Розвиток екологічної компетентності в учнів початкової школи

Про матеріал
Доповідь про позакласну природоохоронну роботу в початковій школі. Розвиток екологічної компетентності шляхом участі в Всеукраїнських екологічних конкурсах та акціях: "Годівничка", "Птах року".
Перегляд файлу

 

 

 

 

  

                   Розвиток екологічної компетентності учнів початкової школи

                         (З досвіду роботи)

 

 

 

 

                                                                                                        Підготувала

                                                                                               Вчитель початкових класів

                                                                                  філії «Бірківська гімназія

                                                                                   Зіньківського опорного ліцею

                                                                                   імені  М. К. Зерова

                                                                                   Зіньківської міської ради»

                                                                                   Костенко Галина Іванівна

 

           

2024

 

 (Слайд 2)

        Державний стандарт НУШ визначає 11 ключових компетентностей, серед яких 6 місце посідає  екологічна, що передбачає:

-         усвідомлення основи екологічного природокористування;

-         дотримання правил природоохоронної поведінки;

-         ощадного використання природних ресурсів;

-         розуміння важливості збереження природи для  сталого розвитку суспільства.

(Слайд 3).

       Складові екологічної компетентності не формуються у громадах самі по собі. Вони є результатом послідовної роботи з дітьми. Адже завтра діти стануть науковцями чи педагогами, працюватимуть на заводах чи фабриках. Або ж їх оберуть депутатами та призначать міністрами, які ухвалюють іноді доленосні рішення. Саме від нас, вчителів, залежить здатність дитини засвоїти отриману під час навчання інформацію та правильно застосовувати її у повсякденному житті.

(Слайд 4 )

       Екологічна компетентність формується за допомогою природничої освітньої галузі, але не обмежується нею. Безумовно, використання наскрізних змістовних ліній має на увазі надпредметний зв’язок, тому тут працює і література, і математика, і мистецтво та технології.

(Слайд 5)

       Заходи НУШ включають безпосередній контакт з природою. Через споглядання краси  довкілля , учні отримують  більш ефективний урок, ніж тисяча розповідей в класі. Екскурсії, які ми проводимо на уроках «Я досліджую світ» , мають велике значення для екологічного виховання школярів.

(Слайд  6)

        Впродовж 40 років роботи в школі, я проводжу позакласну природоохоронну роботу з учнями початкових класів. Важливу роль у формуванні екологічної компетентності учнів відіграють конкурси та акції природоохоронного спрямування. Мої вихованці активні учасники шкільних, районних, обласних та Всеукраїнських конкурсів:

(Слайд  7)

     - Всеукраїнського природоохоронного конкурсу «Годівничка» та акції «Великий зимовий облік птахів»

(Слайд 8)

     - Всеукраїнськоїнського природоохоронного конкурсу      «Птах року»;

 (Слайд 9)

     - Обласного конкурсу «Малі річки Полтавщини»;

(Слайд 10)

     -  Всеукраїнського конкурсу «Парки – легені міст і сіл»;

(Слайд 11)

     - Всеукраїської акції «День зустрічі птахів»;

(Слайд 12)

     -  Всеукраїнської акції-змагання «День юного натураліста».

(Слайд 13)

        В цьому 2023 році члени гуртка «Віконечко в природу» (учні 2 класу) взяли участь в конкурсі «Годівничка»,  акції «Облік гнізд лелек», конкурсі «Збережи ялинку» (номінація «Новорічно-різдвяна композиція»), фотоконкурсах «Пізнай свій рідний край» та «Моя країна – Україна», в конкурсах малюнків «Алаба» «Чарівна осінь» та «Наші друзі».

       Щоб провести природоохоронну роботу, спочатку потрібно уважно прочитати положення конкурсу. Обов’язково звернути увагу на те, для дітей яких класів розрахований та на термін виконання роботи.

(Слайд 14)

         Найцікавіший конкурс  для дітей початкових класів, як на мій погляд, «Годівничка». Останнім часом я розробляю проєкт «Зимуючі птахи нашої місцевості». Основною метою цієї Всеукраїнського природоохоронного конкурсу є:

   -виховання у школярів шанобливого ставлення до природи;

    -залучення до охорони та відтворення орнітофауни, невід’ємної частини довкілля.

            Разом з вихованцями розробляємо:

    - завдання проєкту;

      - методи реалізації: практична робота, дослідницька робота, спостереження, групова співпраця.

          За  положенням  конкурсу «Годівничка» я розробляю заходи та обговорюємо їх разом з учнями.

        Потім  формую учнів на  групи , підключаючи батьків, вчителів початкових класів та вчителів біології і технологій.

(Слайд 15)

        Проєкт «Зимуючі птахи нашої місцевості» розділяю на етапи:

       - підготовчий;

       - теоретичний;

       - практичний;

       - конкурсний звіт.

         На підготовчому етапі заготовляємо і приносимо в школу корм для птахів, виготовляємо годівнички.

        Теоретичний етап – це збір матеріалів про зимуючих птахів нашої місцевості з різних джерел інформації, робимо презентації.

        Найцікавіше дітям 1-4 класів  на практичному етапі - розвішувати годівнички в парках, шкільному садку та підгодовувати пернатих і  спостерігати за ними. Проводимо шкільну акцію «Годівничку -   в кожний двір». Учні роблять світлини птахів та фотосесії біля своїх годівничок з допомогою своїх батьків.

(Слайд 16)

         Конкурсного звіту найдужче чекають юні натуралісти:

    -конкурс аплікацій, малюнків і світлин на тему «Птахи – наші пернаті друзі»;

     -  «Проба пера» (власноруч та з допомогою дорослих пишуть вірші, казки, загадки, скоромовки, розповіді про зимуючих птахів).
(Слайд    17)

        Підсумок по акції відбувається на святі чи квесті «Наші дивовижні пернаті».

         Звучать пісні, проводяться ігри, танцювальні конкурси,  нагородження переможців та всіх учасників акції «Годівничка» за активну роботу. До 1 квітня пересилаємо оформлену роботу в електронному  та в розрукованому форматах на обласний  конкурс в Полтавський екологонатуралістичний центр учнівської молоді. Часто наші роботи відмічали на  обласному та Всеукраїнському етапах.

(Слайд 18)

        Коли працюю по  конкурсах  «Птах року», «Малі ріки Полтавщини»,» Парки – легені міст і сіл», то обов'язково залучаю учнів 5- 9 класів (за умовами конкурсів ).

       Такі роботи можу оформляти у вигляді наукових чи методом проєкту. Наприклад,  Всеукраїнський природоохоронний  конкурс «Горлиця звичайна – птах 2020 року» розробляла як наукову роботу на тему: «Горлиця – перната супутниця людини». Разом з гуртківцями складали план та працювали за ним.

(Слайд 19)

       Учні з медіо знаходили інформацію про горлицю звичайну. Знайомилися із загальними відомостями про голубів, зовнішнім виглядом пташки, її будовою, розмноженням, живленням, середовищем існування, а також визначили роль голубів в житті людини.

(Слайд 20)

       Спостереження за горлицями вдома діти проводили самостійно, а коли спостереження ведеться в лісі, то обов'язково  зі мною. Результати спостережень записували в таблиці, подані в положенні до цієї акції.

(Слайд 21)

       Діти зібрали багато цікавих фактів, народних прикмет про голубів, складали твори , робили  світлини та малювали малюнки  птахів.

(Слайд 22)

        Як підсумок провели усний журнал «Горлиця – перната супутниця людини», на якому ознайомили учнів школи із зібраним  матеріалом про пташку. Активні учасники отримали подяки від адміністрації школи.

 

         Наша робота зайняла перше місце в районному та обласному етапах і друге – на Всеукраїнському.

(Слайд 23)

       Через кожні 2 роки проводиться Всеукраїнський  конкурс «Парки – легені міст і сіл».

         У 2022- 2023 н. р. досліджували з  учнями 1 і 5 класів парки нашого села Бірки. Ми побували в 6 парках, дослідили їх флору і фауну. За нашою ініціативою провели трудові десанти «Чисті парки».

       За  проведену роботу були нагороджені дипломом  другого ступеня на обласному етапі. (Робота додається).

(Слайд 24)

        Чарівний, мальовничий наш край своїми лісами, парками, річками, полями. Як хочеться, щоб ця краса не зникла, а примножувалася рік за роком. Як хочеться дихати свіжим повітрям, насолоджуватися мелодійним співом пташок, купатися в чистому джерелі, жити в чистому довкіллі!

(Слайд 25)

       Тому ми, вчителі, повинні навчити своїх учнів цінувати ту первозданну красу природи, залучаючи їх до позакласної природоохоронної  роботи. Формувати в молодого покоління екологічне мислення, підвищувати екологічну культуру, брати активну участь в охороні навколишнього середовища.

(Слайд 26)

 

   

     

 

docx
Додано
15 грудня 2023
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку