Тема уроку: Побудова графіків рівномірного руху тіла. Розв.язування задач.
Мета уроку :
Навчальна :ознайомити з алгоритмом розв,язання задач, формувати вміння учнів аналізувати графіки руху тіл і визначати за ними його параметри; поглибити та систематизувати знання за темою.
Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси учнів та творчі здібності;
Сприяти розширення кругозору ;
Розвиток всіх видів пам’яті, вміння виділяти головне, уміння отримувати знання використовуючи роздатковий матеріал
Виховна:виховувати самостійність та ініціативність ; віру в свої можливості .
Виховувати естетичне сприйняття світу через демонстрацію та наочність ;
Виховувати гармонічно розвинену особистість,формування позитивної самооцінки особистості шляхом розвитку інтересу до предмету та залучення кожного учня у навчальну діяльність.
Тип урока: урок застосування знань. вмінь
Обладнання : картки із завданнями , графіки руху , зошити, підручники .
Методи та прийоми: Вправа « Так чи ні?», « Навчаюся – вчуся», робота в парі, індивідуальна робота.
Хід уроку.
І. Етап організації
Вітаю всіх на нашому уроці, адже урок – це скарб, це світ знань , умінь, емоцій. Через знання людина сильна і розумніша ніж машина. Бернар Шоу говорить « Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність». Саме в діяльності формуються всі наші вміння й навички.
Сьогодні ви будете ділитися своїми знаннями, уміннями їх використовувати, а також дізнаєтесь щось нове. А для цього необхідно бути активним, уважним, зібраним.
ІІ. Етап цілепокладання
На минулих уроках ми розглядали: Рівномірний рух, швидкість руху та ознайомилися з графіками руху. А сьогодні на уроці ми будемо розв,язувати задачі з теми: Швидкість, графік руху.
ІІІ. Етап проектування
Наше завдання закріпити навики працювати з графіками, та ознайомитися з алгоритмом розв,язування задач.
Перед вами є « Листи самооцінювання» де ви будете виставляти собі бали за виконанні завдання, і в кінці уроку кожен отримає оцінку.
ІV. Етап виконання плану діяльності
« Слова «так» і «ні» дуже короткі
Але потребують певних роздумів» - ці слова належать Піфагорові
Тож бажаю щоб ви дійсно обмірковували свої відповіді і набрали як найбільшу кількість балів
1.Траєкторія – це уявна лінія , яку описує в просторі точка , що рухається ( ТАК )
2.Шидкість тіла позначається символом ι .( НІ)
3.Одиниця шляху в СІ км ( НІ)
4.Напрямлений відрізок прямої , який з’єднує початкове та кінцеве положення тіла, називають переміщенням . ( ТАК)
5. Час позначають символом t ( ТАК)
6.Пройдений тілом шлях можна обчислити за формулою ι = υ·t ( ТАК)
7. Космічний корабель , що здійснює переліт Земля –Марс можна вважати матеріальною точкою. ( ТАК)
8. Одиниця часу в СІ год ( НІ)
9. Траєкторією руху кінця стрілки годинника є пряма. ( НІ)
10. Рівномірний рух – це механічний рух, у ході якого за будь – які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях .( ТАК)
11. Пройдений тілом шлях вимірюють спідометром. ( НІ)
12. Одиниця швидкості в СІ м/с ( Так)
Обмін листами і відбувається взаємоперевірка( бали занести в листи самооцінки).
Завдання учня: розглянути задачу, записати в зошит та за бажанням пояснити біля дошки.
№1. Човен рухався зі швидкістю 24 км/год. Яку відстань він подолав 2 год?
(24 км/год = 6,7 м/с 2 год =7200с 6,7 *7200 = 4824 м)
№2. Швидкість літака 900км/год. Який шлях він подолає за 2 хв?
( 900км/год = 25 м\с 2 хв = 120с 25 * 120 = 3000 м )
№3. Шлях в 30 км авто подолало за 10 хв. З якою швидкістю рухалось авто?
( 30 км = 30 000м 10 хв = 600с 30 000 : 600 = 50 м/с )
Один з учнів розглядає задачу на дошці.
3. Кожне тіло може рухатися з певною швидкістю. Щоб розмістити дані числові значення на числовій прямій пропоную виконати спочатку перетворення певних величин ( три учня виконують перетворення біля дошки ) , решта учнів відтворюють в зошиті. І мають змогу після виконання перетворень розмістити швидкості на числовій прямій.
*У якого тіла більша швидкість ?
*На числовій прямій розмістіть швидкості тіл зображених у рисунку .
Ведмідь |
Велосипедист |
Гепард |
Авітомобіль |
Дельфін |
|
|
|
|
|
36 км/год |
5 м/с |
30 м/с |
72 км/год |
54 км/год |
10м/с |
5 м/с |
30 м/с |
20м/с |
15 м/с |
Вел В Д А Г υ, м/с
0 5 10 15 20 25 30
Чи зручно вам порівнювати швидкості тіл за допомогою числової прямої ?
У багатьох випадках рух тіл зручно описувати за допомогою графіків. Такий спосіб опису руху досить наочний .
Перед побудовою графіків запрошую всіх до фізичної фізкультхвилинки. Уявімо з вами, що ми їдемо в автомобіль та раптово авто повертає направо – куди ми відхилимось за інерцією ? ( наліво ), авто різко гальмує ( відхилимось вперед ), авто – повертає вліво ( а ми за інерцією вправо ). Авто вирушає різко вд зупинки ( відхилимось назад ).
Уявімо, що наші плечі – колеса. Поїхали – поволі, не поспішаючи, розширюючи розмах обертових рухів. Оберт за секунду. Дихаємо рівно, спокійно.
Переходимо до побудови графіків.
Побудуємо графік залежності шляху , що долає велосипедист від часу спостереження – графік шляху. ι = υ·t
Якщо υ= 5 м/с , то за t=2с ι=5м/с·2с= 10 м
t , с |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
ι , м |
0 |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
(Згадайте як вони називаються в математиці Х -вісь абсцис , У- вісь ординат )
По горизонтальній осі – осі абсцис – відкладемо час руху в секундах , з одиничним відрізком 1 клітинка -2с, по вертикальній осі – осі ординат – пройдений тілом шлях з одиничним відрізком 1 клітинка – 10 м.
- Побудуємо точки з координатами ( 0; 0) , (2; 10) ,( 4; 20), ( 6; 30), ( 8; 40) ,( 10; 50) .
- З’єднаємо точки прямою лінією. Отримаємо графік шляху велосипедиста.
Щоб визначити , який шлях подолає велосипедист за будь-який проміжок часу формулу ι = υ·t зручно представити у вигляді рівняння ι = 5·t , де t- це змінна величина, яка може отримувати довільні значення . ( Наприклад , визначити , який шлях подолає велосипедист за 20 с , ι = 5·t= 5·20= 100 м і т.д)
Графіком шляху прямолінійного рівномірного руху завжди є відрізок прямої , нахиленої під кутом до осі часу.
Що можна дізнатися за графіком руху?
За графіком шляху можна
Поряд із графіками шляху часто користуються графіками швидкості.
? Як рухається велосипедист ? ( рівномірно)
? Що означає , що рух рівномірний ? ( швидкість не змінюється )
Заповнити таблицю
t , с |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
υ , м/с |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
По горизонтальній осі – осі абсцис – відкладемо час руху в секундах , з одиничним відрізком 1 клітинка -2с, по вертикальній осі – осі ординат – швидкість руху з одиничним відрізком 1 клітинка – 5 м/с.
-Побудуємо точки з координатами ( 0; 5) , (2; 5) ,( 4; 5), ( 6; 5), ( 8; 5) ,( 10; 5)
-З’єднаємо точки прямою лінією. Отримаємо графік швидкості велосипедиста.
Під час прямолінійного рівномірного руху графіком швидкості є пряма паралельна осі часу.
Визначимо за графіком швидкість руху учня.
V. Закріплення навчального матеріалу
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
1. Який вид має графік залежності шляху від часу при прямолінійному рівномірному русі?
2. Чим відрізняються графіки залежності шляху від часу для двох тіл, що рухаються з різною швидкістю?
3. Як за графіком шляху для двох тіл порівняти швидкості їхнього руху?
4. Як за графіком швидкості визначити пройдений тілом шлях?
Робота з підручником ст. 72
Вправа 10(1)
1.На рисунку наведені графіки залежності шляхи від часу для двох автомобілів. Швидкість якого з автомобілів більше? Чому ви так уважаєте?
Вправа 10( 3)
2.На графіку виберіть ділянку, що відповідає рівномірному руху тіла, і визначте швидкість цього руху. Визначте шлях, пройдений тілом на цій ділянці. Побудуйте графік шляху для рівномірної ділянки .
3 .Користуючись графіком руху тіла дайте відповіді на такі запитання : 1). Скільки часу тіло було нерухоме ?
2). Протягом якого часу рухалося тіло ?
3). З якими швидкостями рухалося тіло ?
4). Який шлях подолало тіло за першу годину ?
5). На якій відстані від початкового положення буде тіло через 5 год ?
V . Контрольно- оцінювальний етап
1.Учні опрацьовують листи само оцінювання, та отримують оцінки
2. Рефлексія
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Тепер я можу...
Я навчився...
Урок дав мені для життя...
Мені захотілося...
ОБЕРІТЬ СМАЙЛИКА , ЯКИЙ ВІДПОВІДАЄ ВАШОМУ НАСТРОЮ ПІСЛЯ НАШОГО СПІЛКУВАННЯ НА УРОЦІ
3. Домашнє завдання : повторити параграф10 , виконати вправу10(2,4)
Листи самооцінки
№ |
Вид занять |
Максимальна кількість балів |
Ваша кількість балів |
1 |
Вправа « Так чи ні» |
6 |
|
2 |
« Навчаюся – вчуся» |
1 – 2 |
|
3 |
Робота з числовою віссю |
1 - 2 |
|
4 |
Індивідуальна робота(задача) |
1 - 2 |
|
5 |
Робота з графіком |
1 |
|
6 |
Робота в парі(опис графіків) |
1 - 2 |
|
7 |
За активність |
1 |
|
Листи самооцінки
№ |
Вид занять |
Максимальна кількість балів |
Ваша кількість балів |
1 |
Вправа « Так чи ні» |
6 |
|
2 |
« Навчаюся – вчуся» |
1 – 2 |
|
3 |
Робота з числовою віссю |
1 - 2 |
|
4 |
Індивідуальна робота(задача) |
1 - 2 |
|
5 |
Робота з графіком |
1 |
|
6 |
Робота в парі(опис графіків) |
1 - 2 |
|
7 |
За активність |
1 |
|