Розв’язування задач на механічний рух

Про матеріал
Урок розвязування задач, закріплення вивченого матеріалу та перевірки знань. Був проведенний 11 жовтня 2017 н. р.
Перегляд файлу

 

 

Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
с. Дмитрашківка

 

 

 

Урок фізики 7 клас

Рисунок15

dd36efffaaed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель фізики
Скічко О. М

 

 

Урок 13 Розв’язування задач на механічний рух

Мета уроку:

Навчальна. Формувати вміння розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення.

Розвивальна. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення.

Виховна. Виховувати культуру наукового мовлення та оформлення розрахункових задач.

Тип уроку:урок формування навичок розв'язування задач.

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.

 

План уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Вправа «Опитування методом ланцюжка»

Учитель вивішує на дошці запитання. Учні по черзі відповідають.

Запитання

  • Що називають механічним рухом?

(Механічний рух — це зміна з часом положення тіла або частин тіла в просторі відносно інших тіл)

  • Що означає фраза: «Рух відносний»?

(Те, що тіло відліку обирається довільно, означає, що стан руху і стан спокою є відносним)

  • Що таке траєкторія руху?

(Траєкторія руху — це уявна лінія, яку описує в просторі точка, що рухається)

  • Як розрізняють види механічного руху за траєкторіями?

(За формою траєкторії рух тіл поділяють на прямолінійний і криволінійний)

  • Який рух називають рівномірним?

(Рівномірний рух — це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях)

  • Що таке швидкість руху тіла  і яка одиниця вимірювання?

(Швидкість рівномірного руху (υ) — це фізична величина, що дорівнює відношенню шляху l, який подолало тіло до інтервалу часу t, протягом якого цей шлях був подоланий .  [υ] = м/с)

  • Що таке пройдений шлях і які одиниці його вимірювання?

(Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії. [ l] = м)

  • Що таке час руху тіла  і яка одиниця вимірювання?
  • Які формули для обчислення швидкості, шляху і часу в фізиці?

IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Пояснення вчителя.

На попередньому уроці ми розглянули, як знаходиться швидкість при рівномірному русі.

Швидкість знаходиться за формулою , щоб знайти швидкість ми ділимо шлях на час.

Виконавши прості математичні перетворення, знайдемо з даної формули шлях і час

Для того, щоб знайти шлях пройдений тілом, необхідно швидкість тіла, помножити на витрачений час. .

Час при рівномірному русі, знаходиться слідуючим чином. Шлях пройдений тілом, ділимо на швидкість його руху.

Розвяжемо дві задачі  на обчислення шляху та часу руху.

Задача № 1.

Протягом 20 с, потяг рухався рівномірно, зі швидкістю 36 км/год. Який шлях пройшов потяг за цей час?

Запишемо коротку умову задачі. Дані задачі пишемо під символом Дано. Відомий час t = 20 с, і швидкість = 36 км/год. Відокремимо умову горизонтальною рискою від того, що потрібно знайти. Знайдемо шлях l. Тепер проведемо вертикальну риску, відокремивши умову задачі від розвязку.

Зверніть увагу швидкість записана не в міжнародній системі, переведемо її в міжнародну систему в 1 км 1000, а в 1 год 3600 с, помножимо чисельник на 1000 м, а знаменник на 3600 с. отримаємо швидкість в міжнародній ситсемі 10 м/с. Час записаний в ситемі СІ.

Проведемо, ще одну вертикальну риску.

Для розвязання задачі запишемо формулу швидкості. Щоб знайти швидкість рівномірного руху шлях ділимо на час. Звідси слідує, що шлях дорівнює добутку швидкості і витраченого часу.

Підставимо в формулу числові значення.

Математичні дії виконуємо не тільки над числами, а і над одиницями вимірювання.

Помноживши 10 м/с на 20 с отримаємо шлях, який дорівнює 200 м.

Нижче записуємо відповідь

Задача № 2

Порівняйте швидкість велосипедиста і бігуна, якщо велосипедист рухався рівномірно зі швидкістю 10 м/с, а бігун 28,8 км/год.

Ця задача не потребує спеціального офрмлення.

Для того, щоб порівняти дві швидкості потрібно записати їх в однакових одиницях.

Для цього переведемо швидкість υ2 в м/с. Виконаємо знайому нам операцію, ще раз.

Швидкість бігуна дорівнює 8 м/с.

Значить υ1 > υ2.

Ми розглянули лише дві задачі. Навчившись розвязувати прості задачі, ви сміливо можете переходити до більш складних.

  1. Який поїзд їде швидше: товарний, що має швидкість 72 км/год, чи пасажирський, що має швидкість 30 м/с?

30 м/с > 20 м/с, тому пасажирський поїзд їде швидше ніж товарний

  1. Велосипедист їхав 10 хв зі швидкістю 18 км/год. Який шлях він подолав за цей час?

10 хв = 10 · 60 с = 600 с;   l = υ · t = 600 с ·  3000 м

  1. Футболіст за матч у середньому пробігає 27 км. Визначте його швидкість і порівняйте її зі швидкістю велосипедиста — 8 м/с.

  1. Людина запізнюється на поїзд. До станції можна дістатися, рухаючись або 2 км по втрамбованій дорозі зі швидкістю 5 км/год, або 1,6 км по некошеному лузі зі швидкістю 4 км/год. Який шлях обрати?

V.  Фізкультхвилинка ( То не є, то не є проблема)

  1. Автобус за 10 с проїхав 200 м. Який шлях він проїде за 1 хв, рухаючись з такою самою швидкістю?
  2. Один автомобіль проїхав 20 км за 20 хв, а другий проїхав цю саму відстань за 10 хв. Швидкість якого автомобіля більша і в скільки разів?
  3. Пішохід за перші 10 хв пройшов 900 м. Який час він затратить, щоб пройти 6 км з такою самою швидкістю?
  4. Чотири спортсмени, які розвивають швидкості: 5,5 м/c, 19,8 км/год, 33 м/хв, 475,3 км/доб, вирішили взяти участь у гонці на час (змагання, у якому перемагає той, хто далі відбіжить (від’їде) за 1 годину). Хто переможе в цьому змаганні? Хто прийде останнім? Який шлях подолає переможець? На скільки метрів він обжене аутсайдера?

VІ. Самостійна робота

Додаткова задача

  1. По шосе зі швидкістю 72 км/год їде автобус. Його наздоганяє легковий автомобіль, швидкість руху якого 90 км/год. Назустріч автобусу їде трейлер зі швидкістю 48 км/год. З якою швидкістю автобус наближається до трейлера та легкового автомобіля?

Дано:

Розв’язання

Автомобіль і автобус рухаються в одному напрямку, тому швидкість їх зближення

 

Трейлер їде назустріч автобусу, тому швидкість зближення автобуса й трейлера

 

Визначимо значення шуканих величин:

 

Відповідь:

 

 

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Результат»

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

VIІ. Домашнє завдання

Вивчити § 8 – 9, Вправа № 9 (2, 5)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Козлова Ольга
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Лимаренко Валентина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 11. Рівномірний прямолінійний рух
Додано
6 січня 2020
Переглядів
56575
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку