МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
БАХМУТСЬКИЙ ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ТЕХНІКУМ
ДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
«ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття
Ізопроцеси. Газові закони
з предмету «Фізика»
2020
Методичну розробку відкритого заняття з предмету «Фізика» підготувала Давиденко Н.О., викладач фізики Бахмутського індустріального технікуму Державного вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет»
Викладено методику проведення лекції із застосування комп’ютерних технологій та інноваційних методів навчання.
Для викладачів предмету «Фізика» вищих навчальних закладів 1-2 рівнів акредитації.
ЗМІСТ
1. |
Актуальність розробки |
|
2. |
План заняття |
|
3. |
Література та інформаційні ресурси |
|
4. |
Зміст і хід заняття |
|
5. |
Додатки: |
|
6. |
Додаток А. Питання для актуалізації опорних знань студентів |
|
7. |
Додаток Б. Таблиця ізопроцесів |
|
8. |
Додаток В. Диск з відео роликом про ізопроцеси |
|
9. |
Додаток Д. Задачі для колективного розв’язання |
|
10. |
Додаток Е. Робочій лист завдань та бланк міні звіту для дослідження ізопроцесів з використанням комп’ютера |
|
11. |
Додаток Є. Електронні розрахункові таблиці і графіки ізопроцесів |
|
12. |
Додаток Ж. Тестові завдання. |
|
13. |
Додаток З. Ключ перевірки тестових завдань і таблиця підрахунку оцінки |
|
14. |
Додаток И. Таблиця результативності студентів на занятті |
|
АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗРОБКИ
Сучасний світ – це світ науково-технічного прогресу, який вимагає від сучасної молоді вміння користуватись комп’ютерною технікою, володіти певними знаннями новітніх інформаційних технологій і застосовувати їх у різних сферах життєдіяльності. Упровадження нових технологій у навчальний процес сприяє всебічному розвитку особистості, активізує навчальну діяльність учнів, сприяє творчому зросту дитини.
Актуальність проблеми використання комп’ютерних програм при вивченні фізики полягає в тому, що сучасні досягнення науки і техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення. Уміле поєднання комп’ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дадуть бажаний результат: високий рівень засвоєння фундаментальних знань з фізики і усвідомлення їх практичного застосування.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі навчання підсилює в учнів потребу в здобутті додаткових знань, оскільки створюються умови для:
Можна сказати, що вивчення обраної теми з використанням комп’ютерних технологій студентами спеціальності «Виробництво тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів і виробів» є професійно зорієнтованим, бо сучасні підприємства доволі широко використовують електронні розрахунки для дослідження і організації виробничих процесів.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Тема: Ізопроцеси. Газові закони
Мета заняття:
методична – вдосконалити методику проведенні лекційного заняття із застосування комп’ютерних технологій;
дидактична – ознайомити студентів з поняттям «ізопроцес»; сформулювати чітке уявлення про ізотермічний, ізобарний та ізохорний процеси; оволодіти навичками дослідження ізопроцесів; продовжити формування вмінь і навичок застосування програмних засобів;
виховна – розвивати творчу самостійність, інтерес до фізики через використання сучасних інформаційних технологій; формувати компетентності у сфері самостійної пізнавальної діяльності, заснованих на засвоєнні способів придбання знань із різних джерел інформації, на вмінні побачити проблему й намітити шляхи її рішення; комунікативних компетентностей (уміння працювати в групі).
Вид заняття: лекція
Форми і методи проведення заняття: тестування, дослідницький метод, виконання індивідуального завдання із використанням комп’ютерних технологій, робота малими групами, поетапне оцінювання
Міждисциплінарні зв’язки:
забезпечуючи: математика, хімія, інформатика
забезпечувані: фізична хімія, теплотехнічне обладнання
Методичне забезпечення: тести, інструкції з техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою, відеоматеріали, персональні комп’ютери зі встановленою операційною системою Microsoft Windows та пакетом програм Microsoft Office, мультимедійне обладнання.
ЛІТЕРАТУРА:
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ:
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ
Привітання зі студентами, ознайомлення студентів з темою, метою та планом заняття. Перевірка наявності студентів.
(слово викладача)
В техніці часто зустрічаються процеси, коли зміна стану газу відбувається при одному сталому параметрі. В цьому випадку дуже важливо знати як відбуваються ці процеси. Вміти встановлювати параметри початкового, проміжного та кінцевого стану газу, функціональні залежності в газових процесах і вирішувати задачі на знаходження невідомих параметрів; будувати і аналізувати графіки ізопроцесів в газах.
На сьогодні, у зв’язку з широкою інтеграцією комп’ютерів на виробництвах, дуже важливим є вміння розраховувати та досліджувати параметри газів засобами електронно-обчислювальної техніки. На сьогоднішньому занятті ми спробуємо поєднати теоретичні відомості, що будуть отримані вами з теми «Ізопроцеси. Газові закони» та навички, які ви розвили під час вивчення дисципліни «Інформатика».
План заняття:
Додаток А
Багато процесів зміни стану газів у природі й у теплових машинах відбуваються так, що один із трьох макроскопічних параметрів (V, P або T) залишається або спеціально підтримується постійним. Два інших параметри при цьому змінюються.
На сьогоднішньому занятті ми й займемося дослідженням таких процесів.
Ізопроцес – процес, при якому один з макроскопічних параметрів стану даної маси газу залишається постійним. Запропонуйте можливі варіанти.
Відповідь студентів: T – const; P – const; V – const.
Викладач. Наша подальша робота будується в такий спосіб: ми повинні заповнити таблицю по ізопроцесам, але один процес ми розбираємо разом, два інших – самостійно, по групах з наступним поясненням. Отже: таблиця містить три стовпчики: опис ізотермічного процесу, ізохорного та ізобарного.
Оцінювання цього виду роботи проводять відповідальні за групи. Кількість балів від 1 до 6, які в подальшому будуть використовуватись як складова оцінки за заняття.
Додаток Б
Викладач. Ізотермічним процесом можна вважати процес стиску повітря компресором або розширення газу під поршнем насоса при відкачуванні повітря з посудини. Ізотермічний процес відбувається повільно, бо обумовлений теплообміном з оточуючим середовищем.
Про ізохорний процес слід сказати, що він у реальних газах не виконується, так як частина теплоти, яку отримує система, витрачається на збільшення енергії взаємодії частинок.
Щодо ізобарного процесу, то його прикладом може бути нагрівання води у відкритій посудині, або розширення газу у циліндрі з поршнем, який може вільно пересуватися. В обох випадках тиск дорівнює атмосферному.
Додаток В
Додаток Д
Викладач. Вам пропонується завантажити електронний документ, в якому побудовані графіки в залежності від даних, що занесені в таблицю. Кожна група отримує аркуш із завданням, в якому необхідно сформулювати міні-звіт про виконану роботу (дослідження процесів).
Додаток Е, Є
Після виконання завдань, звіти складаються викладачу для подальшої перевірки.
Викладач. Студенти отримують аркуші із тестовими завданнями. Час виконання тестування -20 хвилин.
Додаток Ж
Студенти самостійно перевіряють правильність виконання тестів згідно з інформацією, що наведена на екрані і підраховують кількість набраних балів.
Додаток З
Додаток И
В системі Microsoft Power Point створити презентацію на тему «Ізопроцеси», в якій докладно освітити ізотермічний, ізобарний та ізохорний процеси. Презентація повинна складатися мінімум з 20 слайдів, містити зображення та приклади розрахунків.
Додаток А
Відповідь студентів. Ідеальний газ – це газ, енергією взаємодії між молекулами якого можна знехтувати. Ідеальний газ – це фізична модель реального газу, введена, бо теоретично врахувати одночасний рух взаємодії і розміри молекул газу вкрай складно. Реальні розріджені гази поводяться подібно до ідеального. Параметри, що характеризують стан газу називають макроскопічними, це об’єм, тиск, температура.
Що ми можемо сказати про це рівняння ?
Відповідь студентів. Рівняння Менделєєва - Клапейрона справедливо для ідеального газу будь-якого хімічного складу. Єдиною величиною, яка визначає специфіку газу, є молярна маса. Стан даної маси газу однозначно визначається завданням будь-яких макроскопічних параметрів (P, V), (P, T) або (V, T). Третій параметр T, V, або P відповідно визначається з рівняння Менделєєва - Клапейрона. За допомогою рівняння стану можна описувати процеси стиску й розширення, нагрівання й охолодження ідеального газу.
Відповідь студентів. Рівняння Клапейрона використовується у тих випадках, коли маса газу стала.
Додаток Б
ІЗОПРОЦЕСИ
Ізотермічний T = const m = const |
Ізохорний V = const m = const |
Ізобарний P = const m = const |
Ізотермічний процес - процес зміни стану термодинамічної системи при постійній температурі. P 1V1 = m /µ*RT P 2V2 = m /µ*RT Значить: P 1V1 = P 2V2 Для газу даної маси при постійній температурі добуток тиску газу на його об'єм постійно. PV = const при T = const – закон Бойля-Маріотта
PV = const – обернено пропорційна залежність: P↑ V↓ або P↓ V↑. Графіки в інших координатах:
|
|
|
Додаток В
Відеоролик
Додаток Д
Задача № 1.
До якої температури потрібно нагріти повітря, взяте за 20 0С, щоб його об’єм подвоївся, якщо тиск газу сталий?
Розв’язання:
Скористуємося законом Гей-Люссака у формі
Звідси:
Задача № 2.
Газ, який займає при температурі 400 К та тиску 0,1 МПа об’єм 2 літри, ізотермічно стискають до об’єму V2 та тиску Р2, потім ізобарно охолоджують до температури 2000 К, після чого ізотермічно змінюють об’єм до 1 літра. Знайдіть кінцевий тиск P4.
Розв’язання:
Ізотермічне стискання відбувається за законом Бойля-Маріотта P1V1= P2V2 , ізобарне охолодження відбувається за законом Гей-Люссака , ізотермічне стискання знову відбувається за законом Бойля-Маріотта P2V3= P4V4. Звідки P4==1 МПа.
Задача № 3
По даному малюнку визначити тип ізопроцеса на кожному етапі. Як змінюються параметри газу в кожному з ізопроцесів? Побудувати графік замкненого процесу в координатах P-T і V-T.
Розв’язання:
1-2 – ізохорний V = const, P↑, Т↑
2-3 – ізотермічний T = const, V↑, P↓
3-4 - ізохорний V = const, P↓, Т↓
4-1 – ізобарний P = const, V↓, Т↓
Під час побудови графіків варто врахувати, що ці графіки повинні бути замкненими.
Задача № 4
Побудуйте графіки процесу, що відбувається з ідеальним газом у координатах V-T і P- V.
Розв’язання:
Перш ніж побудувати графіки, потрібно з’ясувати, що собою являє кожний етап замкненого процесу, який відбувається з газом.
1-2 - ізотермічне розширення T = const, V↑, P↓
2-3 ізобарне охолодження P = const, Т↓, V↓
3-1 ізохорне нагрівання V = const, P↑, Т↑
Побудова графіків замкненого процесу.
Додаток Е
Робочий лист та міні-звіт для дослідження ізопроцесів в табличному редакторі Microsoft Excel
Вам запропонована електронна таблиця, що містить формули для розрахунку основних параметрів дослідження ізопроцесів. Поряд з електронними таблицями приведені графіки ізопроцесів.
Завдання № 1. Ізохорний процес
Перейти до аркуша «Ізохорний». Побудуйте графік процесу шляхом введення в таблицю значення об’єму V1=5 л. Дослідить графік (зверніть увагу на масштаб шкали висій). Змініть значення об’єму V2=15 л, V3=45 л.
Опишіть в звіті, які зміни відбулися з графіком при зміні об’єму.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання № 2. Ізотермічний процес
Перейти до аркуша «Ізотермічний». Побудуйте графік процесу шляхом введення в таблицю значення температури t1=-100o C. Дослідить графік (зверніть увагу на масштаб шкали висій). Змініть значення температури t2=0o C, t3=100oC
Опишіть в звіті, які зміни відбулися з графіком при зміні температури.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання № 3. Ізобарний процес
Перейти до аркуша «Ізобарний». Побудуйте графік процесу шляхом введення в таблицю значення тиску P1=50 кПа. Дослідить графік (зверніть увагу на масштаб шкали висій). Змініть значення температури Р2=100 кПа, Р3=200 кПа.
Опишіть в звіті, які зміни відбулися з графіком при зміні тиску.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток Є
Електронні таблиці і графіки
Додаток Ж
Тестові завдання
Варіант 1
А Ізотермічний Б Ізохорний В Ізобарний
А 210 К Б 240 К В 300 К Г 330 К
(див. рис.) у координатах V,Т?
А
Б
В
Г точної відповіді дати не можна
(див. рис) визначте, який з графіків у координатах P,Т
відповідає цим змінам?
А 4 1 2
Б 3
В 2 4 3
Г 1 V
А 100 К Б 900 К В 800 К Г 700 К
А 3·103 Па Б 5·105 Па
В 4·104 Па Г 5·103 Па
А тиск газу зменшився в 4 рази Б тиск газу залишився незмінним
В тиск газу зменшився у 2 рази
А P1T2 = P 2T1 Б V 1T 2= V 2T 1 В P1V 2= P 2V 1
А обернено пропорційна Б прямо пропорційна
В квадратична