Урок "Побудова графіків рівномірного руху тіла. Розв.язування задач."

Про матеріал
Мета уроку : Навчальна :ознайомити з алгоритмом розв,язання задач, формувати вміння учнів аналізувати графіки руху тіл і визначати за ними його параметри; поглибити та систематизувати знання за темою. Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси учнів та творчі здібності; Сприяти розширення кругозору ; Розвиток всіх видів пам’яті, вміння виділяти головне, уміння отримувати знання використовуючи роздатковий матеріал Виховна:виховувати самостійність та ініціативність ; віру в свої можливості . Виховувати естетичне сприйняття світу через демонстрацію та наочність ; Виховувати гармонічно розвинену особистість,формування позитивної самооцінки особистості шляхом розвитку інтересу до предмету та залучення кожного учня у навчальну діяльність.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Побудова  графіків  рівномірного руху тіла. Розв.язування задач.

Мета уроку :

Навчальна :ознайомити з алгоритмом розв,язання задач, формувати  вміння учнів аналізувати графіки руху тіл і визначати за ними його параметри; поглибити та систематизувати знання за темою.

Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси учнів та творчі здібності;

Сприяти розширення кругозору ;

Розвиток всіх видів пам’яті, вміння виділяти головне, уміння отримувати знання використовуючи  роздатковий матеріал

Виховна:виховувати самостійність та ініціативність ; віру в свої можливості . 

Виховувати естетичне сприйняття світу через демонстрацію та наочність ;

Виховувати гармонічно розвинену особистість,формування позитивної самооцінки особистості шляхом розвитку інтересу до предмету та залучення кожного учня у навчальну діяльність.

Тип урока: урок  застосування знань. вмінь

Обладнання : картки із завданнями , графіки руху ,  зошити, підручники .

Методи та прийоми: Вправа « Так чи ні?»,  « Навчаюся – вчуся», робота в парі, індивідуальна робота.

Хід уроку.

І.  Етап організації

    Вітаю всіх на нашому уроці, адже урок – це скарб, це світ знань ,   умінь, емоцій. Через знання людина сильна і розумніша ніж машина. Бернар Шоу говорить « Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність». Саме в діяльності формуються всі наші вміння й  навички.

   Сьогодні ви будете ділитися своїми знаннями, уміннями їх використовувати, а також дізнаєтесь щось нове. А для цього необхідно бути активним, уважним, зібраним.

 

ІІ.  Етап   цілепокладання

   На минулих уроках ми розглядали: Рівномірний рух, швидкість руху та ознайомилися з графіками руху.  А сьогодні на уроці ми будемо розв,язувати задачі з теми: Швидкість, графік руху.

 

ІІІ. Етап проектування

    Наше завдання закріпити навики працювати з графіками, та ознайомитися з алгоритмом розв,язування задач.

    Перед вами є « Листи   самооцінювання» де ви будете виставляти собі бали за виконанні завдання, і в кінці уроку кожен отримає оцінку.

 

ІV. Етап виконання плану діяльності

  1.  Отже час перевірити наскільки гарно ви засвоїли теоретичний матеріал. І проведемо інтерактивне експрес опитування « Так чи ні?»

     « Слова «так» і «ні» дуже короткі

      Але   потребують певних роздумів»  - ці слова належать Піфагорові

Тож бажаю щоб ви дійсно обмірковували свої відповіді і набрали як найбільшу кількість  балів

 

1.Траєкторія – це уявна лінія , яку описує в просторі точка , що рухається ( ТАК )

2.Шидкість тіла позначається символом ι .( НІ)

3.Одиниця шляху в СІ   км      ( НІ)

 4.Напрямлений відрізок прямої , який з’єднує початкове та кінцеве положення тіла, називають переміщенням . ( ТАК)

5. Час позначають символом t ( ТАК)

6.Пройдений тілом шлях  можна обчислити за формулою ι = υ·t ( ТАК)

7. Космічний корабель , що здійснює переліт Земля –Марс  можна вважати матеріальною точкою. ( ТАК)

8. Одиниця часу в СІ   год  ( НІ)

9.    Траєкторією руху кінця стрілки годинника є пряма. ( НІ)

10.  Рівномірний рух – це механічний рух, у ході якого за будь – які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях .( ТАК)

11. Пройдений тілом шлях вимірюють спідометром. ( НІ)

12. Одиниця швидкості в СІ м/с  ( Так)

 Обмін листами і відбувається взаємоперевірка( бали занести в листи самооцінки).

  1. А тепер пропоную перейти до практики, тобто до розв,язування задач . І застосуємо технологію « Навчаюся – вчуся». ( учням пропоную умову задачі, короткий запис до неї та алгоритм розв,язання.

     Завдання учня: розглянути задачу, записати в зошит та за бажанням пояснити біля дошки.

№1. Човен рухався зі швидкістю 24 км/год. Яку відстань він подолав 2 год?

      (24 км/год = 6,7  м/с     2 год =7200с     6,7  *7200 = 4824 м)

№2. Швидкість літака 900км/год. Який шлях він подолає за 2 хв?

     ( 900км/год = 25 м\с       2 хв = 120с        25 * 120 = 3000 м )

№3. Шлях в 30 км авто подолало за 10 хв. З якою швидкістю рухалось авто?

      (  30 км = 30 000м         10 хв = 600с       30 000 : 600 = 50 м/с )

Один з учнів розглядає задачу на дошці.

 

3. Кожне тіло може рухатися з певною швидкістю. Щоб розмістити дані числові значення на числовій прямій пропоную виконати спочатку перетворення певних величин ( три учня виконують перетворення біля дошки ) , решта учнів відтворюють в зошиті. І мають змогу після виконання перетворень розмістити швидкості на числовій прямій.

*У якого тіла більша швидкість ?

*На числовій прямій розмістіть швидкості тіл зображених у рисунку .

Ведмідь

Велосипедист

Гепард

Авітомобіль

Дельфін

http://zaikinmir.ru/kartinki/images/medved/medved-kartinki-16.jpg

http://d02302.edu35.ru/images/Jun/velos.jpg

http://www.feebase.net/images/people.sc.fsu.edu/~jburkardt/data/png/cheetah_running.png

http://pustunchik.ua/uploads/creation/cache/486621cef7417d68c38e5bd04c64676a.jpg

http://img10.proshkolu.ru/content/media/pic/std/4000000/3325000/3324468-f22a8e22dff9cdea.jpg

36 км/год

5 м/с

30 м/с

72 км/год

54 км/год

10м/с

5 м/с

30 м/с

20м/с

15 м/с

             Вел                В                 Д                  А                                      Г            υ,  м/с

0                 5                  10                 15                20                25                 30

Чи зручно вам порівнювати швидкості тіл за допомогою числової прямої ?

 У багатьох випадках рух тіл зручно описувати за допомогою графіків. Такий спосіб опису руху досить наочний . 

   Перед побудовою графіків запрошую всіх до фізичної фізкультхвилинки. Уявімо з вами, що ми їдемо в автомобіль та раптово авто повертає направо – куди ми відхилимось за інерцією ? ( наліво ),  авто різко гальмує ( відхилимось вперед ), авто – повертає вліво ( а ми за інерцією вправо ). Авто вирушає різко вд зупинки ( відхилимось назад ).

Уявімо, що наші плечі – колеса. Поїхали – поволі, не поспішаючи, розширюючи розмах обертових рухів. Оберт за секунду. Дихаємо рівно, спокійно.

 Переходимо до побудови графіків.

Побудуємо графік залежності шляху , що долає велосипедист від часу  спостереження – графік шляху. ι = υ·t

Якщо  υ= 5 м/с , то за   t=2с     ι=5м/с·2с= 10 м

  • Заповнимо таблицю

t , с

0

2

4

6

8

10

ι , м

0

10

20

30

40

50

 

  • Проведемо дві взаємно перпендикулярні осі.

(Згадайте як вони називаються в математиці Х -вісь абсцис , У- вісь ординат )

По горизонтальній осі – осі абсцис – відкладемо час руху в секундах , з одиничним відрізком 1 клітинка -2с, по вертикальній осі – осі ординат – пройдений тілом шлях з одиничним відрізком 1 клітинка – 10 м.

- Побудуємо точки з координатами ( 0; 0) , (2; 10)  ,( 4; 20), ( 6; 30), ( 8; 40) ,( 10; 50) .

- З’єднаємо точки прямою лінією. Отримаємо графік шляху велосипедиста.

Щоб визначити  , який шлях подолає велосипедист за будь-який проміжок часу формулу  ι = υ·t зручно представити у вигляді рівняння ι = 5·t , де t- це змінна величина, яка може отримувати довільні значення . ( Наприклад , визначити , який шлях подолає велосипедист за 20 с , ι = 5·t= 5·20= 100 м і т.д)

Графіком шляху прямолінійного рівномірного руху завжди є відрізок прямої , нахиленої під кутом до осі часу.

   Що можна дізнатися за графіком  руху?

За графіком шляху можна

  • Дізнатися про характер руху тіла;
  • Визначити шлях , який долає тіло за певний інтервал часу ; ( наприклад подивитися на отриманий цифровий  графік)
  • Визначити швидкість руху тіла ( запишіть формулу швидкості ,знайдіть швидкість руху учня за цифровим графіком);
  • Порівнювати швидкості руху тіл ( чим більша швидкість , тим , тим більший кут між графіком шляху та віссю часу )

 http://notatka.at.ua/_pu/15/s22593404.jpg

 

Поряд із графіками шляху часто користуються графіками швидкості.

  • Побудуємо графік швидкості руху велосипедиста .

? Як рухається велосипедист ? ( рівномірно)

? Що означає , що рух рівномірний ? ( швидкість не змінюється )

Заповнити таблицю

t , с

0

2

4

6

8

10

υ , м/с

5

5

5

5

5

5

  • Проведемо дві взаємно перпендикулярні осі.

По горизонтальній осі – осі абсцис – відкладемо час руху в секундах , з одиничним відрізком 1 клітинка -2с, по вертикальній осі – осі ординат – швидкість руху  з одиничним відрізком 1 клітинка – 5 м/с.

-Побудуємо точки з координатами ( 0; 5) , (2; 5)  ,( 4; 5), ( 6; 5), ( 8; 5) ,( 10; 5)

-З’єднаємо точки прямою лінією. Отримаємо графік швидкості велосипедиста.

Під час прямолінійного рівномірного руху графіком швидкості є пряма паралельна осі часу.

 

Визначимо за графіком швидкість руху учня.

  • За графіком швидкості можна порівнювати швидкості тіл. Наприклад.

http://notatka.at.ua/_pu/15/s30547946.jpg

 

  • За графіком швидкості можна визначити пройдений шлях, як площу прямокутника    (s = a·b , ι = υ·t)

http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_16/6/d-5910/5910_html_6ea8bc42.png

 

V. Закріплення навчального матеріалу

Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу

1.      Який вид має графік залежності шляху від часу при прямолінійному рівномірному русі?

2.      Чим відрізняються графіки залежності шляху від часу для двох тіл, що рухаються з різною швидкістю?

3.      Як за графіком шляху для двох тіл порівняти швидкості їхнього руху?

4.      Як за графіком швидкості визначити пройдений тілом шлях?

Робота з підручником ст. 72

Вправа 10(1)

1.На рисунку наведені графіки залежності шляхи від часу для двох автомобілів. Швидкість якого з автомобілів більше? Чому ви так уважаєте?

http://notatka.at.ua/_pu/15/02082288.png

Вправа 10( 3)

2.На графіку виберіть ділянку, що відповідає рівномірному руху тіла, і визначте швидкість цього руху. Визначте шлях, пройдений тілом на цій ділянці. Побудуйте графік шляху для рівномірної ділянки .

http://cs410321.vk.me/v410321882/3927/i7-UXscB3Sk.jpg

3  .Користуючись графіком руху тіла дайте відповіді на такі запитання :                                                                                                 1). Скільки часу тіло було нерухоме ?

2). Протягом якого часу рухалося тіло ?

3). З якими швидкостями рухалося тіло ?

4). Який шлях подолало тіло за першу годину ?

5). На якій відстані від початкового положення буде тіло через 5 год ?

 

http://notatka.at.ua/_pu/15/s71400697.jpg

V .  Контрольно- оцінювальний етап

     1.Учні опрацьовують листи само оцінювання, та отримують оцінки

     2.  Рефлексія

 Сьогодні я дізнався...

Було цікаво...

 Було важко...

Тепер я можу...

 Я навчився...

Урок дав мені для життя...

 Мені захотілося...

ОБЕРІТЬ СМАЙЛИКА , ЯКИЙ ВІДПОВІДАЄ ВАШОМУ НАСТРОЮ ПІСЛЯ НАШОГО СПІЛКУВАННЯ НА УРОЦІ 

  3. Домашнє завдання :  повторити  параграф10 , виконати вправу10(2,4)

 

                         Листи самооцінки

Вид занять

Максимальна кількість балів

 Ваша кількість балів

1

Вправа « Так чи ні»

       6

 

2

« Навчаюся – вчуся»

     1 – 2 

 

3

 Робота з числовою віссю

     1 - 2

 

4

Індивідуальна робота(задача)    

      1 - 2

 

5

Робота з графіком

     1

 

6

Робота  в парі(опис графіків)

     1 - 2

 

7

За активність

   1

 

 

 

                         Листи самооцінки

Вид занять

Максимальна кількість балів

 Ваша кількість балів

1

Вправа « Так чи ні»

       6

 

2

« Навчаюся – вчуся»

     1 – 2 

 

3

 Робота з числовою віссю

     1 - 2

 

4

Індивідуальна робота(задача)    

      1 - 2

 

5

Робота з графіком

     1

 

6

Робота  в парі(опис графіків)

     1 - 2

 

7

За активність

   1

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
9 січня 2020
Переглядів
7076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку