємо казку з рухами ).
Баба діда за сорочку.
Внучка бабу за торочку.
Собачка внучку за спідницю.
Киця собачку за стрічку.
Мишка кицю за хвоста.
Та й витягли ріпку!!!
Наварили з ріпки каші повний горщик!
ІІІ. Підсумок
- Діти, чи цікаво вам було сьогодні на занятті?
- Як називається казка, яку ми сьогодні розказували?
- Діти, який овоч посадив дід на городі? (відповідь дітей).
- Скільки героїв допомагали діду? (відповідь дітей).
- Давайте їх назвемо. (відповідь дітей).
- Як ви вважаєте , завдяки чому наші герої витягли ріпку? (відповідь дітей).
- Так, тому, що вони були дружні, наполегливі, допомагали один одному
- Ви сьогодні теж були дружні, старанні, допомагали мені.
Сюрпризний момент (музика)
- Діти! І в нас горщик з`явився!
- Подивимось що там! (діти знаходять цукерки наліплені на паперові ріпки).
- Пригощайтесь самі та пригощайте гостей.