Розвиток критичного мислення

Про матеріал
Матеріали розкривають теоретичні засади розвитку критичного мислення у дітей початкової школи, прийоми розвитку критичного мислення: "Мікрофон", "Мозковий штурм", " Асоціативний кущ", " Сенкан", "Проблемне завдання" та алгоритм роботи під час використання цих вправ на уроках.
Перегляд файлу

 

Розвиток критичного мислення у дітей початкової школи


Критичне мислення - це здатність до аналізу, оцінки та прийняття рішень на основі об'єктивних даних. Воно є важливою життєвою навичкою, яка допомагає людині успішно адаптуватися до мінливого світу.

Розвиток критичного мислення у дітей початкової школи є важливим завданням освіти. На цьому етапі закладаються основи для подальшого розвитку цієї навички.

Мета розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • Сформувати у дітей здатність до самостійного мислення, аналізу та оцінки інформації.
  • Навчити дітей формулювати власні думки та аргументувати їх.
  • Розвивати у дітей творчі здібності та ініціативу.

Основні завдання розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • Навчання дітей аналізу інформації: виділяти головне, відокремлювати факти від думок, визначати причини і наслідки явищ.
  • Формування у дітей критичного ставлення до інформації: вміти виявляти та оцінювати упередження, підробки, пропаганду.
  • Навчання дітей творчого мислення: вміти знаходити нові рішення, розв'язувати проблеми, створювати нові ідеї.

Основні шляхи розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • Створення проблемних ситуацій на уроках. Проблемні ситуації спонукають дітей до самостійного мислення, аналізу та пошуку рішень.
  • Використання методів активного навчання. Активні методи навчання, такі як групова робота, проектна діяльність, дебати, сприяють розвитку критичного мислення у дітей.
  • Застосування методів критичного мислення. Методами критичного мислення є, наприклад, мозковий штурм, дебати, ґронування, сенкан тощо. Використання цих методів на уроках допомагає дітям навчитися аналізувати інформацію, формулювати власні думки та аргументувати їх.

Ось кілька конкретних прикладів вправ, які можна використовувати для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • "Мікрофон". Вчитель задає питання, а учні по черзі висловлюють свою думку.
  • "Мозковий штурм". Учні генерують ідеї щодо вирішення проблеми.
  • "Асоціативний кущ". Учні записують слова та фрази, пов'язані з певною темою.
  • "Сенкан". Учні складають п'ятирядковий вірш, в якому описують певне поняття.
  • "Проблемне завдання". Учні повинні знайти рішення проблеми, яка не має однозначної відповіді.

 

Вправа "Мікрофон" - це проста, але ефективна вправа, яка може бути використана для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи. Вона допомагає учням висловлювати свої думки та ідеї, а також вчитися аргументувати свою точку зору.

Для проведення вправи "Мікрофон" вам знадобиться мікрофон або інший предмет, який буде використовуватися для передачі права на слово.

  1. Виберіть тему для обговорення. Це може бути будь-яка тема, яка є цікавою для учнів.
  2. Почніть обговорення, задавши запитання.
  3. Коли учень хоче висловити свою думку, він піднімає руку.
  4. Ви передаєте мікрофон учневі, який підняв руку.
  5. Учень висловлює свою думку.
  6. Інші учні можуть задавати запитання або висловлювати свою думку з приводу думки учня, який висловився.

Ось кілька порад щодо проведення вправи "Мікрофон":

  • Задавайте відкриті запитання, які не мають однозначної відповіді. Це допоможе учням думати критично та генерувати нові ідеї.
  • Заохочуйте учнів висловлювати свої думки, навіть якщо вони не є правильними або узгодженими з думкою більшості. Це допоможе їм розвинути впевненість у собі та критичне мислення.
  • Уникайте оцінювання думок учнів. Ваша мета - допомогти їм розвивати критичне мислення, а не переконати їх у вашій правоті.

Ось кілька прикладів того, як можна використовувати вправу "Мікрофон" для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • На уроках природознавства ви можете обговорити те, чому небо блакитне.
  • На уроках історії ви можете обговорити різні точки зору на історичну подію.
  • На уроках літератури ви можете обговорити значення певного літературного твору.

Вправа "Мікрофон" - це простий спосіб допомогти учням початкової школи розвинути критичне мислення. Вона може бути використана на уроках різних предметів і для обговорення різних тем.

 

Вправа "Мозковий штурм" - це ще один ефективний спосіб розвитку критичного мислення у дітей початкової школи. Вона допомагає учням генерувати нові ідеї та вирішувати проблеми.

Для проведення вправи "Мозковий штурм" вам знадобиться листок паперу або дошка для запису ідей.

  1. Виберіть проблему або тему, яку потрібно вирішити.
  2. Розділіть учнів на групи по 4-6 осіб.
  3. Дайте учням час для генерування ідей.
  4. Коли учні закінчать, попросіть їх представити свої ідеї класу.
  5. Обговоріть ідеї з класом і визначте найкращі з них.

Ось кілька порад щодо проведення вправи "Мозковий штурм":

  • Заохочуйте учнів генерувати якомога більше ідей. Не обмежуйте їх у часі або кількості ідей.
  • Заохочуйте учнів висловлювати ідеї, навіть якщо вони здаються неможливими або смішними. Це допоможе їм генерувати нові ідеї.
  • Уникайте критики ідей. Ваша мета - допомогти учням генерувати якомога більше ідей, а не оцінювати їх.

Ось кілька прикладів того, як можна використовувати вправу "Мозковий штурм" для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • На уроках математики ви можете провести мозковий штурм для вирішення математичної задачі.
  • На уроках природознавства ви можете провести мозковий штурм для вирішення проблеми забруднення навколишнього середовища.
  • На уроках літератури ви можете провести мозковий штурм для написання нового кінця для літературного твору.

 


Вправа "Асоціативний кущ" - це ще один ефективний спосіб розвитку критичного мислення у дітей початкової школи. Вона допомагає учням генерувати нові ідеї та зв'язувати між собою різні поняття.

Для проведення вправи "Асоціативний кущ" вам знадобиться листок паперу або дошка.

  1. Виберіть слово або фразу, яка буде ключовою для асоціативного куща.
  2. Напишіть ключову слово чи фразу в центрі листа або дошки.
  3. Запропонуйте учням записувати асоціації, які виникають у них у зв'язку з ключовою словом чи фразою.
  4. Асоціації можуть бути словами, фразами, малюнками тощо.
  5. Дайте учням час для генерування асоціацій.
  6. Коли учні закінчать, попросіть їх обговорити свої асоціації з класом.



Вправа "Сенкан" - це ще один ефективний спосіб розвитку критичного мислення у дітей початкової школи. Вона допомагає учням узагальнювати інформацію, бачити різні точки зору та розвивати творче мислення.

Сенкан - це японський вірш, який складається з п'яти рядків.

Перший рядок - це тема,

другий рядок - два прикметники, які описують тему,

третій рядок - три дієслова, які діють щодо теми,

 четвертий рядок - фраза, яка передає ставлення до теми,

 п'ятий рядок - це синонім теми.

Для проведення вправи "Сенкан" вам знадобиться листок паперу або дошка.

  1. Виберіть тему для сенкана. Це може бути будь-яка тема, яка є цікавою для учнів.
  2. Запропонуйте учням скласти сенкан про вибрану тему.
  3. Дайте учням час для складання сенкана.
  4. Коли учні закінчать, попросіть їх прочитати свої сенкани вголос.

Ось кілька прикладів того, як можна використовувати вправу "Сенкан" для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • На уроках природознавства ви можете провести сенкан для слова "дерево".
  • На уроках історії ви можете провести сенкан для слова "революція".
  • На уроках літератури ви можете провести сенкан для слова "любов".

Вправа "Сенкан" - це ефективний спосіб допомогти учням початкової школи розвинути критичне мислення. Вона може бути використана на уроках різних предметів і для обговорення різних тем.

Ось приклад сенкану про тему "критичне мислення":

Критичне мислення

Численні, різноманітні

Аналізує, оцінює, узагальнює

Важлива навичка

Для успіху в житті


Проблемне завдання - це завдання, яке не має однозначного рішення. Воно вимагає від учнів аналізу інформації, генерування ідей, вирішення проблем та прийняття рішень.

Проблемні завдання є ефективним способом розвитку критичного мислення у дітей початкової школи. Вони допомагають учням:

  • Розвивати здатність до аналізу та оцінювання інформації
  • Генерувати нові ідеї та розв'язувати проблеми
  • Приймати обґрунтовані рішення
  • Формувати власну думку

Для проведення проблемного завдання вам знадобиться завдання, яке не має однозначного рішення.

Ось кілька прикладів проблемних завдань для початкової школи:

  • На уроках природознавства:
    • Як можна зменшити забруднення повітря?
    • Як можна захистити рослини від шкідників?
    • Як можна зберегти воду?
  • На уроках математики:
    • Як можна поділити 100 яблук на 5 дітей так, щоб кожен отримав однакову кількість яблук?
    • Як можна знайти найкоротший шлях від школи до магазину?
    • Як можна обчислити площу кімнати, якщо відомі її довжина та ширина?
  • На уроках історії:
    • Як можна було запобігти Другій світовій війні?
    • Що було б, якби Україна не стала незалежною державою?
    • Як можна було б покращити життя людей у 19 столітті?
  • На уроках літератури:
    • Що було б, якби головний герой твору вчинив інакше?
    • Як можна було б закінчити твір по-іншому?
    • Які проблеми порушує автор у творі?

При проведенні проблемного завдання важливо:

  • Забезпечити достатньо часу для обговорення завдання.
  • Заохочувати учнів висловлювати свої ідеї, навіть якщо вони здаються незвичайними або смішними.
  • Не оцінювати ідеї учнів.
  • Заохочувати учнів обговорювати різні точки зору.

Проблемні завдання можуть бути використані на уроках різних предметів і для обговорення різних тем. Вони є ефективним способом розвитку критичного мислення у дітей початкової школи.

Приклади завдань для розвитку критичного мислення у дітей початкової школи:

  • Виділити головне з тексту.
  • Відповісти на запитання, які вимагають аналізу інформації.
  • Знайти у тексті упередження.
  • Проаналізувати аргументи різних сторін дискусії.
  • Запропонувати власне рішення проблеми.

Розвиток критичного мислення у дітей початкової школи - це тривалий і складний процес. Однак, якщо вчитель використовує різноманітні методи та прийоми, то він може допомогти дітям розвинути цю важливу життєву навичку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Zolotuhina Katya
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
24 грудня 2023
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку