У презентації наведено приклади використання різних методів та прийомів критичного мислення на уроках біології: діаграма Венна, метод "Запитання Сократа", прийом Toyota, або «5 Чому»,
Розвиток критичного мислення на уроках біологіїПідготовила: вчитель біології Замківського ЗЗСО І- ІІІст. Жук Наталія Іванівна
Номер слайду 2
7 клас. Тема: “ Тип Хордові. Загальна характеристика типу. Безчерепні і хребетні тварини.”Етап: узагальнення і систематизація знань. Діаграма Венна. Середовище існування: водне,грунт,наземно – повітряне, організмове. Активний рух. Гетеротрофне живлення. Легені.
Номер слайду 3
Запитання для уточнення. Що ви мали на увазі, сказавши,що кістка – орган кровотворення? У ній відбувається процес утворення клітин крові. У чому полягає основна думка? Там розташований червоний кістковий мозок. Як це пов’язано з будовою кістки? У дорослої людини червоний кістковий мозок зберігається в епіфізах довгих трубчастих кісток, у губчастих кістках і в губчастій речовині плоских кісток. Уточніть, будь ласка, ви мали на увазі сказавши, що клітини крові утворюються з стовбурових клітин? Стовбурові клітини –це неспеціалізовані клітини червоного кісткового мозку, які перетворюються на клітини крові. Чи не могли б ви навести приклад про роль клітин кісткового мозку кровотворенні? Наприклад, мишу опромінюють летальною дозою іоніозуючої радіації, яка повністю руйнує систему кровотворення. Така миша гине через кілька днів, але якщо ввести їй клітини кісткового мозку від генетично сумісно донора, гемопоез повністю відновлюється і миша виживає. Схожим методом проводять лікування людей від лейкемії. Що може бути хорошим прикладом для цього? Клітини крові не живуть вічно. Вони постійно поновлюються за рахунок стовбурових клітин. Наприклад еритроцити живуть тільки 120 днів. Який стосунок це має до нашої проблеми/розбіжностей/суперечки? За рахунок червоного кісткового мозку забезпечується гомеостаз кровотворення – це процес підтримання сталого рівня формених елементів крові, під час якого кількість новоутворених клітин крові рівна кількості втрачених. Чи не могли б ви сформулювати вашу точку зору іншими словами? Кровотворення контролюється складними механізмами, що забезпечують постійну кількість кожного типу клітин крові. 8 клас. Тема: “Значення опорно – рухової системи, її будова та функції”Етап: вивчення нового матеріалу Метод “Запитання Сократа”
Номер слайду 4
Виробники ГМО запевняють, що можуть вирішити проблему голоду,бо їх рослини добре захищені від шкідників,засух,несприятливих впливів навколишнього середовища і дають великі врожаї. Чому тоді щорічно по кілька країн відмовляються від застосування генетично модифікованих продуктів? Тому що, вони шкідливі для організму людини. Чому ГМО шкідливі для нашого організму? Встановлено, що наслідками вживання людиною ГМ-продуктів можуть бути алергічні захворювання, порушення обміну речовин, поява стійкості мікрофлори людини до антибіотиків, віддалений канцерогенний, тератогенний та мутагенний ефекти внаслідок безпосередньої дії трансгенних білків. Чому генно- модифіковані організми призводять до виникнення хвороб? ГМО - організми, генетичний матеріал яких був змінений шляхом, що не відбувається в природних умовах, на відміну від схрещування або природної рекомбінації. Чому,тоді людина використовує продукти харчування з ГМО? Навіть творці ГМО не можуть сказати однозначно, корисні чи шкідливі вони. А тому, вирішувати потрібно кожному для себе особисто: їсти їх чи ні. Адже ми – те, що ми їмо! ГМО- стійкі до дії гербіцидів, а отже - бур'янів; більш поживні - містять більше вітамінів чи корисних олій; продуктивніші через стійкість до посухи чи морозів; здатні рости там, де звичайні рослини не виживуть. Чому виникла потреба у створенні генетично модифікованих культур? Метою створення генетично модифікованих рослин було вирішення проблеми дефіциту харчових ресурсів, зниження собівартості продуктів, створення їжі з новими, корисними властивостями9 клас. Тема: “ Генетично модифіковані організми”. Етап: узагальнення і систематизація знань. Прийом Toyota, або «5 Чому»