Зошит для практичних робіт з медіаграмотності для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів
Зошит
для практичних робіт
з медіаграмотності
Учня (учениці)___________ класу
_________________________________
Зміст
Додаткові анкетування та тести
Анкета «Доступ до інформації та її роль у твоєму житті»
Анкета на визначення комп’ютерної та інтернет-залежності.
Анкета ідентифікації комп’ютерної ігрової залежності (геймер-адиктивність)
Виявлення маніпуляції і фейків у засобах сучасних медіа
Мета. Ознайомитися із способами аналізу інформації, поданих в ЗМІ; формувати навички критичного мислення; скласти алгоритм розпізнання фейкових новин.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, доступ до мережі Інтернет, роздруківка будь-якої статті з інтернет видання.
Основні поняття
Факт – означає подію, те, що справді відбулося.
Судження - це думка, у якій стверджується наявність або відсутність властивостей у предметів, відношень між предметами, зв'язків між ситуаціями
Фейк – підробка чи імітація новин (маніпулятивне спотворення фактів; дезінформація), яку створено з ігноруванням редакційних норм, правил, процесів, прийнятих у ЗМІ для забезпечення відповідності та перевіреності, та яка не витримує жодних, навіть поверхневих, перевірок на відповідність та реальність, але, незважаючи на це, має потужний вплив на свідомість великої кількості людей.
Джинса – сленгове слово, яке використовується переважно в медійній спільноті. Синонім терміна «прихована реклама». Означає зумисну приховану рекламу чи антирекламу, подану у вигляді новин, авторських текстів, аналітики й телевізійних програм тощо.
Пропаганда - форма комунікації, спрямована на поширення в суспільстві — світогляду, теорії, твердження, фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції.
Цензура - заборона держави, організації чи групи людей над публічним виявом думок і творчості індивіда.
Хід роботи
Завдання 1.
Пройти тестування «Факт чи судження?».
Завдання 2.
Ознайомитися зі змістом, вказаної учителем статті.
Завдання 3.
Заповнити таблицю «Відомості про статтю»
Про що ця стаття? |
|
Хто її автор? |
|
Де це опубліковано? |
|
Для кого написана стаття? |
|
Чи посилається автор на джерела інформації? |
|
Вам сподобалася стаття? |
|
Чи вважаєте ви, що автор мав написати це по- іншому? |
|
Щоб ви сказали про цю статтю (фейк, джинса, пропаганда чи факт)? |
|
Завдання 4.
Складіть алгоритм, за яким можна виявити фейк?
Висновок.
Аналіз газет за жанровим наповненням
Мета. Ознайомитися із газетою та визначити жанр видання; навчитися визначати спрямованість медіа за його наповненням.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, примірник газети.
Основні поняття
Поділ газет за жанрами:
Інтерв’ю — отримання висловлювань осіб на певні теми шляхом ставлення цілеспрямованих запитань.
Репортаж — один з улюблених жанрів журналістів, тому що він забезпечує читачеві «ефект присутності».
Стаття — головний жанр аналітичної журналістики. Дає докладний огляд та аналіз актуальних подій, спирається на різні методи роботи журналістів, роз’яснює процеси, які відбуваються, спонукає читача до самостійних роздумів.
Журналістське розслідування — в центрі його якесь резонансне негативне явище (злочин, катастрофа, напружена ситуація в країні тощо).
Нарис — не просто повідомляє факти та висновки, а й містить художнє узагальнення. У нарисі, на відміну від аналітичних статей, є метафори та інші художні засоби.
Хід роботи
Завдання 1.
Ознайомитися із запропонованим друкованим виданням.
Завдання 2.
Заповнити таблицю «Відомості про газету»
Назва видання |
|
Вид видання |
|
Напрям видання |
|
Місце видання |
|
Тираж |
|
Місце розповсюдження |
|
Періодичність |
|
Жанрове різноманіття статей |
|
Мова видання |
|
Кількість сторінок |
|
Завдання 3.
Проаналізувати світлини, поданні в друкованому виданні. Ви маєте порахувати скільки жінок на фотографіях в газетах, чоловіків, дітей і молоді. І заповнити наступну таблицю.
|
Кількість |
Відсоток |
Жінки |
|
|
Чоловіки |
|
|
Діти |
|
|
Молодь |
|
|
Люди похилого віку |
|
|
Висновок.
Написання літературного сценарію
Мета. Ознайомитися із структурою літературного сценарію фільму; створити власний синопсис.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи.
Основні поняття
Синопис — це короткий виклад концепції сценарію чи сюжету, його змісту, суті сюжетного конфлікту.
Хід роботи
Завдання 1.
Ознайомтеся із структурою розповіді.
Кожен фільм оповідає нам іншу історію, є багато способів розказати її – коли події відбуваються одна за одною, коли подія вже відбулась, і ми повертаємося ніби назад, коли чергуються два герої, які перебувають у різних місцях, і чимало інших. Але хоч би як ми розповідали історію, вона повинна мати:
експозицію - частину, яка дає зрозуміти, в якому середовищі відбувається дія і хто головний герой чи герої;
зав’язку - це той момент, коли починає розвиватись основний конфлікт;
розвиток дії - розвиток конфлікту;
кульмінацію - найгостріше зіткнення;
розв’язку - починається з моменту перевороту в долі героя і завершується його поразкою чи перемогою;
епілог — кінцеву частину, яка оповідає про те, що надалі відбулось з героями.
Але головне - коли ви ведете оповідь, то повинні точно знати, хто головний герой.
Завдання 2.
Варіант 1. Написати свій синопсис-автопортрет «Моє життя на одній сторінці». У синопсисі вам необхідно викласти таку інформацію:
Варіант 2. Напишіть синопсис, який би відображав події, зображені на малюнках.
Висновок.
Створення презентації про улюблений фільм
Мета. Ознайомитися із основними кіножанрами та їх особливостями; створити план презентації та презентацію про свій улюблений фільм.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, комп’ютери або ноутбуки, доступ до мережі Інтернет.
Основні поняття
Фільм – це вигадана і створена історія думок, почуттів і вчинків окремих героїв. Протягом визначеного часу в кіно ми спостерігаємо зав’язок подій, їхній розвиток і розв’язок сюжету.
Кіножанри: екшн-фільм, пригодницький фільм, комедія, кримінальний, фантастичний, воєнний, драма, анімація.
Хід роботи
Завдання 1.
Заповніть анкету.
Український кінематограф
Завдання 2.
Складіть план презентації свого улюбленого фільму (не більше 15 слайдів).
Завдання 3.
Створіть презентацію за складеним планом.
Висновок.
Новітній мультимедійний засіб Інтернет: за і проти
Мета. Ознайомитися із поняттям «Інтернет» та його можливостями, знайти плюси та мінуси його використання, пройти опитування щодо безпечної поведінки в мережі; створити обіцянку щодо безпечного використання ресурсів мережі Інтернет.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, доступ до мережі Інтернет.
Основні поняття
Інтернет - Всесвітня система взаємосполучених комп’ютерних мереж, що базуються на комплекті Інтернет-протоколів і надають безперервний доступ до інформації, яка міститься у базі даних протоколів.
Хід роботи
Завдання 1.
Заповніть анкету.
Безпека в Інтернеті
Завдання 2.
В таблицю запишіть номери позитивних та негативних факторів Інтернету.
Перелік факторів.
1. Інтернет - безцінне сховище людського досвіду та корисної інформації.
2. В Інтернеті є сайти з однією тільки рекламою.
3. Інтернет - необмежене спілкування, що охоплює листування, голосову комунікацію, відеозв’язок.
4. Деякі країни обмежують доступ до певних сторінок інтернету.
5. Інтернет - місце, де можна висловитися, проконсультуватися, поділитися з людьми досвідом.
6. Створювати сайти в Інтернеті останнім часом стало неймовірно просто.
7. Інтернет часто забирає куди більше часу, ніж потрібно.
8. В Інтернеті можна скачувати і розміщувати ігри, фотографії, мелодії, пісні, відео, документи.
9. В Інтернеті діє небачена кількість заражених і злочинних сайтів.
10. В Інтернеті можна рекламувати свою корпорацію, займатися бізнесом, брати участь у торгах, аукціонах, грати на біржах.
11. Інтернет дає змогу навчатися.
12. В Інтернеті можна заробляти.
13. В інтернеті можна стежити за останніми новинами в світі і своїй країні.
14. В Інтернеті можна самореалізуватися.
15. У деяких країнах ціни на інтернет непомірно завищують.
16. Інтернет-магазини дають змогу продати чи придбати будь-які речі.
17. В Інтернеті багато неперевіреної інформації під виглядом правдивої, часто це так звані «фейки» — брехлива інформація, яка розповсюджується під виглядом документальної і перевіреної.
18. Інтернет має властивість «затягувати» своїх користувачів, і вони починають надавати перевагу віртуальній реальності над фізичною.
Позитивні фактори |
Негативні фактори |
|
|
Завдання 3.
Складіть власну угоду про безпечну поведінку в Інтернеті за зразком «Я обіцяю…».
Висновок.
Створення власного рекламного продукту
Мета. Ознайомитися з основними принципами створення реклами та її видами; висловити власне ставлення до реклами, заповнивши анкету; створити власний рекламний продукт (рекламний плакат).
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, аркуш формату А3, кольорові олівці, гумки, точилки, фломастери, фарби, ножиці, клей, блискітки, кольоровий папір, стікери та ін.
Основні поняття
Реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких осіб чи товару.
Слоган (девіз, гасло, заклик, рекламна формула) — це постійний рекламний девіз фірми, який використовується майже так само часто, як і товарний знак, а в звуковій рекламі замінює його. Слоган легко запам’ятовується, бо впливає не лише на зір та слух, а й на емоційну сферу.
Хід роботи
Завдання 1.
Заповніть анкету.
Вплив реклами
Завдання 2.
Оберіть тему із перелічених тем соціальної реклами та придумайте до неї слоган.
Теми соціальної реклами
Завдання 3.
Створіть рекламний продукт за обраною тематикою, використавши власний слоган.
Висновок.
Яку музику слухають сучасні підлітки?
Мета. Ознайомитися із поняттям «меломан», різними музичними жанрами; створити презентацію улюбленого виконавця (гурту).
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, комп’ютери або ноутбуки, доступ до Інтернету, навушники.
Основні терміни
Музика — мистецтво організації музичних звуків, насамперед у часовій (ритмічній), звуковисотній та тембровій шкалі.
Музичний жанр — багатозначне поняття, що характеризує класифікацію музичної творчості за родами і видами, з огляду на їх походження, умови виконання, сприймання та інші ознаки (зміст, структура, засоби виразності, склад виконавців тощо).
Музичний стиль — сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що історично склалась і відображає естетичні погляди різних суспільних груп певної епохи або творчого напрямку.
Хід роботи
Завдання 1.
Заповніть анкету.
Яку музику слухають сучасні підлітки?
Завдання 2.
Ознайомтеся зі статтею.
У світі багатьма людьми музика розуміється і сприймається як джерело розваги і проведення часу. Однак музику можна назвати самим священним з усіх мистецтв і вище всіх, тому що фактично те, про що мистецтво живопису не може говорити ясно, поезія пояснює словами; але те, що поети знаходять важким для вираження в словах, виражається в музиці.
Основні жанри сучасної музики
ПОП МУЗИКА
Даний стиль відноситься до сучасного напряму музики. Цей жанр характеризується простотою, цікавою інструментальною частиною і почуттям ритму, при цьому вокалу приділяється далеко не найосновніша увага. Головною і практично єдиною формою музичних композицій є пісня.
Поп - це дуже широкий термін, що охоплює безліч жанрів, таких як диско, транс, хаус, техно, фанк, нова хвиля й інші.
Диско. Нещодавно він був самим популярним жанром танцювальної поп-музики. Йому властиві велика кількість ведучих ефектів, ритм-секції ударних і баса, а так само другорядне, фонове звучання струнних і духових інструментів.
Транс. Він відноситься до одного з жанрів електронної музики й примітний своїм високим емоційним впливом на слухача. Цей ефект досягається за допомогою використання сумних, «космічних» мелодій.
Хаус. Так називається танцювальна, повністю електронна музика. Головним і єдиним інструментарієм є синтезатор. Відмітна риса цього жанру - наявність зациклених музичних фраз і соліруючих мелодій. Широко застосовуються ефекти.
Техно. Однією фразою можна сказати так: футуристична музика великого міста. До особливостей техно відносяться фантастичні мелодії, похмурий металевий звук, «холодний», позбавлений емоційності вокал.
Фанк. Один з танцювальних жанрів, якому властиві чітко виділені домінуючі над усіма іншими інструментами ударники, низька мелодійність, «неохайний» ритм.
Нова хвиля. Жанр популярної музики, який трансформувався з панк-року й використовує ті ж музичні засоби.
РОК
Як видно з назви (rock - «качати»), даний жанр музики характеризується ритмічними відчуттями, які пов'язані з певним рухом. Деякі ознаки рок-композицій (електромузичні інструменти, творча самодостатність і ін.) Відносяться до вторинних, через що багато стилів музики помилково відносять до року. З цим музичним напрямком пов'язані різні субкультури: панки, хіпі, металісти, емо, готи тощо.
До складу рок-груп зазвичай входить вокаліст, гітарист (граючий на електрогітарі), бас-гітарист і барабанщик (іноді клавішник). Ритм-секція складається з бас-гітари, ударних і ритм-гітари (не завжди).
Рок як самостійний жанр іде коріннями в «чорний» американський блюз, який з'явився в 30-х роках. Традиційний блюз складається з 12 тактів, тобто відрізків композиції, що складається з декількох нот, перша з яких має наголос або акцент. В основний інструментальний набір блюзу входить контрбас або бас, що задає ритм, соліруюча гітара, ударні, часто клавішні й духові. Якщо бути зовсім точним, рок з'явився з цього жанру - гітарного блюзу, в якому вже набагато менше клавішних і духових інструментів.
Поява року і рок-н-ролу, понять, які часто ототожнюються, пов'язане з такими музикантами як Елвіс Преслі й група «Бітлз». Першого можна назвати популяризатором цього жанру, у той час як «Бітлз» стали тими, хто перетворив рок в мистецтво.
У музичному плані рок залишився практично тим же блюзом, але наповнення їх відрізняється: рок - це музика протесту проти суспільства, влади або чогось іншого.
Рок зібрав в собі багато піджанрів, основними з яких є софт-рок, хард-рок, поп-рок, фолк-рок, панк-рок, псіходелічний рок, хеві метал і треш.
Хард-Рок. Дослівно це перекладається як «важкий, твердий». Цей стиль не спроста має таку назву, адже його звучання відповідає, тому як він називається. Вага в хард-році досягається завдяки домінуючому звучанню голосної й потужної ритм-секції над іншими інструментами. У більшості випадків «робляться більш важкими» ударники, бас або ритм-гітара.
Поп-рок. Популярний рок. Цей стиль відрізняється гарною збалансованістю, використанням усіляких ефектів й популярних аранжувань. До поп-року можна віднести будь-яку рок-музику, яка розрахована на широку аудиторію слухачів.
Фолк-рок. Це рок-музика з елементами народної музики.
Панк-рок. До цього жанру зараховується груба, часто непрофесійна, але виразна музика, для якої характерні прості, невигадливі, але шокуючі мелодії.
Псіходелічний рок. Складна, нешаблонна музика, переповнена різними ефектами. Ця музика відрізняється високим рівнем емоційного впливу на слухача.
Хеві металом називається різка металева музика, яка часто відрізняється негармонійністю. Вона далека від звичних стандартів.
Треш. Це дуже твердий жанр, якому властива складність і безперервність мелодій, а так само імпровізація.
ХІП ХОП
Цей напрямок музики складається з декількох жанрів: починаючи від «легких» стилів (поп-реп), закінчуючи агресивними (хардкор, гороркор). Тексти пісень також можуть мати різне наповнення - від легкого і невимушеного (спогади про дитинство, юність і т. Д.) До складних соціальних проблем.
В основі хіп-хопу лежать такі стилі, як фанк, джаз, реггі, соул і ритм-н-блюз. Досить часто хіп-хоп плутають з репом, що є в корені неправильним. РЕП є речитативное виконання музичних композицій, в той час як хіп-хоп може взагалі не мати речитативу. В СРСР цей стиль музики з'явився в 1980-х роках.
Існують наступні піджанри хіп-хопу:
Олдскул: спрощений речитатив, однакові за тривалістю рядки, незмінний напрямок ритму і бітів.
Ньюскул: відносно короткі треки, більш душевні мотиви (в напрямку поп-музики).
Гангста-реп: пісні про тяжке життя, хуліганстві, кримінал тощо.
Політичний хіп-хоп: в текстах міститься заклик до антисоціальної діяльності, об'єднанню суспільства для вирішення різних внутрішніх і зовнішніх загроз.
Альтернативний хіп-хоп: даний напрямок заснований на стилях фанк, джаз, поп-рок, соул, а композиції являють собою поєднання музики з речитативом.
Джи-фанк: в цьому стилі поєднуються пі-фанкові мелодії і глибокі фанкові баси (синтезаторське наповнення, тонке звучання флейти і речитатив), розбавлені чоловічим або жіночим бек-вокалом.
Хороркор: цей напрямок відрізняється найбільшою «жорсткістю» і брутальністю треків.
Південний хіп-хоп: даний стиль має південні мотиви африканських і латиноамериканських країн.
Грайм: характеризується похмурою атмосферою треку, розкотистим басами і швидкісним агресивним читанням.
РЕП
Реп є ритмічним речитативом, який зазвичай читається під біт. Виконавцями таких композицій є репери або MC. РЕП є однією з основних складових хіп-хопу. Але даний стиль використовується і в інших жанрах (драм-н-бейс, поп-музика, рок, репкор, нью-метал тощо).
Походження слова «РЕП» засноване від англійського «rap» (удари, стуки) і «to rap» (говорити).
РЕП-музика є досить різноманітною. Композиції можуть бути простими, але в той же час цікавими і мелодійними. В їх основі лежить біт - ритмічність пісень. Найчастіше через кожен такт робиться певний акцент клеп (бавовна), снер (чіткий і короткий барабанний удар), перкусія (свистки, ланцюги тощо) або бас-барабан.
В якості музичного інструментарію зазвичай використовують клавішні, духові та комп'ютерні звуки.
R & В
R & B (ритм-н-блюз) відноситься до пісенно-танцювального жанру музики. В основі цього стилю лежать блюзові та джазові напрями першої половини ХХ століття. Відмінною особливістю жанру є танцювальні мотиви, які спонукають слухачів нестримно пуститися в танок. У стилі R & B переважають веселі мелодії, які не несуть в собі особливих філософських або розумових тематик.
Багато музичних фахівців пов'язують ритм-н-блюз з чорношкірими людьми, оскільки в основі лежать всі «чорні» жанри, за винятком класичних і релігійних мотивів.
ДЖАЗ
Це музичний напрям, що виник в кінці XIX століття у США. Цей стиль музики поєднує в собі африканську і європейську культури.Відмінними рисами цього напрямку є імпровізація, витончений ритм (синкоповані фігури) і унікальні прийоми ритмічних фактур. Джаз також відноситься до танцювальної музики. Композиції є життєрадісними, додають бадьорості і гарний настрій. Але на відміну від R & B джазові мелодії є більш спокійними.
ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА
Композиції цього напрямку музики виконуються за допомогою музичних інструментів, а людський голос в цьому не бере ніякої участі. ІМ буває сольною, ансамблевої та оркестрової. Інструментальна музика є одним з найкращих стилів «для фону». Мелодії, засновані на живих інструментах і сучасних хітах, ідеально підходять для спокійних радіостанцій, а їх прослуховування дарує гармонію під час роботи і відпочинку.
НАРОДНА МУЗИКА
Досить популярним стилем є і народна музика, що відноситься до музичного фольклору. Композиції представляють собою музично-поетичні творчі ідеї народу, які передаються з покоління в покоління. Традиційні мелодії зазвичай створюються сільським населенням. Такий напрям музики є вагомим протиставленням популярному і академічного співу. В основі текстів лежать різні мотиви, починаючи від теплих любовних відносин, закінчуючи страшними і жахливими військовими подіями.
ЕЛЕКТРО
Електронна музика є досить широким жанром, мелодії якого створені за допомогою електронних музичних інструментів і комп'ютерних технологій. Такий стиль має різні напрямки, починаючи від експериментальних академічних пісень, закінчуючи популярними електронними танцювальними треками.В електронній музиці поєднуються звуки, утворені електронними технологіями і електромеханічними музичними інструментами (телармоніуму, органом Хаммонда, електрогітарою, терменвоксом і синтезатором).
МУЗИКА В СТИЛІ ТРАНС
Транс є різновидом електронної музики, характерними ознаками якого є штучне звучання, приділення особливої уваги гармонійним партіям і тембрів, а також відносно швидкий темп (від 120 до 150 ударів на хвилину). Зазвичай транс використовується для проведення різних танцювальних заходів.
Музика стимулює процес навчання
Нервові зв'язки, що виникають у мозку під час прослуховування музики, стимулюють його для розвитку в інших сферах людської комунікації. Тобто, людина, яка слухає музику, більш схильна до вивчення мов, удосконалення пам'яті, уваги і навіть до вміння висловлювати свої емоції голосом. У порівнянні з тими, хто не має музичної освіти, музиканти краще сприймають мову в шумному оточенні, мають кращі пізнавальні та сенсорні можливості. На думку вчених, ефект від занять музикою можна порівняти з впливом фізичних вправ на форму тіла людини. Музика - це ресурс, який робить людину гармонійним.
Музика підвищує ефективність
71% людей музику використовують для підвищення ефективності роботи.
Музика позитивно впливає на здоров'я
Нижче наведені музичні інструменти, які впливають на ті чи інші органи, і години, в які наш організм більше схильний до музичного впливу.
Хребет - барабан (19.00-23.00)
Серце - гітара (11.00-13.00)
Печінка - флейта (13.00-15.00)
Жовчний міхур - гобой (23.00-01.00)
Товстий кишечник - губна гармошка (05.00-07.00)
Тонкий кишечник - скрипка (13.00-15.00)
Підшлункова залоза - труба (09.00-11.00)
Шлунок - клавішні інструменти (07.00-09.00)
Нирки - саксофон (17.00-19.00)
Легені - арфа (03.00-05.00)
Застосування музики як терапії не єдиний вид арт-терапії. На території України введено цікавий проект «Мистецтво, об'єднує всіх», який спрямований на психічне здоров'я. Цей проект включає наступні напрямки арт-терапії, як спартакіада, етнотерапії, мистецтво фотографії, вишивання, малювання, орігамі, ліплення.
Людмила Задорожна, студентка (доступ за посиланням https://madlife.webnode.com.ua/l/muzika-ta-jiji-zhanri/)
Висновок.
Презентація улюбленої комп’ютерної гри: плюси і мінуси
Мета. Ознайомитися із поняттями кіберпростору, онлайн-гри, ігровими жанрами та ігровою залежністю; презентувати улюблену гру перед своїм класом.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, комп’ютери або ноутбуки, доступ до Інтернету.
Основні поняття
Кіберпростір — абстрактне поняття, що використовується в комп’ютерній технології, віртуальна реальність, яка подає другий світ як «всередині» комп’ютерів, так і «всередині» комп’ютерних мереж.
Онлайн-гра — комп’ютерна гра, що використовує постійне з’єднання з Інтернетом.
Геймер — людина, що захоплюється грою у відеоігри.
Хід роботи
Завдання 1.
Заповніть анкету.
Я у кіберпросторі
Завдання 2.
Розробіть план презентації своєї улюбленої гри.
Завдання 3.
Створіть презентацію.
Висновок.
Створення плану аналізу медіатексту та аналіз медіатексту за вибором
Мета. Ознайомитися з існуючими алгоритмами аналізу медіатексту та на їх основі створити власний алгоритм; проаналізувати запропонований медіатекст.
Обладнання. Інструкція для виконання практичної роботи, роздруківка медіатексту, доступ до мережі Інтернет.
Основні поняття
Медіатекст – це усний чи писемний твір масовоінформаційної діяльності та масової комунікації.
Критичне мислення – це наукове мислення, суть якого полягає в ухваленні ретельно обміркованих та незалежних рішень. Головним чином йому притаманні такі властивості, як усвідомленість та самовдосконалення.
Аналіз медіатексту –
Хід роботи
Завдання 1.
Ознайомтеся із питаннями для вивчення процесу комунікації по Г.Лассуелл.
Питання |
Пояснення |
Як? |
Це питання пов'язане з визначенням джерела інформації, який може і не збігатися з комунікатором, безпосередньо се передавальним (це може бути як одна особа, так і різні особи). Це важливо визначити для знаходження правильної відповіді на друге питання |
З яким наміром? |
Це ключове питання. Тільки зрозумівши справжню мету комунікації, можна говорити про підбір адекватних цієї мети коштів (комунікатора, повідомлення, каналу), 0 виборі цільової аудиторії і т.д. Ясне розуміння мети (інформування, інструктування або ж мотивування аудиторії) визначає підбір решти компонентів комунікації для того, щоб вона була ефективною |
У якій ситуації? |
Відповідь на дане питання пов'язане з визначенням того, в якій ситуації - сприятливою, несприятливою або нейтральною - здійснюється комунікативний акт. При цьому необхідно встановити наявність природних і штучних бар'єрів між комунікатором і аудиторією, які перешкоджають доведенню інформації до адресата, і спробувати мінімізувати їх вплив |
З якими ресурсами? |
Відповідаючи на це питання, необхідно розуміти, що до ресурсів комунікації відносять як самих фахівців-комунікаторів, так і фінансові та інформаційні засоби, якими вони мають, а також ефективні комунікативні технології, прийоми, методи і т.зв. |
Використо-вуючи яку стратегію? |
Відповісти на це питання - значить правильно вибрати стратегію, а отже, забезпечити найбільш ефективний спосіб досягнення мети (у нашому випадку - ефективної комунікації). Стратегія - це не лише визначення перспективних цілей, а й підбір адекватних їм засобів і шляхів їх досягнення. Стратегія комунікації визначається в першу чергу характером мети, особливостями аудиторії, наявністю ресурсів. При виборі стратегії керуються рішенням наступних завдань: забезпечення якомога повнішої інформації; забезпечення надійної, швидкої і ефективного зворотного зв'язку. Можливі випадки, коли через відсутність необхідних коштів доводиться відмовлятися від чудово розробленої стратегії |
На яку аудиторію? |
Дане питання пов'язаний з вибором аудиторії комунікації, тобто тих, кому адресовані повідомлення. Ефективна комунікація пов'язана з правильним вибором аудиторії (масової, спеціалізованої, окремих людей). Пошук "своєї" аудиторії і вміння підібрати до пий відповідні засоби і способи комунікативного впливу вимагають високого професіоналізму і володіння методами і методиками конкретних соціальних досліджень |
З яким результатом? |
Відповідаючи на це питання, ми маємо на увазі оцінку підсумку сукупних зусиль учасників комунікаційного процесу. Комунікація ефективна, якщо поставлені цілі реалізовані у встановлені терміни і з найменшими витратами. Комунікативна ефективність обумовлена зміною в знаннях і установках, переконаннях або поведінці одержувача інформації |
Завдання 2.
На основі питань для вивчення процесу комунікації по Г. Лассуелл складіть план аналізу медіатексту.
Завдання 3.
Ознайомтеся із, запропонованим учителем, медіатекстом та проаналізуйте його за складеним планом.
Висновок.
Визначаємо свій рівень медіаграмотності
1. Ви отримуєте інформацію в медіа:
а) з одного джерела, якому ви довіряєте і який краще розкриваєте, що відбувається;
б) з кількох джерел.
2. Скільки приблизно часу на добу ви проводите в інтернеті:
а) не користуюся або користуюся до 30 хв.;
б) від 30 хвилин до 1,5 години;
в) від 1,5 до 3 годин;
г) від 3 і більше годин;
д) залежно від ситуації, якщо треба зібрати інформацію, працюю, поки не закінчу.
3. В інтернеті ви найчастіше
а) слухаєте музику, дивіться фільми;
б) читаєте новини, книги, збираєте професійну інформацію;
в). спілкуєтеся з друзями.
4. Медіаграмотність - це
а) здатність людини критично оцінювати і перевіряти інформацію, що надходить до неї;
б) здатність людини до сприйняття («читання») інтерпретацій, створення і передачі медіатекстів різних видів і жанрів;
в) сукупність навичок і умінь, які дозволяють людям аналізувати, оцінювати і створювати повідомлення в різних видах
медіа, жанрах і формах;
г) здатність людини розбиратися в технічних параметрах інформаційно-комп’ютерних засобів різного рівня складності.
5. Наскільки ви медіаосвічені?
Який з перерахованих учених уперше обґрунтував концепцію «глобального села».
а) Дж. Гербнер;
б) М. Маклуен;
в) Г. Лассвел;
г) У. Еко.
6. Продовжіть фразу «Маніпулятивний вплив медіа - це ...»
а) система способів і прийомів аудіо та візуального монтажу;
б) система маніпуляцій при створенні медіапродуктів і використанні інформаційних технологій;
в) система способів і прийомів впливу на свідомість аудиторії
з метою нав’язування будь-яких ідей або введення в оману.
7. В якій з наведених фраз міститься помилка?
а) всі медіа відображають точку зору влади на події, що відбуваються;
б) аудіовізуальне мислення - творча діяльність, заснована на емоційному співвіднесенні смислових і образних узагальнень частин екранного тексту;
в) критичне мислення - це система суджень, яка використовується для аналізу речей і подій з метою коректно обґрунтовувати, оцінювати і застосовувати отримані результати до ситуацій і проблем.
8. Яке з наведених слів не стосується медіаграмотності?
а) репрезентація;
б) аудиторія;
в) фактчекінг;
г) медіана;
д) інформація.
9. Визначіть, які з перерахованих повідомлень містять факти, а не думки
а) Маріуполь - центр металургійної промисловості в Україні;
б) Маріуполь заснований запорізькими козаками на початку 16-го століття як фортеця Кальміус;
в) децентралізація - одна з найбільш масштабних реформ, яка повинна повністю поміняти систему управління.
10. Більшість медіа в Україні
а) перебувають у власності олігархів;
б) перебувають у власності держави;
в) перебувають у власності бізнесу.
11. Контроль держави над публічним проявом думки або творчості. Як це називається?
а) реклама;
б) маніпуляція;
в) пропаганда;
г) цензура;
д) самоцензура;
е) джинса;
ж) фейкові новини.
12. Проплачений матеріал, прихована реклама. Як це називається?
а) реклама;
б) маніпуляція;
в) пропаганда;
г) цензура;
д) самоцензура;
е) джинса;
ж) фейкові новини.
13. Чи відомо вам про спонсоровані / проплачені матеріали в медіа, а також про приховану рекламу, яка подається під виглядом новин?
а) так;
б) ні.
14. Як би ви оцінили довіру до медіа в Україні за останні роки?
а) довіра до медіа зросла;
б) довіра не змінилася;
в) довіра зменшилась;
г) не знаю.
15. Хто найбільше впливає на те, що виходить в ефір новин місцевого телебачення?
а) окремі журналісти;
б) політики;
в) власник;
г) редактор;
д) не знаю.
16. Виберіть характеристики, які можна віднести до пропаганди
а) апелює до емоцій з метою нав’язати свою думку;
б) метою є інформувати, пояснити, але не пропонувати рішення;
в) надає інформацію та знання;
г) апелює до фактів.
17. Чи стежите ви за інформацією, що стосується споживання медіа та спілкування в соціальних мережах?
а) інколи;
б) так, постійно;
в) ніколи.
18. Щоб ви перевірили у перш чергу, якби запідозрили, що пост у соціальних мережах є фейком?
а) кількість тих, хто поділився цим постом;
б) кількість коментарів до посту;
в) я перевірю, чи поділилися мої друзі цим постом;
г) простежив би джерело інформації.
19. Що з наведених тверджень може бути маркером для визначення фейкової новини на телебаченні?
а) це екстрені новини;
б) згадуються назви міст і людей, про яких ви раніше не знали;
в) розбіжність відео / зображення зі словами журналіста;
г) неможливо визначити фейкові новини.
20. Чи брали ви коли-небудь участь у тренінгах з медіаграмотності, відвідували якісь курси, лекції на цю тему?
а) так, відвідував і не раз;
б) один раз;
в) ніколи.
Опис результатів тестування, методика «Різнобарвні джунглі»
1 рівень медіаграмотності (1–6 очок за тест) – називають «вдячний споживач інформації». Будь-яку інформацію сприймає на віру, залежний від неї. Почувається дуже невпевнено, якщо з якихось причин не має доступу до своїх улюблених каналів і джерел інформації (фільмів, тематичних програм, комп’ютерних ігор тощо). Довіряє рекламі і купує все, що йому доступно, щоб спробувати. Навіть якщо і розчаровується в рекламованому товарі / політиці, все одно продовжує захищати свою точку зору і відстоювати свою думку. Його улюбленим аргументом в суперечці є: «Я тільки вчора це бачив(ла) по ТБ або в інтернеті прочитав(ла) ...». Відрізняється деякою нетолерантністю до інших точок зору. Найчастіше має проблеми з таймінгом, цілепокладанням. Має схильність до прокрастинації.
2 рівень медіаграмотності (6–14 за тест) – називають «споживач, що коливається». Ця людина одного разу сама стала жертвою своєї медіабезграмотності або пройшла початкове навчання, тренінг з основ медіаграмотності, які змусили її переглянути погляди на сучасні медіа. Перше, що вона робить при взаємодії з медіатекстами, це починає сумніватися в їх достовірності. Вона знає, що практично всі медіа в Україні залежні від власника і відображають його точку зору. Знає також, що саме в інтернеті концентрується найбільша кількість фейків. Вміє робити нескладні операції фактчекінгу. За бажання, може грамотно декодувати і проаналізувати будь-який медіатекст. АЛЕ! Якщо пропаганда ведеться достатньо тонко, тривалий час і відповідає її поглядам / цінностям, вона все одно втрачає пильність і стає заручником маніпуляцій. Рівень медіаграмотності безсистемний, спонтанний.
3 рівень медіаграмотності (14–20 очок) – критичний споживач інформації або «просвітлений». Людина, яка з самого початку інтуїтивно відчувала, що медіа необ’єктивно відображають реальність.І це передчуття викликало у неї системну мотивацію до вивчення і дослідження того, як функціонують медіа, чому вони не достовірно передають інформацію. Продовживши свою освіту на різних тренінгах і курсах з медіаграмотності, вона стала постійно критично і уважно перевіряти і перепровіряти інформацію, яку споживає. Вона вже автоматично аналізує і декодує будь-який медіатекст. Більше того, ця людина попрацювала і над своєю медіагігієною. Вона проаналізувала джерела, з яких отримує інформацію, час, який витрачає на це, і зробила висновки про якість і тривалість взаємодії з медіа. Чітко усвідомлює, що медіа в Україні неприбуткові і належать олігархам. Знає, яким саме. Знає ознаки якісного журналістського матеріалу. Легко аналізує маніпуляції в медіа. Розуміє, де під виглядом новини пропонується прихована реклама або пропаганда. Вміє протистояти їй. Відрізняється критичністю мислення, впевненістю і самодостатністю поведінки одночасно з високим рівнем толерантності та комунікативної культури.
Усе вищезазначене.
Анкета на визначення комп’ютерної та інтернет-залежності.
Відповіді даються за п’ятибальною шкалою:
1–дуже рідко, 2–іноді, 3–часто, 4–дуже часто, 5–завжди
1. Як часто Ви виявляєте, що затрималися в мережі довше, ніж задумували?
2. Як часто Ви закидаєте свої домашні обов’язки, щоб провести більше часу в мережі?
3. Як часто Ви користуєтесь Інтернетом?
4. Як часто Ви будуєте нові відносини з друзями по мережі?
5. Як часто Ваші батьки скаржаться з приводу кількості часу, що Ви проводите в мережі?
6. Як часто через час, проведений в мережі страждає Ваша освіта чи робота?
7 . Як часто Ви перевіряєте електронну пошту або соц. мережі, перш ніж зайнятися чимось іншим?
8 . Як часто страждає Ваша ефективність або продуктивність в роботі через використання Інтернету?
9 . Як часто Ви приховуєте або обманюєте, якщо Вас запитують про те, що Ви робили в мережі?
10 . Як часто Ви відсуваєте на другий план неприємні думки про своє життя , замінюючи їх заспокійливими думками про Інтернет?
11. Як часто Ви відчуваєте приємне передчуття від майбутнього виходу в мережу?
12. Чи боїтеся Ви, що життя без Інтернету стане нудним і порожнім?
13. Як часто Ви роздратовані, кричите, якщо щось відриває Вас, коли Ви знаходитесь в мережі?
14 . Як часто Ви втрачаєте сон, коли пізно перебуваєте в мережі?
15. Як часто Ви відчуваєте, що поглинені Інтернетом, коли не перебуваєте в мережі , або уявляєте, що Ви там?
16 . Як часто Ви кажете слова «ще пару хвилин …» , коли перебуваєте в мережі?
17. Як часто Ви намагаєтеся безуспішно урізати час перебування в мережі?
18 . Як часто Ви намагаєтеся приховати кількість часу перебування в мережі?
19 . Як часто Ви віддаєте перевагу перебувати в мережі замість того, щоб зустрітися з людьми?
20 . Як часто Ви відчуваєте пригніченість, поганий настрій, нервуєте, коли Ви не в мережі, що незабаром зникає, варто Вам вийти в Інтернет?
Сума балів ____________________________________________________
Нормою вважається сумарний результат до 40 балів.
При сумі балів 40-69 варто враховувати серйозний вплив Інтернету на ваше життя.
При сумі балів 70 і вище, у Вас з високою часткою ймовірності розвинена комп’ютерна залежність і Вам уже зараз необхідна допомога фахівця.
Відзначте ті твердження які Вам підходять.
1. Ви багато думаєте про комп’ютерні ігри, часто згадуєте попередні етапи гри, думаєте про наступні?
2. Ви зазвичай відчуваєте нестачу часу, проведеного за комп’ютерними іграми, постійно хочеться грати подовше?
3. Вам доводилося просити вчителів, керівників чи батьків замінити хоча б частину занять комп’ютерними іграми
4. Ви відчуваєте, що Ви не завжди можете одразу припинити гру.
5. Ви відчуваєте себе роздратованим та втомленим, якщо довго не граєте на комп’ютері.
6. Зазвичай ви граєте в комп’ютерні ігри більше, ніж планували.
7. Бували випадки, коли ви йшли на ризик мати неприємності в навчанні або особистому житті через комп’ютерні ігри.
8. Вам приходилося обманювати батьків, педагогів, лікарів або інших людей, щоб приховати своє захоплення комп’ютерними іграми.
9. Вам приходилося швидко закривати вікно з комп’ютерною грою, коли підходили батьки, вчителі, друзі.
10. Вважаю, що кращі ігри це 3D-екшен (Doom, Quake, Cont.Str та ін.)
11. Вважаю, що саме ті, хто не грає в 3D-екшен та інші аналогічні ігри – Ламери.
12. У вас вдома більше трьох дисків з іграми 3D-екшен, які ви часто використовуєте.
13. Ви не раз використовували комп’ютерні ігри для втечі від проблем реального життя.
14. Вам приходилося сідати за комп’ютерну гру, щоб змінити свій настрій або просто щоб заспокоїтись.
Інтерпретація результатів:
Якщо досліджуваний відповів ствердно більше ніж на 5 питань – високий рівень ігрової залежності, висока ймовірність ігрової залежності.
Ствердна відповідь на 3 і більше запитань – середній рівень залежності, проблема актуальна.
Якщо досліджуваний дав 3 і менше ствердних відповіді – результат низький.
Ключ до пракичної 5