Урок №2. Тема. Розв’язування задач з теми Фотоелектричний ефект і його закони. Кванти світла. Рівняння фотоефекту
Мета. Навчити учнів розв’язувати типові задачі з теми,розвивати логічне мислення, уміння давати аналіз фізичних величин, явищ; продовжити формувати діалектико – матеріалістичний світогляд
План уроку
-
Математична розминка.
-
Актуалізація опорних знань.(Робота в парах)
-
Розв’язування задач.(Технологія « два – чотири –всі разом»)
-
Домашнє завдання.
Методичні рекомендації
І. Математична розминка. Урок рекомендовано розпочати з обчислення прикладів, які є математичними розв’язками задач, що будуть розв’язуватися на уроці.
а ) ; б ) ; в ) ;
г )
ІІ. Актуалізація опорних знань проводиться у вигляді опрацювання опорного конспекту минулого уроку та взаємного оцінювання знань учнів.
ІІІ. Розв’язування задач. Учням пропонується ряд якісних та кількісних задач для розв’язування в групах, при необхідності допомогу надає вчитель.
-
Термоелектронна емісія металу А розпочинається при меншій температурі, ніж металу Б. Порівняйте червоні границі фотоефекту для цих металів.
-
Одночасно розпочали нагрівати катод і освітлювати його ультрафіолетовим промінням. Чи одночасно розпочнеться виліт фотоелектронів та термоелектронів з катоду?
-
Накресліть графік залежності сили струму від прикладеної напруги між двома електродами.
-
У досліді Столєтова світловий потік, що падав на цинк збільшили в k разів, але це не призвело до збільшення фотоструму. Коли це можливо?
-
Який вислів точніше відображає фізичний процес: а) «фотострум пропорційний світловому потоку», б) «фотострум насичення пропорційний світловому потоку»
-
Відомо, що червоні кванти не виривають електронів з цинку. Чи пов’язано це із тим, що їх мало і чи можна досягти фотоефекту, концентруючи за допомогою сферичного дзеркала потік червоного світла від теплового джерела на поверхню цинку?
-
Концентруючи на цинк проміння лазера, спостерігають виліт електронів навіть у тому випадку, коли довжина хвилі більша від червоної границі. Чому?
-
Світловий потік фіолетових променів на цинк зменшився в k разів. Як зміниться: а) кількість фотоелектронів; б) середня кінетична енергія фотоелектронів?
-
Чим саме не точний вислів: «У явищі фотоефекту енергія світла витрачається на виривання електронів із поверхні тіла і надання їм кінетичної енергії»?
-
Накресліть графік залежності максимальної кінетичної енергії фотоелектронів від частоти тіла, що падає на поверхню?
-
Як зміниться графік в попередній задачі, якщо матеріал матиме меншу роботу виходу фотоелектронів
-
Накресліть графік максимальної швидкості фотоелектронів залежно від довжини хвилі світла, яким опромінюють метал.
-
З якою метою фотокатоди вкривають металами чи сполуками металів з малою роботою виходу?
-
Виконуючи досліди, О. Г. Столєтов помітив, що фотоефект полегшується з підвищення температури металу. Чим це пояснити?
Задача №1. Робота виходу електронів з натрію 3,36∙10-19Дж. Визначити червону межу фотоефекту для натрію.
Задача №2. Чи відбудеться фотоефект, якщо на цинк падатимуть світлові промені з довжиною хвилі 4,5∙10-7м? Робота виходу електронів з цинку 5,6∙10-19Дж.
Задача №3. Визначити максимальну кінетичну енергію електронів, що їх вириває з поверхні калію випромінювання з довжиною хвилі 345 нм. Робота виходу електронів з поверхні калію 2,26еВ
Задача №4. Визначити довжину світлової хвилі, що опромінює поверхню стронцію, коли фотоелектрони мають максимальну кінетичну енергію 1,8∙10-19 Дж, довжина хвилі червоної межі фотоефекту для стронцію 550 нм.
ІV. Домашнє завдання. І.М. Гельфгат, І.Ю. Ненашев «Фізика. Збірник задач»
Середній рівень № 10.8, 10.10,
Достатній рівень №10.10,10.16,
Високий рівень №10.16,10.25