ЯК РОЗВИВАТИ КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. (ГРИГОРЬЄВА В.В. гімназія 23)
Урок музичного мистецтва в сучасній школі – це урок краєзнавства, мистецтвознавства, філософії, де поєднуються знання з української та зарубіжної літератури,іноземної мови, психології, художньої культури, історії, географії, математики, фізики, театрального мистецтва тощо.Я переконана, що мистецькі твори не можливо вивчати без знань історії, літератури, театрального мистецтва, психології, живопису, архітектури, без культурології.. Усі етапи уроку повинні активізувати увагу й роботу учнів. Опанування мистецьких творів є продуктивним лише за умови синтезу наукового і художнього типів пізнання. Взаємодія різних видів мистецтва на уроці музичного мистецтва і мистецтва спрямована на те, щоб розвивати не лише логічне мислення, інтелект дитини, а й формувати її емоційно-чуттєву сферу, тому вважаю нашу тему «РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ» - важливою і актуальною, саме тому продовжую створювати нові форми і методи реалізації даної теми на своїх уроках щоб перетворювати фундаментальні цінності в індивідуальний досвід учня, який полягає в здатності вчитися жити в конкретному соціокультурному просторі.. Це приводить до широких узагальнень нових знань та емоцій, формує в учнів навички до комплексного розгляду явищ.
Тож,«РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ»:
Зміст музичних творів містить літературний сюжет(лібрето),який обговорюється, аналізується. Пов,язується з розкриттям музичних образів в опері,балеті,кантаті,ораторії, мюзиклі,пісні. Складання казкових і містичних сюжетів. Створення ліричних, або героїчних портретів до описання ноктюрнів,етюдів,симфоній, п,єс,сонат тощо
2. Спілкування іноземними мовами. Перш за все, професійна лексика музики- італійська мова. Пояснюючи терміни привчаю учнів вживати їх мовою оригіналу. Композитори - представники різних європейських країн і континентів, які мають мистецькі твори виконані різними мовами світу. Тож, переклади музичних арій, мес, ораторій, кантат, естрадних , джазових, рокових хітів на рідну мову, чи спів караоке мовою оригіналу ,за можливостю, також розвиває цю компетентність
3. Математична грамотність.. Найважливіші математичні особливості в музиці – це ритм та тривалістьМузика не може обійтися без нот, кожна з яких має певну тривалість. У назвах тривалості нот застосовуються дроби. В музиці дроби використовували навіть в давнину.Очевидно, що тривалість нот формуються так само, як дроби і виникають, як частина від цілої ноти. Дроби виражають і розмір музичного твору. Вальс має розмір , марш - .Знаннями про дроби користувалися майстри, які виготовляли музичні інструменти, наприклад, сопілки: на половині довжини свердлять дірочку – це нота до, на третині – ре на четвертині – мі. Дроби використовують для виготовлення дзвонів. Наприклад, церковний дзвін для красивого звучання повинен мати 81,94 % – міді, 17,21 % – олова, 0,035 % – сірки.
У музиці існує поняття: крапка біля ноти – музичне «множення». Крапка біля ноти продовжує її звучання ще наполовину її тривалості.
Варіації.
У математиці: число можна визначити і описати багатьма способами. Числа теж можна задавати словами, іноді це навіть зручніше, ніж звичайний цифровий запис і навпаки.У музиці: композитор, розробляючи обрану ним тему, може варіювати її мелодійний малюнок, видозмінювати ритм і гармонію, тобто співзвуччя. Він може варіювати одночасно 2 або навіть 3 елементи.
Паралелі.
У музиці, як і в математиці зустрічаються паралелі. Перш за все – це нотний запис - п’ять паралельних прямих, що формують нотний стан.Чому ноти розміщуються на паралельних прямих?Музиканта цікавить не просто, що одна нота вище або нижче за іншу, а те на скільки саме вона вище або нижче. Паралельні лінії можна побачити не тільки в нотах, а й у зовнішній формі деяких музичних інструментів: струни арф або органні труби
Протилежності.
Повільний – швидкий темп;
високий – низький регістр;
гучний – тихий (динаміка);
швидкий – повільний (тривалість музичних звуків);
мажор – мінор (лад);
довгий – короткий (тривалість музичних звуків);
багатоголосся – одноголосся.
У математиці:
Плюс – мінус;
Додавання – віднімання;
Множення – ділення;
Парне число – непарне число;
Більше – менше;тощо
Звукові хвилі – це гармонічні коливання, що описується функцією синуса або косинуса, а частота – це характеристика цього коливання. Це періодичні коливання, що продовжуються безперервно, і переходять одне в одне. Вони характеризуються висотою тону, гучністю і тембром. Коливання більшої частоти відповідають високому тону і навпаки, чим нижче частота, тим нижче тон.
Майже всі справжні композитори та музиканти розуміли, що в основі музики лежить математика.
Далеко не всі композитори мали абсолютний слух. Наприклад, Людвігу Ван Бетховену не було ще й тридцяти років, коли він відчув перші ознаки глухоти, яка згодом відокремила його від навколишнього світу і, навіть, наштовхнула його на думку про самогубство. Врятували його від трагічної смерті любов до музики, любов до життя, впевненість у тому, що перемагає той, хто бореться.
Одного разу Бетховен сказав, що коли пише, завжди бачить перед собою картину і просто слідує за її лініями. Так в знаменитій «Місячній сонаті»: вона відкривається повільною та впевненою послідовністю нот у тріолях Хоч вони звучать оманливо просто, кожна тріоль включає елегантну мелодичну структуру, яка відкриває захоплюючу взаємодію між музикою та математикою. Розглянемо октаву фортепіано, яка складається із 12 клавіш, включаючи півтони
Стандартна мажорна і мінорна гами включають 8 з них: 5 інтервалів у тон і 2 півтони.
у ре-мажорі, мелодія звучить по терціях, які пропускають кожну наступну ноту в гамі. Якщо взяти кожну третю ноту в гамі: ре, фа-дієз, ля – ми отримаємо гармонічну структуру – тризвук, але це не просто випадкові магічні числа
Ці числа виражають точне математичне співвідношення між частотами різних нот, які утворюють геометричну прогресію.
Якщо почати з ноти ля малої октави – 220Гц, прогресію можна виразити таким рівнянням , де п – номер ноти на клавіатурі. Тріоль в «Місячній сонаті» використовує значення п = 5; 9; 12, якщо їх підставити у функцію, то можна побудувати графіки для кожної ноти і пробачити закономірність, яку Бетховен не міг чути. І, уявіть собі, як не знаючи математичних закономірностей побудови музики, можна було створити такі шедеври?…
Великий німецький композитор XVII століття І. С. Бах писав поліфонічну музику. Пізніше, вже після його смерті, музиканти-дослідники з'ясували, що багато мелодій композитора мають цифрові коди- символи, а твори точно математично прораховані.
Деякі вчені вважають, що музикантам легше дається математика. Наприклад, при складанні дробових чисел, у музикантів краще, ніж у людей без музичної підготовки, активізується та частина мозку, яка задіяна в абстрактному мисленні.
Математиками вивчено послідовність цифр знаменитого числа π, і з’ясовано, що всі цифри в цьому числі зустрічаються з однаковою частотою. Це число заворожує своєю непокорою. Йому вдавалося протягом тисячоліть тримати в полоні думки і почуття не тільки математиків і астрономів, але й філософів та художників.
Зацікавило число π і композиторів. Наприкінці березня 2011 року американський музикант Майкл Блейк перетворив число π на мелодію. Для цього він взяв 31 цифру після коми, поставив у відповідність кожній цифрі- ноту (так як нот 7, а цифр 10, то йому довелося «забратися» в сусідню октаву) ПРОСЛУХАТИ ЯК ЗВУЧИТЬ π МОЖНА ЗА ПОСИЛАННЯМ: https://www.youtube.com/watch?v=wM-x3pUcdeo
Отже, музичні та математичні операції споріднені і змістовно, і психологічно. Займаючись музикою, людина розвиває і тренує свої математичні здібності. Величезна кількість музичних творів написана за всю історію людства! Але всі вони не що інше, як чергування семи нот!!! Тому можемо зробити висновки, що і музика – математична, і математика – музична. І там, і тут панує ідея числа, відношення та пропорції Компетентності в природничих науках і технологіях. Світ оптичних ілюзій В. Взареллі ,опоетизування руху мистецтвом футуризму; механізм дії музичних інструментів і фізика (гідравлос, орган, водяна гармоніка , музика на склянках з водою; принцип роботи кіноапарату, фотоапарату,м истецтво акустики і принципи її роботи; будова вуха(як ми чуємо звук) будова гортані, голосових складок(чому голоси різних тембрів, як звучить голос), тощо
Підприємливість і фінансова грамотність. Під час вивчення творів мистецтва граємо в уявний аукціон,де треба дібрати певні властивості твору чи його характеристики, логічне підґрунтя для вдалого продажу твору мистецтва, або складання оціночної вартості того чи іншого твору. Повідомляючи цікаві факти про митців і їх творчі здобутки, обов.язково наголошую на фінансовій оцінці деяких шедеврів і зростанні іх вартості з плином часу,спонукаючи до власної творчої думки чи створення творчої роботи. Таким чином формується перш за все психологічна якість ,що виявляється у мотивації здійснити креативний і творчий пошук у розв.язанні тієї чи іншої мистецької задачі.
Соціальні і громадянські компетентності Музичні теми дуже пов,язані з національною культурою ,історією,фольклором. Бути патріотом, знати свою історію,усвідомлювати важливість незалежності,відповідодати за свої слова і дії,розуміти і сповідувати демократичні цінності через музику, живопис, архітектуру ,скульптуру,декоративне мистецтво нашої країни,а також традиції і обряди; вивчаючи європейське мистецтво обов.язково простежується зв,язок з українським мистецтвом і його цінностями для світу (Бетховен _А.Разумков_українське козацтво; Хортинг), вивчення патріотичних творів., складання маршрутів мистецькими локаціями України, тощо