ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДОНЕЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ВІДДІЛУ ОСВІТИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОТГ
КЗ ОЛЕКСАНДРІВСЬКИЙ ОПОРНИЙ ЗЗСО
І-ІІІ СТУПЕНІВ
2019
Автор: Гажитова Інна Миколаївна, учитель вищої категорії, вчитель-методист початкових класів, керівник творчої групи «НУШ».
КЗ Олександрівського опорного ЗЗСО І-ІІІ ступенів Черкаської ОТГ.
Рецензенти:
Солонина С.А., завідувач методичного кабінету відділу освіти Черкаської ОТГ;
Зуєва В.Л., керівник методичного об`єднання вчителів початкових класів методичного кабінету відділу освіти Черкаської ОТГ.
Розглянуто і затверджено на засіданні науковометодичної ради Відділу освіти Черкаської ОТГ(протокол від 25.03.2019р.№2).
Укладач: Гажитова І.М. Вправи для ранкових зустрічей - с.Олександрівка КЗ Олександрівського опорного ЗЗСО І-ІІІ ступенів Черкаської ОТГ Донецької області 2019.- 31с.
Посібник містить вправи, ігри, завдання роботи в групі, в парах для підготовки і проведення ранкових зустрічей в початкових класах. Для вчителів початкових класів, вихователів, батьків.
Передмова------------------------------------------------------- 4
Тематичний тиждень «Школа»----------------------------- 6
Тематичний тиждень «Моя сім`я»------------------------- 7
Тематичний тиждень «Зелений світ»----------------------9
Тематичний тиждень «Моя країна - Україна»---------- 10
Тематичний тиждень «Осінь»------------------------------12
Тематичний тиждень «Рослини»---------------------------15
Тематичний тиждень «Дружба»----------------------------16
Тематичний тиждень «Книжка»--------------------------- 17
Тематичний тиждень «Техніка»----------------------------19 Тематичний тиждень «Зима»-------------------------------21
Тематичний тиждень «Донеччина–мій рідний край»--23
Тематичний тиждень «Ми-підприємці»------------------27
Передмова
Українській новій школі
Ми даруєм наші долі.
НУШ-майбутнє України.
В цьому впевнені, єдині!
І.М.Гажитова
Одним із нововведенням у Новій українській школі є проведення ранкових зустрічей, на яких діти:
знайомляться, вітаються, спілкуються, висловлюють свої думки, пізнають один-одного, розповідають про події в їхньому житті, задають питання, граються і граючись пізнають цей дивовижний світ, набувають життєвих компетентностей.
Тематична інтеграція – невід`ємна частина ранкових зустрічей. Саме для формування та розвитку творчих здібностей учнів, для розвитку пізнавальних інтересів дитини треба застосовувати процес зближення та поєднання різних предметів – тематичну інтеграцію. У цьому посібнику я описала деякі вправи, які можна впроваджувати на ранкових зустрічах на різних тематичних днях, різноманітних тематичних тижнях.
Кожен вчитель може коригувати, змінювати ці вправи на свій розсуд.
4 Щоб досягти відмінного результату в нашій нелегкій справі, ми повинні бути справжніми фантазерами, творцями і трішечки чарівниками, які будують фундамент майбутнього нашої країни в особах наших маленьких першокласників.
Ми - партнери для дітей,
В голові мільйон ідей.
Вересня будем чекати,
Щоб зустріти оченята
Свої рідних першачків,
Які так чекають див!
Гажитова І.М.
5
1.Привітання-знайомство. Діти передають м`яч по колу, промовляючи такі слова:
«Доброго дня! Я – Сергійко!»
2.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Школа! Школа! Ти у нас -
Просто супер, просто клас! Учень, зошит і пенал, Ручка, книжка – все поклав!
3.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Ти – школяр
І я – школяр! З добрим ранком, ти і я!
Діти передають м`яч по колу і перераховують назви шкільних речей.
Дитина з закритими очима повинна впізнати річ, яку вона дістає з рюкзака.
Вчитель задає питання. Якщо діти згодні – вони хлопають в долоні, а якщо ні – вони тупають ногами:
- В книжці можна малювати?
- А в альбомі почитати?
- Ножицями вирізати?
- Паличками рахувати?
- Олівцями м`яч ганяти?
- А пеналом майструвати?
- На подушечці трохи поспати?
- Фарбами людей лякати?
- Ними буду малювати!
1.Один, два, три! Сусіда обійми!
(діти обіймають сусіда)
2.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Клас – це родина!
Клас – це сім`я!
Добрий день, ти! Добрий день, я!
7
3.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Мама, тато, брат, сестра. Дружна ми одна сім`я. Дід і баба, дядько, тітка, Головний в родині –я!
Гру можна проводити разом з батьками учнів. Діти стають в коло, а батьки стоять позаду своєї дитини. Вчитель говорить:
-«Тато» - учні з батьками піднімають руки вгору;
-«Мама» - учні з батьками присідають на половину; -«Я» - учні з батьками присідають повністю; -«Моя сім`я»- учні з батьками обіймаються. (вчитель хитрує і показує неправильні жести).
Учні по колу передають м`яч, називаючи можливих членів родини (мама, тато, брат, сестра, дідусь….).
Діти по черзі повинні продовжити речення:
«Моя родина дружна! Моя родина весела!...»
Діти жестикуляцією та мімікою показують своїх рідних, а інші учні відгадують.
Учні об`єднуються в пари. Одна дитина стає спиною до іншої. І одна дитина на спині іншої руками зображує закладку інгредієнтів, заміс і випікання пирога. Потім пари міняються і під коментування вчителя дії повторюються.
Вправа «Продовж речення»
«Я допомагаю батькам вдома …»
Виготовлення дерева класної родини за допомогою фотографій родин кожного учня.
1.Діти в перший день тижня приносять річ зеленого кольору. Вітаються і розповідають призначення цього предмета.
9
2.На городі огірок, І капуста, і горох. Ківі, яблуко – це фрукти, А вже ягода кавун.
Діти ланцюжком передають зелений м`яч по колу, називаючи назви тварин, які мають зелений колір.
(Крокодил, папуга, ящірка…)
Діти в групах малюють предмети, які можуть мати зелений колір.
Вчитель називає назви овочів і фруктів. Якщо ця рослина в дозрілому вигляді може мати зелений колір діти хлопають.
Вітання 1.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
10 Доброго ранку, сонце!
Доброго ранку, Земля!
Доброго ранку, ти!
Доброго ранку, я!
Доброго ранку, Україно моя!!!
2.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Рідна моя Батьківщина, Щедра, багата країна. Україна – родюча земля Тут живемо – ти і я.
Україна- герб і прапор, Гімн, калина і верба. І рушник і вишиванка - Батьківщина це моя!
Діти передають ланцюжком м`яч по колу, називаючи державні і народні символи України (герб, прапор, вишиванка, калина…). Вправа «Віночок»
Діти беруть по черзі стрічку віночка і називають назви міст України.
11 Тиждень «Осінь»
1.Діти рухаються хаотично. Коли вчитель хлопає, кожен учень знаходить собі пару. Вчитель коментує, яким чином діти повинні привітатися:
-Учні грають у дитячу гру «Ладоньки-ладусі…», звертаючись один до одного зі словами: «Доброго дня, Василько!» «Доброго дня, Маринко!» Дії продовжуються декілька разів.
2. Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Осінь в гості завітала
Дощ і холод подарувала.
Вересень – пішли до школи.
Жовтень – золотив простори.
Листопад зірвав листки.
Спить ведмідь аж до весни.
Білка все гризе гриби. Заєць біга від біди.
Діти впізнають по справжніх звукових записах: вітер, дощ, шум листочків, зливу…
Діти стають в коло. Передають ланцюжком м`яч по колу і перераховують ознаки осені (дощ, вітер, жовті листочки, темне небо, туман, короткі дні…).
(У скринці жовтий листок з дерева)
Діти передають по колу закриту скриньку з невідомим предметом. Задають питання вчителю за характеристикою предмета і відгадують невідому річ. Відкриває скриньку той учень, який відгадав. Учні характеризують даний предмет. Який він?
(Гра проводиться на шкільному подвір`ї).
Вчитель озвучує назву дерева, а діти повинні знайти це дерево і стати біля нього.
(Гра проводиться на шкільному подвір`ї).
Вчитель озвучує назву дерева. Саме з цього дерева діти повинні принести листочок.
13 Робота в групах.
Зробити гербарій і визначити, з яких рослин листки.
Визначити до якої групи відносяться ці рослини і чому:
1 група – дерева; 2 група – кущі; 3 група – трави.
Учні обирають собі пару. Один учень на спині іншого зображує руками те, що коментує вчитель:
- Вийшло на небо сонечко.
- Дмухнув вітерець (дує).
- Пішов дрібний дощик.
- Потім злива.
- Потім град.
- Подув вітер (дує).
- Дощ почав вщухати. - Хмарки розлетілися.
- Виглянуло сонце.
Пари міняються і повторюємо вправу.
14
1.Діти вітаються, подарувавши один-одному комплімент:
«Доброго дня, Наталя. У тебе красива усмішка!»… 2.Діти вітаються ланцюжком називаючи себе назвою рослини і зображуючи її:
-Доброго дня1 Я сьогодні дуб!...
Гра «Рослини» Вчитель говорить:
-«Дерева» - учні піднімають руки вгору;
-«Кущі» - учні присідають на половину;
-«Трави» - учні присідають повністю;
-«Рослини»- учні піднімаються і крутяться, піднявши руки вгору. (вчитель хитрує і показує неправильні жести).
Гра «Овочевий салат» Вчитель говорить :
-«Огірок» - учні піднімають руки вгору;
-«Помідор» - учні руками показують об`ємний, круглий помідор;
-«Цибуля» - учні присідають повністю;
-«Овочевий салат»- учні виконують танцювальні рухи. (вчитель хитрує і показує неправильні жести).
15
Діти з закритими очима куштують шматочок фрукта чи овоча і впізнають назву рослини за смаком. Гра «Червона книга»
Діти за малюнками впізнають і називають рослини нашої місцевості, які занесені до червоної книги і розповідають що можемо зробити ми для того, щоб збільшити чисельність цієї рослини.
1.Діти рухаються хаотично. Коли вчитель хлопає і промовляє: «Один, два, три – пару собі знайди», кожен учень знаходить собі пару. Вчитель коментує, яким чином діти повинні привітатися:
-Рукостисканням.
-Доторкнувшись ніжками.
-Доторкнувшись ліктями.
-Доторкнувшись носиками.
-Доторкнувшись плечима. (Дії повторюються декілька разів)
2. Діти вітаються, подарувавши один-одному побажання:
«Доброго дня, Оленко. Бажаю тобі веселого настрою на цілий день!»…
Продовжити речення «Справжній друг повинен бути…»
Учень мімікою і жестикуляцію показує свого однокласника, а інші діти відгадують його ім`я.
1.Привітання різними способами і жестами:
«Привіт!», «Здоровенькі були!», «Hellou!»…
2.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Книжка, школа – це знання.
А письменники – життя.
І Шевченко тут Тарас. І народна казка в нас.
Озвучити якомога більше назви народних казок, передаючи книжку по колу.
Діти по черзі з мішечка дістають по одній речі. Впізнаючи з якої казки прибув до нас цей предмет(тарілка, черевик, пір`їна, яйце…).
Вчитель озвучує полдію, репліку або рядок з будь - якої казки. А діти впізнають назву казки.
Вчитель читає казку. Потім задає дітям тестові запитання, які мають чотири відповіді. Одна з них правильна.
У класі на кожному кутку повісити чотири різнокольорових листка. Кожна відповідь відноситься до одного з кольорів. Діти обирають правильну відповідь, яка відноситься до правильного кольору кутка і підходять саме до нього.
Скласти з пазлів ілюстрацію до казки. Впізнати її і переказати.
Робота в групах
Інсценізувати українську народну казку:
- «Колобок»;
- «Ріпка»;
-«Лисичка та Журавель»;
- «Рукавичка».
1.Привітання різними жестами:
-повітряний поцілунок;
-рукостисканням;
-обіймами…
Діти передають ланцюжком іграшку і називають будьяку назву технічного засобу.
Діти показують за допомогою жестикуляцій якийсь вид транспорту, а інші діти відгадують.
Вчитель задає питання, а учні відповідають «Так» чи «Ні»:
-Можна гратися ножиком?
-Телевізор можна залишати ввімкнутим без нагляду?
-В розетку можна вмикати непошкоджений провід? -Якщо загорівся електроприлад треба його вимкнути з розетки, а потім гасити полум`я?
-Номер телефону пожежної служби 102?
-Номер телефону пожежної служби 101? -Маленьким дітям можна користуватися електрообладнанням?
Розігрування небезпечних ситуацій на дорозі.
1.Переходимо через дорогу.
2.Граємося на дорозі.
3.Небезпечна дорога додому.
4.Світлофор.
5.Дорожні знаки.
6.Залізничний переїзд. 7.Правила поведінки в громадському транспорті.
Складання правил користування гаджетами за допомогою малюнків.
1.Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Ой, зима, зима, зима!
Веселішої нема!
Класна ми одна сім`я!
Привітаюсь ти і я!
2.З Новим роком всіх вітаєм! Щастя радості бажаєм!
І тобі бажаю я! (повертаються до сусіда);
І тобі бажаю я! (повертаються до сусіда); Ми родина, ми сім`я!
Робота в групах
Діти розфарбовують зимовий пейзаж і складають текст- опис за малюнком.
Діти обирають зображення тварини. Описують її зовнішність і розповідають, як вона зимує.
Діти вирізають зображення пташок і наклеюють перелітних пташок в одну колонку, а зимуючих в іншу.
Скласти інтелект - карту «Зима».
Виготовлення лепбука «Новорічні свята»
Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Доброго ранку, Україна моя!
Доброго ранку, Батьківщина моя! Доброго ранку, Донецька Земля!
Учні об`єднуються в пари. Одна дитина стає спиною до іншої. І одна дитина на спині іншої руками зображує схематично форму карти України. На ній роблять позначки міст Донецької області. Потім пари міняються і під коментування вчителя дії повторюються.
Донецьк, Слов`янськ і Краматорськ, Дружківка, Бахмут і Покровськ. Тут Маріуполь, Святогірськ – Донеччини родина міст.
Діти передають глобус по колу, називаючи вулицю свого проживання.
Діти рухаються хаотично. Коли вчитель хлопає і проговорює:
-Один, два, три – пару собі знайди! - кожен учень знаходить собі пару. Вчитель показує жестами, яким чином діти повинні привітатися.
(У скринці шматок кам`яного вугілля)
Діти передають по колу закриту скриньку з невідомим предметом. Задають питання вчителю за характеристикою предмета і відгадують невідому річ. Відкриває скриньку той учень, який відгадав. Учні характеризують даний предмет. Який він? Де його добувають?
Вчитель словесно описує корисну копалину, яку добувають в Донецькій області, а діти впізнають. Вчитель показує зразок і разом з дітьми досліджують і характеризують корисну копалину.
4.Робота в групах
На контурних картах Донецької області діти вказують назву міста і умовними позначками корисну копалину, яку там добувають.
Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
На городі огірок, І капуста, і горох. Груша, яблуко в садочку Дуб, береза у лісочку.
Діти передають ланцюжком якусь рослину по колу, називаючи рослини, які ростуть в нашій місцевості.
Вчитель говорить:
-Назви дерев - учні піднімають руки вгору;
-Назви кущів - учні присідають наполовину;
-Назву трави - учні присідають повністю; -Рослини- учні піднімаються і крутяться, піднявши руки вгору. (вчитель хитрує і показує неправильні жести).
Дитина показує за допомогою жестикуляцій тваринку, яка мешкає в рідному краї, а інші діти відгадують її.
Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Донбас - моя Батьківщина!
Украна – держава моя!
Поле , річка і рідна домівка.
Все люблю я – це рідна земля.
Моя вулиця , тато і мама.
Моя школа і друзі мої. Найрідніша для мене, єдина Ця Вітчизна - навіки живи!
Вчитель показує портрети видатних людей рідного краю і зображення їх занять, а діти повинні згадати їх імена і їхню справу.
Учні повинні назвати знаряддя праці своєї майбутньої професії, а інші діти повинні відгадати назву цієї професії.
4.Співбесіда про походження назви населеного пункту проживання дітей.
Учні промовляють разом слова, показуючи жестами.
Ми зустрілися у школі!
Добрий день! Добрий день!
В Олександрівській опорній школі!
Добрий день! Добрий день!
В українській новій школі!
Добрий день! Добрий день!
Щиро всіх вітаємо!
І гарного настрою вам бажаємо!
2.Вправа «Вітання».
Діти рухаються хаотично. Коли вчитель хлопає і проговорює:
-Один, два, три – пару собі знайди!-, кожен учень знаходить собі пару.
Вчитель коментує, яким чином діти повинні привітатися: ніжками, ручками, ліктями. носиками, звертаючись один до одного зі словами: «Доброго дня, Василько!» «Доброго дня, Маринко!» Дії повторюються декілька разів.
Діти разом з вчителем присідають і закривають очі. Кожен уявляє себе зернятком, яке лежить в холодній, чорній землі. І ось на зернятко потрапляють перші промінчики сонця. Воно зігрівається і починає проростати.(Всі відкривають очі і піднімаються). Над землею з`являються перші зелені листочки, а потім і колосок. Ще багато перешкод треба пройти зернятку, щоб дозріти і потрапити до нас на стіл у вигляді шматочка хліба. Так і нова українська школа, частинкою якої є ми з вами, тільки пустила перші листочки і ще буде багато труднощів на її шляху. Але ми впевнені, що ми отримаємо вкінці свого шляху неймовірні високі результати.
Діти, а чи є у вас мрія?
Яку професію ви бажаєте отримати в
майбутньому?(Вчителем, лікарем…)
А навіщо отримувати якусь професію?(Щоб заробляти гроші?)
А навіщо потрібні гроші?
(Забезпечувати себе необхідними для життя товарами).
Які грошові одиниці ви знаєте?(Гривні, долари, євро…) Якими грошима користуються на Україні? (Демонстрація гривен різної вартості.)
Вчитель показує грошові одиниці і говорить :
-«100 гривен» - учні піднімають руки вгору;
-«10 гривен» - учні трішки присідають;
-«1 гривня » - учні присідають повністю;
-«Грошики»- учні виконують танцювальні рухи.
Щоб ви стали успішними і заробляли багато грошей, що ви можете робити зараз?(Гарно вчитисяотримувати знання)
Де ви отримуєте знання (В школі)
Школа – це таке підприємство зі своїми продавцями, покупцями, товаром і грошима.
Хто у школі продавці?(Вчителі)
Хто у школі покупці або споживачі?(Діти-учні) А яким товаром забезпечують вчителі учнів?(Знаннями)
А які гроші отримують учні від вчителів за отримані знання?
(Оцінки, похвалу в 1 класі)
Щоб отримати гарні оцінки і міцні знання, а потім після школи вигідно і дорого продавати свої знання і принести користь своїй країні треба плідно і старанно працювати – відмінно вчитися.
Діти, а вам подобається нова українська школа?
Що вам подобається в школі і чому ви вже навчилися? (За кожну відповідь учні отримують по квіточці). У нас утворився справжній дитячий квітник нової української школи.
Що не можна купити за гроші?(дружбу, щастя, здоров`я…)
Діти виготовляють паперові поробки-сердечка і дарують один-одному частинку свого серця.
Кожне підприємство і кожен товар має свою рекламу.
Ми пропонуємо свою рекламу «НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ
ШКОЛИ»(Пісня)
НУШ – це чудово! НУШ – це клас!
Впевнено ти іди до нас!
Тут найкращі вчителі!
Дарують всім знання свої!
НУШ – майбутнє наше! НУШ – майбутнє наше!
Техніка у НУШ сучасна!
Атмосфера просто класна!
В Олександрівку поспішай! Ми тебе чекаєм – знай!