Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
с. Дмитрашківка
Урок фізики 7 клас
Вчитель фізики
Скічко О. М
Урок 13 Розв’язування задач на механічний рух
Мета уроку:
Навчальна. Формувати вміння розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення.
Розвивальна. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення.
Виховна. Виховувати культуру наукового мовлення та оформлення розрахункових задач.
Тип уроку:урок формування навичок розв'язування задач.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
План уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Вправа «Опитування методом ланцюжка»
Учитель вивішує на дошці запитання. Учні по черзі відповідають.
Запитання
(Механічний рух — це зміна з часом положення тіла або частин тіла в просторі відносно інших тіл)
(Те, що тіло відліку обирається довільно, означає, що стан руху і стан спокою є відносним)
(Траєкторія руху — це уявна лінія, яку описує в просторі точка, що рухається)
(За формою траєкторії рух тіл поділяють на прямолінійний і криволінійний)
(Рівномірний рух — це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях)
(Швидкість рівномірного руху (υ) — це фізична величина, що дорівнює відношенню шляху l, який подолало тіло до інтервалу часу t, протягом якого цей шлях був подоланий . [υ] = м/с)
(Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії. [ l] = м)
IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Пояснення вчителя.
На попередньому уроці ми розглянули, як знаходиться швидкість при рівномірному русі.
Швидкість знаходиться за формулою , щоб знайти швидкість ми ділимо шлях на час.
Виконавши прості математичні перетворення, знайдемо з даної формули шлях і час
Для того, щоб знайти шлях пройдений тілом, необхідно швидкість тіла, помножити на витрачений час. .
Час при рівномірному русі, знаходиться слідуючим чином. Шлях пройдений тілом, ділимо на швидкість його руху.
Розвяжемо дві задачі на обчислення шляху та часу руху.
Задача № 1.
Протягом 20 с, потяг рухався рівномірно, зі швидкістю 36 км/год. Який шлях пройшов потяг за цей час?
Запишемо коротку умову задачі. Дані задачі пишемо під символом Дано. Відомий час t = 20 с, і швидкість = 36 км/год. Відокремимо умову горизонтальною рискою від того, що потрібно знайти. Знайдемо шлях l. Тепер проведемо вертикальну риску, відокремивши умову задачі від розв’язку.
Зверніть увагу швидкість записана не в міжнародній системі, переведемо її в міжнародну систему в 1 км 1000, а в 1 год 3600 с, помножимо чисельник на 1000 м, а знаменник на 3600 с. отримаємо швидкість в міжнародній ситсемі 10 м/с. Час записаний в ситемі СІ.
Проведемо, ще одну вертикальну риску.
Для розвязання задачі запишемо формулу швидкості. Щоб знайти швидкість рівномірного руху шлях ділимо на час. Звідси слідує, що шлях дорівнює добутку швидкості і витраченого часу.
Підставимо в формулу числові значення.
Математичні дії виконуємо не тільки над числами, а і над одиницями вимірювання.
Помноживши 10 м/с на 20 с отримаємо шлях, який дорівнює 200 м.
Нижче записуємо відповідь
Задача № 2
Порівняйте швидкість велосипедиста і бігуна, якщо велосипедист рухався рівномірно зі швидкістю 10 м/с, а бігун 28,8 км/год.
Ця задача не потребує спеціального офрмлення.
Для того, щоб порівняти дві швидкості потрібно записати їх в однакових одиницях.
Для цього переведемо швидкість υ2 в м/с. Виконаємо знайому нам операцію, ще раз.
Швидкість бігуна дорівнює 8 м/с.
Значить υ1 > υ2.
Ми розглянули лише дві задачі. Навчившись розвязувати прості задачі, ви сміливо можете переходити до більш складних.
30 м/с > 20 м/с, тому пасажирський поїзд їде швидше ніж товарний
10 хв = 10 · 60 с = 600 с; l = υ · t = 600 с · 3000 м
V. Фізкультхвилинка ( То не є, то не є проблема)
VІ. Самостійна робота
Додаткова задача
Дано:
|
Розв’язання Автомобіль і автобус рухаються в одному напрямку, тому швидкість їх зближення
Трейлер їде назустріч автобусу, тому швидкість зближення автобуса й трейлера
Визначимо значення шуканих величин:
Відповідь:
|
|
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити § 8 – 9, Вправа № 9 (2, 5)